jonag
Som veggis skriver har du nok en høy svingvekt og et høyt treghetsmoment (for køllen som helhet), dvs de føles tyngre å få fart på. Men svingen er alltid lang nok til å få den nødvendige farten uansett 1,5 tommer eller ikke, så etter min mening endrer treghetsmomentet timing på releasen din mer enn køllehastighet.
Om du går til et lettere skaft vil treghetsmomentet gå littegrann ned og køllene vil føles anderledes. Antagelig vil du kanskje føle at hodet blir tyngre (!). Men det er noe slikt som maks 20-30 g å spare i vekt på en kølle. Når da et 7-jern totalt veier noe slikt som 450g er det under 10% vektendring. Du kan sikkert øke svinghastigheten littegrann, men du får ikke plutselig 10-20m bare av det.
Det ligger antagelig mye mer svinghastighet i korrekt lengde, lie og vekting i kølla enn totalvekt.
Project X koster mer, men kan vel passe for deg som for proffene :-)
Sjøl spiller jeg på true temper Dynamic Gold SL. Ville ha en lettere følelse, men slår ikke lenger av den grunn. Har også treghetsmomentmatchet settet og det gjør at jeg spiller ganske korte lange jern. Antagelig noe slikt som 2 tommer kortere 4 jern enn du. Ser ingen lengdeforskjell... Her om dagen prøvde jeg en PW som hadde feil lie. Den sto opp fra bakken og jeg så at den kom til å gå venstre. Slo 2 slag venstre og så grippet jeg ned 2 tommer og slo et slag rett. Alle slag var like lange. Dvs at lengde kommer fra god svingmekanikk, som også skaftlengde og lie påvirker, og loftet på kølla. Svinghastigheten endres altså ikke nødvendigvis om man forlenger/endrer skaftet !
Om du vil endre skaft har du sjansen til å få tilpasset settet ditt optimalt. Finn en køllemaker med peiling som kan tilpasse skafttype, flex og lengder på alle køllene. 1,5 " forlenget over hele settet er ikke nødvendigvis optimalt...