Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

har et problem!

trengersvar

over 17 år siden

trengersvar

Har et stort problem med å bruke 6-er og 5-er jern. 7 jern sitter ganske støpt, med lengde på ca 150m, fin ballbane..MEN når jeg kommer til 5 og 6, kommer problemet. Blir mye duffing, lav ballbane, veldig sjeldent disse går lenger enn 7-ern. Hva kan være problemet?

Cobra

over 17 år siden

Cobra

Det sitter nok mellom øra....!?

Bob

over 17 år siden

Bob

Du trenger ikke ta i så mye mer selv om det er 5 og 6 jern veit du...

Stian

over 17 år siden

Stian

Jeg gikk nettopp over til grafittskaft, noe som gjorde det mye bedre med disse jernene. Syntes det gamle 5er jernet mitt (med stålskaft) ble så tungt og rart i baksvingen. Med grafitt er ikke dette noe problem.

Jern

over 17 år siden

Jern

Har samme problem selv - slå rolig som Bob sier!

Tren på rangen med kort baksving, og du vil se at det går like langt som når du tar i for fullt

- og ikke legg ballen no lenger frem i stancen enn når du slår med 7'er

jonag

over 17 år siden

jonag

Balansen i jernet har mye å si, men normalt skal det ikke bli så store forskjeller at man ikke mestrer kølla. Men med et svingvektet standard sett er det helt normalt å få køller man liker og køller man ikke liker.

Dersom du har samme type hode og samme type skaft og en halv tomme lengdeforandring fra 7 til 6 til 5 er dette antagelig et svingproblem. dersom du ikke har samme type kan det også være at køllene ikke er likt vektet.

estimerte akkurat treghetsmomentet til jernsettet med brodern og det var interessant å se at der MOI avvek mye fra gjennomsnittelig, ja det jernet var ikke en favoritt.

Du kan gå til pro-shopen og få målt svingvekten. Den bør ikke være mer enn et halvt poeng variasjon.

snappy

over 17 år siden

snappy

Om du sliter med disse jerna... Vil jeg be deg se bort fra innlegget som jonag har skrevet... Det du sliter med har ingenting med det som blir forklart ovenfor.

Å begynne å skylde på køllene er bare tull...

Hadde samme problemet som broren til jonag.. men disse problemene gir ikke slike utslag som han forklarer. Det som oftes skjer når køller har feil svingvekt m.m er at slagene ikke blir så gode som man ønsker. Slagene blir gode om man svinger bra, men resultatet avviker fra det som er ønskelig gang på gang. Hos oppsto det slik at jeg kunne slå 3 jernet meget bra, 5'er jern fungerte også bra, men 4 er funket ikke fult så bra. Sjekket det, og ja... det funket..

Har nok ingen ting å si dersom du har over 4 i hcp.

king ben

over 17 år siden

king ben

Det er en kjent sak at jo lenger køllene er desto vanskeligere er de å slå. Og ja, det er en magisk grense på 5-6 jern....

Men, det du skal tenke på er følgende. 5 jernet går ikke lenger en 7 jernet fordi du slår "hardere". Det er køllens egenskaper som gjør dette.

Mesteparten sitter mellom øra. Det er en phsykisk greie du må gjennom.
Det du kan prøve er å gripe litt ned på de lange jerna. Det er ikke mye du skal gripe ned på et 5-jern for å få noenlunde samme lengde som et 7-jern.... Da vil du kanskje få litt mer følelse med disse. Videre kan du jobbe deg mer mot normalt.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her