Mr. Feel
Jeg har aldri laget noe system på wedge-spillet mitt. Slår fulle slag helt til jeg kommer ned på 95m som er fullt slag med 54* Sw.
Fra 90m begynner jeg å redusere krafta helt ned til chipper fra fringen.
Tenker aldri i brøk, prosent eller klokke, bare orienterer meg om avstand, helling på greenen, evt. platå, og bunkernes plassering, og deretter slår jeg på ren feel.
Kan sikkert bli mye bedre på presisjon, men innenfor 120m (Pw) bommer jeg sjelden (har lyst å skrive aldri) på greenen forutsatt at jeg får spille fra et normalt leie på fairway eller semirøff. Bruker samme teknikk (feel) på putting, og på normalt gode greener med normal hastighet og størrelse går det mer enn ei uke mellom hver 3-putt. Til gjengjeld skulle jeg ønske jeg kunne senke flere halvlange putter
Regner med 100% greentreff helt opp til 150m (7-jern), men sikter selvfølgelig mer og mer mot midten av greenen til lenger ifra jeg slår.
Med 6-jernet begynner det å bli en og annen greenbom, tipper 80% treff uten å føre statistikk, og med 3-jernet er jeg nok nede på mellom 20 og 30% treff.
Når jeg spiller i USA eller Canada der greenene ofte er betydelig større en her hjemme blir treffprosenten enda høyere med lange køller, men puttene blir også lenger og ødelegger det jeg vant på greentreff.
Hadde jeg bare vært like god på utslagene.... Driveren koster meg i snitt 2 baller (4 ekstraslag) per runde, 3-wooden noe mindre.
Masse utslag i semirøff og røff.
Men alt avhenger av banens layout. I turneringer blir resultatene best på lange baner med mange par4-hull på 420-440m.