Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

S A K T E SPILL

Turbonisse

over 18 år siden

Turbonisse

Leste i siste nummer av Svensk golf om et forskningsprosjekt de har hatt der borte hos Søta Bror på sakte spill.
Konklusjonen var at 1 og 2 og 3-baller holder bra fart, men øker de til 4 spillere i ballen begynner tiden å løpe.
De har også funnet ut at damer ikke bruker lenger tid enn menn fordi de slår så kort og dermed klarer å holde ballen i spill, mens menn må oftere ta seg 5 minutter og lete.
De foreslår å bare sende ut treballer på begynnelsen av dagen på dager med høyt trykk, f'eks frem til lunsj på lørdag/søndag, og i tillegg begrense den totale handicapsummen til ballen.
Kunne være ønskelig om man her i landet kunne gjøre det samme på noen av banene...

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

sikkert ikke dumt med 3. baller, men det beste var vel å klargjøre
på grønkortkurset at det vil koste baller i begynnelsen.

Ikke bare grøntkortspillere, men alle kunne ha godt av å lage vane
av å slå provisorisk hver gang det var tvil. Ikke hvis han er i ett hinder da
så klart.

Også evnen til å tåle ett balltap på 10 baller ville komme godt med.
Gå i oss selv golfere.....

Balltass

over 18 år siden

Balltass

Etter antall range-baller som blir funnet i et par av vannhindrene på hjemmebanen min ser det ikke ut til at alle tar balltapene like tungt....

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Sweet, endelig en sakte-spill diskusjon igjen, lenge siden sist. Nyt været og naturen vi stresser nok ellers i livet til at vi skal pålegges å gjøre det også på golfbanen. :)

king ben

over 18 år siden

king ben

Forskjell på å "runke og rive av seg pikken"!

Man kan fint gå rundt på en bane på +- 4 timer, med god flyt og ingen stress.

Men, det er tross alt 4 timer!

Mange av oss har også familie å tenke på. Da er det ikke morsomt å bruke 2 timer ekstra på en runde når de hjemme venter.

Golf er en aktivitet som krever mye tid i utgangspunktet. Ikke nødvendig å gjøre det verre en det det er.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Ansvaret må pålegges den enkelte spiller. Det er opplæring og bevistgjøring som skal / må til. På banen er starter og klubbvert effektivt. Beregnet spilletid for en firer ball bør stå på kortet. Da vet ballen hele tiden hvordan man ligger an.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Er enig i det king ben og går selv stort sett på ca 4 timer, men ser ikke grunnen til at man skal bli så frustrert over at man har noen GK-spillere foran seg at hele runden blir ødelagt. En GK-spiller klarer ikke gå like fort som en singelhcp'er, og jeg synes det er lite romslig å ikke være litt overbærende med folk som ikke er like flinke som en selv.

To timer ekstra er vel uansett ekstremvarianten? Skulle man ha det travelt så går det jo an å gå ut tidlig på morgenen, da er du stort sett alene. Må ikke spille i prime-time vet du. Dersom man likevel velger dette så må man være inneforstått med at runden ikke tar 4 timer og klarere dette med sjefen hjemme først.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Glemte en liten ting. Foreldrene mine er begge GK-spillere, men har hørt så mye om dette med sakte spill at de omtrent ikke tør å gå på golfbanen fordi de ikke føler seg flinke nok. Er det sånn dere vil ha det?

king ben

over 18 år siden

king ben

Er ikke helt sikker på hva som er verst!

At GK-spillere ikke tør gå fordi de føler seg for dårlige. Eller at gode spillere ikke gidder å gå fordi det tar for lang tid!!!!

Begge varianter hører vel med ti ekstremtypen... og er kanskje ikke så utbredt...

Tror heller ikke at det kun er GK-spillere som gjør at det noen ganger går sakte.
Har selv spilt i 4-ball med samlet hcp på under 20 og brukt usansynlig lang tid....

Men, uansett skal vi ikke klage her i Norge. Er ofte i spania og spiller. der hører det med til skjeldenhetene at det klarer seg med 4 timer... 5-6 er mer standard......

ja

over 18 år siden

ja

det hadde vært det beste!!!

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Min mening er nå i alle fall at vi ikke kan kreve mer enn at folk gjør så godt de kan og er bevisst på å ikke somle unødvendig. Dersom man har spesielle behov som gjør at man ikke har tid til å vente litt i prime-time så får man heller gå på tidspunkter hvor man får gå i fred. Nyt dagen sier nå jeg, så ser man at spillet kanskje går bedre også.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Når man er uerfaren er fadderrunder et meget godt alternativ for å øke forståelsen og kunnskap om gode rutiner på banen. Har selv gått fadderrunder med gk spillere. Det var meget givende både for meg og gk spillere. Jeg fokuserte på hva jeg tenkte på i de ulike fasene og hvorfor. Jeg tror at en eller om nødvendig flere fadderrunder tar bort mye av skrekken solskinnsgolferen nevner. Det er etter min mening ikke spillestyrken alene som er roten til sakte spill. MAngel på erfaring og derfor rutiner er den største faktor.

Sinnataggen

over 18 år siden

Sinnataggen

Sakte spill burde ikke være noe problem, dersom folk slapp raskere grupper igjennom. Ingenting er mer irriterende enn å gå 12-13 hull bak en firer ball som gjerne praktiserer følgende:

Utslag: Alle fire tar seg god tid til å følge med på driven til førstemann. Nestemann finner så fram kølle fra bagen, av med headcover, kommer på at han trenger en ball, å ja, en pegg også. 3-4 prøvesvinger, og så er han klar til å slå. Prosedyren gjentar seg for samtlige. Så er det gjerne et par i flighten som må pisse - dette kunne de ikke gjort mens de andre slo selvfølgelig.

Neste slag. Alle fire stiller seg ved førstemann, ser på at han tar 3-4 prøvesvinger før han finner ut at, "nei, det er nok bedre med et 7-er jern her". 3-4 prøvesvinger til, og endelig får han slått. de tre øvrige spillserne sprer seg da i flott vifteform utover spillområde, før de går gjennom samme prosedyre som nummer 1.

Tror du de snur seg for å se hvordan det ser ut bak dem?

Blir så #"¤%& irritert over sånne drittfolk

Turbonisse

over 18 år siden

Turbonisse

Ikke helt enig med Passauf at ansvaret må ligge på hver enkelt spiller.

Ansvaret ligger like mye på klubbene. De aller fleste banene har ingen marshal-tjeneste i det hele tatt. Noen klubber har Marshal som ikke har peiling (jager på bakerst i feltet i stedet for å ta synderen) og svært få har Marshal med spilleforståelse.

Beste Marshal jeg har møtt har vært spilleassistenten på Miklagard, men selv han truet med å ta hele ballen av banen i stedet for bare det eldre ekteparet jeg og kompisen min be satt opp sammen med, og som spilte zikzak fra røff til røff.

I tillegg må mange klubber se på hvem de setter i flight sammen. Lørdag kveld når jeg browset på golfbox for å finne en grei bane å spille på søndag la jeg merke til at på Kongsberg bestod første ball kl 0800 av 2 GK-damer og to 26-hcp herrer. Med en sånn fligt i front ber banen om sakte spill. Vet ikke hvordan tempoet til nevnte 4-kløver var, men det var nok til jeg droppet å spille Kongsberg denne dagen.

Vi har alle et ansvar for å holde tempoet oppe. Banene må begrense handicapsummen til ballene i tillegg til å ha kvalifisert Marshal-tjeneste på travle dager, spillerne selv må tilegne seg effektive rutiner og godt course-management, og mer erfarne medspillere må bidra med råd og veiledning av ferskere spillere som ikke alltid har tilstrekkelig forståelse og fokus.
Til slutt:
MOBILTELEFONER OG MAT SKAL IKKE BEFINNE SEG I HÅNDEN TIL DEN SOM SKAL SLÅ NESTE SLAG.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Vel Turbonisse. Hvis du ser mitt innlegg ser du at jeg påpeker at starter og klubbvert (spillerassistanse på banen) hører med i bildet. Se også mitt andre innlegg om utvidet opplæring i form av fadderrunde. På banen mener jeg at spilleren må ta ansvaret for å følge retningslinjer fra klubben - starter - klubbvert.

Turbonisse

over 18 år siden

Turbonisse

Ja.
Jeg bare skumleste....

???

over 18 år siden

???

sinnataggen har oppskrifta. I helga hadde vi en 4-ball bak oss på Hauger med gutter i 30-40 åra. Sannsynligvis med hcp. på rundt 12-15 i gj. snitt. Hørtes sånn ut på praten før start.
Joda, gutta spilte bra til å beynne med og passet på å holde følge. Fra hull 3 beynte de sakke etter. I mål var de ikke kommet til greenen på 16 når vi skulle slå ut på 18.

Trist.
her hadde det vært fint om Sinnataggen hadde kommet og fortalt at man ikke trenger å slå sååååååå langt. maks en prøvesving og lær deg til å spille rettere. Husk å være klar når det er din tur.

Det hører med til historien at vi måtte vente på omtrent halvparten av hullene og brukte 4,5 time.

Myggen

over 18 år siden

Myggen

Sist jeg spilte Hauger hadde vi 2 nokså trege spillere i flighten, og det ble i tillegg noe leting etter baller i roughen. Vi slapp gjennom 3 flighter før vi var ferdige med hull 9, og brukte 5,5 timer. Selv om det var hyggelige spillere i flighten ble det nokså frusterende, håper aldri mer jeg opplever å slippe gjennom så mange flighter så raskt og i tillegg få kjeft for sakte spill pga saktespillende kolleger.

Klaus

over 18 år siden

Klaus

I Sverige er dett veldig vanlig at nybegynnere starter hullett ved 150m merket til de er mer vant til spillet, dette hjelper veldig på flytten.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Mine erfaringer fra "marshall"-tjenesten i fjor var egentlig slik:

1) Noen folk har generelt dårligere rutiner enn andre.
2) Kjennskap til banen er en fordel - gjestespillere går generelt tregere enn klubbspillere.
3) Turneringer betyr veldig ofte saktere spill.

Likevel - hvis man er flink til å slippe gjennom, så er problemet stort sett løselig. Selv om det optimale er at alle holder samme tempo.

Konklusjonen er at når det går FLERE trege flighter etter hverandre, det er da sakte spill oppstår. Fordi flighten som er bak den trege ikke ønsker å gå forbi, så kan heller ikke disse forbigås av de bak, fordi det ikke oppstår rom mellom de to første trege.

Sånn sett tror jeg det er ganske likt biltrafikken. Det er ikke så farlig om én bil kjører sakte, så lenge de bak kan kjøre forbi. Men når flere biler ligger etter hverandre i sakte tempo, blir det til slutt umulig å komme forbi og da oppstår køene.

Jeg tror også at "marshall"-tjenesten er en dyd av nødvendighet for å holde flyt på banen, spesielt når det er turneringer og ellers når banen er fullbooket.

abbacus

over 18 år siden

abbacus

Litt tallknusing gir følgende resultat:

La oss si at fire med 36 i hcp går ut i samme flight. De snitter med 30 poeng hver. De bruker 20 sekunder per slag av green, og 30 sekunder per slag på green. I snitt benytter de 40 slag på green. De går i snitt 10 000 meter hver i et tempo som hadde kvalifisert seg til merket på tremila i forsvaret. Dette gir et totalt tidsforbruk på ~4.5 timer. Dette er kun tidsforbruk på slag og gange. I tillegg kommer alt det andre.

Etter mitt skjønn er det en litt Ole Brumm mentalitet på klubbene. De ønsker seg mest mulig greenfee spillere, så kravet settes til grønt kort. Men samtidig sender de ut en terrier av en course marshall som skal piske spillerne rundt. Vil klubbene ha 4 timers runder, så må restriksjoner settes av klubben. Dette som Oslo GK og andre praktiserer. Så får heller inntektene reduseres..

Et godt eksempel er lommedalen gk. Her kan man spille uten grøntkort, så vårt selskap la turen dit med noen karer som knapt har holdt i en golfkølle. Det gikk selvsagt ekstremt tregt, men tror du ikke en fra banemannskapet pisket oss rundt. Jeg tipper glatt at lommedalen spekulerer økonomisk i å ikke kreve grønt kort, men da får de også akseptere at det vil være grupper som skaper kø på banen!

Pink Panter

over 18 år siden

Pink Panter

Løsningen er enkel: Forby menn i rosa klesdrakt! De spiller utrolig tregt uansett om de har 3 elle 30 i hcp! Dette ble grundig dokumentert på Haga sist helg.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

gikk av på holtsmark i dag etter å ha brukt 2 timer og 40 minutter på første 9. spilte bak en firerball som ikke så seg bak en eneste gang, og marshallen var ikke å se. dette i sammenheng med greener som faktisk var tregere enn kongsberg (visste ikke at dette gikk) og regn gjorde at avgjørelsen om å gå av ikke var så tung. fikk mer ut av å ta en bøtte på rangen etterpå.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her