Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilken mat?

Mat.

over 18 år siden

Mat.

Hvilken mat er best å spise når en går en 18 hulls runde? får å holde best fokus og gjere sitt beste..

BadaBing

over 18 år siden

BadaBing

Gjelder vel det samme i golf som i andre idretter, du trenger påfyll av energi. Dermed er karbohydratrik mat å anbefale, for eksempel noe så enkelt som grovbrødskiver med syltetøy, eller noen bananer. Det er også viktig å drikke jevnt, ca en liter i timen kan være en fin tommelfingerregel. Om det er ekstremt varmt og du svetter mye kan det være lurt å ha med en flaske sportsdrikk også.

Det viktigste er uansett å spise noe du liker og er vant til å spise, det er ikke akkurat ekstrem utholdenhetsidrett man bedriver på golfbanen, så det skal litt til å virkelig møte veggen... Spis en god frokost/lunch før du går ut, suppler litt underveis og spis når du kommer inn. Garanterer at dette holder for de aller fleste... Nok drikke er uansett det viktigste.

Bon apetit;)

Agn

over 18 år siden

Agn

Jeg foreslåe ei lunchkake eller to. En god tommelfingerregel kan være å legge denne mellom to brødskiver og begynne å fortære herligheten før man slår ut etter en 7-8 hull

tag

over 18 år siden

tag

"Dermed er karbohydratrik mat å anbefale, for eksempel noe så enkelt som grovbrødskiver med syltetøy"

Jeg trodde det var fint brød som hadde mye karbohydrater, og at grovt brød hadde mye fiber etc? Derfor grovt brød ligger i magen lenge og fordøyes saaaakte.

Ingen ernæringsekspert! Bare å se på kulemagen min det...bare stusset litt :D Jeg forsøker ihvertfall å spise grovt brød før runden, og så fylle opp med noen fine rundstykker med nugatti eller annet nam, nam underveis.

GI

over 18 år siden

GI

Det hvite brødet og sjokoladen tuller bare med blodsukkeret ditt, skyter det rett opp og nesten like kjapt ned igjen. Grovbrød har en atskillig mer langsiktig effekt. Loff og liknende er omtrent bare luft...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hmmm....
jeg følger en helt annen filosofi.
dere snakker om karbo og at det er smart, men jeg har derimot opplevd at proteinrik mat funker veldig bra.

f.eks. en baguett med fint brød, for karbo, med olivenolje, ost og bacon, for proteiner.
en sånn før utslag gjør at jeg kan spise noen småkjeks og litt epler eller lignende underveis, og aldri bli sulten igjen før jeg er inne og slutter med "smårettene".

spiser jeg bare hurtigfordøyelig mat, så er jeg sulten hele tiden, så den funker ikke for meg.

anyone else?

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Nøttemix. Fruktsukker og proteiner. Funker veldig bra. Jevnt inntak av vann. 1 liter i timen gjør susen!

tag

over 18 år siden

tag

"Det hvite brødet og sjokoladen tuller bare med blodsukkeret ditt, skyter det rett opp og nesten like kjapt ned igjen. Grovbrød har en atskillig mer langsiktig effekt. Loff og liknende er omtrent bare luft..."

altså et normalt rundstykke med et normalt lag nugatti er ikke det samme som luft og vilt blodsukker. Proteiner som Yngve drar fram gir mening. Grovbrød gir derimot ingen mening, siden kroppen ikke vil klare å ta det/bryte det ned mens du holder på.

Spilte toppfotball i flere år og har aldri hørt om noen få en positiv effekt ut av ei grov skive i pausen. Det er karbohydrater, litt proteiner og litt sportsdrikk som teller. Skal du holde på i over en time holder det i utgangspunktet ikke med kun rent vann, selv om golf foregår i et såpass bedagelig tempo at kroppen får tatt opp masse.

Hvis ditt matinntak pr golfrunde kun består av noen grove brødskiver og rent vann har du mye å gå på!

Gi

over 18 år siden

Gi

Proteiner bygger muskler, karbohydrater fyller på energi. Men, som flere har vært inne på, golf er ingen ekstrem kondisjonsidrett. Drikk jevnt og spis det du har lyst på, men styr unna for mye søtt. Vanskeligere er det ikke.

Har drevet med toppidrett på internasjonalt nivå i mange år (utholdenhetsidrett) og det er riktig som tag sier at man ikke nødvendigvis spiser grovbrød i pausen under fortballkamper, da er det bedre med noe lett fordøyelig som loff med syltetøy. Men golf kan ikke sammenliknes med dette. Her går man i et anstendig tempo i 4,5 timer med mange stopp. I verste fall må man bære køllene på ryggen. Pulsen for de aller fleste er aldri i nærheten av terskel, og man ligger stort på fettforbrenningsintensitet (dog ikke spesielt høyt). Dermed trenger man ikke kjappe påfyll av energi. Grovbrød er bra for kroppen (med mindre du har falt for lav-karbohysteriet), energi og fiber skader aldri.

Men, for å gjenta meg selv, spis det du føler for og drikk masse. Om du spiser godt før du går ut skal det særdeles mye til for at du tømmer energilagrene dine.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

for å si det sånn, "New Energy" er ikke laget for golfere, men for boksere som har 2 minutter i ringen.
det karbo og sukker-kicket du får av kjekssjokolade varer i noen få minutter, og så går blodsukkeret ned raskere enn du rekker å si "Hypronevrokustiskediafragmakontravibrasjoner"

jonag

over 18 år siden

jonag

All energi er energi, dvs proteiner blir omdannet til glukose likevel eller til fett om det ikke brukes. Samme med fett.

Sjokolade og mye raske karbo gir bare blodsukkertopper. Det som gjelder er å spise noe magen tåler å fordøye mens du går rundt banen. kan hende for noen at et godt måltid før og nok vann under runden er nok.

Jeg ville foreslå skikkelig tur-mat med både karbo, fett og protein i. Feks nøttemix m/rosiner, grovbrød med ost og ellers banan, frukt, drikke. Finn noe som gir jevnt opptak av næringen i magen. Derfor grovbrød, derfor noe protein og derfor noe fett (protein og fett senker hvor raskt sukker taes opp)

Sjokolade, brus, juice er det masse sukker i som sender blodsukkeret i været. Dessuten er sportsdrikk vanndrivende så det beste er VANN...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

enig med jonag

BadaBing

over 18 år siden

BadaBing

Må bare si meg enig med siste talere

jaa

over 18 år siden

jaa

de eneste du trenger er drikke å et godt måltid før runden

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her