Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dere skjelver i buksene nå tenker jeg...

veggiss

over 17 år siden

veggiss

oh je...scangolf driveren står og tørker og er snart klar. SMT DB455 10.5 med Graman UL540 (Limey) Stiff, 1 1/2" insert og spiller på 46" usga lengde. Denne går enda lenger inn i skogen enn den forrige jeg hadde, men vil følgelig gå enda lengre på fairway hvis jeg mot formodning skulle treffe den, noe jeg akter å gjøre på hull 10 på holtsmark 8 september!

SMT er fraløpt

over 17 år siden

SMT er fraløpt

Jeg bruker min 4 år gamle 9* 455 sjeldnere og sjeldnere, og har erstattet den med en Bang Storm 9,5* som går FRYKTELIG mye lenger. Dvs ca 15-20m mer carry.
Det virker som SMT har stagnert en smule. Ingen på PGA bruker dem lenger, og på Long Drive touren er det Bang og Alpha som dominerer.
Vi frykter ingenting på Holtsmark

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Hmmm... Ikke sant,det er Cobra som leder spørreundersøkelsen på Long Drivers of America's hjemmeside.

http://www.longdrivers.com/index.php

veggiss

over 17 år siden

veggiss

DB455 holder fremdeles stand, selv om den er gammel. jeg har børstet støvet av denne for å lage en bomber frem til scangolfturneringen. det har vel aldri vært noen på pga touren som har brukt dem, og det spiller jo liten rolle...jeg spiller jo ikke der :)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

kikket på bang storm nå, og den koster jo ikke mer enn 800 kroner inkl frakt, så da er det ikke noe pes. kanskje kjøpe en og teste hode mot hode på identisk skaft :)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Spiller ingen rolle hva dere tar med.

jeg kommer til å ta av plastikken på min nye driver på hull 1, og den heter SUPERQUAD!

det MÅ jo bety at jeg slår superlangt, og hele 4 ganger så rett!

hah, gru dere, og may the force be with you, because you shall need it...

Drunkduck! du er forhåndsdiskvalifisert på grunn av for store Biceps. tipper du er EPO-dopet.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

pøh...du har knekt den innen hull 10 ;) dårlig håndtverk fra taylormade sin side. min derimot, selvbygd og kvalitetssikret gjennom hele prosessen ;)

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Hei !

Min også heter SUPERQUAD!, kanskje de er brødre ?!
Min heter TP til fornavn og er 10,5 grader skjev i hodet !.
Eller kanskje de ikke er brødre for min er "Black" !

Nok skitprat!, den går ikke langt (nok). men den er jævla rett !

Flaggermusa

over 17 år siden

Flaggermusa

Ville ikke brukt Gramanskaft hvis jeg skulle bygge noe som går langt.

jonag

over 17 år siden

jonag

Veggis, fornøyelig lesning. Synd jeg ikke er med...men har jo helt feil driver også. Maltby CT-250 9.5 med True temper DG SL stålskaft på såvidt under 44"

Du som ser ut til å ha litt peiling på laange drivere. Har alltid spilt stål og føler ikke at jeg taper på det. tar jeg helt feil ? Hvor mye har grafitt å si ? Artig å teste ut noe annet. Har liksom bare konsentrert meg om jernsett og wooder så langt...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Min er også "Black" Ray.....
eller, altså... min og min, jeg har jo ikke fåttn enda, og med leveringsstabilitetten til Taylormade, så er det neigu ikke sikkert jeg har fåttn innen turneringen.

da får jeg bare ta longest med 3wooden min da...

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Min TM 460 er større en din Superquad så ædda bædda, og ja, størrelsen på hodet teller...

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Din 460 er "so 2005" sunny, dessuten er den allergisk mot fairway..

veggiss

over 17 år siden

veggiss

da var det viktigste gjort...tatt med kølla på rangen og sett at limet holder ;)

har funnet ut at det er best å slå den skikkelig dårlig frem til vi står på hull 10, sparer det gode slaget til da fant jeg ut ;)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jesus maria.... du stjal ordene ut av munne på meg.

pluss at Superkvådden er 460 den også...

HAH!

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Regnes greentreff som godkjent i longest på hull 10?......;-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

æpp æpp.... Simen, du er jo disket for bruk av EPO, husker du ikke?

til nød kan du stille med sandwedge...

veggiss

over 17 år siden

veggiss

får du greentreff så er du en verdig vinner simen. tror dog at du faktisk stiller med et lite handicap da fairway er utrolig smal der du har nedslagsområdet ditt. du får satse på at du duffer den 260 meter, der er det litt bredere ;)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

jonag: du vil helt sikkert få mer lengde med en driver med grafittskaft på samme lengde, men om du blir like treffsikker er usikkert. du burde teste og se, et godt grafittskaft koster ikke mer en $50, så da kan du eksperimentere litt.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Bare sånn for å få roet ned nervene mine Fulland..
Hvor ofte treffer du fairway, prosentvis?

Prosta-EPO

over 17 år siden

Prosta-EPO

Etter å ha lest alle innlegg, tross jeg at jeg tisser på meg av redsel.
Så er jo min driver av den lille sorten!

Roky Erickson

over 17 år siden

Roky Erickson

bæretillatelse på 905s - spiker på spiker
heh hadde 14 fairwaytreff i dag - 78%
det er skjelvende det...

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Jesus Maria, ekstremt dagsform basert, samt om jeg drar til eller ikke.

Så fra 20 - 80 % he he:-)

Så hvis jeg drar til og i tillegg slår spik rett, da kan du tisse i buksene av redsel.

Hvis jeg ikke slår spik rett, noe som har høy sansynlighet ved maks omph, kan du trygt holde på vannet.....

jonag

over 17 år siden

jonag

Veggis:

Jeg spiller med TT DG SL, X100. Hva ville du har gått for av grafitt ? Har ikke peiling på grafitt i det hele tatt...

Jeg har også en 3w jeg kan slå skikkelig langt med ift driveren, så da kanskje jeg kunne hatt en mer unøyaktig driver...

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Fairway er oppskrytt...

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Hørte at brødrene Finau var invitert?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21062&a=884380&lid=puff_884380&lpos=bild

Lurte bare på hvilken fairway de skulle treffe, de kommer jo til å slå forbi...
:)

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

http://www.youtube.com/watch?v=_aOra05ltYg

veggiss

over 17 år siden

veggiss

fytti helvete...det der må være noe av det drøyeste jeg har sett. nesten så man skulle tatt seg en tur over til sverige i helgen for å se.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

jonag: hvis du spiller med x100 flex i en så kort driver, og så lukter det x-flex i grafitt hvertfall, vet du svinghastigheten din? hvilket skaft du skal ha kommer an på flere ting, om du er en svinger eller hitter, tempo osv. kommer også an på hvor mye penger du har tenkt å bruke, du får skaft fra $20 til $1000...

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Frekk sving, synd at vi ikke fikk se ballflukten. Men den kommer kanskje på tv i helgen?

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Yngve, til etterretning.....EPO er det kondis gutta stapper i seg.

Jeg bruker bare ris ,kjøtt,fisk og grønnsaker grunnet alle mine ekstreme allergier + litt trening da.

Så, får jeg være med alikevel hvis jeg lover å bomme på fairway?

Antageligvis et forholdsvis trygt løfte.. he he ;-)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

jeg tror simen holder løftet sitt ;)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Som leder i JMLF så aksepterer jeg søknaden din, hvis du lover å gjøre ditt beste for å IKKE holde løftet!

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Jeg lover he he:-)

jonag

over 17 år siden

jonag

Veggis, jeg har vel 100mph ca. (slår driver fra 220-260) Er litt kjapp i svingen så regular skaft bare fadet for meg fordi skaftet aldri fikk tid til å bøye seg tilbake.

Det er vel ikke noe hokus pokus. Burde vel velge x-flex og ikke for høyt bend point siden jeg ikke slår superhøyt. Men skal jeg velge et skaft for lengde bør det jo både være fleksibelt nok, langt nok og lett nok...

hva med Rifle graphite 65... Få tak i det til 8 dollar akkurat nå i X-flex..

Roky Erickson

over 17 år siden

Roky Erickson

hmm, slår like rett og skjevt med Callaway Gems 460 13 gr. (dameskaft)
Som med Cobra x-speed 9 gr. (den gule). Egentlig frustrerende resultater,
men anskaffet meg 9,5 gr. og R-flex skaft. Mistet vel kanskje 10 meter, men den ble MYE oftere rett.
Hadde s-flex 8,5 gr. Når jeg traff smørøyet gikk også denne rett, men
den hadde det med slippe seg til begge sider ved urent treff.
(urent her kunne faktisk dreie seg om ca 4 mm- marginal kølle)
Deilig og kunne roe ned svingen litt.....

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

kylling.........;-)

N'Sisu Guffu

over 17 år siden

N'Sisu Guffu

Trodde for mykt skaft som regel resulterte i draw/hook jeg og at det var for stivt skaft som ga en fade/slice.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

ja, det er min erfaring også....

8,5 grader Roky?
hva er det med dere hakadølinger og drivere? hehehehehehe

veggiss

over 17 år siden

veggiss

Fulland: du burde teste en driver med 6 grader loft, hadde vært interessant å se hvordan ballbanen hadde vært da. kanskje man hadde sluppet å sperre luftrommet for flytrafikk når du var ute og spilte ;)

jonag

over 17 år siden

jonag

Feil skaft gir alle typer resultat...

En som har for mykt skaft gir enten en venstreskru om du venter frem skaftet og en høyreskru om du går for hardt på
Det er det vanskelig å spille med for retningskontrollen går ned....

Med et for stivt skaft blir det enten fader fordi det ikke releaser eller puller/hooker fordi man hjelper til..og det øker normalt også tempoet for å klare å få respons fra skaftet. Da blir det fort at de som må passe tempoet mister kontrollen.

Jeg var akkurat en som fadet ut jerna mine til jeg skiftet til X-flex. Nå kan jeg gå så hardt på som jeg vil.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Veggiss : Jeg har alt ringt gardermoen og bedt dem styre flytrafikken utenom Holtsmark i turneringstiden slik at vi ikke får samme problem som sist vi spilte banen sammen.......;-)

Kjøpte ny driver i år 8,5, sprakk på toppen etter 3 dagers bruk. Fikk en bedre (lavere) ballbane med den, men den varte ikke så lenge da.

Reklamert og venter på ny. Blir nok gamle drivern som brukes i september. Det gjør ikke så mye ,er jeg i form ,går den langt (og høyt) nok.

Henke

over 17 år siden

Henke

Bare for å rette opp noen misforståelser her:

Hvis ballen din fadet/slicet var skaftet for stivt, ikke for mykt!
Hvis du svinger rundt 100 mph er du i målgruppen for regular flex!
En pro jeg snakket med ang valg av skaft anbefalte meg regular med svinghastighet på 115.
Selv svingte han mellom 130 og 140 mph og vurderte å gå fra x-flex til vanlig stiff (Fujikura triple action).

Prøv heller et annet skaft enn stivere flex i samme skaft. Fujikura f eks, som ikke har antydning til fiskestangfølelse. Men viktigst av alt, slutt å tro at et golfskaft fungerer som en pisk.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Hvis denne proen slår med en hastighet på 130 -140 mph i svinghastighet, slår han antagelig lengst i verden.

Tiger Woods snitter i følge websiten hans ca 120mph.

Bubba Watson måles opptil 126mph med standard driver.

130 -150 mph ,det er hastigheter som oppnås av verdens beste long drivere med spesial utstyr og lenger skaft.

Hvis proen du nevner bruker long drive køller på opptil 50 tommer høres det mer mulig ut med 130 -140.

Tipper denne proen tok i litt vel mye når han snakket om egen hastighet....

veggiss

over 17 år siden

veggiss

Jeg fant ikke noe skaft som het fujikura tripe action, men fujikura rombax anbefales s flex fra 90-105, og x-flex fra 105 og oppover. jeg vil heller anbefale folk å følge produsentene sine spesifikasjoner, de tester tross alt skaftenen for å få dem til å fungere optimalt.

john daly vet jeg har brukt r-flex tidligere, men det er heller unntaket enn regelen, så å anbefale vanlige golfere å bruke "feil" flex synes jeg ikke er så lurt. svinger man på 105mph så er man i sonen mellom stiff og x-stiff, avhengig av produsenten. på nevnte fujikura rombax saft så hadde nok jeg kjøpt stiff, og tippet den 1/2" for å stive den opp litt.

man må også ta hensyn til lengden på køllene, og hvis det er en driver så må man vite bbgm verdien for å beregne riktig stivhet. hvis man hadde satt fujikura rombax skaftet i en Ashton MS-5 og samme skaft i en Callaway FT-i, og kappet totallengden til 45" ved å kutta den bak så hadde flexen vært forskjellig, selv om det er identisk skaft. Callaway driveren hadde spilt nesten 1 1/2 flex stivere enn Ashton driveren.
dette pga at Callaway har bore-through, og Ashton har 1 1/2" bbgm (bottom bore to ground measurement).

derfor er det helt håpløst å si at noen skal ha den og den flexen uten å vite hva de skal brukes i, og om lengden på kølla avviker fra standard. anbefaler heller folk å gå til køllemakere som kan se på svingen og hjelpe deg med å finne rett utstyr, hvis du ikke har lyst til å eksperimentere med det selv (noe jeg gjør, og det er morro).

veggiss

over 17 år siden

veggiss

simen: den proen snakket sikkert om ballhastighet ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her