Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan spilles match for amatører

Match

over 18 år siden

Match

Hva er mest vanlig når man skal spille match play for amatører. Benytter man tildelte slag i forhold til 3/4 HCP eller sine vanlige tildelte slag?
Fint å høre forumets erfaring.

HM

over 18 år siden

HM

I min klubb spiller vi på 3/4 av full sp-hcp i matchplay.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Når vi spiller match mellom oss kompiser bruker vi alltid fullt handicap. Det er mer rettferdig etter min mening. F.eks hvis jeg spiller match mot en med 36 i handicap så får han bare 28 tildelte slag, mot 36. Og jeg får 3 siden jeg ellers har 4. Da blir det litt lite fair.

Jeg synes det fungerer bedre å fjerne deler av handicapet når man spiller turneringer med lagspill.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

7/8 hcp er også ganske vanlig.
Det er sjelden match play-konkurranser spilles på fullt hcp.

Statistikk

over 18 år siden

Statistikk

Sålenge spillerene har ett HCP som stemmer med spillerens spillerstyrke, bør det spilles med fullt spiller handicap. Og det har vel vi alle ;-)

The Concil of National Golf Unions (CONGU) samt USGA har statistikk som viser at spilleren med lavest HCP vinner i mellom 55-60 % av matchene.
55% ved fullt SH, og 61% ved 3/4 SH.

Så redusert SH gir faktisk spilleren med lavest hcp en unødvendig fordel.

Sjekk denne linken for mere info.
http://www.congu.com/template1.asp?pid=174

Ut fra disse målingene og statistikken så anbefaler CONGU å spille med fullt SH.

Janne

over 18 år siden

Janne

Match bør spilles med fullt HCP. Alt annet er juks!

haha

over 18 år siden

haha

absolutt ikke fullt hcp.. 3/4 er passe! men ikke mer!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her