Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva mener dere om hull 15 på Onsøy?

Pst

over 17 år siden

Pst

Godt eller dårlig golfhull?
Ser ut til at det "bare" er Brovold som ikke har bogey her - klar fordel å ha spilt dette hullet mange ganger!

daniel draw

over 17 år siden

daniel draw

En kjapp titt paa scorekortene til topp ti avslorer at de ti beste har snittscore over 4,5 paa dette hullet!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Dert samme mønsteret for damene, og nok enda mer tydelig for de. Alle bortsett fra Amalie har problemer på hull 15.

oka

over 17 år siden

oka

Hull 15 er et hull med masse utfordringer. De tøffeste går over kulen men idag virket det som de fleste safet på utslag og fikk derfor et slag på 180-220 meter inn.
Er selvfølgelig en fordel for Både Amalie og Brovold at de kjenner banen men nå har de fleste spilt dette hullet 3 ganger i turnering og også på innspillet.

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Hull 15 er vel så dårlig som et golfhull kan bli!

Spørrende

over 17 år siden

Spørrende

Bamese: Hva mener du med det?
Hva er det som er så dårlig med hull 15?
15 er faktisk et meget godt hull som er veldig utfordrende. Det krever en god drive for både å klare par eller birdie. Desverre så blir det mange bogey her men det er jo dette som skiller de beste og mindre bra.

jonag

over 17 år siden

jonag

tja, vet ikke om jeg synes laange par 4 er noe bra golfhull generelt. Jeg synes et hull alltid skal ha mulighet til å spilles safe og mulighet til å gå for det. Dette hullet kan jo forsåvidt safes og så får man et tøft 2. slag og ikke minst er det da vanskelig å ikke rulle ned venstre, men en drive kan gi full katastrofe.
Men er man en komplett spiller tror jeg mest på å safe det for så å sikre par med chip og putt...
Jeg synes dette hullet er noe slikt som 20-30 m for langt på innspillet. Da hadde det etter min mening vært veldig bra.

Spørrende

over 17 år siden

Spørrende

joang du har helt rett i at det er et laaangt par 4 hull men ville det ikke vært kjedelig hvis alle hull var like "enkle" ?
Synes det er et meget vanskelig par 4 hull selv men det er like artig å spille det hver gang selv om det litt for ofte blir bogey på dette hullet.

SuperLavHandicaper

over 17 år siden

SuperLavHandicaper

Synes hull 15. er et bra par 4 hull jeg! er ikke så vanskelig å nå den på to, alle som spiller fra hvit, har såpass trykk i kula at man klarer å komme inn med jern, vist man safer ut, men man kan også gå med driver, da dette krever presisjon ut i lille tå'a! var bedre før når man hadde rødt til høyre, da kunne man satse uten å bli Foor hardt straffet! men all over et bra par der og runden er reddet:D

tl

over 17 år siden

tl

Hullet er langt, men du kan komme inn på to uten de store problemene, selv ved å safee. Det er nedover fra toppen og inn og du vil automatisk få 20+ meter på slaget. Det er også mye å gå på når det kommer til andreslaget. Så er du stabil på nærspillet trenger det egentlig ikke å være all verdens å få par...

jonag

over 17 år siden

jonag

Jo, kanskje kjedeligere, men for lange par 4 er ivhertfall kjedelige (når de fleste man spiller med har par 4.5...)
har ikke helt funnet ut om akkurat dette hullet er for langt;-) Har selv safet og nådd frem. Enig i at å gjøre straffen større for drive gjør det litt dårligere. Nå er jo terrenget som det er, så det går ikke an å lage kortere uten å legge greenen nedi dumpa...

What?

over 17 år siden

What?

Jonag,
du sier vel her at alle hull (hvis man ser vekk fra par 3 hull) skal ha muligheten til å spilles safe eller muligheten til å gå for det?
hva betyr det? hva er safe? et utslag på maks hvor mange meter og et innspill på maks hvor mange meter?
en del av golf på et noen lunde nivå er jo at man må kunne slå rimelig langt for å ha et relativt sikkert innspill, og hull 15 på onsøy er under 400 meter fra hvitt. det er IKKE spesielt langt. jeg vet at det ikke er noe enkelt utslag, men å kutte 20-30 meter hadde ikke gjort hullet noe bedre. snarere tvert i mot spør du meg.

joda

over 17 år siden

joda

det mest lumske er vel at innspillet på ca 200 m er blindt.... en stor del spiller vel dette som par 5 og er fornøyd med en bogey her...

jonag

over 17 år siden

jonag

Jo faktisk, den greenen er ikke så enkel å holde selv med en innspill på feks 160m. Det hadde blitt interessant likevel. Nå ser man ikke innspillet en gang og ruller seg evt ned i dalen eller opp på greenen.

Ja jeg synes korte par 4 er et perfekt eksempel på interessant golf. Alle par4 trenger ikke være korte, men når mange må dele opp til par 5 mener jeg det er en liten falitt... Legg nok hinder og korte hull blir farlige på scorekortet uten å være en komplett spiller.

Bare se på pga-mesterskapet. Par 4 så lange som et vondt år og smale fairways. John daly kliner til ballen og slår wedger fra hvor som helst, også frem til green. Artig å se på, men blir litt kjedelig i lengden.

Golf har blitt i USA et power-game og short-game. Lag kortere par4 som har mulighet for smart play og å gå for det.

Nå skal det vel sies at Onsøy er etter min mening ganske fornuftig sånn sett. Det er vel bare hull 15 som er rel langt.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Under 400 meter er vel ikke langt.
Er bare en 3 wood, og ett 7 er jern det.

pk

over 17 år siden

pk

Jeg fulgte turneringen og etter det jeg husker (ihvertfall finaledagene) så lå de tre i lederballen begge dager så og si likt etter utslaget og innspillet (10-30 m fra green). Det som gjorde forskjellen var pitchene til Brovold og puttene, Thorp kom ikke like nærme med pitchen sin men misset "greie" putter.

dust

over 17 år siden

dust

Erik____ er tjukk i hue... noen ganger må man se hullet med øynene før man legger strategien og ikke antall meter som står skrevet i scorekortet...
Typiske "smarte" utslaget på hull 15 er ca 170-190 som gir deg blindt innspill på ca 200 m.... det er langt når det er blindt... "normale" par 4 på under 400 meter er ikke langt nei.. det er korrekt, men så kan vel neppe dette kalles normalt..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her