Fjosok
I år har jeg brukt litt tid til å sjekke opp hvilke lover og regler som gjelder for veldedig innsamling, slik at jeg kan ha mitt på det tørre:
1.Skattedirektoratet kunne opplyse om at det ikke er skattepliktig (derimot så kan veldedig gave gi grunnlag for fradrag for giverne).
2.Lotteri og stiftelsestilsynet har ingen kontrollfunksjon over sånne innsamlinger.
3. Kirke og kultur-departementet arbeider med en lov om innsamlinger men denne vil ikke tre i kraft ia 2007
4. Innsamlingskontrollen er et organ hvor man kan registrere innsamlinger men dette er ikke lovpålagt.
Oppsummert så er det ingenting i veien for at vi gjennomfører en innsamling tilsvarende den i fjor. Det finnes et organ "Innsamlingskontrollen" som kan gi sitt godkjent-stempel på en innsamling så fremt den oppfølger en del kriterier. Registreringen koster minimum 1500 kroner, og det medfører en del administrasjon. Blant annet må det leveres inn budsjett og regnskap, dette må være godkjent av statsaut. revisor, innsamlingen må ha en ledelse osv.
En registrering i IK vil gi større trygghet til givere med tanke på forvaltning av penger, samtidig som man da er garantert at noen tusen går til andre steder enn kreftsyke barn. Personlig er jeg litt bekymret for at en registrering vil medføre mye mer merarbeid og administrasjon enn hva som burde være nødvendig for dette formatet.
Jeg er egentlig ute etter noen synspunkter fra dere gavmilde der ute, og hva dere er mest komfortabel med. Vil det for eksempel være en mulighet for Scangolf-gutta å lage en auksjonsside hvor gjenstandene og oppnådd pris står oppført?
mvh
Fjosok