Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

How do you judge a golf course?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

After hijacking another thread about 'bane tilstand' I thought I would start another thread to ask this question.

Should a golf course be judge on whether or not the course has good signage or not? By this I mean 150 or 100 metre markers.

Or should the course be judged by the sevice in the clubhouse?

Or even the people that work at the club?

Should a golf course not just be judged on the design? Managers change, signage change even the golf course changes over time but should a golf course not just be judged on the quality of the design and it's surroundings?

Brian Phillips.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Utvilsomt banedesign og kvalitet på fairwayer, rough og greener som er avgjørende - ikke skilt, pene broer og lekker dame i proshopen. Royal Aberdeen er av mange ranket blant topp 100 baner i verden. De har en bitteliten putting green, elendige treningsfasiliteter ved klubbhuset og en liten pro shop (selv om Ronny Mcaskill og assistenten hans er hyggelige som fy). Klubbhusets kule fasiliteter er "members only", gjester får nøye seg med en liten garderobe, den dårligste loungen etc. Men er det fortsatt en av mine favoritt baner? Ja. Hvorfor - fordi at banen er avsindig morsom å spille - selv på en dårlig dag. Vanskelig ? Ja. Men like forbannet morsom.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Smilende Sam,

Nice to hear you mention Royal Aberdeen which in my opinion has one of the best front nines in the world and of course a great first tee!!

The view from the bar to the first tee is great.

Brian

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Its an amazing front nine - which I always play well. The back nine should be easy in comparison, but I tend to play them really bad... They work on the back nine every year to improve them, which is good.

The view from the bar is amazing and the first tee is terrifying, when you know that it is likely that 1000 years of golf experience is watching you from behind the window.

PC

over 21 år siden

PC

Jeg er helt enig med Smilende Sam at det er banedesign og kvaliteten ute på banen som teller mest. Jeg var så heldig å spille The European Club utenfor Dublin for noen uker siden. Ingen fasiliteter, men en helt vanvittig bane.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

PC,

Did you know that the course is designed and owned by a golf writer cum architect. Pat Ruddy the man behind the project aparently had many offers but refused all and decided to do everything himself.

I have never played it but might do so in October. It is supposed to be fantastic.

You can read more about the project here:

http://www.golfclubatlas.com/europeanclub1.html

Brian.

PC

over 21 år siden

PC

Brian,

Jeg har lest historien tidligere. Banen er kanskje ikke så annerkjent ennå, og det er veldig mange kjente baner i området. Det var bare to andre spillere på banen da jeg var der en søndag. Og det var bra vær!

Men banen er nok bra. Tiger, Duval, O'Meara og McCarron spilte en runde på The European Club som oppladning til The Open i 2002. Tigers 67 er banerekord og scorekortet henger i klubbhuset.

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Brian, en golfrunde for meg er ikke bare en runde, men en reise. Der teller menneskene jeg spiller med, de ansatte, kvaliteten på kaffen, de sanitære forholdene på toalettet, ballkvaliteten på rangen, kafé-service mellom hull 9 og 10, været og prisene mer enn om klubben er nøye med avstandsmarkeringene ute på banen. De stoler jeg likevel aldri på. Det jeg verdsetter mest vedrørende banen, er kanskje skikkelig gress på fairway, greener og teesteder. Å fullt ut verdsette god design blir for avansert for meg, unntatt når jeg ser et flyfoto av banen. Nede på bakken er jeg mest prisgitt mitt eget utilstrekkelige spill.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Har merket meg at veldig mange her til lands vurderer banen først og fremst ut ifra omgivelsene, men sjeldent etter banearkitekturen. F.eks. på Losby der høyhcp'ere liker front nine, mens lavhcp'ere liker back nine.

backtee

over 21 år siden

backtee

Etter min mening er total-bilde av bane relaterte faktorene viktigst. En god bane må ha relativt raske, tette og jevne greener, en variert banedesign og gjennomtenkte strategisk plasserte hindringer ( dette innebærer eks at man må benytte forkjellige linjevalg i medind contra motvind)
En treningsgreen som representerer banens greener er for viktiger enn et overdådig klubbhus.
Når det gjelder avstandmerking har jeg gjort til kjenne mitt standpungt i en annen tråd, men vil jo påpeke at når "prolaps" ikke gidder å benytte disse da "de alltid er feil uansett" sier sitt.

Oppsumm: hyggelig med flott klubbhus, service og god mat, men det er banens design og tilstand som er viktig

backtee

over 21 år siden

backtee

sorry for alle trykkleifene. Gikk litt for fort

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

For meg er det noen grunnleggende prinsipper som gjelder for god banedesign:
- Hvert hull må være laget sånn at gode slag belønnes, og dårlige slag straffes.
- Høy risiko skal gi belønning hvis det lykkes, men straff hvis det mislykkes.
- Par 3 hullene skal spilles med forskjellige køller.
- Det skal ikke være opplagt hvilket køllevalg man må ta når man står på teestedet på par 4 og par 5 hullene.
- teestedene skal være flate
- Greenene skal ha lik hastighet over hele banen, og det må være et forhold mellom hastighet på greenene og onduleringene.
- Banen skal være visuelt tiltrekkende

mvh Toughloose

Tøflus

over 21 år siden

Tøflus

Helt enig med Toughloose.
Og i tillegg skal det være gode oppvarmingsmuligheter, den skal være skjermet fra støy og trafikk, Det skal være mulig å få seg mat og drikke, og ikke minst å ta seg en dusj etterpå.
Det skal være rikelig med avstandsmerker, søppelbøtter på hvert tee-sted, både hvite gule blå og røde tee-steder, reelle dog-legs som er vanskelige (men ikke umulige) å kutte, trær bør gjøre banen smalere heller enn røff der man blir gående å lete halve dagen etter ballen, og sist men ikke minst så skal det ikke være blinde hull, man må kunne se hvor ballen lander

Undrende??

over 21 år siden

Undrende??

Er det total opplevelsen som teller eller kun banen og dens design?
På en skala fra 1 til 10, hvor viktig er klubbhuset med Kro/Restaurant og Proshop, mot Banen og design?
Eller kan vi dele den inn i tre her? Bane, Proshop og Kro/Restaurant?

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

"Thoughloose " has many good points. In addition to this I find the course more interesting when the holes ar varied. Some holes with a dogleg left,others right,some short (not to short though) others long. No par 4 should be shorter than 270 meters. Some courses like Drøbak have par 4's as short as 220m. These feel like long par 3's and are to easy. Par 5's below 450m. are also to short unless they are uphill. The Greens should be large enough to have atleast 4 different flag positions.If all that Thoughloose and I have mentioned above are in place, in my opinion ,the course design is great. And that is what really matters. So I totally agree with you Brian. If design and maintenance are great you'll have a top golf course. The rest (clubhouse ,proshop,snack bar etc.) is irellevant to me and more like a bonus if they are good. However as "Tøflus" states, warmup facilities are also important. The most important one beeing the driving range. To many places in Norway the range is no longer than 200 m(some places even shorter). That's not enough for those of us that can reach that distance with irons( for me a 5 iron). The range should atleast be 250m. That way all players get to warm up/train with any club in the bag. Simen.

Lasse

over 21 år siden

Lasse

Så du slår altså et 5-jern 200 meter? Og hvor langt slår du driven da, 400 meter?

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Lasse: Jeg slår mitt 5-jern 175 meter. Det betyr ikke at jeg slår driveren 350 meter.

Har aldri hørt om noen som slår driveren dobbelt så langt som sitt 5-jern.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Nå synes jeg du overdriver Lasse, jeg slår selvfølgelig mye lenger med driveren ca. 600 m. Simen.

Marius

over 21 år siden

Marius

Hvor finner jeg ranking på de beste banene i værden?

Marius

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her