Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lie på driver

mikkelrev

over 18 år siden

mikkelrev

Hei debattanter
Er det noen som vet om det er noen i Oslo området som har utstyr til å justere lievinkelen på driver ?

jonag

over 18 år siden

jonag

Normalt er det veldig få som trenger å justere lie på driver. Man pegger jo opp over bakken, så det skulle ikke være nødvendig. Tror veldig få drivere kan justeres (fare for skader), rett og slett fordi hoselen er så kort (på jerna er den lang)

mikkelrev

over 18 år siden

mikkelrev

jeg vet at det lar seg gjøre på alle "etablerte" merker...
mitt spørsmål var om det var noen som visste om hvem som kan ha utstyr til å gjøre det ?

jonag

over 18 år siden

jonag

OK det, men hva er du ute etter ? Om du ikke har ekstrem lie på jerna, ser iallefall ikke jeg nytten av å risikere å skade driverhodet.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

du får ikke justert lie på en wood hos en vanlig køllemaker vil jeg tro, det er for stor fare for å ødelegge køllen. jeg ville heller bestilt et driverhode håndplukket til dine specs, dette kan du få hos flere amerikanske køllemakere. det er mulig å bøye de et par grader, men det er gjerne maks, og involverer oppvarming av hoselen (noe som skader malingen) og bøying. hvilken lie har driveren du har i dag?

jonag

over 18 år siden

jonag

OK, det finnes en geometrisk forklaring.
Dersom en wedge har feil lie vil den:
1. skjære bakken enten for mye mot hælen (gi draw fordi den roteres rundt) eller mot tåa (gi fade fordi den hindres i å rotere rundt)
2. ballen vi begynne enten til høyre for siktelinja (gi fade fordi lievinkel er for flat) eller til venstre (gi draw fordi lievinkel er for bratt)

Feil lie vil påvirke retningen ifølge formelen "vinkelfeil" X sinus("loftvinkel"). En 56 graders wedge vil ( sinus(56) = 0,83 ) gi 0,83 graders feil slagretning pr grad feil lie. Derfor er det så viktig å ha rett lie på spesielt wedger og jern. Et 3-jern på 21 grader vil ha 0,35 grader feil retning pr grad feil lie = ikke så viktig å justere. Har man 2 grader feil retning på et 80 m slag med sandwedge vil det gi ca 3m bare i retningsfeil og deretter et par meter grunnet fade eller draw. Så justering av lie er viktig for jern og spesielt de korte.

En driver har ca 10-11 graders loft. Sinus til 10 grader er 0,17, slik at for hver grad feil lie vil ballen starte 0,17 grader i feil retning. Om man har 2 grader feil lie vil dette utgøre 0,35 grader eller noe slikt som 1 m feil i retning på 200m og kanskje en meter ekstra pga fade eller draw.

Siden driveren ikke skjærer bakken har ikke lievinkel noe å si for treffet ellers.

Derfor ser iallefall ikke jeg på justering av lie for driver som noe viktig om du ikke har ekstreme liefeil som over 5 grader, men selv da vil ikke feilen gi mer enn 5-6 m totalt p å 200m.

Cosinus

over 18 år siden

Cosinus

Flink i matematikk du jonag, men regnestykkene dine henger ikke på greip for du har glemt å ta hensyn til at lievinkel på en kølle i ro er noe helt annet enn lievinkel på en kølle i rotasjon.
Lievinkelen blir flatere når køllen svinges. Hvor mye bestemmes av svinghastighet og hvilken skafttype man har. Drivere rettere seg mer ut en jern.

jonag

over 18 år siden

jonag

regnestykkene tar for seg feil i lievinkel. Å måle dette får andre holde på med uten at formlene blir anderledes...

det du nevner kalles droop og er hvor mye skaftet bøyer seg i slaget slik at tåen blir lavere enn ved adressering. Derfor skal tåen stå litt opp fra bakken ved adressering...

Og derfor er det grenser for hvor nøyaktig rett lie kan måles

du får heller ta meg for feil i regeltolking enn matte...;-)

M05

over 18 år siden

M05

Et annet punkt som gjør lie-justering på drivere vanskelig, er at på mange drivere fortsetter hoselen ned i selve køllehodet. Hvis man da kun bøyer den delen av hoselen som stikker opp av køllehodet, så får man jo en knekk midt på hoselen, og skaftet kan ikke føres helt inn...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her