Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bergensbanene

Onkel reisende MAC

over 18 år siden

Onkel reisende MAC

Jeg har tenkt meg en tur til Bergen en helg snart, og lurer på om det er noen som har noen status på tilstanden til de ulike banene der borte? Har kun tid til en runde så ønsker å prioritere den som evt har best forhold. Meland, Fana, Bergen eller Bjørnefjorden?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Herregud så glad jeg ble når jeg så nicket ditt.....
Onkel Reisende Mac er verdens kuleste fraggel... hohohoho....

har forøvrig ikke noe svar på ditt ønske om tilstandsrapport... :D

Jm

over 18 år siden

Jm

Hei.
Har spilt Fana, Meland og Bergen i løpet av siste uken.
Utrolig nok er det svært tørt i hele Bergensområdet!!!
Fana er i god stand med fine greener og stort sett godt velikehold.
Meland er noe hard noen steder og var litt langhåret på greener og teesteder den dagen jeg spilte, men ellers i god stand.
Bergen er også litt hard og tørr, men har vel aldri vært i bedre stand. Greenene er svært raske!!!
Alt i alt er banene i god stand og jeg gjentar -det er på grensen til å være for tørt i Bergen!!!!

Bamse

over 18 år siden

Bamse

Spilte Meland på torsdag og ble ikke videre imponert! Greenene var rufsete og trege, bunkerne var særdeles dårlig raket - også der det ikke var fotspor..., og banen i seg stod ikke akkurat til forventningene etter enkeltes tilbedelse av den

Onkel reisende MAC

over 18 år siden

Onkel reisende MAC

Takker for svar. Med avstanden til Flesland og forholdene som beskrives tatt i betraktning, ser det vel ut til at Fana er et godt valg.

Adam

over 18 år siden

Adam

Da får du ihvertfall gått nok. Håpløs bane på de første ni hullene. Dra heller til Meland. Da får du en godt konstruert bane som gir herlige utfordringer.

JM

over 18 år siden

JM

Ja, det er ett stykke å gå mellom noen av hullene på front 9.
Så hvis beina fungerer, så er Fana en ok bane med mange utfordringer og mye vann i spill.
Og som tidligere sagt, i god stand!

henrik færevåg

over 18 år siden

henrik færevåg

For ordens skyld bør noen gi en høflig spørsmålstiller et svar som vedkommende kan ha litt nytte av. I en litt større sammenheng er det bare en to golfbaner i bergensområdet; Meland og Fana. Bergen er en trang ni hulls bane med matteutslag og knøttsmå greener, Til overmål er det en bakke mellom seks og syv (som altså gås to ganger) som er av en slik art at lokale spillere timer spillingen slik at konene kan komme og hente dem i bunnen av bakken og kjøre dem opp.

Fana er en fin, litt uferdig ny bane som hadde trengt litt mer areal for å bli en god bane. Den forestående utvidelsen imøtesees med spenning.
'Når det gjelder Meland spilte jeg den igjen i dag som jeg har gjort her eneste kveld jeg har vært i Bergen denne måneden. Sist onsdag spilte jeg med et styremedlem i The Public Links Committee eller Trust i St. Andrews. Den pensjonerte kirurgen som reiser rundt på møter og kongresser på store baner verden over på St.Andrews- banenes vegne, hadde følgende å si etter at han som 13 hdcper gikk på 99 slag.
'
- Jeg vil sammenligne denne banen med Pine Valley i USA(en bane som er inne på alle lister over de 100 beste banene i verden) men den skiller seg fra Pine Valley på to måter. Omgivelsene den ligger i er vakrere og golfhullene er bedre.

Jeg velger å ikke si hva jeg mener om Meland i denne omgang annet enn å si Meland er stri hvis du spiller den første gang uten baneguide eller kjentmenneske med. Men hvis du er en golfer med stor G så er Meland en av de ti banene i Norge du bare må spille. Bergen er det definitivt ikke, og Fana er det ikke ennå.

Håper dette var nøkternt nok. Det var i hvert fall velment råd, selv om jeg altså er medlem i Meland selv.

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Nå spurte trådstarter om status for tilstanden til banene, ikke nødvendigvis design mv. Siden jeg ikke har vært i Bergen siden mai kjenner jeg ikke forholdene nå, men Fana og Meland kjenner jeg. Fanas første 9 hull er lang og tung å gå, og en del dårlige hull som f.eks. 4 så vidt jeg husker. Siste 9 er mye bedre. Fint klubbhus med en (ihvertfall tidligere) meget bra restaurant. Meland er en mye bedre bane, både krevende og spennende, og etterpå lurer man hvorfor det ble så inderlig mange slag. Henrik Færevågs skryt av egen bane er imidlertid som vanlig i overkant.

Hvis tiden og avstanden fra Flesland er en reell begrensning er Fana alterntivet. Har du mulighet for å kjøre litt lenger og bruke noe mer tid må det bli Meland.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Med all respekt for mitt bysbarn Færevåg så sier en av hans kommentarer ganske mye om golf i Bergen:

"Til overmål er det en bakke mellom seks og syv (som altså gås to ganger) som er av en slik art at lokale spillere timer spillingen slik at konene kan komme og hente dem i bunnen av bakken og kjøre dem opp."

....for konene til medlemmene på BGK spiller ikke selv? Bakken er da heller ikke så bratt hvis man er i normal fysisk form og ikke preget av 40 år i shipping med tilhørende luncher.

Forøvrig er jeg litt trøtt av sitater fra gjester invitert til Meland. Slike hyggelige fraser lirer jeg også av meg når jeg blir invitert. Når det er sagt - Meland er en flott og vanskelig bane i storslåtte omgivelser. Ingen tvil om det.

What?

over 18 år siden

What?

Skal en tur til Bergen for å spille Meland i juli jeg også, så jeg var inne og kikket litt på baneguiden. Syns den forklarer bra på hull 16 (se utklipp nedenfor). Lange nedoverballer skal man ikke kimse av. Og det attpåtil på det som kanskje er Norges lengste... :o)

"ANtagelig Norges lengste par 5. Bredt landingsfelt for både utslag og 2. slag, som har kraftig nedoverballe".

Hen Bogan

over 18 år siden

Hen Bogan

Det står strengt tatt kraftig nedoverballe....ikke det at det er kulere om de er kraftige.

Henrik Færevåg

over 18 år siden

Henrik Færevåg

Til Smilende Sam som skrev dette:

Vedkommende hadde betalt sin greenfee. Han spilte med sin sønn som har hytte i distriktet og er medlem på Meland. DEt var ingen på Meland som visste at han spilte og jeg kom helt tilfeldig inn i samme ballen på hull 2 og hadde en stor dag på golfbanen ettersom det alltid er noe av det største en kan oppnå, å havne i en ball med folk som spiller match, ikke regner poeng og er klar til å slå når det er deres tur.
Gudene skal vite at det ikke skjer for ofte.

Men altså. Ingen høflige kvitteringsfraser denne gang. Jeg har heller ingen funksjon på Meland utenom det å være vanlig medlem så ubegrunnet skryt ville være bortkastet.

Jeg oppfattet hans uttalelser som slutninger fra en fornøyd spiller som hadde en god opplevelse til tross for at scoren ikke sto til forventningene.

What?

over 18 år siden

What?

Ja, men tenkte på første setningen. ANtagelig Norges lengste :o)

Men uansett hvor mange feil det er i baneguiden, så skal jo Meland testes i sommer. Det skal faktisk Fana også når jeg tenker meg om.

Bergenser

over 18 år siden

Bergenser

Hei.
Diskusjonen om hvor mye bedre golfbane Meland er i forhold til Fana får andre ta seg av, men trådsetter spør om hvilken bane som er i best stand nå. Av Meland og Fana er Fana den som for øyeblikket er i best stand. Meland har slitt med greenene i år.
PS! Det kom litt etterlengtet regn i Bergen i natt!

Felix

over 18 år siden

Felix

Meland er kåret til norges beste bane av Golfposten. Fana er ranket som nummer 25 av 18-hullsbanene. Valget er vel rimelig enkelt.

Japp

over 18 år siden

Japp

Og hvem skriver for Golfposten? jo den største fanatikeren på Meland.

Onkel reisende MAC

over 18 år siden

Onkel reisende MAC

Ser at denne tråden (også..) har tendenser til kniving om hvilken bane som er den beste. Det var ikke intensjonen og jeg har heller ikke behov for denne type informasjon (lay out, hvor langt det er å gå mellom hull, små og store greener etc) da jeg kjenner alle banene godt fra tidligere.

Bakgrunnen for mitt spørsmål er visse tidligere erfaringer (NB! ikke bare fra Bergen) hvor jeg har blitt møtt med til dels søkkvåte baner, arbeid på banen, en haug med provisoriske greener og utslagssteder osv. Det er slike forhold jeg tenkte jeg skulle unngå nå. Har fått med meg at hvertfall for mye vann neppe er det største problemet i Bergen for tiden..

Niblick

over 18 år siden

Niblick

Henrik,

"Jeg vil sammenligne denne banen med Pine Valley i USA(en bane som er inne på alle lister over de 100 beste banene i verden) men den skiller seg fra Pine Valley på to måter. Omgivelsene den ligger i er vakrere og golfhullene er bedre."

I think I am the only person in Norway to have played Pine Valley (it is a small and very private club and they never mentioned other Norwegians having played the course), and all I can say is that Meland must be unbelievably good if it is true what this man was saying.

Pine Valley is ranked no. 1 in the USA and has been since rankings started apart from one year that it fell to 2nd place. If Meland is that good then I really am looking forward to the day I do play it.

Japp

over 18 år siden

Japp

Det høres ut som om Meland stiller i samme klasse som Pine Valley.

Hva er det med nordmenn som hele tiden må si at banen deres er den beste i Norge, og attpåtil sammenlignet seg med toppbaner i utlandet? Hvor kommer denne trangen fra? Interessante saker :)

Meland er sikkert en bra bane. Gleder meg til å spille den.

Da Swede

over 18 år siden

Da Swede

Niblick,

You are not the only one on this board to have played Pine Valley (though am Swedish, not Norwegian). I happen to have played Meland as well and the comparisons are flat out stupid. Pine Valley is a different world, in EVERY aspect, perhaps except the surroundings.

I like Meland a lot, but it is not possible to be mentally well and mention it in the same breath as Pine Valley.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Henrik,

Om han var invitert eller ikke var forsåvidt ikke mitt hovedpoeng. Han spilte med et medlem og var enten høflig eller veldig imponert. Hvis det var det siste er det selvsagt meget hyggelig for Meland. Siden du er både oppegående og mye annet så tror jeg du skjønte hva jeg mente, men jeg tar det i klartekst. Det blir vel mye haussing av noen baner her på forumet med rangeringer, quotes fra berømtheter av ymse slag etc etc. Meland blir ofte hausset.

Kommentaren og dette innlegget har ikke noen personlig tagg til deg - de er generelle. Som nevnt over - jeg liker banen godt jeg, men den er et stykke unna de banene jeg har spilt på topp 100 listen utenfor USA.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Hahaha :)

Imponerende eksempel på journalistisk integritet i Golfposten. To stk har "ranket" Norges 25 beste baner, og Langlands hjemmebane Meland kom på første, mens Bratlies hjemmebane Borre kom på tredje.

Hva skal en si? Troverdig rangering gitt :-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Vel, som formann og for evig valgt president i Juksemakernes Landsforening, så har også vi en egen rangering av norske baner.

vår utsendte medarbeider har testet de fleste baner, og følgende ranking er foreløpig klar.

1. Tyrifjord
2.
3.

Mer fylles inn etter hvert som det er flere såkalt aktuelle kandidater over de beste banene.

Henrik Færevåg

over 18 år siden

Henrik Færevåg

Siden det tydeligvis er deltagere i denne tråden som har problemer med å forstå hva jeg skriver så får jeg prøve å forklare enda tydeligere.

1 Jeg har aldri spilt Pine Valley
2. Jeg har kun referert en samtale jeg hadde med for meg, en medspiller, som tilfeldigvis hadde bindinger og kontakter som bør være interessante i golfsammenheng.

3. Jeg trodde trådstarter aldri hadde spilt noen baner i bergensområdet og derfor trengte råd.
4. Så lenge det ikke er tilellet så er rådet: Du kjenner banene, alle banene err i sin beste stand. Det har vært tørt vær i en måned. Vanningsanlegget gikk for fullt på Meland i kveld. Det gjør de sikkert også på de andre banene som har vanningsanlegg. Alle banene har dyktige greenkeepere som gjør sitt ytterste med de midlene de har,
5. Lykke til. Håper du får en fin dag på den banen du velger.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Hihi, Yngve den var mosjom :-)

Som sekretær i Juksemakernes Landsforening har jeg vel også litt jeg skulle sagt? Jeg utvider rankingen slik:

1. Tyrifjord
2. Jessheim City Golf & Spa

Begrunnelsen til vårt førstevalg er:
Tyrifjord er en estetisk opplevelse (spesielt backnine), og forholdene blir bedre og bedre for hvert år. Da en kamerat av oss fikk muligheten til å teste sine ferdigheter på denne perlen av en golfbane, slo han 5-wooden sin i vannhinderet på første hull. Årsak? Han burde nok tatt et 6-jern og lagt ballen mer til høyre. Tyrifjorden krever fullt fokus fra første slag!

Begrunnelsen til vårt andrevalg er:
På tross av kun 6 hull så er denne innendørs miniatyrbanen alltid i perfekt stand. Havner du i roughen her, er du i virkelig trøbbel (på toalettet)! Ingen president har foreløpig spilt dette vidunderet, men vi er sikre på at om så skulle skje, så ville det neppe skorte på rosende omtale.

Bamse

over 18 år siden

Bamse

HF, om Melands greener i disse dager er i sin beste stand har dere MYE å gjøre for at greenene skal kunne betegnes som bra (min referanse er torsdag forrige uke).

Østlending

over 18 år siden

Østlending

Jeg er mye i Bergen og spiller mye golf. Jeg lå på hotell ved flyplassen og spurte om det var noen baner i nærheten. Joda, Fana lå rett borti gata. Fint tenkte jeg. Det var ingen andre på banen så jeg måtte rusle alene. Etter hull 1, et kort par 4, startet problemene. Vet ikke hvor langt det var til hull 2, men etter 5 min kom jeg frem. Hull 3 fant jeg ikke tee boksen. Etter å ha leitet en stund så jeg noe på andre siden av vannet. Nok litt gåing. Hull 5? så ut som en hoppbakke. Etter dette hullet startet de virkelige problemene. Hvor var hull 6. Ikke noe skilt og en mengde stier. Jeg begynte å gå og etter en stund møtte jeg en annen kar med bag på ryggen. Deilig, tenkte jeg. Da viste det seg at han også lette etter neste hull. Etter litt leting fant vi frem. Siste 9 er ok, ikke noe mer. Du passerer teeboks halvegs opp på forrige hull og må gå halve hullet tilbake igjen. Nei, skal du til Bergen, spill Meland og spis middag på Fana. Den var himmelsk. Mulig rekkefølgen på noen av hullene er feil. Jeg har prøvd å glemme opplevelsen. At denne banen er rangert som 25 er et under. Den er bunn 5 av 18 hullsbaner i Norge. Og jeg har spilt 95 % av dem.

Bergenser

over 18 år siden

Bergenser

Østlending.
Stakkars deg..., hullene er skiltet pil i retning av neste hull.
Ja det er laaaaaaaangt å gå mellom hull 1 og2, 4 og 5 (mer bratt enn langt) og dels 7 og 8. Din "bærtur" mellom hull 5 og 6 skyldes "striden" mellom golfklubben og Sæverud familien. Stien går i en lang omvei til høyre for grenen(er skiltet). Grunnen til dette er at klubben ikke fikk lage en liten sti på 15 meter for å knytte seg til Siljustøg eiendomen sitt musikalske stinett. De fleste går ikke omveien, men rett gjennom "skogen" de 15 betrene som ikke har gruset sti.
Det er ett hull som du må gå tilbake for å spille neste hull, og det er hull 18.
De fleste som bruker banen er fornøyd med å ha en 18 hulls bane beliggende så sentralt til.
Færevåg nevner en mulig utbygging. Den vil gjøre de 6 hullene på nordsiden av "flyplassveien" om til en egen 9 hulls "halvkortbane", samt bygge 6 nye hull på riktig side av veien. Banen blir da en par 71 bane mot dagens par 70. Tror dette kan bli en bra løsning for de fleste.
Så østlending, håper du vil gi "nye" Fana ett forsøk om ca 2 år.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Jeg har spilt Fana flere ganger og kjenner meg litt igjen i deler av kritikken - men ikke i alt. Det ER langt å gå mellom en del hull - faktisk så langt at man lurer etterhvert som tiden går og ingen hull kan sees. Det ER ikke super skilting og det ER noe rart med rekkefølgen. MEN: Å si at banen er bunn 5 i Norge er bare dumt. Banen er ok og på nivå med f.eks Hakadal..... Den er vanskelig - men ikke verre enn at det er innenfor grensene.

Når du går av greenen på hull to er tee nr tre lett synlig - men du loffet vel av gårde uten å tenke og uten å se på scorekortet?

Hull 5 er dårlig - der er jeg enig i - det er target golf uten at man kan ane at det er det før man har spilt det.....

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Jeg er enig i en del av kommentarene til Østlending, men jeg fant da ihvertfall frem til neste tee uten problemer selv om det var meget langt å gå et par steder. At Fana er på listen over Norges 25 beste baner i Golfposten er i beste fall underlig, det kan bare skyldes at det er noen meget patriotiske bergensere i redaksjonen

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Golfposten sier selv at listen bare er subjektive meninger, og det er ingen grunn til å ta den listen særlig seriøst. Det er ikke tilfeldig at Meland kommer på første og Borre på tredje med tanke på at redaksjonen har hjemmebane på Meland og Borre.

Hvis disse folka skulle lage en liste over Norges vakreste kvinner så hadde de nok satt kjerringa og mora si på første og andre plass. Det er visse ting man gjør for husfreden.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her