Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vanskelig å komme videre

Nærspill?

over 17 år siden

Nærspill?

Jeg har nå kommet meg til 21 i HCP og synes det er vanskelig å komme meg videre. Når det går ganske bra blir det 2 poeng på hullet, noen ganger 3 (4 skjer ganske skjeldent). Men av og til blir det bom på noen hull, og det blir 1 eller 0 poeng. Dette skjer stort sett på hver runde, og synes det er lite rom for feil før man kommer under 36 i poeng.

Så løsningen er jo selvsagt å spille bedre :)
Derfor lurer jeg på hvor i spillet det er mest potensiale å hente ut i forbedringer. 2 putter som regel, med noen 3 putter av og til (ligger på 2,13 i putt pr hull). Antall GIR pr runde ligger på 11% (av en eller annen grunn har jeg dobbelt av det på 9 hulls runder).

Et typisk par 4 hull: 2 slag og jeg ligger et sted i nærheten av greenen. Pitch/chip inn på green for så å 2-putte. 5 slag og 2 poeng. En liten feil på veien og det blir fort 6 slag. Hvis jeg gjør det veldig bra er jeg på greenen på 2 slag og 2 putter, eller jeg gjør en veldig bra chip og 1 putter.

Synes også jeg havner litt ofte i semiroughen/roughen slik at dette skaper litt problemer (og har nå funnet ut ved "empiriske målinger" av rescure ikke funker bra fra annet enn fairway).

Så hva øver jeg spesielt på for å komme videre?

hjelper..

over 17 år siden

hjelper..

få lengde på utslag for å få eit enklere wedge slag. øve masse med wedgene og sannsynlegvis putting.. prøve å bruke mindre enn 2 putter på flere hull. øve på å sette lengre putter (rundt 4 meter burde sitte oftere enn 1 av 10). men wedgene er nøkkelen til mindre putter.. så øv på det!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

når du har kommet til 21 i hcp, så ville jeg begynt å tenke slag og ikke poeng.
dette er en måte å dreie spillet ditt til å bli mer golforientert, og mindre stablefordorientert.
Stableford er jo bare en illusjon som skal få deg til å tro at du er bedre eller dårligere enn du egentlig er.

spiller du slag, så MÅ du hulle ut bestandig, og kan ikke stryke hull.
stryker du hull, så har du ingen score.
ergo tenker du annerledes.
du slutter å ta sjanser der du stort sett taper, og vinner gjennomsnittscore i stedet.

i tillegg skal du selvsagt gjøre som hjelper... sier og øve på wedgene.

når det gjelder lie i rough, så er jeg helt uenig i at rescue ikke funker.
hvis du slår ned på ballen , og ikke legger ballen langt frem i stancen, så vil rescuen hjelpe deg å få ballen opp i lufta og mye lettere ut av trøbbel enn et langt jern.
årsaken er blandt annet at rescuen glir lettere gjennom gresset enn jerna, som ofte henger seg opp i gresset og lukker køllebladet, noe som fører til 15 meters slag som fortsatt ligger i roughen....

lykke til uansett hva du velger å gjøre.... :)

hjelper..

over 17 år siden

hjelper..

godt poeng.. rescue er genialt i semi og rough.. du får enkelt ballen opp og utruli lengde.. lenger enn du ahdde planer om før du utførte slaget;)

Stian

over 17 år siden

Stian

Skaffet meg 56 graders wedge i fjor, og 52 grader wedge i år. Bruker wedgene ganske mye, og det er vel rett og slett fordi innspillen ikke lander på green, og det ofte må en chip til. Fra 70 m og inn bruker jeg wedgene.

Har begynt å prøve å tenke slag i stedet for poeng (fører score med mobilen så får begge tallene), men det er ikke så enkelt å endre mind settingen.
Men er et annet problem med slag også. For det første kan en relativt god runde bli ødelagt av ett eneste hull (sist klarte jeg å rote til et par 4 hull slik at det ble 9 slag!!).
Og på samme runde, hull 10 på Asker, er det jo blindt utslag. Spilte alene så ingen kunne stå å se hvor ballen landet. Utslaget ble fint og jeg gikk fornøyd ned, men kunne ikke finne ballen allikevel. Det blir ikke til at man går opp igjen for å slå et nytt slag da... så da blir det plutselig vanskelig med å telle slag. Hva skriver man på et slikt hull, og strengt tatt blir ikke scoren så riktig da (om man f.eks setter 4 over som maks). Sånn sett er stableford bra. Den tar høyde for hull som av en eller annen grunn har gått dårlig.

Når det gjelder rescue, så kanskje jeg slår den annerledes enn jernene? Jeg føler nemlig at når jeg bruke den i rough, så får jeg med en hel masse gress først som kommer mellom køllen og ballen. Med jern føler jeg at jeg får "kuttet" meg ned til ballen.

jaja

over 17 år siden

jaja

vil anbefale å presse puttesnitte ditt lenger ned mot 2 hvor langt slår du i gjennomsnitts med køllene?

king ben

over 17 år siden

king ben

Nærspill og atter nærspill.

Det er den sikreste veien nedover. Drit i hvor langt du slår eller hvordan rescuen din funker fra div lies. Det er fryktelig lite relevant ift det du beskriver.

Treffer du ca 2 greener på runden og har over 36 putter sier det seg selv hvor nøkkelen ligger.

Du bør trene 99% på og rundt green. Lag deg div øvelser for chip og putt. bare chip og bare putt.

Om det er slik du sier at du ligger stort sett rundt green for så chip og to putt vil jeg våge å postå at du "lett" kan "tjene" ca 8-10 slag per runde på nærspill.

Lykke til

Passauf

over 17 år siden

Passauf

Det er kun en faktor som har endret seg vesentlig i mitt spill de siste to år. Antall putter. JA, jeg har blitt noe bedre til å putte. Den største forskjellen ligger i hvor nærme jeg kan sette chipen når jeg ikke har klart GIR.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Ball under 7 meter fra green bør være en chip og en putt. Enten så putter du skikkelig dårlig, eller så chipper du skikkelig dårlig. Jeg taper også for mange slag her. Er for ujevn på chippingen.

Duro

over 17 år siden

Duro

Uten å vite hva slags baner du spiller på tror jeg likevel at du har mest å hente på redusere puttesnittet dit. I den sammenheng er chipping uhyre viktig. Du treffer bare 2 greener i snitt. Med andre ord tipper jeg du har ca 10-12 chipper/korte pitcher per runde. Jobb i første omgang med disse. Da begynner du å få en god del 1 putter etterhvert og du vil se at puttesnittet begynner å falle. Kombiner med puttetrening. På vanlige norske treige greener bør det være realistisk å komme ned i et puttesnitt på 1.85-1.9 når du begynner å få dreisen på putting/chipping og pitching.

Forsjellen på 2.13 og 1.85-1.9 utgjør 5-4 slag i snitt per runde. Da spiller du plutselig på hcp 16-17.

For å komme videre etter dette må antallet katastrofeslag ned og du må treffe flere greener. Dette krever sannsynligvis langt mer jobbing enn å forbrdre slagene rundt og på green.

Myggn

over 17 år siden

Myggn

Har selv 21 i hcp, og har slitt med å komme lenger ned pga ujevnt (og for lite!) spill og for mange dårlige slag innimllom. Jeg har imidlertid trent en del putting, og har i snitt 1,75 - 1,8 putter pr runde. Laveste i år er 1,6. Som det er sagt over, putting og nærspill kan du hente mange slag og poeng på ved systematisk trening over tid.

snappy

over 17 år siden

snappy

Hei

Støtter meg til King Ben.

Når du bommer 16 av 18 greener er det nok best for deg å trene nærspill. Chip og put.

En annen god ting er å spille banen fra rød tee. Da vil du trene på innspill mot greenen og ikke på et området 20m forran greenen.

En annen god øvelse for å bli bedre, eller vite hva man skal trene på er:

- Legg driver og alle lange køller hjemme.
- Ikke slå noen utslag på banen, men plasser/legg ballen din i fairway med hendene der hvor du selv mener et perfekt utslag fra deg ville vært. Spill hullet ferdig der fra. Er dette et par 4 hull spiller du nå dette som par 3.
- På par 5 hull legger du ballen der du vil ballen skal ligge etter andre slaget. Spilles også som et par 3.
- Par 3 hull kan du spille som de er om de er korte... Jeg legger ofte ballen bak en bunker ved greenen, i bunker eller slik at jeg har en lang put... Spilles selvsagt som et par 2 hull.

Ender man over PAR på slike runder som dette forteller det iallefall meg at det ikke er Driveren eller lange jern jeg skal trene på. Men nærspill, wedger, putting.

I starten av denne sensongen spilte jeg ganske mye slik som dette, gjør ofte det når jeg skal overbevise meg selv om at det er nærspill jeg bør trene.

En annen ting som er bra med dette er at man blir komfortabel med å score lavt. Har kommet inn på -7 når jeg spiller slik. Første runden på denne måten i år var på +2...

Du sier du treffer 2 greener, dvs 16 green bom. Ditt mål bør jo være å 1 putte 50% av disse greenene. Som igjen vil si at du er nede i hcp 13 ganske raskt. Vil tro at dersom du trener chipping 2 timer til dagen i 2 uker ville du nok gått ned til hcp 18 den første runden du spilte etter dette. (Da mener jeg trening, ikke slenge 50 baller ned på et sted og ikke tenke når du slår). Sleng mange baller rundt en chippe green... Tenk på hvert slag... Ta en prøvesving slik at wedgen treffer bakken fint. Lag en rutine på dette når du trener.

Håper dette hjelper...

Stian

over 17 år siden

Stian

Her var det mange gode tips, og essensen er vel at jeg bør trene chipping og putting. Selv synes jeg at putting fungerer ganske greit, men chipping er nok helt sikkert noe jeg bør øve på. Det er altfor mange chipper som lander såpass langt fra flagget at det ikke er noen sikker 1 putt.

Når det gjelder deg som spurte om lengden på slagene.
Har begynt å bruke driver litt nå, men mest for treningens skyld. Det er 3-wood som fungerer best fra utslag (med tanke på retning), og vil tippe snittlengden ligger på 170-180m.
7-jern ligger vel på rundt 130m, mens pw ligger på 100m.
Rescuen (21 grader) blir 150-160m (bruker denne mye som transportkølle på fairway).

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Da ser det jo ut som om du mangler en del lengde også. Korte utslag gir lange vanskelige innspill, som sikkert er årsaken til at du bommer så mange greener. Lengden må nok opp etterhvert, men chippe/putte trening vil nok gi størst merkbar effekt til å begynne med. :)

Stian

over 17 år siden

Stian

Er det utslaget som blir problemet da? Fra 160m og inn har jeg jo sjansen til å treffe greenen (hva køllen heter spiller jo strengt tatt ingen rolle).

Når det gjelder utslaget med 3-wood kommer jeg opp i 190-200 med et bra slag. Et dårlig slag med litt slice blir ikke mer enn 150 effektive meter. Derfor et snitt på 170-180 regner jeg med.
Ser at ved å bruke driver kan jeg legge på ca. 30 meter, men er for ustabil i forhold til retning med denne.

king ben

over 17 år siden

king ben

Når du trener chipping må du ha konkrete og klare mål for hvert slag.

Dvs hvilken kølle skal du bruke og hvor skal den lande.
Vil anbefale deg og bruke jern rundt green (PW-9 er-8er-7 er) Prøv å ha en carry på 1-3 meter og varier med hvilket jern du bruker.

Se for deg et punkt innenfor to-tre meter hvor du vil at ballen skal lande for så å trille. Se for deg en "rokkering" rundt pinnen som du vil ha ballen innenfor. IKKE fokuser på hullet.

Legg vekk wedgene dine når du trener på dette. Hold ballen nede så mye som mulig.

Bruk en puttebevegelse hvor du aksellererer gjennom ballen, ballen litt bak i stancen og hendene godt foran ball. Dette hjelper deg å få god kontakt.
Slå ALDRI to like chipper etterhverandre (det samme gjelder putting)
Ofte en fordel om du får med deg noen på dette. Da kan dere lage dere konkurranser og vedde kanskje en kaffe og veffel eller noe... Bruk kun en ball.

En annen variant av det snappy beskriver er å spille 18 hull fra rundt green/fringe som par to. Altså chip+en putt=par. Før opp resultatet for hver slik runde og prøv hele tiden å slå DIN rekord.

Etterhvert vil du se at nærspill faktisk er veldig gøy å trene på.

Stian

over 17 år siden

Stian

Har tidligere prøvd å variere med hvilket jern jeg bruker til chipping, men har nå gått over til å alltid chipppe med 52 graders wedge, og heller variere hastighet/kraft. Synes jeg får bedre kontroll med balltreff, og ikke minst så vet jeg bedre hvor mye ballen ruller. Ved chipping med så mange forskjellige jern synes jeg det er vanskelig å ha kontrollen på hvor mye rull ballen får (men det er kanskje bare trening og erfaring som skal til?).

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Mye vanskeligere å treffe greenen fra 160 meter enn fra 110, det tror jeg alle her kan skrive under på.

Fooore

over 17 år siden

Fooore

Ift chipping har jeg fram til nå bare brukt SW(55g), men når alle sier at jern bør brukes rett utafor green tester jeg ut det og trener på det.

Tar litt tid å innarbeide, foreløpig slår jeg generelt for langt men jeg er jo så tålmodig... Som alle golfere!

Uansett greit å mestre SW og LW ift slag over bunker, flagg plassert kort mm.

hcp 12

king ben

over 17 år siden

king ben

Det er riktig det sunny!
Men, samtidig er det lettere å lære seg å beherske chipper på 10-15 meter en utslag på 230+....

Stian

over 17 år siden

Stian

Må si meg enig med King Ben her. Selv fra 110m er det relativt stor sjanse for at jeg ikke legger den på greenen. Og føler at 230+ med relativt rette slag i flesteparten av utslagene er ganske langt unna (retningen er vel det største problemet). Så ser for meg at jeg må belage meg på en chip inn, så får det heller bli en birdie av og til pga godt/flaks på innspillet.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg er helt enig king ben. Først må han trene nærspill, det vil gi størst resultat med en gang, men han trenger også mer lengde for å ikke stagnere på nytt.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg tror du har rett i det Solskinnsgolferen.
Helt klart at nærspillet er det absolutte middel for lav score, men for å få selvtillit til å gjennomføre gode runder, så bør man selvsagt ha en lengde man er komfortabel med også.

selv trener jeg altfor lite, men 90% nærspill og 10% fordelt på resten av køllene i baggen.

doc

over 17 år siden

doc

snappy : du nevnte i en annen tråd at du skiftet wedger hvert år for 3000. All respekt, men hvorfor? Fine tips ellers!

Roky Erickson

over 17 år siden

Roky Erickson

Skal si, her renner tipsene unna....
Driver er fint og trene.
masse chip og putt........ bunker.
what club to choose.. det er vel individuelt, men og avhengig av hvilket slag, mye eller lite green eller ballens posisjon mot underlaget..

Bruker selv en "workingwedge" 52 grader
og en lob/sand highbounce 58 til flops, bunkere og trange leier

52 tar nesten alle slag fra 100 og inn
90/10 fordeling wedge/putt - resten av utstyret.
Kanskje man burde slenge inn 1% dropptrening

jonag

over 17 år siden

jonag

Dæ, her var det mange gullkorn :-) Ikke mye å tillegge.

En ting jeg har klart å forbedre er innstilling. Samme hvor mye lyst jeg har til å alltid treffe green og samme hvor dårlig det har gått på runden så langt og frem til greenområdet, ikke gi opp, del opp spillet i 2 eller 3 spill: 1 det lange, 2 det korte for å redde seg inn og 3 putting. Det skal ikke være noe grunn for at du ikke kan gå for chip og 1 putt uansett hvor mange slag du har inn til green og det er ingen grunn til ikke å alltid ville hulle ut på færrest mulig slag. Like viktig å sette putten for dobbel som for birdie.

Metoden er å glemme score, glemme poeng, og fokusere på hvert enkelt slag og summere opp til slutt.

Gjør du dette vil de gode rundene bli litt bedre, de greie rundene blir flere og de dårlige rundene blir ikke mange slag over de greie...

fj

over 17 år siden

fj

Riktig mange slag å spare der. For å kunne krype ned i hcp gjelder det å trene masse spesielt innspill, ikke bruke slag på taktiske valg som køllvalg og dristi slag og KUN fokusere på et slag av gangen. Ønsker deg lykke til på ferden nedover!

JanB

over 17 år siden

JanB

Før din statistikk inn i Scangolf. Skriv ned så mye data du klarer når du venter på utslag på neste tee. Skriv køllevalg, antall putter. (Gjerne hvor lange de var også). Skriv om du hadde sandsave. Straffeslag, etc. Med god statistikk vil du også kunne poengtere hvor du skal trene.
Det fine med Scangolf er at du samler opp statistikk for alle år du registrerer. Det blir enda bedre desto mer data du putter inn.
Som det kommer tydelig fram over her er det nærspillet du henter mest. Den klubben du bruker mest i golfspillet er jo putteren. For deg er det mist 36 slag med den på en runde. (i motsettning til driver som kanskje brukes 14 ganger.

En historie fra min tid for en tid tilbake; Jeg hadde nesten gitt opp og slå langt på utslag og lå sånn omtrent på 160 meter i utslag. Kanskje 180 med god medvind. Jeg gav opp rett og slett. Hadde forøvrig ikke kjøpt driver enda og brukte for det meste 4 jern eller 3 wood. Ok... jeg bestemte meg derfor for å bli god på nærspill og satte opp mål og metoder for treningen. Den sesongen registrerte jeg omlag 100 runder og viste stolt min statistikk for min læremester. Hadde litt over 1,7 i putt og var stolt som en hane. Hmmmm.. sier han og ser på alle data. Nei, du er ikke god til å putte du, men du er god på pitch og chip.
Han kunne altså lese data og jeg fikk mitt for min streben etter å komme nedover slik som deg. Lende på utslag og slag 2 kom i årene som kom.
"Gjør 3 putt til 2 putt og du har gjort 18 poeng". .. et gammelt jungelord.

Lykke til og velkommen til Scangolf statistikk.

JanB

Duro

over 17 år siden

Duro

Når det gjelder chipping er det to hovedlinjer å velge mellom.

1) Bruke identisk chippesving og velge kølle etter lengde til hullet.
Dette er den metoden jeg tror du raskest får gode resultater fra. Du tester ut på et nærspillsområde og finner f.eks. at SW gir 8 meter. PW gir 14 meter, 9 jern gir 18 meter osv osv. Putter du i nedoverbakke går du opp 1 eller 2 nummer. Motsatt i oppoverbakker. Fordelen er at du bruker nøyaktig samme sving for alle chipper. Ulempen er at du får en del slag hvor du ikke kan bruke konseptet. Har du for langt inn til green og ikke ønsker å lande ballen i fridgen så må du slå et hardere slag med en mer loftet kølle enn det slaget du har trent inn som standerd.

2) Denne metoden anbefales som regel av proene. Her bruker du det lengste jernet som gir deg nok carry til å lande på green. Fordelen er er at du alltid bruker den kølla som gir lavest bane. Jo lavere bane jo mindre problemer med at ballen endrer retning når den treffer greenen. Dessuten velger du den kølla som gir minst backspinn noe som igjen minimaliserer uønskede effekter når ballen lander på green. Ulempen med denne metoden er at du må varierer svingen (eller merm korrekt lengden på baksvingen) for hver eneste chip. Her går det på følelse. Metoden krever mye treningen.

Noen velger også å benytte kun en kølle til chipping. Etter min mening er dette en metode som gir deg ulempene med både metode 1 og 2 uten å gi noen spesielle fordeler utover at man kansje føler seg mer komfortabel med å bruke kun 1 kølle.

Personlig bruker jeg metode 1 og chipper med alt fra 5 jern til 60 grader. Jeg ser likevel svakhetene i å chippe med de mest loftede køllene og vurderer å begynne med to forskellige lengder på baksvingen. Dene ene som i dag og den andre noe kortere. Da kan jeg droppe bruke av sw og 60 grader bortsett fra i mer ekstreme tilfeller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her