Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er forskjellen på Cleveland-wedgene?

Nye Gunnar Bull GT

over 17 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Tenkte jeg skulle bytte ut min slitte 60grader. Har en blank Cleveland 588, kikket på nettet og fant ut at de har nesten 10 forskjellige typer å velge mellom.

Er det noen som vet hva som er forskjellen på disse? Og om det er noe sted jeg kan få prøvd dem?

PS: Jeg kjøper gjerne fra Proshop :-)

Båbbi Låkk

over 17 år siden

Båbbi Låkk

Det er sånne som deg som gjør at nettbutikkene sliter! Kjøp gjerne i proshop, men kom ikke og klag den dagen du klikker deg inn på TGW og finner ut at de har gått konk!

Gary Prayer

over 17 år siden

Gary Prayer

Det er er først og fremst bounce vi da snakker om på en 60 grader. Sålens tykkelse ,en sandwedge har mye bounce.

Du må spørre deg selv hvor du spiller mest og hvordan du slår ballen.En grei regel er :Mye bounce 10 til 14 (sandwedge nivå)høyt gress ,rough,lett sand.
Standard bounce 10 til 14 ,du slår ballen nesten uten divots .
Lite bounce 10- fra fairway eller kompakt sand eller kortklipt.
Trenger du prøve køller av proen eller hjelp fra ham så kjøp køllene fra proshoppen,jeg har opplevd at folk har møtt opp på demodager for å prøve utstyr notert data reist hjem og bestilt på nettet.De er tilstede for å selge men de hjelper oss samtidig .det er ikke deg NGBGT jeg tror dette om,men noen andre der ute som ikke tenker seg om!!!Lykke til.

jaja

over 17 år siden

jaja

vil påstå at cg serien er de beste

MCS

over 17 år siden

MCS

Jeg byttet ut min gamle utslitte 588 wedge tidligere i år.

Planen var å kjøpe en ny Cleveland wedge, men endte på Callaway X-tour wedge.
Den er designet av Roger Cleveland og utseendemessig svært lik den gamle 588.

Den finnes i 2 versjoner og 2 finisher. Chrome og vintage finish og med 9 grader bounce eller 11 grader bounce med MacDaddy grooves på Phil Mickleson versjonen.
http://www.callawaygolf.com/en.CLUBS.Wedges.XTourWedges.html

Jeg var så fornøyd med 60 graderen at jeg etterpå kjøpte meg både en 52 og 56 grader i samme serie.

Det er definitivt verdt å ta en titt på dem om du var fornøyd med din gamle 588

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Takker for svar. Fikk låne en CG10 60grader med 8 grader bounce, black pearl med sort skaft i går. Den kjentes så god ut at jeg trolig skaffer meg en slik.

(ojojoj, den var så myk og god :-)

Linkie

over 17 år siden

Linkie

Kjøp deg da heller en CG 12, black pearl. Det er sykt deilig feel på de. Zip Grooves kaller de rillene. Lett og lage den spinnen man vil ha.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Jeg er litt forvirret nå, fordi jeg lånte tre stk CG 12 (blanke) i dag av en annen kamerat. Disse har høyere bounce (2 prikker på 60 og 52gr, 3 prikker på 56gr).

Jeg slo like bra med disse. Hmmm. Må prøve mer...

Er det svingen (om man slår bratt eller ei) som avgjør hvilken bounce man bør ha, eller er det underlaget? Noen som vet?

Ture

over 17 år siden

Ture

NGB GT: Det er ingen forskjell på black pearl ugaven og de blanke versjonene. Bounce variantene er de samme i begge utførelser. (CG10) CG12 har en annen rille utforming som skal (og gir) mer spinn. Det er diskusjonstema om begrensninger i muligheter for dybde og bredde for utforming av rillene fra regelmakerene. Forbered deg på høyere ballbudsjett når du får dreisen på wegdene dine. Svigemor (rasp) effekt på skallet. (CG 12 - Spinn milled (Titleist) mack daddy grooves (Callaway)

Tom

over 17 år siden

Tom

Svingplan har mye men bounc å gjøre. Det samme har underlaget.
Mye bounc for de som har bratt sving og myke/våt bane. Lav bounc for flatere sving og har bakke. Les mere på Cleveland sin hjemmeside.

http://www.clevelandgolf.com/index.php?&¤t=0&insidefile=club.html&oid=T010:e9b4abc21a55e5c0ab93aa86593a60c4&moid=105&function=display&oidit=T004:3yjq4xv1ccelxeb2k259a6fd

Roky Erickson

over 17 år siden

Roky Erickson

Enig med Tom.
High bounce er generellt mer tricky og spille med, men veeeeldig
innfriende på mykt underlag, mye sand el. røff.
Hvis det er lite sand, eller tørr bane vil en 3 prikkers kreve ett mye
renere treff. Litt borti bakken før ballen, og sannsynligheten for at
du bouncer/spretter og kækker er stor.
CG10 er noen fantastiske wedger, det er vokey også men disse
har generellt noe lettere svingvekt.

Designet, altså svart eller blank, olja eller ei har ingenting og si
rent bortsett fra det visuelle.

Finn ut om du er en graver eller sklier (digger/slider)
Diggers go highbounce, sliders go low/normal bounce.
Sannsynligheten er stor for at 2 prikker er lurest.

Det aller lureste er og gå på feks. golfsenteret og kjøre en monitortest
for og finne ut av dette. Tuning....

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Ajajaj. Tack så mycket för alla goda svar. Nu vet jag allt som behövs :-)

Skal teste de jeg låner nå på forskjellig fairway osv... Jeg har litt forskjellige typer slag ettersom hvor jeg ligger, så jeg må bare sjekke om disse fungerer greit .

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her