Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

under 100 på oakmont??

thomas berg

over 18 år siden

thomas berg

hadde en diskusjon om us open i dag;
hvilken score ville vi hatt på us open-banen oakmont??

forutsetningen var at vi ville finne alle baller som ble spilt inn i rough

jeg tror at en score mellom 120-130 ville være greit for de som har hcp 5 til 15.

baserer dette på følgende regnestykke:
-2 gir på på 18 hull
-3-putter i snitt
dette gir 106 slag.

da har jeg ikke regnet med baller i hinder (vann eller sand).
hvis vi forandrer litt på regne stykket ovenfor:
-5 gir
-2,5 putter i snitt
-9 hindre (la oss si 2 slag xtra for hvert hinder)
111 slag

vi har ennå ikke vært i rough!!!

med rough:
-7 gir (yeah right!!!)
-2,5 putter i snitt
-7 hindre (forandrer meg til 1,5 slag / hinder)
-4 ganger i rough (2 slag i snitt / rough)
110,5 slag

rundt regna blir det fort noen slag etter hva jeg så på TV i helga:-))

Johan

over 18 år siden

Johan

Jeg spilte Oakmont 2 dager etter pga hadde vært der sist gang. Spilte da fra nest bakerste teeboks. Har du ikke forecaddie der kan du glemme alle baller som er utenfor lett rough. Det er så tykt at selv om ballen ser ut som å ligge bra, er det bare å ta korteste veien ut. Det er ingen, som ikke har vært der, som kan skjønne hvordan greenene er. Mange ser nesten flate ut og så flytter ballen seg 1.5 meter, stopper nesten for så å trille 8-9 meter unna hullet. Jeg har 4.1 i hcp og spiller vanligvis mellom 75 og 82 slag her hjemme. Rundet på 61 slag etter 25 putter på første 9. Siste 9 gikk på 59 slag med 26 putter. Mange vil si at dette er alt for dårlig... selvfølgelig er det det, men jeg håper virkelig flere av dere får prøve dere på denne banen. Når jeg spilte var det 14.3 på stimpen. Så Miklagard, det er langt igjen. Jeg lå i roughen ca 9 meter fra flagget. Hadde 1 meter til fringen og det var ca 20 cm fall mot hullet. Jeg lander ballen 10 cm inn på fringen og ballen stopper nesten når den kommer inn på green. Jeg er dritfornøyd med slaget og regner den som nære. Noen som vil gjette hvor neste slaget var fra? 3 alternativer: 1 meter fra pinnen, 2 3 meter fra pinnen, 3 25 meters chip...

25 meters chip og to putter.

Noen flere historier fra denne banen?

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Tenker du med samme forhold som for pga gutta?
Dvs at det er 1000 forecaddies og 100000 tilskuere samt tv-kameraer slik at alle baller blir funnet oom du er i roughen?

I så fall tror jeg mange ville scoret ikke helt galt med en god del trening på nærspillet for å få inn tempoet. Kanskje ikke under 100, men ihvertfall under de 130-140 som Haugsrud og Flatland hevdet 10 handicapperen ville gå på

Dersom vi snakker runde alene med gutta, vil alle baller utenfor fairway fort være lost ball og da blir det virkelig stygt.......

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

166

Pøh

over 18 år siden

Pøh

10 slag mer enn på hjemmebanen, MAKS.
Dere må huske på at for en 10-15 handicapper så vil de fleste av hindringene være ute av spill. Planlegg en bogey på et hypervanskelig hull, og det blir plutselig dritenkelt. Kan være enig i at det det blir flere vanskelige putter, men til gjengjeld vil man etter litt trening på disse banene senke 3-4 metersputter like lett som 1-2 metersputter på norske greener.
95 slag for en 5-handicapper.
Bjaavann i storm er mye vanskeligere enn Oakmont i godvær.

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

bare de aller dummeste juger på vekta når de skal hoppe i strikk.

subba

over 18 år siden

subba

Pøh,

jeg kommer til å foreslå en kronerulling til inntekt for å sende deg til Oakmont for å spille banen på +10 i forhold til ditt hcp.

dersom du klarer dette, så vil du få turen og runden, og dersom du ikke klarer det, så må du regne med evig utdriting i alle golfsammenhenger, samt betale tilbake alle pengene turen har kostet + renter.

Eneste du må gjøre nå, er å oppgi ditt fulle navn og epost, så skal jeg starte en veldedighetsauksjon på linje med Fjosok sin og sørge for at det kommer inn penger til turen din.

lykke til..

Wiger Toods

over 18 år siden

Wiger Toods

Kronerulling støttes, la tullingen stå for sine ord!!!

Duro

over 18 år siden

Duro

Slike taler en som aldri har puttet på raske ondulerte greener :

"Kan være enig i at det det blir flere vanskelige putter, men til gjengjeld vil man etter litt trening på disse banene senke 3-4 metersputter like lett som 1-2 metersputter på norske greener."

En 4 meters putt på ondulert rask green kan fort havne 4 meter eller mer fra hullet. Man må ha puttet på slike greener for i hele tatt forestille seg hva det dreier seg om. Har puttet på relativt raske greener i utlandet med mye ondulering og sleit voldsomt. Disse greenene er raskere enn det raskeste du finner i Norge. Oakmont ligger enda et nivå høyere.

Flate raske greener kan man derimot venne seg til relativt raskt.

På den andre siden ville vi vel knapt truffet en green. Ballen ruller av. Hvis man er heldig kan man chippe fra fringen og på den måten håpe på å senke noen få 2 putter. Man skal putte bra for å gå av en slik bane uten å ha 4-puttet en eneste gang.

Under 50 putteslag skulle jeg sagt meg fornøyd med på oakmont.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg må le....
jeg har puttet på store ondulerte greener i utlandet med 11 i stimp, og det var helt komisk vanskelig.
På oakmont hadde de 13 eller noe i stimp, og så skal "pøh" klare å sette 4 meters putter like lett som 1 meters putter her hjemme...

HAHAHAHAHAHA....

gleder meg til den kronerullede runden, men kjenner jeg de anonyme tullingene godt nok her inne, så står han nok aldri frem, for han er nok for flink til å la oss andre få vite det....

hoho, god helg... *hick*

Pøh

over 18 år siden

Pøh

hehe, gleder meg til en runde på Oakmont. Si fra når dere som vet alt om hvordan det er å spille på slike baner har rullet frem nok kroner.

Lykke til

over 18 år siden

Lykke til

Siden ingen antageligvis vill hjelpe deg å lete etter baller, så kan jeg personelig påta metg ansvaret med å hjelpe til å lete, samt å være ballcaddie tror du kommer til å trenge rundt 40-50 baller

Mosekåre

over 18 år siden

Mosekåre

Jeg tror Pøh misforstod litt her. Du skulle identifisere deg først. Etter det skal vi samle inn penger til deg for å spille der.

Pøh

over 18 år siden

Pøh

Ingen trenger å hjelpe meg å lete etter baller, jeg kommer ikke til å miste noen

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Selvfølgelig kommer du ikke til å miste noen baller. Du kommer jo ikke til å spille heller :-)

What?

over 18 år siden

What?

Litt moro å se en påstand om 95 slag for en 5-handicapper, når flere av PGA-profilene spilte runder på 80-tallet. tror nok kanskje forskjellen er LITT større enn 10-15 slag på den banen der ja :o)

Mosekåre

over 18 år siden

Mosekåre

NGB GT: vi stikker til Oakmont! Så viser vi Scangolferne at sånne lavhandicappere som oss er dritdårlig å spille golf.

Why

over 18 år siden

Why

Det er så morsomt å lese innlegg fra anonyme debattanter som vet hvordan andre like anonyme debattanter spiller golf.
Lite å gjøre eller ????

Bobkåre

over 18 år siden

Bobkåre

Det er også morsomt å høre andre anonyme debattanter som synes de anonyme har for lite å gjøre. De har sikkert masse masse masse å gjøre når de må skrive om det.

thomas berg

over 18 år siden

thomas berg

feltet i usopen snittet 52% gir. blir med på veddemålet til subba. . men du må visst kjenne noen for å få lov til å spille banen. johan= lucky bastard!!

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

pøh, er du der?
Vennligst oppgi kontonummer da. Jeg vil sette inn både bidrag til din runde på oakmont, samt at jeg vil doble det bidraget til inntekt for at du skal kunne få synke i jorden etterpå.

Pøh..?

Muhammed

over 18 år siden

Muhammed

Erru gammel nok til å gå i banken selv da, Jesus, eller må mamma følge deg ???
Innlegg kl 2 om natta tyder gjerne på at du ikke var gammel nok til å slippe inn på nattklubb. Klarte tydeligvis likevel å drikke bort vettet ditt.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Jeg er 14 og 3/6 år. Hvor gammel må man være for å gå i banken? mulig mamma må følge meg.

Og du kom deg hjem etter stengetid, med den heite dama som du plukket opp, bad henne vente litt mens du sjekket forumet. Sånn var det ikke sant?

Muhammed

over 18 år siden

Muhammed

Hva vet du om heite damer, småen ?

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Alt for lite. Hvilke "nattklubber" er det de befinner seg på for tiden?

humre

Mitt i mellom

over 18 år siden

Mitt i mellom

Jeg har 11,4 i hcp og spilte Oakmont på 99 slag (nest bakerste tee). Hadde jeg spilt der flere ganger hadde jeg helt sikkert fått scorer en bra bit ned på 90-tallet....

Pøh undervurderer nok banen, men mange av dere andre overvurderer banens vanskelighet... Hvis dere kommer dit med troen på at "Dette kommer til å bli utrolig vanskelig", ja da er det ikke rart at scoren flyr i været...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

oi, enda en anonym som er god til å spille golf.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jeg skal uttale meg hvis jeg en gang for lov å spille der. Tiger sier det er de vanskeligste greenene han har puttet på. Gøy. Er glad jeg ikke er medlem der.

Pøh

over 18 år siden

Pøh

Jeg undervurderer ikke banen, fikk bare lyst å være litt motpol mot de som tydeligvis aldri har prøvd seg fra backtee på vanskelige baner, eller har for høyt hcp eller spiller bulldosergolf.
Jeg slår langt nok for de fleste baner, og anser meg langt bedre enn gjennomsnittet når det gjelder course-management.
Etter at jeg kom under 10 i hcp for 6 år siden har jeg aldri hatt problemer med lengden på et hull, men er heller ikke redd for å legge meg 20-30m kort av greenen på inspillet og satse på en Up & Down.
Det som gjør banene så mye vanskeligere for PGA-spillerne er at de alltid jakter på birdie mens jeg legger opp til par eller bogey. Det gjør det til en helt annen sport.

Svein Satan

over 18 år siden

Svein Satan

Pøh => Ja du har et poeng. Så lenge en ikke jakter birdie eller par hele veien er det ikke så vanskelig å safe in en bogey på mange vanskelige hull.

Men i Norge er det dog uhyre mange med 2-8 i hcp og som kun spilt golf i 3-7 år som nesten ikke eier Course Management... De spiller enkelt å greit på svingen og koordineringen sin. Det er nettopp de spillerne som hadde fått det særdeles vanskelig på en slik bane (i forhold til sitt handicap).

Jag ser det hver dag... Talentfulle spillere med bra og stabil sving... Men pga. dårlig Course Management spiller de på som oftest 78-82 når de med bra taktik nok hadde spilt 70-76 uten problem på en grei dag...

Det norske golfspillere savner er erfaring og feeling (og etikette...). Du blir neppe en rutinert golfer av å trene golf i bøtter og spann i 3-4 år og lese noen bøker... Det er mange som virker tro det her =)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her