Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sverige vs Norge, Amøber i NGF

Carl Gustav

over 18 år siden

Carl Gustav

I sommer var jeg to uker i Sverige, og spilte golf hver dag.
Det jeg lurer på er hvorfor svenske golfbaner er smekkfulle av golfspillere hele dagen hver eneste dag hele ferien, mens i Norge er banene nesten tomme. Dette gjelder både enkle 9-hullsbaner og dyre mesterskapsbaner.

De fleste svenske klubbene har også en golfuke med turneringer hver dag en hel uke. De stedene jeg spilte var det mellom 100 og 150 deltagere, hvorav ca 1/4 fra andre klubber. Hvorfor er det aldri mer enn 15-40 deltagere på norske golfturneringer, og hvorfor har ingen norske klubber golfuke ?

Og sist men ikke minst, hvorfor kan ikke Norge ha turneringsgreenfee slik som svenskene. Melder man seg på en "tävling" i Sverige koster greenfee 130 SEK selv om ordinær greenfee koster 3-400. Svenskene oppfordrer mao til turneringsspill, som videre skaper konkurransespillere hvorav noen til slutt ender i verdenstoppen.

Mens vi i Norge lopper konkurransespillere for 1000vis av kroner hver sesong og så lurer på hvorfor vi ikke får frem noen golfstjerner.

Er det ingen i Golfforbundet som ser hva vi gjør og som har hjerne nok til å forstå hvor skuta seiler og som har guts nok til å gjøre noe med det.

705

over 18 år siden

705

Dette var et meget interessant og godt innlegg. Helt enig med deg. Dette bør sendes inn som innlegg til Golferen (bladet). Kanskje du blir berømmet med en driver.

Truls

over 18 år siden

Truls

Veldig bra forslag, men det er vel klubbene som må ta et initiativ her vel? Jeg vet om klubber som allerede har en lignende turneringsuke, men jeg kan ikke si bestemt om de senker greenfee på lignende måte.

Det er allerede mange klubber som senker greenfee'en i ferietiden, men kanskje man må friste med mer - noe ala det du skriver. Jeg lurer på om hvis greenfeeprisen hadde vært 1/3 av normalen, hadde det da vært 3 ganger så mange gjester? Med en pris på 150,- istedet for 450,-?

jonag

over 18 år siden

jonag

Godt innlegg !
Vanlig greenfee kan man vel få bestemme selv og tror kanskje en såpass stor reduksjon blir for mye Truls, men enig i tanken din.

Jeg synes at man mer skal se på verdien av aktivitet og da aktiv golf-aktivitet som turneringer. Idag er det ofte veeldig få utenbys deltagere på lokale turneringer så greenfee med bakgrunn turnering er idag nesten fraværende. Da er det bare vinn vinn å senke for turnering og å få med flere regionalt.

Tenker jo slik selv også. Jeg stiller ikke opp på naboklubbens turnering bla fordi det koster mye i greenfee i tillegg til startavg.

Her burde vi se til svenskene, men det begynner på klubbplan dette.

Foooore

over 18 år siden

Foooore

En ting er å pushe NGF, en annen å pushe sin egen klubb til dømes! Uansett er aktive medlemmer viktig, og innspill er sikkert alltid velkomne.

Har tipsa min klubb i Akershus om å snakke med naboklubber ift turneringsuke neste år ala www.femdagarsgolf.se, så får vi se om noe skjer. I tipset lå selvsagt at jeg kunne være med å planlegge og arrangere.

Med flere "sosiale" turneringer skapes flere turneringsspillere, og fler runder pr spiller gjennom året. Tror jeg.

I tillegg er det i mine øyne viktig å spille andre baner enn hjemmebanen, man kan bli litt blind etterhvert.

Start i egen klubb!

705

over 18 år siden

705

Enig i det å starte i egen klubb, men da kommer ofte motargumentasjonen fra adm. at de er avhengig av greenfee. De vil helst ikke ha turnering i det hele tatt da dette gjør at banen ikke er like åpen for gjestespillere og klingende mynt i kassen. I mitt hode er det litt anderledes tankegang. Turnering der gjestespillere ønskes velkommen til en rimelig greenfee inkl. startavgift vil også gi klingende mynt i kassen, og fokus blir på det aktivitetsmessige og sosiale. For de fleste administrasjoner i dette lands golfklubber vil det være nesten nedverdigende og gå ut med "tilbud". Stikkordet er holdningsendring. De aller fleste klubber merker jo en radikal nedgang i antall greenfee gjester generellt, og dette har vært en trend de siste 3 år. Det virker nesten som om de heller vil gå konkurs fremfor å annonsere for aktiv bruk av banen til en rimelig penge der fokuset er golfen og spillet (les: turneringer av ulike slag). Det finnes så mange som deg og meg Jonag som ønsker å spille en turnering på naboklubben en lørdag eller søndag, men som blir skremt av greenfee på 400-600 kr samt startkontigent kun for en hyggelig runde med personer du ikke treffer så ofte. Det resulterer i at det blir en runde på hjemmeklubben istedetfor, desverre.

Kirsa

over 18 år siden

Kirsa

Dessuten, hvis du har en bra bane i god stand kommer kanskje turneringsgjestene tilbake for vanlig greenfeespill ved en senere anledning.

Carl Gustav

over 18 år siden

Carl Gustav

Nope, dette starter ikke i egen klubb. Dette starter med en diskusjon på golftinget der klubbene må bli enige.
Det er NGF som har som oppgave å være motor i utviklingen av norsk golf og derfor bør fremme og presse gjennom ideen slik det skjedde i Sverige.
Klubbene administrer bare seg selv og prøver og tilpasse seg sitt nærmiljø. Noen klubber er endog i en konkurransesituasjon der de er mot alle former for samarbeid med naboklubbene i frykt for at medlemmene skal bytte klubb.
Jeg har fremmet forslaget for golfstyret i hjemmeklubben flere ganger i flere år, men ingenting skjer. Ingen av styremedlemmene har den minste interesse av konkurransegolf. Og Daglig Leder dreper ethvert forsøk på å invitere medlemmer fra naboklubbene til gjensidig turneringssamarbeid med redusert greenfee.
Her er deg NGF som må ta ansvar hvis de ønsker å høyne nivået på norske golfspillere.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Det er gudsjelov ikke slik det fungerer Carl Gustav, for hvis alle utviklingsideer skulle kommet fra NGF, så ville golf fortsatt vært en snobbesport for rikinger.

hvor mange av utviklingsforslagene fra NGF tror du har rot hos NGF?
jeg tipper 0.

Coaching System, torsdagsgolfen og andre golf-fremmende ideer som kommer fra NGF de siste årene kommer alle fra eksterne kilder, og blir adoptert og lansert gjennom NGF.

dette må klubbene ta opp på golftinget, og SÅ må NGF på banen for å organisere det.

tror jeg da..... ;)

Foooore

over 18 år siden

Foooore

Det er et greit poeng ift at NGF må være pådriver.

Men de vil sikkert møte samme argument som du møtte CG, er ikke klubben interessert så kan det neppe påtvinges noe.

Dersom klubbene ser fordelene framfor ulempene med et turneringssamarbeid, så endrer de sikkert oppfatning.

Det er et stykke vei å gå, men det kommer nok noe etterhvert! Se på klubbene på Romerike som har turneringssamarbeid i år, alt er mulig med de rette folka på riktig plass!

Stå på i egen klubb, og tips "de sentrale organ" ved alle anledninger!

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg er enig med alle her jeg.

La det starte på alle plan. Som det sto i Norsk Golf må klubbfølelse og sosial profil opp og det tror jeg er i ferd med å skje. Vi som er interesserte får se mulighetene og drive på slik at vi kan få flere gjester til turneringer.

Tenk så viktig for juniorarbeid feks at det er et miljø også utenfor klubben.

705

over 18 år siden

705

De fleste klubbene er kun interessert i en ting: business og kommersiell drift. Alt som har med selve aktiviteten, spillet og ikke minst idrettslagsfølelsen/klubbfølelsen er borte i de fleste klubber, men heldigvis ikke i alle. I tillegg driter da disse fullstendig i hva NGF mener, de har da aldri gjort noe for dem, hvorfor skal de plutselig høre på dem nå? Må igjen få påminne om at det er vi spillere som finansierer NGF som er helt spesiellt i Norsk Idrett. Ikke bare betaler vi inn 15 mill. til forbundet men vi finaiserer også golfbladet. Problemet med norsk golf er eierforhold og holdninger fra toppen (NGF) ned til klubbleddet og den enkelte utøver. Den dagen forbundet utfører tiltak som den enkelte golfspilleren føler å ha bruk for i sin klubb, da begynner også den enkelte klubben å lytte til NGF.
I mellomtiden er det nok bare å ta ordet fatt og sende inn forslag til årsmøtet i klubben din. Forslaget SKAL stemmes over, uansett hva adm. og styret måtte mene. Vedtaket som fattes skal da også iverksettes. Er dere mange nok som ønsker seg dette så bør jo utfallet bli klart. Undervurder aldri deres rett som medlemmer på årsmøtet, her kan og bør dere komme med ulike forslag om ting skal endres i egen klubb. Lykke til.

Stian

over 18 år siden

Stian

Jeg tror klubber skal klare dette utmerket godt uten å ha NGF i ryggen. Det er uten tvil mange spillere som vil spille turneringer, men da må det være en eller annen gulrot involvert.

Spilte B&O Masters på Losby sist helg, hvor det var masse fine premier, og totalt tror jeg det var rundt 80 påmeldte(taket var også 80), selvom påmeldingsavgiften var på 330 kroner.

Så folk vil delta, det viser seg jo.

Create a tournament, and they will come!

Bob

over 18 år siden

Bob

NGF har allerede problemer mht å få arrangert de turneringene de allerede har i programmet. De er jo avhengige av at klubbene stiller seg villige til å stille bane og mannskap til disposisjon. De har ikke noe "makt" til å tre ned turneringer på klubbene.

Dette må komme fra klubbene selv og medlemmene som eier / disponerer banen. Dersom de er aktive med å arrangere og gjøre arbeidet så er det helt klart mulig å få til arrangementer. Problemer er mange ganger å engasjere medlemmene i arbeidet som skal gjøres i forkant og etterkant og her er det også mye opplæring som må gjøres.

Dette er også en av grunnene til at vi ligger etter svenskene - først må vi bli intressert i golf, begynne å spille, komme ned i handicap, innse at man ikke kan leve av det likevel og bli litt lei og få interesse for å arrangere i stedet for å spille...... litt på spøk men litt alvor også.

Bob

over 18 år siden

Bob

Glemte egentlig det viktigste - medlemmene som ikke er med å arrangere turneringer må følge opp ved å delta på så mye som mulig av turneringene som blir arrangert og komme med positive tilbakemeldinger slik at TK ikke går lei av å stelle i stand arrangementer uten deltakere...da går de fort lei.

???

over 18 år siden

???

Så vidt jeg vet har bl.a. Mørk, Kongsvinger og Nes hatt turneringer med samarbeid med svenske klubber. Flere av Akershusklubbene har flere egne turneringssamarbeid, der bl.a Connecting ladies er landets nest største dameturnering.
i min husstand deltok vi på 5-dagers for to år siden. Dette som ett sommerferien. Der traff vi flere andre norske par som gjorde det samme.

Bob er inne på kanskje kjernen i trådstarters poeng. Samme krisa som norsk golf er oppe i nå hadde svenskene for ca. 15-20 år siden. Det ble en overetablering av klubber, dyrt - selv for en svenske - før man klarte å finne en måte å gjøre det på. Hva kan vi gjøre? Jeg tror klubbene generelt er for lite interessert i aktiviten, og tilrettelegging for konkurransemiljøer i egen klubb. Her i Akershus er kanskje Losby og Miklagard de flinkeste til det, men de fleste andre klubbene har i år hatt nedgang i deltakerantallet på klubbturneringene.

Fortsett med å pese din hjemmeklubb. Det er der det må starte. Dessverre har ikke golfen valgt å ha ett organisastorisk regionalt ledd slik som i andre idretter og i Sverige. Dette leddet er drivkraften for konkurranseidretten og de regionale turneringene. Se heftet til Varmlandsgolfen. Gå inn på de svenske web.siden. Se og lær - klubbledere.

Ballen er kastet sett igang en femdagars i Akershus neste sommer, og ikke avlys om det kun blir 5 deltakere på en av tevlingene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her