Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

evje - lengde

Henrik

over 21 år siden

Henrik

Leser om alle de flotte nye banene på Østlandet og gleder meg til å besøke dem etter hvert som de åpner for sesongen. Men kan noen gi meg litt info om Evje. I følge web siden deres og scorekortet er banen 3300 meter fra gul. Jeg kan i det lengste håpe at de enten måler i yards eller at det er nedoverbakke hele veien. Får ikke det til å rime heller ettersom jeg har vært i området og mener at det var ganske flatt. 3300 meter fra gult vil si 6600 meter på 18 hull. Det er omtrentlige 7320 yards, hvilket vil si på lengde med de lengste på PGA Touren. Jeg spiller gult og ser at gjennomsnittslengden derfra ikke er mye over 150 meter uansett hvor store drivere folk kjøper seg.
Hva er det jeg ikke ser? ER scorekortet feil, eller er Evje i virkeligheten en driving range?
Er sikker på at noen på Norges beste debattforum kan hjelpe meg.

Proffen

over 21 år siden

Proffen

3297 meter fra gult er helt korrekt. Par blir da 37 med tre par 5, to par 3 og fire par 4.
De neste ny hullene får vel par 35 og sannsynligvis 2-300 meter under 3000 meter i lengde.
Tror da at banen blir mellom 6000-6100 i lengde fra gul.

Arrester meg gjerne!

henrik

over 21 år siden

henrik

Takk, Proffen
Gleder meg til å prøve de ni første, men muligens enda mer til de ni siste når de blir klar.

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Hei!
Proffen, du blir ikke arrestert denne gang!
Du har helt rett. Evjes første ni hull er tre par 5-hull og to par 3-hull. Det gir par 37.
De siste ni som nå ligger og godgjør seg, er to par 3, ett par 5, og resten par 4, altså par 35. Det gir par 72 til slutt.
I tillegg er det en forskjeller på de første og siste ni. På de første ni er det svært åpent, og relativt flatt landskap. Her er det blant annet et par 4-hull på 394 meter (gul), et par 5-hull på 535 og et par 3-hull på 194. Disse «voksne» hullene bidrar til at det blir nesten 3300 meter på første ni.
De siste ni derimot, er litt annerledes. Her er det litt mer variert terreng, litt mer trær og litt kortere snittlengde. Banen vil bli i overkant av 6000 meter til slutt.
Det er nettopp kombinasjonen av de to sløyfene som vil gjøre Evje til en meget sterk golfopplevelse, tror jeg. Gleder meg spesielt til aller første gang jeg står på tee på hull 14, et par 3-hull rett ned mot fjorden, med greenen ute på en liten halvøy, med vann rundt mesteparten.
Men til de siste ni åpner, 26. juli, er det lurt å ha med seg de «lange» køllene til Evje!

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Hei Henrik !!

Hva mener du med at gjennomsnittslengden er 150 meter fra Gul.
Er det lengden med Driver du mener, så bør du vel spille fra Rød?

Jeg synes det er litt synd at Rød kalles dametee og gul for herretee.
Det burde hete Rød og Gul.
Slik det er nå er det veldig mange menn som kvier seg for å spille fra Rød, selv om de helt klart ville få en bedre opplevelse derfra.

backtee

over 21 år siden

backtee

helt enig "swinger" det ville spart tid og høynet alles glede dersom flere over med høyt hcp spilte rødt. Det må da være lagnt bedre å føle at de spiller bra golf fra rød, enn at de står og hacker mellom gul/hvit tee og fairway

Henrik

over 21 år siden

Henrik

Hva jeg mener med at gjennomsnittslengden av utslag fra gul er rundt 150 meter. er akkurat det det står der. Ta en dag som marshall på hjemmebanen din så kan du teste ut påstanden. Derfor mener jeg at banelengde på 6600 meter er for langt fra gul. Nå har jeg fått flere gode forklaringer på hvorfor det ikke kommer til å bli slik og jeg er glad for det og gleder meg til å forsøke Evje som høres ut som en flott bane. Min bekymring bunner i at gul tee er for folk som ikke kan spille golf i forhold til de som kan spille golf, men som er gode i forhold til de som aldri har prøvd. SEtt i den sammenhengen mener jeg at par fire hull på 393 meter og par fem hull på 535 meter for denne kategorien er dårlig design, hvis ikke det er ganske kraftig nedoverbakke eller knallhard grunn med mye rull (evt. høyde over havet)

PS Det er nok mange som i dag spiller gult som med fordel kunne spilt rødt. Det gjør jeg om høsten når banene er lange og bløte. Jeg har 14 i hdcp.

Fan av gode greener:)

over 21 år siden

Fan av gode greener:)

"Jeg spiller gult og ser at gjennomsnittslengden derfra ikke er mye over 150 meter uansett hvor store drivere folk kjøper seg. "
og
"Hva jeg mener med at gjennomsnittslengden av utslag fra gul er rundt 150 meter. er akkurat det det står der."
er vel ikke akkurat det samme? Jeg synes nå i hvert fall at den første setningen var noe uklar...
Å påstå at et par hull med real lengde betyr dårlig design for "høyhandicaperne" synes jeg blir vrøvl! Det betyr bare at folk faktisk må spille litt med tanke på hva slags handicap de har, og dermed f.eks. ta hensyn til antall tildelte slag per hull

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Henrik,

Why is a Par 4 of 393 metres a bad design? And why is a Par 5 of 535 metres a bad design?

I played off the back tees yesterday on most of the holes. I played the Par 5 off the white tee yesterday with the following:

Pushed driver to right side of rough
Good 5 wood to get back into play on right hand side of fairway
3 wood to pin high on the right side of green rough

I know you can play that hole with a 5 iron into that green if you play the hole well.

on the Par 4 5th of 393 metres

I creamed a huge drive to the left of the middle bunker
Hit 5 wood to right hand side of green rough

For me they are two great holes that require accuracy with fairway woods and not many golf clubs have such holes in Norway.

Now I play off 10 handicap and feel the holes are very fair. If you are a high handicap player and cannot reach these greens in two then it means you are not GOOD enough to reach those greens in two. All you have to do then is get as close as you can chip or pitch on and take your two putts for 2 points or bogey. The 4th is stroke index 1 so that means even a double bogey for a 19 handicap player is 2 points. The next hole is stoke index 2 so again a 20 handicap player will also get 2 points for a double bogey.

I manage to get pin high or past both greens and I play off 10. Imagine what a 5 handicap player can do.

If a player can only hit a drive 150 metres from the yellow tee then GET OFF the yellow tee and play from the red where you will have more fun. That is the whole point of three tees, to ensure that all types of players can play around bunkers that are strategically placed in the fairway.

If a player can only hit 150 metres with a driver what are they hitting with a 6 iron? Does that mean all holes should be 250 metres long? 150 metres for the drive and about 100 metres for the shot in?

GOLF IS NOT SUPPOSED TO BE FAIR..

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

henrik

over 21 år siden

henrik

Før jeg roter meg ut på viddene. Jeg har ikke sett disse hullene og burde holde tett om god eller dårlig design. Dere har selvsagt rett. Det jeg prøver å peke på er at par 4 430 yards + og for ikke å snakke om 590 yards (par 5) synes langt fra gult i forhold til de spillerne jeg ser på gul tee. En god test for fairway woods, utvilsomt, men bare for et fåtall . De fleste jeg spiller med har mer enn nok med å treffe green fra 150 meter. Jeg tar rett og slett Brian Phillips word for it, om det er god design eller ikke. Han har helt sikkert rett.
Gleder meg til å prøve.

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Henrik!

Jeg er imponert over at du har klart å komme deg ned til 14 i handikap med driverutslag på 150 meter. Det betyr at du spiller svært presist og godt inn mot greenen - og på greenen.
Et par 4-hull på rundt 400 meter har vanligvis en index blant de vanskeligste hullene. Det betyr at det kun er de med et godt single-handikap som må spille det på par for å få to poeng på hullet. Du, for eksempel, vil få et ekstra slag på et slikt hull.
«Ta en dag som marshall på hjemmebanen din så kan du teste ut påstanden,» skriver du som dekning for at gjennomsnittslengden er 150 meter fra utslaget. Det er kanskje ikke så rart at det blir slik, for halvparten av norske golfspillere har tross alt grønt kort, mens de fleste med hvitt kort har over 20. Det betyr at de spillerne du observerer på din hjemmebane, uten at jeg vet hvilken bane dette er, har et handikapsnitt rundt 30 omtrent. Og hvem er det som mener at disse skal nå greenen på de lengste par 4-hullene på to slag? Ingen! Da hadde de ikke lenger hatt 30 i handikap.
Jeg sliter selv, som de fleste, med å nå greenene «in regulation» på de lengste hullene, men det er jeg glad for. Ellers hadde golf vært så lett at man ville gått lei ganske fort.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Henrik,

let me know when you are in Moss and I will play nine holes with you. I can play anytime during the week as long as I am not away on work related business.

I am not a member at Evje but I enjoy playing there. 150 NOK to play a good course is good money in my opinion.

Brian.

Hejdaniel

over 21 år siden

Hejdaniel

Henrik har da ikke sagt noe som helst om hvor langt han selv slår, han nevnte jo bare hva gjennomsnitsslengden var fra gul tee på utslag (noe som jeg tror stemmer bra), så jeg vet ikke hvor Snedd fikk det i fra at Henrik slo 150 meter i snitt fra utslaget.

Men det er jo åpenbart at et langt par 4 hull ikke er dårlig designet bare fordi at en middelhandikapper ikke kan nå greenen på to slag. Er liksom hull 11 på Augusta et dårlig golfhull da kanskje?

Synes forøvrig at det finnes alt for få skikkelig lange par 5 hull. Jeg synes det burde være vanlig med 600 meters par 5 hull fra hvit tee. For på samme måte som det finnes mange par 4 hull som en umulig å drive greenen på burde det finnes mange par 5 hull som en umulig kan komme in på 2, uansett om en heter Ernie Els. På et slikt hull kan en lage 70 meters lengdeforskjell på hvit og gul.

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Til Hejdaniel!
Du har rett. Henrik har ikke skrevet at han slår 150 meter. Var litt kjapp der.
Men poenget er uansett: Et par 4-hull er ikke laget for at en gjennomsnittsspiller i Norge, altså en med 25-30 i handikap, skal nå greenen på to slag hver gang.

henrik

over 21 år siden

henrik

Brian

Your on. Looking forward to it. Thanks.

Hejdaniel

over 21 år siden

Hejdaniel

Helt enig Snedd!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her