Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kaste golfball

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Noen som har peiling på hvor langt en som er god til å kaste kan kaste en golfball? Har ingått ett veddemål med en tidligere håndballspiller om han klarer å kaste over 80meter eller ikke. Noen med erfaring?

Hmmm

over 18 år siden

Hmmm

med asfaltsprett?

lurer

over 18 år siden

lurer

Neida, det er på en fotballbane og det måles fra der ballen slippes til der den lander.

Stian

over 18 år siden

Stian

80 meter høres veldig langt ut. Kan jeg kaste meg på veddemålet om at han ikke klarer det ? :)

lurer

over 18 år siden

lurer

Desverre Stian, vi er allerede 2 stk som har satset 500 hver mot ham.
Skal legges til at dette er en tidligere håndballspiller.

lurer

over 18 år siden

lurer

det hadde jeg vist skrevet før ja ;)

Simen M

over 18 år siden

Simen M

Jeg er tidligere eliteseriespiller i håndball og klarer selv å kaste en golfball 80 meter (kastet en pitch og putt bane som del av et veddemål med en kamerat av meg som er profesjonell golfspiller, og det lengste hullet var rett over 80 meter og kom frem til det).

Allikevel er det ikke mange som klarer det, og tror pengene dine er trygge.

What?

over 18 år siden

What?

Jeg ser ikke vekk fra at han klarer det. Da jeg gikk på ungdomskolen kastet jeg i hvert fall liten ball over 60 meter. Så hvis vi snakker om en med en "skikkelig" kastarm så høres ikke det umulig ut...

What?

over 18 år siden

What?

Og Simen bekrefter at det er mulig ja, men at man må ha en god kastarm...

ivar

over 18 år siden

ivar

Hvor mye tapte Jørn da Simen??

Simen M

over 18 år siden

Simen M

Jørn? Tipper du blander nå (er ikke fjosok :-)

Proffen er en svenske som spiller på challenge touren.

H J Borgen

over 18 år siden

H J Borgen

Her er aldersrekordene for 13-14 åringer i friidrett. Ulik balltyngde gir ulik lengde. Fom. 15 år kastger de spyd. Gir en liten indikasjon på hvor langt det er mulig å kaste. Tipper at Torkildsen kan kaste en golfball 150 m. Link: http://www.friidrett.no/friidrett/statistikk/at/gj/gball.htm

Yngve

over 18 år siden

Yngve

ikke er jørn profesjonell golfspiller heller

Hen Bogan

over 18 år siden

Hen Bogan

Dette kommer vel helt an på om den tidligere håndballspilleren var god eller ikke. Men selv jeg med 2. div kamper under beltet har kastet en Titleist Pro V1 84,78 meter.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

80 meter er langt, men ikke såååå langt. Tror han fikser det.

hahaha

over 18 år siden

hahaha

der tapte dere 500 spenn hver... 80 m for en håndballspiller burde gå lett.. EID!

Stian

over 18 år siden

Stian

sier fortsatt folk "eid" ?

Uansett, oppdater oss på resulatet lurer

Olle

over 18 år siden

Olle

Hva betyr "eid"? Har aldri hørt det før.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

gammelt nerdespråk "0wnage" for datanerder....
brukes i onlinespill når du knuser motstanden....

hehehe...

Langt

over 18 år siden

Langt

Tipper Andreas Thorkildsen lett vill kaste en golfball over en fotballbane, dvs. minst 110 m.

Norgesrekorder

over 18 år siden

Norgesrekorder

Norgesrekorder for gutter i liten ball:

Liten ball (150)

14
94.50
Thorbjørn Sørensen, Eidanger IL
1968

13
82.04
Iver Hytten, IF Tønsbergkameratene
1979

Selv om en liten ball ikke er helt sammenlignsbar med en golfball så er 94.50 langt for en fjortenåring.

150 g

over 18 år siden

150 g

150 gram er også over tre ganger tyngre enn en golfball. En golfball vil nok gå lengre.

Fjærlett

over 18 år siden

Fjærlett

Det er slettes ikke sikkert at en golfball vil gå lenger fordi den en lettere. Prøv selv å kaste en golfball for deretter å kaste en klinkekule og se om den går lenger. Neppe.

Fjærlett

over 18 år siden

Fjærlett

Dette har med fysiske lover å gjøre. Jeg husker ikke disse formlene fra skolen lenger, men det har noe med masse x kraft å gjøre...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg skulle i allefall likt å se han som kaster en golfball 150 meter....

Bob

over 18 år siden

Bob

Rart så mye folk jukser her inne - vet dere ikke at golfballer kun skal flyttes ved hjelp av køller utformet i hht spesielle regler.....

Eid!

over 18 år siden

Eid!

Hva er det som gjør at en golfball flyr lettere i lyfta enn en annen type ball da? det har vel med Dimplene å gjøre! vist ikke så kunne vi like godt spilt på en sprettball!

å kaste den ballen over 80m er ganske lett !

Jørgen

over 17 år siden

Jørgen

Forøvrig er rekorden for å kaste en golfball rundt en 18-hulls bane 82 slag.

Per Kristian

over 17 år siden

Per Kristian

Jørgen: 82 KAST mener du vel! ;-D

H J Borgen

over 17 år siden

H J Borgen

82 kast høres veldig bra ut! Dersom vi regner 36 kast på greenen, dvs. 2 pr. hull. Så gir dette igjen 46 kast for å komme seg frem til greenen. Er banen ca. 6000 m gir dette et gjennomsnittslengde på "transportkastene" på ca. 130 m. Stemmer rimelig med at jeg påsto at en god kaster (f.eks. Torkildsen) har kapasitet til å kaste en golfball 150 m.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nå står det ikke noe om hvor lang banen er, og en snittlengde på 130 meter høres sykt mye ut.

tenk deg momentet i det du treffer ballen med et 8jern som går ca. 130 meter!!
sammenlikne det med momentet du skaper med samme bevegelse, men uten køllen på enden.

sentrifugalkraften blir minimalisert i forhold, og 150 meter virker plutselig utopisk.

sier ikke at det er umulig, men det virker lite sannsynlig.

til Yngve

over 17 år siden

til Yngve

Seriøst?????

se på bevegelsen til spydkastere da - ganske mye moment ute å går der også. Når de klarer å kaste en kjepp så langt, ser jeg ingen grunn til at de ikke skal klare å kaste en ball godt over 100 m.

utopi er vel å ta greit i

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Ja, jeg er seriøs, men utspillet mitt er basert på manglende kompetanse innen fysikk, så jeg kommer jo ikke med noen påstand. bare en mening om hvorvidt jeg tror det er så lett som det fremstilles å kaste en ball 150 meter.

det jeg vet om fysikk, er at det finnes ingen lineære kurver som beskriver forholdet mellom input og output.
d.v.s. kastet gir ikke 100% økning bare ved å øke kraften med 100%, og dette er på grunn av kompresjon, tyndgdekraft og friksjon, samt en masse andre fysiske lover.

svaret har jeg ikke, men ønsker gjerne å få det, så kom igjen og vis meg :)

snappy

over 17 år siden

snappy

Se for dere en knusk tørr linksbane i Scotland på 6000m... Er ganske enkelt for en som er god til å kaste 130m da... Et underarmskast kan kanskje trille opp mot 200m da

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Når er det denne kastingen skal foregå da, så får vi et endelig svar på spørsmålet.

Til informasjon så er den offisielle verdensrekorden i mobiltelefonkasting 82,55m. Det svirrer noen rykter om at en nordmann har kastet over hundre meter i NM, men på de offisielle VM-sidene står det at 82,55m er verdensrekorden. Nå er en golfball noe mer aerodynamisk, men snittlengde på 130 meter hørtes mye ut. Nå inkluderer jo sistnevnte rull, så umulig er det vel ikke..

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Etter ytterligere graving så må jeg erkjenne at verdensrekortden faktisk er 94,97m. Beklager feilinformasjonen.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Golfballkast burde inngå som tilleggsgren i Forum turneringen. Longest throw på hull 10.....

Stian

over 17 år siden

Stian

Fant en på nettet som påstod han var god til å kaste, og han kastet en golfball 100m.

H J Borgen

over 17 år siden

H J Borgen

Jeg trur også det er i overkant langt å kaste i snitt 130 m. Tipper at en spydkaster i verdenseliten vil klare det. Trolig er det også andre idretter med ytøvere med god kastarm, f.eks. håndball. Men det er en enorm belastning på armen å kaste så langt. Derfor trur jeg også at denne golfbanen var langt under 6000 m, når jeg får tenkt meg om litt. Skal man kaste så langt så er man heller ikke like presis og det blir som i vanlig golf, en del hindringer på veien. Trur likevel at de beste kasterne klarer å kaste en golfball 130-150 m. Husk at man fikk det gamle spydet langt over 100 m. Hadde de kastet på gamle Bislett den gangen så hadde spydet stått midt på løpebanen på andre sia.

En ting som jeg er litt usikker på, i sammenligning med spyd, er effekten av å flyte på svak motvind. Man kaster spydet lengst i svak motvind. Trur ikke det samme gjelder med en golfball. Derfor kan det hende at sammenligningen med spyd blir litt vanskeligere. Usikker.

Skulle vært morsomt å fått Torkildsen til å prøvd å kaste en golfball på trening en gang.....

Mvh.

Hans Jørgen

What?

over 17 år siden

What?

Nå ser jeg ikke vekk fra at han duden hadde en hel del 1-"putter" heller da (når han f.eks. var 30-40 meter kort av greenen og underarmskastet ballen mot hullet) , og hvis banen var 5400 meter og ikke 6000 så kan det godt være at kastene var under 100 meter i snitt... Dette vet vi kanskje ikke så mye om?

What?

over 17 år siden

What?

For øvrig tror jeg ikke det er så vanskelig å sende ballen godt over 100 meter av gårde på en tørr og fin fairway, hvis man kaster som om man kaster fiskesprett. En ball triller ganske godt når den komme inn med lav vinkel! Det er jo ikke carry som gjelder her.

Sutre

over 17 år siden

Sutre

Ikke har jeg spilt håndball eller kastet spyd, men det er ikke noe problem for en med normal armstyrke og kasteteknikk og kaste en golfball over en fotballbane. Selv en voksen mann som meg selv har klart det

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Lurer; nå håper jeg dere snart gjennomfører veddemålet så vi kan få svaret.

AndreasT

over 17 år siden

AndreasT

Er det ikke bare å prøve da idioter! Dere som tro dere kaster så sykt langt. Neste gang du står på hundre meter inn, kast en ball mot greenen alt du kan. Men ikke skyld på meg om du får jævla vondt i armen etterpå. 98% av dere kommer til å kaste maks 60 meter carry...
Men er jo mange som er ærlige her så tilbake meldingene blir vel så som så???

Jørgen

over 17 år siden

Jørgen

Kom til å tenke på en kompis av meg. Han hata idrettsdag med kast av liten ball. Han ble alltid slått av en jente.

Han gikk i klassen til Trine Solberg........

JohnnyBirdie

over 17 år siden

JohnnyBirdie

Kom til å tenke på en kompis av meg i militæret.
Løftet 100 kg i benken og satte garnisonsrekord i hangups. Løp inn til nest beste tid på infanteriløpet, men strøk pga han ikke kunne kaste en granat de nødvendige 20 meterne.
Han hadde heller ingen idrettsmerker fra skoletiden pga han aldri klarte kasteøvelsene.

Rune.

over 17 år siden

Rune.

Måtte bare ut og prøve selv. Er relativt ung (30+) og i OK fysisk form. Skal legges til at jeg aldri har hatt veldig god kastearm.
Resultat: Litt over 50 meter.

Skulle kanskje kastet med en hardere ball, den hadde vel gått lenger :O)

O.V

over 17 år siden

O.V

Dersom Simen M, er den samme som spyttet inn baller i kassa for Kragerø, så tviler jeg ikke på at han kastet langt nok. Selv kastet jeg fra dødlinjen og til straffemerket på motsatt side (Lovisenlund, Larvik) Dette var under merketagning og med en liten (men tung) ball.

Tror nok 80 meter er godt innen rekkevidde med en golfball, dersom en har teknikken til dette.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Relativt ung på (30+)? Snakker om å lure seg selv.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Haha. Enig. Man er ikke relativt ung før man nærmer seg 50+.

Lurte

over 17 år siden

Lurte

Det tok sin tid å få gjennomført dette kastet, men for et par uker siden fikk vi en avgjørelse.
For dem som lurer kan jeg informere om at han kastet ca 84 meter i 4 forsøk og dermed vant veddemålet.

Spydkaster

over 17 år siden

Spydkaster

84 Meter er meget bra. Jeg er selv semi aktiv spydkaster, og kaster et spyd ca. 65M. Etter å ha lest innleggene her måtte jeg teste. Jeg landet på ca. 75M hver gang. Det kreves en helt annen teknikk å kaste en liten ball, enn det gjør å kaste et spyd. En ting er helt sikkert. Ingen kaster en golfball 150M carry. Jeg tror heller ikke man kaster en golfball noe særlig lenger enn en liten kasteball. En golfball blir for lett.

Haha

over 17 år siden

Haha

150 m carry. Glem det! Helt umulig selv i orkan medvind :-)

Rick

over 17 år siden

Rick

Eid!=>

Dimplene på en golfball gir ikke noen særlig effekt når du kaster den ettersom en ikke kaster med noe særlig backspinn.

Jeg er dritdårlig på å kaste golfball, men kan kaste en basketball 50 meter =).

Gjør nok noe feil når jeg prøver å kaste små baller =)

Rick

over 17 år siden

Rick

Everyone knows:

Basketball Players Have Bigger Balls =)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her