Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Innspill og nøyaktighet

GIR

over 18 år siden

GIR

Hvor langt unna (hvilket jern/wood) kan dere legge på greenen 9 av 10 ganger?

Hvor hardt slår dere innspill? 100% eller en kølle mindre og en "roligere" sving?

Hva er den ideelle innspillslengden? (hva er beste statistikk)

For meg:
- Siste noenlunde nøyaktige jern er 8-jern, 130m. 7-jernet (ca 145m) treffer jeg bare greenen med ca 6 av 10 ganger, og 5-jernet (170-175m) treffer jeg greenen med bare 2 av 10 ganger.

- Har prøvd både 100% og "roligere", men foreløpig gir 100% best resultat.

- Min ideelle innspillslengde er ca 110 m, slått med 9-jern (som går 115m ved gode treff). Jeg har flere 1-putt ved innspill fra 110m enn f.eks ved innspill fra 60 m. Er det vanlig, eller burde jeg skamme meg - og trene mer på nærspill???

Migrapolis

over 18 år siden

Migrapolis

Ingen, ikke engang PGA proffer treffer 90% green fra 110 m!

Tipper jeg om jeg bare hadde som mål å treffe green på feks 10 runder ville hatt følgende tall.

5 jern(165m) 10%
7 jern(145m) 20%
9 jern(125m) 35%
PW(115m) 50%

Tror også at de aller fleste vil være nærmere flagget fra 50 m enn fra 110 m. Dog har man vel ofte tatt en ekstra risiko i slaget før for å faktisk være 50 fra. Spørsmålet man må stille seg er om det er verdt risikoen.

Hilsen hcp 5

jonag

over 18 år siden

jonag

Interessant :-)
Jeg har ikke statistikk, men basert på hva jeg føler:

Jeg ville nok ha likt å ha 9-PW-GW-SW avstand. Dvs fra 65-120m. Det føler jeg er avstand jeg tror jeg kan nå flagget med. har ingen favorittavstand, men generelt bedre jo kortere om ikke under 65.
Jo under 30 er en annen som er OK for da kan jeg begynne å bruke øyemål og følelse med SW, men mellom 30 og 65 er det dårligere nøyaktighet.

det letteste er å slå et fullt slag, men med SW klarer jeg å slå en roligere/kortere sving og ta av 10m, men fortsatt er full avstand best.
Dernest er det faktisk lettere å slå lenger, men nøyaktighet i side endres da litt. Så til slutt er det vanskeligst å slå roligere og få nøyaktig lengde. retning er da lettere.

jeg tror ikke jeg klarer 9/10, men fra 8/10 med SW ned til 6/10 med 9

Nei 60m er ikke nærspill, så det er vel bare evnen til å slå høyt loft ;-)

Jeg tror største feilen mange gjør med høyloftede køller er å slå for høyt slik at vind tar den eller treffet blir urent. Slå ned, lav ballbane og mye bite. Da blir retning og avstandskontroll bedre. Kanskje det er slik for deg også ?

king ben

over 18 år siden

king ben

9 av 10 klarer jeg med alle køller kun hvis jeg ligger på fringen. slår ingen wedger mer en 80% og liker meg best på ca 115 meter.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Dette skal jeg begynne å føre statistikk på også. Morsom diskusjon.

På innspill slår jeg veldig sjelden 100%. Da har jeg ikke spesielt mye kontroll. Bare slag fra rough bruker jeg å slå det jeg makter, eller på bunkerslag der ballen er plugget. Normalt er det 80% som King Ben sier, eller 90% om jeg må kjøre på litt ekstra. Men her snakker vi tempo, og ikke lengde på sving. På innspill slår jeg ofte en kølle som er lengre, men med lavere ballbane og beregner noe mer rull. Alt ettersom hvor flagget står, og hvor mye vind.

Det er viktig å skille fullsving og 100% sving. Fullsving burde være rundt 80%, men at man kan dra på litt mer, eller minke litt etter situasjonen man er i.

Enten er du veldig flink fra 110 meter, eller så er du for dårlig fra 60 meter :) Rimelig dårlig svar, men du skjønner hvor jeg vil. Du burde absolutt trene mer på 40-60-80 m slag. Hva slags køller bruker du på 60 meter? slår du samme høyde på dem? For min del slår jeg mye trekvart sving med LW fra 60 meter. Trekvart sving med SW går 80. Hvor langt unna er du med innspill fra 60-80 sånn cirka?

Dave Peltz kategoriserer alt under 100 meter som short game. Så alle slike halvsvginer, trekvart-svinger ligger innenfor nærspill. Også kjent som the Scoring Game :) Blir du god på halvsvinger med rimelig stive håndledd kan du mye lettere kontrollere lengden med å slå lavere slag kontra å slå "fullsvinger" med køller med mye vinkel.

GIR

over 18 år siden

GIR

Antall treff på greenen har økt dramatisk etter jeg fikk avstandsmåler.

Ved innspill sikter jeg alltid konservativt - mot midten av greenen. Det gir høyere treffrate for innspillene, men flere putter (og færre chipper og bunkerslag).

Regner ikke med at proene hadde hatt noen problemer med å legge 9 av 10 på greenen (ikke ved flagget) fra mye lenger ute enn 110m under samme forhold som jeg har (trege myke greener), men der kan jeg selvsagt ta helt feil!

Hva regner dere som en 80% sving: 80% kraft, 80% baksving eller 80% lengde? (slår dere med samme tempo?)

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg bruker et system på avstander fra 115 og inn som jeg ble fortalt av en kamerat og som visstnok skal være Pelz`teori. Jeg målte snittet av 10 baller slått med halv, trekvart og full sving for alle mine wedger, som gir meg 9 avstander fra 34 til 113 meter (lob-sw og gap).

Når jeg har laser og kan måle nøyaktig avstand så vet jeg at hvis det er 64 meter til flagget så slår jeg trekvart SW, 82 er trekvart gap, 76 er full lob osv. Dette er selvfølgelig pluss minus noen meter, men det fungerer alldeles utmerket og gir god trygghet i slagene.

Det største problemet for meg er at de fleste arrangørklubber av turneringer ikke har skjønt at laser er noe man må tillate. Disse mener åpenbart at golf handler mer om å være flink til å skritte opp enn å slå den korrekte avstanden. Derfor klarer jeg aldri å bli enig med meg selv om jeg skal slå en full lob eller en trekvart gap, eller en duffa 8-er eller en toppa drive.... og det er jo litt slitsomt.

king ben

over 18 år siden

king ben

Overhørte en samtale mellom Phil Mikkelsen og hans caddy under en turnering for en stund tilbake.

Da lå han midt i fairway ca 220 yards fra pinnen og de diskutterte hva han skulle gjøre.

Da sier PM : I can put it on the middle of det green from this distance any time!!! sitat slutt.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jeg forklarte litt dårlig i forrige innlegg. Med 80% sving så er det 80% kraft ja. Tempoet blir det samme uansett (jeg sier "tikk og takk" inni meg). Men hvis jeg skal gå litt hardere på med driver så øker jeg faktisk tempoet i svingen. Kjappere baksving. Om det er lurt vet jeg ikke, men funker sånn passe for meg.

Det er veldig lurt som du sier å sikte for midten av greenen på lengre innspill. Men når jeg ligger nærmere enn 125 så slår jeg ofte etter flagget. Det spørs selvsagtpå flaggplasseringen. Er det en slem kant 2-3 meter til venstre for flagget så sikter jeg 2-3 meter til høyre for det. Men er det ingen farer så går jeg alltid for flagget med 8 jern og kortere køller. Men det er fordi 8-jernet er favorittkølla mi. Normalt slår jeg det på 125-130 m, men veldig ofte puncher jeg det med en trekvart-sving fra 115 meter. På samme måte en liten punch på 100m slag med 9 jern. Veldig effektivt om du har 1-2 køller vind. Slagene blir mindre påvirket da.

Haugsrud pratet i helgen om Montgomeries strategier. Han slår veldig mye etter midten av greenen, og senker av og til 5-6 metringer som han får. Og på par5-hullene får han endel birdies. På den måten slapp han unna endel bogeys ved å angripe feil flagg.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

...feil flagg??? På feil green da eller? ....hø hø hø.....høh

GIR

over 18 år siden

GIR

Jepps Gunder, jeg har lest Pelz....
Har prøvd å bruke PW-GW-SW-LW slik som beskrevet, men foreløpig uten hell.

Prøver nå å lære meg bedre bruk av PW og SW (og har lagt GW og LW) "på hylla". Med litt planlegging fungerer PW bra på de fleste innspill, og der det ikke går bruker jeg SW. Prøver å slå med "døde" hender, men for å få det til må jeg avslutte slaget med åpent kølleblad (som min pro sier, du skal kunne sette ett glass på køllehodet i avslutningen). Det stemmer ikke helt med Pelz, men fikk i alle fall orden på mine innspill. Kommentarer???

Men - dersom jeg kan, prøver jeg alltid å ha minst 90m til flagget på innspill.... Innspillene mine er høøøøye, og en ekte linksbane ville spist meg levende.

jonag

over 18 år siden

jonag

Med 100% mener jeg vel full sving, men kontrollert. Skal jeg slå maks ville jeg sagt 110% ;-) og myk sving 80-90%, men egentlig ligger jeg vel da på 80-90% på en 100%-sving...

GIR

over 18 år siden

GIR

Det eneste som ikke er så bra med å sikte midt på greenen for meg er at jeg ikke er bra på langputter (i år har det blitt alt for mange 3 putter)!!!

Men - all statistikk sier meg at slagene på greenen er bedre enn mine bunkerslag og chipper...

Gøy å høre hva PM og Montgomery tenker ang. (inn)spillstrategier. Ikke ofte det blir skrevet om noe sted - mye om teknikk, men lite om spillestrategi.

Hvem sa "Den lengste avstanden i golf, er den mellom ørene" ?

Gunder

over 18 år siden

Gunder

GIR: det var ikke jeg som sa det jaffal. For jeg har veldig lite hode, og sikkert veldig lite inni det :)

Men fortsett å tren en dag i uka på disse svinglengdene som Pelz snakker om. Når de først sitter vil du kunen berge mange par, og sikkert få endel birdies på par 5 hullene. Jeg har mye større suksess med å slå meg 100-50 m kort for greenen på par5-hull, enn å dundre til med 3 wooden for så å plugge ballen i en greenbunker. Flere birdies med en smule mer kontroll. 40-30 meter har jeg dårligere slag fra.

jonag: Det er vanlig å bruke 80% som fullsving siden ingen svinger så hardt de klarer hele tiden. Bortsett fra Mr Fulland :) hehe. Det går ikke an å svinge 110%, siden du ikke klarer å slå hardere enn du kan.

Nå syns jeg at jeg var veldig lur.

jonag

over 18 år siden

jonag

Gunder, godtar den rettelsen... men føler jeg ikke ligger 20% fra maks på mine fulle slag... heller 10-15%, men så liker jeg å ha kontrol istedenfor lengde også...

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Ja man må finne det man liker best selv. Noen svinger hurtig, andre svinger rolig. Har spilt med mange som absolutt slår best slag ved å dra på litt. Dvs rundt 90%-svinger.

jonag

over 18 år siden

jonag

enig. Tror det også ligger mye i hva som gir best timing i svingen. timing gir nøyaktighet og lengde og det vet vi jo... det er vel der det er vanskelig med halv/trekvart/full/maks , å klare å få til den timing som skal til

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg øver mye på 30-40-50-60 meter slag for tiden, og begynner endelig å skjønne litt hva dette dreier seg om.

når det gjelder presisjon fra 100 meter, så bruker jeg PW på den avstanden, og slår med litt åpen stance og lite release. får lavere ballbane og mere rull på den måten. synes også det er lettere å få spin på ballen om jeg ønsker det med denne posisjonen.
er det en bunker i mellom meg og flagget, så bruker jeg GW og slår en 80% fullsving.
da går jeg kort av flagget, men kommer meg i hvertfall trygt over bunker. alternativt, så slår jeg en 70% PW, men da minker presisjonen igjen, siden jeg ikke vanligvis slår 70% slag.

Mr. Feel

over 18 år siden

Mr. Feel

Jeg har aldri laget noe system på wedge-spillet mitt. Slår fulle slag helt til jeg kommer ned på 95m som er fullt slag med 54* Sw.
Fra 90m begynner jeg å redusere krafta helt ned til chipper fra fringen.
Tenker aldri i brøk, prosent eller klokke, bare orienterer meg om avstand, helling på greenen, evt. platå, og bunkernes plassering, og deretter slår jeg på ren feel.
Kan sikkert bli mye bedre på presisjon, men innenfor 120m (Pw) bommer jeg sjelden (har lyst å skrive aldri) på greenen forutsatt at jeg får spille fra et normalt leie på fairway eller semirøff. Bruker samme teknikk (feel) på putting, og på normalt gode greener med normal hastighet og størrelse går det mer enn ei uke mellom hver 3-putt. Til gjengjeld skulle jeg ønske jeg kunne senke flere halvlange putter
Regner med 100% greentreff helt opp til 150m (7-jern), men sikter selvfølgelig mer og mer mot midten av greenen til lenger ifra jeg slår.
Med 6-jernet begynner det å bli en og annen greenbom, tipper 80% treff uten å føre statistikk, og med 3-jernet er jeg nok nede på mellom 20 og 30% treff.
Når jeg spiller i USA eller Canada der greenene ofte er betydelig større en her hjemme blir treffprosenten enda høyere med lange køller, men puttene blir også lenger og ødelegger det jeg vant på greentreff.

Hadde jeg bare vært like god på utslagene.... Driveren koster meg i snitt 2 baller (4 ekstraslag) per runde, 3-wooden noe mindre.
Masse utslag i semirøff og røff.
Men alt avhenger av banens layout. I turneringer blir resultatene best på lange baner med mange par4-hull på 420-440m.

Mr. Nonbeliver

over 18 år siden

Mr. Nonbeliver

Impressive.
100% greentreff med alt opp til 150 meter.
skulle likt å spela 5 runder med deg for å oppleve dette.

hva kommer det av at alle som er selvutnevnt gode her inne er så himmla anonyme. går det ikkje an å vera ærlige, eller er det bare eg som ikkje kjenner noken som er gode nok?

utrulegt er det i allefall å ha 100% greentreff fra 150 meter å inn. bommer aldri. duffer aldri, topper aldri. heilt utruleg...

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Mr Feel: hehe morsomt innlegg :)

Mr Feel

over 18 år siden

Mr Feel

Neida, Mr Nonbeliever Analfabet, jeg skriver ikke at jeg treffer på alt opp til 150m. Jeg skriver at jeg bommer SJELDEN på alt opp til 120m dersom ballen ligger fint. Og det gjør den slett ikke alltid.
At jeg regner med betyr at jeg spiller for og forventer greentreff fra 150m, ikke at jeg får det. Lær deg å forstå det du leser.

Mr. Feel

over 18 år siden

Mr. Feel

Hvorfor være anonym ?
Fordi det finnes så mange andre anonyme bedrevitere her som går til angrep nesten samme f@$£ hva man skriver.
Helt greit for meg å stå frem med fullt navn adresse og telefonnummer hvis alle andre også MÅ gjøre det.

Mr. Nonbeliver

over 18 år siden

Mr. Nonbeliver

Oi, så sure da! veit ikkje koffor du kaller meg analfabet, men saklighetsnivået i diskusjonen ble jo spennende.

Når du skriver "Regner med 100% greentreff helt opp til 150m" så kan eg ikkje med beste vilje klare å tolke dette annerledes enn at du har kalkulert at du alltid treffer.

du anklager andre for å vera anonyme bedrevitere, og legger frem en statistikk som er betre enn Tiger Woods. synes du det er rart at man reagerer med litt mistro?

nå vet eg ikkje kor langt du slår med 3jernet ditt, men 20-30% greentreff, og kanskje høyere når du har lange par4 hull er betre enn statistikken til dei beste på PGA tour.

rart me undrar?

Jaudå

over 18 år siden

Jaudå

Så vidt eg kan bedøme ligg det visse føresetnader for denne statistikken som i dette høvet ikkje gjer han sameigna med det som vert framsett frå Tigerguten og PGA.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Har tidligere slått litt "på feeling" innafor 90m, men fikk et supert tips fra pro.

Ball helt tilbake i stance, øv inn sving til klokka 9 og 10 med P, SW og LW, bare "slipp" kølla ned uten kraft. Finn avstander med de ulike svingene/køllene.

Dette vil for meg sikkert dekke minst 9 av 10 innspill.

Krever selvsagt at man har riktig avstand ute på banen. Min pro anbefalte meg å "sjekke" avstand på baner utfra avstander på range(visualisering utfra hukommelse), og heller stole på hukommelsen enn evnt avstandsmerker.

Fra å være hulter-til-bulter på korte innspill er det nå mer systematisk. Skøy!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

for å bli kvitt stempelet fra Gunder som jålehøyhandicapper, så må jeg trene mer på 9-10-11 svingene med 48-52 og 56 wedgene mine.
har kastet ut 60 wedgen, da den skaper mer trøbbel enn godfølelse.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her