Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ballen "skjener" mot venstre

Sara

over 17 år siden

Sara

Kan noen tipse meg hvorfor ballene mine svinger (ofte langt) mot venstre. Noen har sagt at køllene mine er lukket ved balltreff. Hva kan årsakene til dette være. Grep? Begynner å bli frustrert ...

HM

over 17 år siden

HM

Sara. Spandér 300 kr på en time med pro og du får løsningen av han/henne.
Det kan være mange årsaker, men du får neppe løsningen via et debattforum.

Mag

over 17 år siden

Mag

Dra med kroppen i svingen.
Når du er på toppen i baksvingen, la all vekten gå til vesntre ben.
Hoftene dine snur seg ikke nok.

I prøvesvingen så konsentrer deg bare om vektfordelingene mellom venstre og høyre ben. 50/50 ved start. (venstre/høyre) 20/80 i toppen av svingen. 20/80 ved balltreff.

Denne uttalelesen er etter mange timers analyse av svingen din ;)

Lykke til

Mag

over 17 år siden

Mag

"Når du er på toppen i baksvingen, la all vekten gå til venstre ben" skulle ha vært "Når du er på toppen i baksvingen, la all vekten gå til Høyre ben"

jonag

over 17 år siden

jonag

Om køllehodet roterer for mye rett før balltreff og peker til venstre for den veien køllehodet er på vei, vil ballen din skru til venstre. Dette om du er en vanlig høyrespiller. Om køllehodet roterer for lite vil du slice.

prøv å kjenne etter hva som skjer med hendene når du treffer ballen. Flipper de over, krysser armene for tidlig. Begge disse tingene er bra for å få mye rotasjon i køllehodet, noe du kanskje kan reduserer litt.

Har du et sterkt grep (vridd mye med klokka) er det lettere å få kølla til å peke til venstre for den retningen køllehodet er på vei, dvs få en venstreskru, men tar du et svakere grep kan du risikere at du lærer deg opp til enda mer rotasjon av kølla (enda mer flipping eller kryssing av armer)
Som Mag er inne på kontrollerer vektoverføring og hofterotasjon køllerotasjonen ganske så sterkt. Ved å bruke kroppen rett kan man faktisk glemme å være så særlig aktiv i hendene.

Her kan du få hjelp av en pro. kanskje han går på grepet (for det kan hende du ikke har et balansert grep med begge hender) eller kanskje kan går på balanse og vekt igjennom svingen...

men uansett, får å få en venstreskru er det nok å få et køllehode som roterer for mye rett før ballen.

Fooore

over 17 år siden

Fooore

Rotasjon kan også komme av at du i baksvingen har kølla for mye bak ryggen enn bak hodet, altså for "lav" sving, dette skjer ihvertfall for meg innimellom.

Medfører ofte tilsvarende køllebevegelse i gjennomsvingen, med hook som resultat.

Golfsvingen er er rar greie.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her