Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilke reglel gjelder?

Kaare

over 18 år siden

Kaare

Jeg hadde en spesiell opplevelse på golfbanen i går.
På et par 4 hull med dogleg venstre valgte jeg å spille førsteballen direkte mot greenen. Det er risikabelt, da en må gå blindt over en bakketopp og kan komme OB om en kommer for mye til venstre. Mitt slag holdt venstre, så jeg fryktet den kunne være OB. Jeg spilte derfor en provisorisk ball trygt midt i fairwayen. Da jeg går fremover ser jeg det kommer løpende et barn fra greenen mot den provisoriske ballen som lå i fairwayen , plukker opp ballen og løper videre. Jeg får stoppet gutten og forklart han at ikke kan plukke opp baller og det er farlig å være ute på banen. Han kaster da fra seg både førsteballen og den provisoriske ballen og stikker avgårde uten at jeg får spurt han hvor den første ballen lå. Jeg vurderte følgende muligheter:

a) Gå tilbake til tee og spille min første ball
b) Droppe i fairwayen hvor den provisoriske ballen lå og spille mitt fjerde slag, dvs anta at førsteballen var OB.
c) Droppe så langt som mulig til venstre for greenen uten å være OB og spille mitt andreslag.

Da jeg ikke hadde noen som ventet i flighten bak valgte jeg a). I etterkant har jeg forsøkt å finne regel som bør anvendes. Det nærmeste jeg har funnet er regel 20-3c om plassering og tilbakelegging. Ut fra den kan det virke som jeg kunne forsvart c), men det ville vært tvil da ballen teoretisk vært OB. Synspunkter?

Keyser

over 18 år siden

Keyser

Regel 18-1 "Ball i ro flyttet" er nok regelen som gjelder.

Decision 18-1/5 "Ball Stolen by Outside Agency from Unknown Spot" er identisk med din situasjon, og løsningen er:

"As it was impossible to know where the ball should have been replaced under Rule 18-1, the player should, in equity (Rule 1-4), drop the ball in an area which was neither the most, nor the least, favourable of the various areas where it was equally possible that the ball originally lay."

Alt C

over 18 år siden

Alt C

Hvis det er mest sannsynlig at ballen ikke var OB er alternativ C riktig. Ved å legge den nær OB-grensen vil du velge noe som ikke er svært fordelaktig eller ufordelaktig.

Jeg er usikker på konsekvensen av det du gjorde. Mulig det medførte at du ved å gjøre å gå tilbake til tee egentlig startet på ditt 3 slag eller i verste fall 5 slag.

Hen Bogan

over 18 år siden

Hen Bogan

Det er bare en løsning her: Rapp til drittungen midt i trynet med draivern og spill ballen fra der fortenna lander....

Dufff

over 18 år siden

Dufff

Det mest skremmende er jo at du gikk tilbake og spilte ny ball, da du tydlig vis var på en treningsrunde. ikke rart det tar lang tid på golfbanen innemellom.

Myggen

over 18 år siden

Myggen

Det var jo ikke noe press bakfra, derfor valgte Kaare å ta seg tid til å spille en ny ball. Hva er skremmende med det?

Kaare

over 18 år siden

Kaare

Vi (3 personer) hadde en firerball bak oss, som fortsatt ikke var på greenen på det foregående hullet. De var ikke en gang klar til å slå ut på vårt hull når vi var ferdig, så det var ikke jeg som forsinket spillet denne gang.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her