Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ga opp flighten

Irritert!!!

over 18 år siden

Irritert!!!

Gikk ut midt på dagen i dag ssmmens med to andre på Miklagard. Er selv medlem og en av de to andre var medlemmer. Antennene reiste seg litt når vi gikk frem til første tee og begge plasserte sinne bagger midt på tee. Føler at dette er veldig feil, spesielt nå som det her regnet mye. Jeg sleit med begge utslagene minne på de to første hullene. Det samme gjorde de også, men de viste ingen vilje til å være med å lete etter mine baller, selv om jeg var med på å leite etter deres baller.
På hull to rant det over. Jeg slo ut til høyre og trudde ballen lå i røffen til høyre for veien. Fant den ikke. De to andre viste ingen vilje til å leite og markerte ganske sterkt med å begynne å gå fremover. Hadde jeg funnet ballen måtte jeg ha slått over de. Når jeg hadde brukt 3-4 minutter til leiting så gadd jeg ikke mer og gikk hjem igjen. Orket ikke tanken på å gå 16 hull til med de. Følte heller ikke for å snakke til de og gå i en gretten flight resten av runden. Er det jeg som er vanskelig, er var det "riktig" gjort?

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Skjønner reaksjonen og ville blitt irritert selv, men du kunne kanskje snakket med dem før du dro din vei. Kommunikasjon har løst mange misforståelser.....

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Håper ikke dette er vanlig opptreden på Miklagard!
Synes begge har oppført seg dårlig her.

1. Å ikke tilby lete og gå videre uten å snu seg er utover all etikette.
2. Men det er å bare gå uten å takke avbud engang også.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Ja alle medlemmer på Miklagard blir oppfordret å ikke lete etter ballen til andre. Hvis man er to venner som så får med seg en gjest, så er det om å gjøre å ignorere dette mennesket mest mulig.

Jeg skjønner godt du ble irritert. Hadde jeg møtt på kjipe mennesker hadde jeg nok bare byttet flight. Eventuelt bare spilt mitt spill og kosa meg på en så fin dag.

Memories

over 18 år siden

Memories

De fleste medlemmene på Miklagard er hyggelige spillepartnere og gode golfere.
Men en bane som tar mål av seg til å være norges beste vil også dra til seg en del "individer" som er sære i tankegang og oppførsel i flere retninger, og som ikke akkurat tjener klubbens omdømme. Dessverre blir disse få spesielle ofte de mest omtalte ambassadørene for klubben.

Har ikke besøkt Miklagard så mange ganger, men likevel rukket å se en idiot med Range Rover med 4,2 liters motor spinne 8-tall på parkeringsplassen den gang det var sand og grusdekke så småsteinen haglet over de andre bilene som sto parkert der.
Husker også godt en episode for et par år siden da jeg hørte et diskotek nærme seg nede i veien og etterhvert kjører en Opel Astra cabriolet med DEN typen i rosa skjorte og kritthvite bukser med bakoverkjemmet langt hår og solbriller opp og stopper foran pro-shoppen med stereoanlegget på max volum, lar bilen stå og gå mens han sakte og grasiøst tar ut bag og tralle fra bagasjerommet og forsvinner opp i restauranten 3-4 minutter med Bonnie Taylor brølende ut fra den åpne bilkupeen før han like grasiøst kommer tilbake og kjører sakte ned på parkeringsplassen og parkerer.

For ikke å snakke om 2-3 ganger jeg har stått på puttinggreenen og det kommer en dust og begynner å putte baller på samme hullet som jeg allerede har begynt å putte på til tross for at det er flere andre ledeige hull.

Jeg har også opplevd å gå ut med spillere som "Irritert" her beskriver, sånne som ikke gidder å hverken være med å lete, vente med å gå fremover til andre har slått, og som spiller og putter uten at det er deres tur.
Av de 30-40 Mikla-spillerene jeg har møtt er det disse 4-5 avvikerne som huskes.

Jeg tror Miklagard med sin høye profil drar til seg mer snobber og selvprofilerte egoer enn noen annen klubb i Norge uten at man dermed skal generalisere corny oppførsel over på alle medlemmene.

Giraffen

over 18 år siden

Giraffen

Husk at Miklagard ligger på kløfta, det kan forklare noe av det du opplevde. (les: range rover og opel astra). Det andre med spillinga vet jeg ikke noe om.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jeg har en annen oppfatning av medlemmene på miklagard. Det er de spillerne som ønsker god kvalitet på spilleoverflaten, og som betaler litt ekstra for dette. Derfor er det veldig mange medlemmer som er svært aktive som igjen bidrar til godt miljø. Jeg har bare 1 gang opplevd en ufin person på Miklagard de siste 3 årene, og jeg har opplevd flere andre personer på andre steder.

Jeg har aldri opplevd historier som Memories forteller, og jeg bor praktisk talt på banen om sommeren :) Du har nok bare vært uheldig. Jeg opplever også miljøet der som veldig lite snobbete. Det har vært verre i de andre klubbene jeg har vært medlem.

Herregud,

over 18 år siden

Herregud,

slå mitt i fairway, så slipper du problemet med at folk ikke gidder å lete. Snakker av erfaring.

mhm

over 18 år siden

mhm

miklagard er en attraktiv bane og det kan derfor komme en del snobber der til

-

over 18 år siden

-

Like barn leker best!

Du er litt snobb selv da Gunder? derfor du ikke føler at det der snobbete der?

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Hehe. Morsom diskusjon. Kanskje vi først skulle prøve å definere hva en snobb er for noe?

Jeg mener - hvor går liksom grensen for hva som kan kvalifisere til "hederstittelen" snobb? Holder det med at de er pen i tøyet, eller må de stille med rosa Lindeberg-bukse?

Mitt inntrykk er at veldig mange nordmenn anser enhver som har finere klær og/eller bedre bil en dem selv som snobber. Da sier det ofte mer om den som dømmer enn den som blir bedømt.

mhm

over 18 år siden

mhm

jeg vil si at en snobb er e med fine klær betre bil eletrisk golftralle eventuelt caddie og har sannsynsli viss øvepriset utstyr i forhold til ka han trenger. køllene er vell som oftest blankpolerte

Antisnobb

over 18 år siden

Antisnobb

Etter det innlegget til NGB GT er det dokumentert utenfor en hver rimelig tvil at han er en snobb :) Kun snobber tror at snobberi begrenser seg til kleskode og latterlige biler. Snobb er ingen "hederstittel", men synonym for en klovn som ikke forstår at han eller hun er en klovn.

Hull 15

over 18 år siden

Hull 15

Gunder er jo selv en jåle med hvit bukse

barcentrale

over 18 år siden

barcentrale

Fra Wikipedia (på svensk da snobb ikke er omtalt på den norske siden):

En snobb är en person med en världsbild som baseras på att andra människor av olika skäl är av naturen underlägsna, t.ex. på grund av intellekt, förmögenhet, utbildning eller släktskap. En snobb imiterar de vanor, attityder och livsstilar som kännetecknar den (högre) socialgrupp han/hon antingen tillhör eller vill tillhöra.

Uprsprunget av ordet snobb är omtvistat. Ordet kan tänkas ha bildats från förkortningen "sine nobilitate", som betyder "utan nobilitet", det vill säga icke adlig. Det skall ha skrivits "s.nob" i engelska privatskolors dokument, för att framhålla att personen inte tillhörde adeln.

Idag betraktas det relativt ofint att vara en snobb. När man kallar någon snobb kan det vara av samma skäl de engelska privatskolorna gjorde det tydligt att man inte är lika fin. Att man vill sträva efter att vara finare än vad man faktiskt är, som i västerländsk kultur ofta anses vara vulgärt och opassande.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg skjønner nå at jeg har flaks som har vært på Miklagard fra tidenes morgen og likevel ikke hatt så mange negative opplevelser i løpet av 7 år som en gjennomsnitts gjestespiller har i løpet av en vanlig dag. Klart noen hendelser har jeg også hatt med enkelte kasus, men kanskje andre har opplevd meg som dårlig selskap også.

Jeg har for eksempel selv kommet i skade for å slå ballen min for nært de foran (ikke med vilje). Mange ganger har jeg nok gått mye fortere og vært mye mer utålmodig enn hva enkelte somlepettere har likt. Jeg har blitt sint, en og annen kølle har fått seg en luftetur samtidig som jeg har referert til en viss behornet fyr fra et varmt sted. Ofte er det nok vanskelig å se at sin egen oppførsel og prioritet kan oppfattes som dårlig oppførsel av andre.

8-talls burnout har jeg aldri utført, bilen er nok ikke kapabel til mer enn ett lite komma, og Bonnie Tyler har jeg ikke i CD-hylla. Fargerike klær finnes i min garderobe, og hvis noen lar seg provosere av det så får det stå for egen regning. Jeg blir også provosert av folk som ikke klarer å følge en enkel kleskode, mest fordi det sier noe om deres forhold til regler.

Det virker som om mange er forutinntatt om hvordan det er å komme til Miklagard, man er kanskje sensitiv på omgivelsene og leter etter noe å reagere på. Jeg husker jeg var usikker selv når jeg gjestet banen for første gang. Nå er det mitt andre hjem, og det skal mye til for at gleden av å spille der skal ødelegges av andre. Samtidig som jeg også vet hvem jeg helst ikke gidder å spille i ball med og dermed kan styre unna.

Det er sikkert noe belegg for de stereotyper som dannes for de ulike banene. Noen klubber har et mer harry miljø, andre gammelt klientell, overvekt av hackere, fulle snobber etc. Hvis noen lar være å besøke Miklagard pga fordommer så er det trist for dem, fordi de går glipp av en stor golf-opplevelse på meget gode forhold. Dette i en tid da andre baner sliter med å holde åpent pga regn og dårlig drenering.

Buller

over 18 år siden

Buller

en av grunnene til at medlemmer ikke har like dårlig erfaring som gjester er at de oftest velger hvem de vil spille sammen med. Gunder og Fjosok holder seg sannsynligvis sammen med sine venner og bekjente, mens enslige gjestespillere gjerne må ta til takke med det de får.

Forøvrig en suveren beskrivelse av ordet snobb. Må innrømme at jeg lett lar meg provosere av snobber, men de er heldigvis ikke så vanlige de stedene jeg vanker mest. De er heller ikke så synlige på golfbanene lenger som de var for 10-15 år siden da jeg begynte å spille golf. Jeg tror at en av grunnene til det er at nivået blant golfspillere generelt har blitt mye bedre, og det er ikke så lett å være snobb når man går og hacker rundt på 90 slag i samme ball som en sagger på 75 slag.....

What?

over 18 år siden

What?

Et utrolig godt poeng, Buller. Ulempen for mange av snobbene er at de ikke er spesielt gode, og det er ikke så enkelt å OPPFØRE seg som en snobb når du taper med latterlig mange slag mot en sagger (som du sier).

Jeg bodde i Australia for noen år siden og da hadde jeg en utrolig morsom opplevelse. vi var tidlig ute og hadde 2 baller foran oss på 1.tee. Ballen foran oss var 4 stk ekstremt "velkledde" (ja, jeg setter det i gåseøyner, da jeg syns schweindyre piquet-skjorter stappet ned i Boss-shortser ser utrolig latterlig ut) som også stod og ventet. I den første ballen, som kom ca. 1 minutt for sent var det en kar som kom i trange svarte dongeribukser, en sliten svart Iron Maiden t-skjorte og et sykt gammelt golfsett.

Jeg stod rett ved siden av jappene, og overhørte en hel del negative kommentarer og litt latter. Det var imidlertid før denne karen slo ut. Han sopet ut en drive midt i fairway, og lenger enn jeg har sett noen slå på den banen (inkl. meg selv ;o). Andre slaget la han ca. en meter fra pinnen på dette par 4 hullet. Jeg har vel aldri smilt så bredt som da 3 av de 4 foran oss sendte ballene sine (i dobbel forstand) langt pokker i vold ut i skogen!

For øvrig har jeg aldri opplevd noe annet enn hyggelige og imøtekommende mennesker på Miklagard, hvis man ser vekk fra en noe fjern kar i proshoppen. Han var hyggelig, men det tok litt tid å få kontakt.

What?

over 18 år siden

What?

Jeg glemte for øvrig å si at karen gikk ett slag under par i følge en fra ballen hans som jeg møtte etter runden.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her