Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skaft for jern

Skaft for jern

over 17 år siden

Skaft for jern

Har et sett med Ben Hogan med skaft Apex reg 3 som er 1,5 tommer forlenget (fra fab)
Køllene følses litt tunge og jeg har ikke veldig høy svinghastighet.
Vil man få mer lengde med lettere skaft?
Hva med Rifle Project X? Er de bare for veldig gode spillere? Vet at de er noe lettere. Ønsker ikke å gå på grafitt.
Tar i mot tips med takk.
Spiller på 8 i hcp.

Hei!

over 17 år siden

Hei!

som en kølle makker så ville jeg anbefalt ProjectX 6.0 ikke snakk om no annet!!!!

veggiss

over 17 år siden

veggiss

hvis det er vanlige stålskaft som sitter i dem nå så har du hvertfall en svingvekt som er langt fra normalen på dem. hvis du må ha så mye forlenget så hadde jeg gått for lett stålskaft av typen dynamic gold superlite ellerno.

jonag

over 17 år siden

jonag

Som veggis skriver har du nok en høy svingvekt og et høyt treghetsmoment (for køllen som helhet), dvs de føles tyngre å få fart på. Men svingen er alltid lang nok til å få den nødvendige farten uansett 1,5 tommer eller ikke, så etter min mening endrer treghetsmomentet timing på releasen din mer enn køllehastighet.

Om du går til et lettere skaft vil treghetsmomentet gå littegrann ned og køllene vil føles anderledes. Antagelig vil du kanskje føle at hodet blir tyngre (!). Men det er noe slikt som maks 20-30 g å spare i vekt på en kølle. Når da et 7-jern totalt veier noe slikt som 450g er det under 10% vektendring. Du kan sikkert øke svinghastigheten littegrann, men du får ikke plutselig 10-20m bare av det.

Det ligger antagelig mye mer svinghastighet i korrekt lengde, lie og vekting i kølla enn totalvekt.

Project X koster mer, men kan vel passe for deg som for proffene :-)

Sjøl spiller jeg på true temper Dynamic Gold SL. Ville ha en lettere følelse, men slår ikke lenger av den grunn. Har også treghetsmomentmatchet settet og det gjør at jeg spiller ganske korte lange jern. Antagelig noe slikt som 2 tommer kortere 4 jern enn du. Ser ingen lengdeforskjell... Her om dagen prøvde jeg en PW som hadde feil lie. Den sto opp fra bakken og jeg så at den kom til å gå venstre. Slo 2 slag venstre og så grippet jeg ned 2 tommer og slo et slag rett. Alle slag var like lange. Dvs at lengde kommer fra god svingmekanikk, som også skaftlengde og lie påvirker, og loftet på kølla. Svinghastigheten endres altså ikke nødvendigvis om man forlenger/endrer skaftet !

Om du vil endre skaft har du sjansen til å få tilpasset settet ditt optimalt. Finn en køllemaker med peiling som kan tilpasse skafttype, flex og lengder på alle køllene. 1,5 " forlenget over hele settet er ikke nødvendigvis optimalt...

Skaft for jern

over 17 år siden

Skaft for jern

Takk for fornuftig svar Jonag.
Jeg tror heller ikke at jeg får dramatisk mer lengde med lettere skaft. Jeg slo lengre med første settet jeg hadde. Det hadde lette skaft, men det behøver ikke bare være skaft.
Ang lie så er settet sjekket av en køllemaker og skal stemme for meg.
Grunnen til at jeg nevnte Project X er at jeg fikk høre av en annen at de var lette og at han var veldig fornøyd med dem. Og, jeg er alt annet enn proff og er egentlig bare ute etter å få mer ut av det settet jeg har.
Men kanskje mer å hente på sving vil jeg tippe. ;-)

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Tror nok ProjectX blir helt feil da dette ikke er lett lett skaft, men samme type som Dynamic Gold - skaft som er egnet spiller med mye akselerasjon. Du mener vel ikke tx-90?

Har selv spilt mye med DG skaft, prøvd ProjectX (bl.a. x20 tour) og spiller nå med et lett TrueTemper skaft (OEM skaft) på ca 100g - og de 30g utgjør *stor* forskjell. DG/Project X skaftene følte jeg at jeg måtte "jobbe" med. Det er forsåvidt også den tilbakemeldingen jeg har fått fra køllemakere jeg har spurt.

jonag

over 17 år siden

jonag

BP, enig med deg. Eksttratyngden gjør også for meg at jeg må ta i for å få frem golfkølla og release slik jeg vil, men slår ikke særlig forskjell i lengde likevel. Det er vel det jeg mener med endring i treghetsmoment. Det er dette man føler veier noe når man svinger og både skaft og køllehodevekt påvirker følelsen og timingen.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Spiller selv med rifle projectx 7.0.
Dette er tunge skaft og veier rund 135g hvis jeg ikke husker feil.

Kan fort bli i tyngste laget for en del spillere.

Fikser man tyngden er de kjempegode. Det er ihvertfall min oppfattning.

ole gregert terjesen

over 17 år siden

ole gregert terjesen

Hva med true temper GS75 som er deres nye steel shaft men hele 15% lettere enn tilsvarende andre skaft. Dette kan være et spennende alt. for mange

jonag

over 17 år siden

jonag

Rifle har Airlite, Lite og Microlite. Lite ser ut til å kunne gi køllemaker den beste mulighet innen flex, men flere av de lette variantene fåes ikke i den stiveste varianten. Disse er helt sikkert noe billigere enn project X... Rifle flighted og Project X ( som også er flighted) er noe dyrere, men gir jo litt hjelp til å få mer lengde med de lange jernene og mer penetrerende med de kortere (progressivt kickpoint...)

De 3 første er jo som tyngre grafitt vektmessig.

Skaft for jern

over 17 år siden

Skaft for jern

Takk for mange forklarende svar.
Jeg får evnt prøve å bytte til et lett skaft på et mellomjern og teste litt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her