Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

forskjell på svak og sterkt grep

nybegynner

over 17 år siden

nybegynner

jeg har nettopp begynt med golf og har slitt en del. en venn av meg sa jeg kanskje burde få litt sterke grep. Han sa det over tlf. så jeg bare sa ja. Men hva er forskjell på et sterk og et svak grep? noen som kan fortelle meg det.

jepp

over 17 år siden

jepp

forskjellen mellom et sterkt å svakt grep er om du helder høgrehånden relativt langt til høgre eller venstre på grepet. børr holdest nøytralt for å unngå open og lukket kølle.Dette er en svært vanlig feil som ofte kan oppstå i begynnelsen.

jonag

over 17 år siden

jonag

Om du tar det vanlige grepet ditt, stiller det opp og titter ned på venstre hånd. Hvor mange knoker ser du av venstre hånd ? Ser du kanskje en har du et svakt grep. Ser du 2-3 har du et nøytralt grep og ser du alle har du et sterkt grep. Jo mer begge hendene er rotert med klokka, jo sterkere blir grepet.
Om du tar et skikkelig sterkt grep og så slapper av i hendene kan du se hvordan køllehodet naturlig roterer over mot klokka og ville ha dratt ballen rett til venstre om du treffer slik.
Om man ikke får naturlig god rotasjon av køllehodet gjennom svingen er det ofte man tar et meget sterkt grep for å kompensere.

Jeg kaller et veldig sterkt grep en kvikk-fiks mot andre svingfeil og ville heller spilt videre med et nøytralt grep og heller fått til retningen på slagene over tid.

Om du slapper av i oppstillingen med et nøytralt grep bør køllehodet ikke forandre stilling...

Om det var noe som var gresk her så si ifra.

Halvblind

over 17 år siden

Halvblind

Til jonag:
Trodde det var høyre hånd som avgjorde strekt eller svakt grep.

Ref hokeyspillere og baseball spillere.

Eller er jeg helt på bærtur?

nybegynner

over 17 år siden

nybegynner

takk. skal på rangen i morgen og se litt. har vel litt for sterkt grep faktisk. kan nesten se alle knokene jeg da på venstre hånd når jeg står over

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Er det "lov" å ha svakere grep jo kortere kølle man har? Eller bør man holde på samme grepet på alle køllene?

Sterkt grep

over 17 år siden

Sterkt grep

Så og si alle proffene spiller med sterkt grep. "Nøytralt" fungerer ikke.

jepp

over 17 år siden

jepp

viss du leser det norsk golf bladet om henrik bjørnstads comback forteller han om betydningen av å skifte fra sterkt til svakt grep som han såg på tiger woods

jonag

over 17 år siden

jonag

Om grepet strides vel de lærde...

Begge hender avgjør om det er sterkt eller svakt. det er viktig at hendene arbeider som en enhet der f.eks ve tommel får plass i lommen hø håndflate lager. Vrir man bare hø hånd vil ve tommel hindre hø hånd. Samme om man har sterkt eller svakt grep så holder veldig mange på samme måte (hendene imellom)

Om du bare vrir hø hånd over til høyre og legger kølla mellom hø tommel og pekefinger og klyper til som en hammer, ja da utfører du etter min mening ikke golf, men hammerslag ;-)

Proffene får lengde pga god release og det skjer bare med et fornuftig grep. Svakt som nøytralt som sterkt.

Og på PGA-touren finner du alle slags grep (svake - sterke). De med sterke grep misser mer til venstre og de med svake grep mer til høyre... avhengig av hvor de liker å misse. Og noen misser begge veier.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her