Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelspr. Vann i bunker

Aqua-skrekk

over 18 år siden

Aqua-skrekk

Skal spille turnering i morgen i Oslo om værgudene tillater.
Det kommer helt sikkert å være mye vann i bunkrene.

Spørsmålet er da:
Hva gjør man om ballen lander i vannet som er i bunker, og da mener jeg mye vann?!
Droppe eller plassere ballen på tørt sted i bunker?
Hva så om man må stå i vannet for å slå?
Kan man droppe utenfor hinder, dog ikke nærmere hullet?

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Du får fritak for tilfeldig vann i så fall. Hvis hele bunkeren er fyllt med vann bruker de å markeres som GUR, og derfor fri dropp utenfor.

Må du spille fra et tørrere sted i bunker er det drop. Eventuelt lokal regel om ballplassering i bunker. Man kan aldri droppe utenfor bunker med mindre hele bunkeren er merket som GUR. På samme måte som hvis du dømmer ballen uspillbar i bunker, så må du droppe i selve bunkeren, men ikke nærmere flagget.

Har vært borte i disse variantene i alle fall.

På jordet

over 18 år siden

På jordet

Gunder utviser her sterk manglende regelkunnskap.

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Under årets første runde for noen år siden lå det noen snøklatter i bunkerne. De ble da å anse som tilfeldig vann, og vi droppet da i bunkeren bort fra snøen.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Da regner jeg med at mannen på jordet kommer med den riktige regelen i så fall...

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

Ja her var det skremmende dårlige kunnskaper ute og gikk. Håper de fleste har en regelbok for hånden.

På jordet

over 18 år siden

På jordet

Man får aldri fri dropp ut av en bunker. Det vil alltid medføre et straffeslag.

Hvis bunkere er under ombygning eller lignende og merket GUR, så blir ofte "bunkerne" omdefinert til å være en del av spillefeltet, og de har da mistet sin status som bunker. Dette må da være skrevet i en lokal regel. Da får man fri dropp.

Regel 25-1

over 18 år siden

Regel 25-1

Definitions
25-1 Abnormal Ground Conditions
a. Interference
Interference by an abnormal ground condition occurs when a ball lies in or touches the condition or when the condition interferes with the player's stance or the area of his intended swing. If the player's ball lies on the putting green, interference also occurs if an abnormal ground condition on the putting green intervenes on his line of putt. Otherwise, intervention on the line of play is not, of itself, interference under this Rule.
Note: The Committee may make a Local Rule denying the player relief from interference with his stance by an abnormal ground condition.
b. Relief
Except when the ball is in a water hazard or a lateral water hazard, a player may take relief from interference by an abnormal ground condition as follows:
(i) Through the Green: If the ball lies through the green, the player must lift the ball and drop it without penalty within one club-length of and not nearer the hole than the nearest point of relief. The nearest point of relief must not be in a hazard or on a putting green. When the ball is dropped within one club-length of the nearest point of relief, the ball must first strike a part of the course at a spot that avoids interference by the condition and is not in a hazard and not on a putting green. (ii) In a Bunker: If the ball is in a bunker, the player must lift the ball and drop it either:(a) Without penalty, in accordance with Clause (i) above, except that the nearest point of relief must be in the bunker and the ball must be dropped in the bunker, or if complete relief is impossible, as near as possible to the spot where the ball lay, but not nearer the hole, on a part of the course in the bunker that affords maximum available relief from the condition; or (b) Under penalty of one stroke, outside the bunker keeping the point where the ball lay directly between the hole and the spot on which the ball is dropped, with no limit to how far behind the bunker the ball may be dropped. (iii) On the Putting Green: If the ball lies on the putting green, the player must lift the ball and place it without penalty at the nearest point of relief that is not in a hazard, or if complete relief is impossible, at the nearest position to where it lay that affords maximum available relief from the condition, but not nearer the hole and not in a hazard. The nearest point of relief or maximum available relief may be off the putting green. (iv) On the Teeing Ground: If the ball lies on the teeing ground, the player must lift the ball and drop it without penalty in accordance with Clause (i) above. The ball may be cleaned when lifted under Rule 25-1b.
(Ball rolling to a position where there is interference by the condition from which relief was taken — see Rule 20-2c(v).)

tl

over 18 år siden

tl

ved tilfeldig vann i bunker. Det er tørre steder i bunker, men det blir nærmere flagget. Skal man da droppe i bunker for di om?

tl

over 18 år siden

tl

"men hvis man dropper der blir ballen nærmere flagget"

Feil

over 18 år siden

Feil

på jordet sa: Man får aldri fri dropp ut av en bunker. Det vil alltid medføre et straffeslag.

Dette er også feil... man har ikke lov å droppe ut av ett hinder som ikke er merket rødt eller gult.....

Yngve

over 18 år siden

Yngve

feil, Feil.
dersom hele bunkeren er fylt med vann, så kan man :
a) droppe fri dropp i nærmeste tilsvarende bunker, dog ikke nærmere flagget.

dersom alle bunkerne er fulle av vann:

b) droppe utenfor bunker og tillegge seg et straffeslag.

Ref. NGF Dommer Ole Martin Strande

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

hm.... regner med at dersom det ikke er laget lokal regel eller er merket ut av funskjon me blå pinner må man spille ny ball fra der en sist slo! Altså med ett straffeslag! I noen turneringer vet jeg at dommerene har andre regler, men...det er noe de benytter seg av etter inspeksjon av forholdene!

Goofy

over 18 år siden

Goofy

Det vel grunn til å minne om at det er lov å dømme ballen uspillbar og foreta de valg dette gir deg...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Det er riktig, Goofy, men ligger du i rough, og dømmer ballen uspillbar, så kan du heller ikke droppe på fairway.

så, hvis du dømmer ballen uspillbar i bunker, så må du ta straffen med å tillegge deg selv et straffeslag, og kan da droppe ut av bunkeren dersom ingen annen mulighet er tilstede.

Keyser

over 18 år siden

Keyser

Yngve: "....men ligger du i rough, og dømmer ballen uspillbar, så kan du heller ikke droppe på fairway."

Hallo?? Her tror jeg du må komme med referanse til regel eller decision.



Yngve

over 18 år siden

Yngve

hmmm.. da må jeg lete da jo.... :D

snappy

over 18 år siden

snappy

Det var ingenting galt i det Gunder skrev... Vil gjerne vite hva han sa galt.

Han sier:

Man får ikke droppe ballen utenfor bunkeren. MEn sier også at det finnes muligheter for dette om bunkeren er merket som GUR.

(Noen tror at om man marker en bunker som GUR blir det ikke en bunker lengre. Hmf.. Mener dere virkelig at det ikke ligger en bunker på banen selv om den er merket som GUR? Rett skal være rett.. Bunkeren går fra å være et hinder, til å være GUR).

Ellers sier han at dersom det finnes steder i bunkeren som er såpass tørre at man kan ta et fritak, dvs fri dropp ut av vann i bunker, men i bunker (som nå betegnes som et hinder, den er ikke blitt GUR her nå). Kan man gjøre dette, men selvsagt ikke nærmere flagget.

Jeg ser ingenting galt i det Gunder skriver over. Dommeren og på jordet kommer med kommentarer jeg ikke helt ser de har grunnlag for å komme med her.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

enig med deg snappy.

kan du si om jeg har rett eller tar feil også? jeg finner ikke boka mi.. har nok glemt den på kontoret.... :D

Goofy

over 18 år siden

Goofy

Yngve:
Du skriver at man kan dømme ballen uspillbar i bunker "dersom ingen annen mulighet finnes"
Det er feil. Ingen kan nekte deg å dømme ballen uspillbar. Det kan du gjøre hvor som helst på banen ! Hvis du dømmer ballen uspillbar har du 3 muligheter;
1.Droppe i en halvsirkel bak ballen (2 køllelengder)
2.Dropp bakover i flagglinjen (du kan gå så langt bakover som du bare vil. Til nabofairway om du vil)
3. Spille ballen på nytt fra der den ble sist spilt.
Husk å gi deg selv et straffeslag :-)

HM

over 18 år siden

HM

Goofy.
Nå tar du litt feil. "Ingen kan nekte deg å dømme ballen uspillbar. Det kan du gjøre hvor som helst på banen !"
Regel 28: Spilleren kan erklære sin ball uspillbar på ethvert sted på banen unntatt når ballen er i et vannhinder.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jepp, jeg ser den goofy.
klønete formulert... :)

Goofy

over 18 år siden

Goofy

HM:
Du har selvfølgelig rett.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her