Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Scangolf Discutational Charity

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fjorårets innsamlingsaksjon ble utført spontant og med lite tanke på lover og regler. 30 000 kroner ble samlet inn og gikk uavkortet til mottakere, uten at en krone forsvant i administrasjon, skatt eller gebyrer. Naturlig nok er det blitt reist noen spørsmål omkring hva pengene har gått til osv. og i bunn og grunn må dere bare ta mitt ord for at alt har gått riktig for seg.

I år har jeg brukt litt tid til å sjekke opp hvilke lover og regler som gjelder for veldedig innsamling, slik at jeg kan ha mitt på det tørre:

1.Skattedirektoratet kunne opplyse om at det ikke er skattepliktig (derimot så kan veldedig gave gi grunnlag for fradrag for giverne).

2.Lotteri og stiftelsestilsynet har ingen kontrollfunksjon over sånne innsamlinger.

3. Kirke og kultur-departementet arbeider med en lov om innsamlinger men denne vil ikke tre i kraft ia 2007

4. Innsamlingskontrollen er et organ hvor man kan registrere innsamlinger men dette er ikke lovpålagt.

Oppsummert så er det ingenting i veien for at vi gjennomfører en innsamling tilsvarende den i fjor. Det finnes et organ "Innsamlingskontrollen" som kan gi sitt godkjent-stempel på en innsamling så fremt den oppfølger en del kriterier. Registreringen koster minimum 1500 kroner, og det medfører en del administrasjon. Blant annet må det leveres inn budsjett og regnskap, dette må være godkjent av statsaut. revisor, innsamlingen må ha en ledelse osv.

En registrering i IK vil gi større trygghet til givere med tanke på forvaltning av penger, samtidig som man da er garantert at noen tusen går til andre steder enn kreftsyke barn. Personlig er jeg litt bekymret for at en registrering vil medføre mye mer merarbeid og administrasjon enn hva som burde være nødvendig for dette formatet.

Jeg er egentlig ute etter noen synspunkter fra dere gavmilde der ute, og hva dere er mest komfortabel med. Vil det for eksempel være en mulighet for Scangolf-gutta å lage en auksjonsside hvor gjenstandene og oppnådd pris står oppført?

mvh
Fjosok

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Hva om man oppretter en "kontrollkomité" på et par betrodde personer som reviderer innsamlingen og setter opp et regneark med hvem og hvorm mye som er innbetalt. Får man så en "kvittering" (eks. takkebrev som inneholder beløpet) fra mottaker, burde det være nok, eller?

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

1500 i gebyr = 1500 mindre til saken. Bortkastet penger, kan ikke se noen poeng å lage mer arbeid / tid / penger enn hva Fjosok la ned ifjor. (ikke at jeg tror det var fort gjort), men poenget er at hvorfor endre noe som beviselig har fungert utmerket.

Stemmer for at vi overlater til Fjosok å orge på samme måte som ifjor.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Først: Fantastisk initiativ gutter. Forslag: Et besøk på en utvalgt institusjon i forbindelse med overrekkelse vl glede mange i en spesiell situasjon i livet. Det vil også kunnde gi de besøkende perspektiv.

What?

over 18 år siden

What?

Stoler helt og holdent på Fjosok. Ser ikke noen grunn til at man skal bruke penger på å registrere et kontrollorgan.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg stoler ikke på Fjosok, men orker ikke bruke energi på å finne en mer troverdig kar.
stoler aldri på folk som har lavere hcp enn meg.....

:D

Go Fjøssokk, din jålehandicapper.....

king ben

over 18 år siden

king ben

Har ingen grunn til ikke å stole på Fjøsnissen!

Det ble gjennomført på en imponerende måte i fjor.

kverulanten

over 18 år siden

kverulanten

Kjære Yngve, med 7,4 i hcp bør du da kunne stole på Fjosok, som sliter med et hcp på utrolige 847, altså omtrent det samme som meg!

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Det var ikke meningen å skulle så tvil om Fjosok sin integritet - kjenner han dessverre ikke. Jeg kom bare med et forslag om hvordan man kunne gjøre det hvis man ønsker mer kontroll (det kan bli betydelige beløp etter hvert) uten for mye administrasjon og utgifter. Det kan vel hende at Fjosok selv synes det er ønskelig for å fjerne enhver tvil.

Det enkleste er å gjøre det som før og når Fjosok tydligvis er en mann å stole på, er det ingen problem

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Enig med alle over, stoler 100% på Fjosok.

Hvis ønskelig kan jeg dog godt stille opp som en slags "kontrollør" for å sjekke at riktig beløp har gått til riktig konto.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg har da ikke 7,4 i hcp, det er King Bend som har det!

Cavalier

over 18 år siden

Cavalier

Forsto jeg det riktig hvis jeg oppfattet at det skulle være en auksjon til inntekt for saken?

Jeg har et relativt spesielt Callaway X-tours sett som kanskje kunne passet? Det er laget til PGA-touren og grinded med spesielt såleoppsett før det er krommet. Det er også bredere grooves og noe mindre offset enn standardversjonen.

Jeg har dessverre ikke anledning til å være med på turneringen, men ønsker å bidra om mulig.

Fjosok,
Hvis det er interessant, send meg en mail på cavalier.forum@hotmail.com. Så kan vi avtale oversendelse av køllene.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Cavalier: Dette er jo helt fantastisk. Utrolig snilt gjort!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hvis jeg har 7,4 i hcp når turneringen starter, så skal jeg by på det settet.... :D

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Yngve: ikke noe stor trussel altså :p

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Gunder,

for to år siden veddet du 100 kilo stratos på at jeg ALDRI kom til å slå deg i slagspill.

hvor mye vedder du på at jeg ikke har MAKS 7,4 i hcp innen Scangolf turneringen, september 2007?

:D

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Nå skal det sies da, til de utenforstående, at jeg har 100 kilo stratos tilgode.....

HAHAHAHAHAHAHA

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jeg vedder 100 kilo stratos på det :D

Ah det skal bli deilig å bli kvitt den sjokkis-gjelda mi 8. september. Hvis du trenger noen elendige nærspillstips så kan jeg feilinstruere deg litt førstkommende helg?

Og den seieren din var jo helt håpløs. Jeg hadde ikke slått en ball på 6 måneder for så å reise til Larvik å spille. Du derimot hadde trent hele vinteren. Men men, du fortjener seieren ;)

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg var der. Jeg så det hele. Jeg vil si Yngve vant ufortjent. Sorry Yngve. Men rett skal være rett...

Jeg prøvde å snakke med Gunder etterpå, og han hadde store problemer med både å artikulere seg og fokusere. Min diagnose er soleklar: Gunder var sinnsyk i (h)jerningsøyeblikket.

Dermed ingen straff, kun forvaring. (Stratosen befinner seg fortsatt på fabrikken til Nidar)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Dere to er som tvillinger...
krangler som hælvete når det er mellom dere to, og rotter dere sammen som hælvete når noe går imot.

hihihi...

jeg vant som fortjent, og hadde ikke slått en ball siden 24 september jeg heller....

Ikke har jeg sagt jeg tar imot veddemålet heller, hehe......

gleder meg til å se den digre sjokoladen.....

HAHA, det morsomste var at Gry(kona mi) spurte meg etterpå om Gunder var litt uttafor, for han så så fjern ut.... HAHAHAHAHAHAHA...

årsaken til at Gunder ble sinnssyk(skrives med TO s'er NGBGTi), var jo sjokket over å tape mot en høyhandicapper fra Hønefoss.....

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Kanskje vi skal la tråden få holde seg innenfor topic :)

(ingen har sånn nærspill etter 6 måneder pause. Du slo alt til pinnen, så den biter vi ikke på. NGB og jeg ER tvillinger, vi har bare ikke fortalt det til alle)

Fjosok: Jeg foreslår at vi gjør som i fjor for å slippe merarbeid. Du brukte ganske mye tid på dette i fjor, og det er liten vits å øke arbeidsmengden. Vi stoler på Fjosokken!

veggiss

over 18 år siden

veggiss

what Gunder said

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jadajada, du får liksom siste ordet før vi tvinges til topic.....

(parentes hjelper tydeligvis. jeg knuste deg, sånn er livet. eneste jeg hører når du syter om at jeg spilte bra og du dårlig, er "buuuuhuuuuhuuuhuuuhuuhuhuuu"...... jeg fikk ingen betingelser for hvorvidt jeg kunne trene for å slå deg, og når jeg da IKKE har trent, og blir "beskyldt" for å trene, ja DA MÅ JEG JO VÆRE GOD!!.... hihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihi)

Forøvrig enig med Gunder. Fjosok har full støtte.

Fjosok,
gi beskjed dersom du trenger hjelp til noe, så kan man jo bistå der det trengs!

Hull 15

over 18 år siden

Hull 15

Hva er det med Gunder og Stratos? Tror aldri jeg glemmer da Gunder stod på tee på hull 18 på Mikla og plutselig får en stor plate Stratos drivet i ryggen av Krutt som har pegget opp (!) en hel plate og moser til med driveren. Har ikke ledd så hardt siden Gunder slapp driveren i finishen og mistet den i skallen på en som stod bak

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her