Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er Bjørnstad for sær til å bli god?

Redak.

over 21 år siden

Redak.

Ref artikkel i aftenposten i dag (tirsdag 27.4)

Hvordan er det mulig at en spiller på 24 år kan påstå at hen vet best selv? Hadde han i det minste vært en toppspiller, eller 10 år eldre med litt mer erfaring. Men de har de siste rundene har vist at han overhode ikke er en toppspiller. Idrettsverdenen har nok av eksempler på folk som tror de vet best selv og dermed har lukket ørener for konstruktive innspill. Ta f.eks Marius Bakken som bare har blitt dårligere og dårligere i takt med at han har distansert seg mer og mer fra friidrettslandslaget. Til og med fotballengland, som historisk sett har veldig mye av den mentaliteten som Bjørnstad her demonstrerer, har tatt til vettet og hentet inn mange utenlandske trenere. Det kan da ikke skade å få noen nye impulser av og til?

Det er jo en klar trend i idrettsverdene for til og med hente inn erfaringer fra andre idretter (senest det norske fotballandslaget med Bjørndalen).

Tror til og med Bjørndalen kan ha godt av noen nye impulser. Spesielt nå som han tydeligvis sliter veldig.

Mvh
Redak

olemartin

over 21 år siden

olemartin

Enig med Redak. Bare se på hvordan Tiger Woods har gjort det etter at han besluttet at han skulle trene seg selv.

Synes selv Bjørnstad virker veldig sær i den artikkelen, han kan i det minste innrømme at det er noe som bør gjøres med spillet.

Han sier: "Grunnen til at jeg ikke spiller bra nå, er at jeg ikke har noen god "feeling" på banen." Kanskje grunnen til at han ikke har noen god feeling er at han ikke er godt nok/riktig trent?

backtee

over 21 år siden

backtee

Jeg er forsåvidt ikke helt uenig med dere, men ift til hva Henrik sier "feeling på banen" er det ingen tvil om at denne (feelingen/tutchen) vil bevege seg fra bølgetopper til havbunn. Dette opplever absolutt alle golfere i større eller mindre grad. Monty, Tiger, Greg N eks.v.
Golf er en idrett med så små marginer at det vil svinge fra uke til uke, og utfordringen for tourspillererne blir å beholde troen og selvtilliten gjennom de svake periodene(Monty forklarte sitt elendige fjor-år med totalt manglende selvtillit, og vi kunne selv se at han fikk "lipp-out" og snurringer på de fleste birdie forsøk= han manglet "troen")

Hvordan Henrik skal komme seg ut av sin periode er vanskelig å si, selv om vi som "fotballpublikum på tribunden" alle tror vi har svaret. Det er ihvertfall innlysende for meg at Henrik må være tøff i sine vurderinger ift hvem han skal lytte til. Det er nok tvilsomt at "verdensmesterne på tribunen" kan bidra mye i så måte. Jeg tipper Henrik, som Monty må spille seg ut av det-spille seg til selvtillit. Så for han heller vurdere stallen av rådgivere etter eks v ett år eller halv-år
Det som "verdensmesterne" skal vite er at det sikkert er meget tøft å komme ensom fra Norge for å banke disse gutta, tenk bare på svenskene som er 18 og deler ansvar og pressetrykk til enhver tid. Og husk!! vi gjør ikke Henriks utfordringer lettere ved å så tvil i alt han gjør fra caddie, teknikk, ferie til psykisk bistand. Innen bortimot samtlige idretter presteres det bedre på hjemmebane enn bortebane. Når Norge i sannsynligvis ikke kommer til å arrangere europatour burde vi som er opptatt av golf, ihvertfall gi Henrik den støtten og tålmodigheten han trenger og fortjener.

Har dere meget kritiske synspunkter som bare må ut, foreslår jeg heller en mail til en kompis, ...enn å legge det i et åpent forum. Husk Henrik er ikke noen landsslag, han er en individuell spiller som kun er ansvarlig for seg selv.
Lykke til H

Redak.

over 21 år siden

Redak.

Hvis man ikke kan komme med synspunkter i et åpent forum uten at dette skal få konsekvenser for spillet, så tror jeg Henrik virkelig trenger hjelp fra psykolog.

Dessuten er golf blitt en såpass stor idrett i norge nå at litt kritikk på uformelle debatt sider hører med. Jeg gir meg overhode ikke ut for å være noen verdensmester. Og jeg prøver overhode ikke å lære ham noe om golf, eller psykologi eller hva det skal være. Jeg bare henviser til den arrogante holdningen han demonstrerte i Aftenposten, det var liksom ingen som kunne lære han noe. Han avfeide dessuten en av de andre kildene i artikkelen med en hånlig bemerkning om at "han hadde lest det et sted".

Jeg stiller meg dessuten undrende til at en så urutinert spiller (relativt sett) tilsynelatende ikke trenger rådgiverere og stenger andre impulser ute. Thor Hushov som også er en relativ ensom norsk svale som proffsyklist må også tåle "press" (vet ikke om denne faktoren er så avgjørende da media interessen i Norge hverken er stor når det gjelder Hushov eller Bjørnstad, litt mer interesse rundt Hushov kanskje), men han har i tillegg til sin franske trener knyttet til seg ekspertisen fra olympia toppen, og dermed utstråler han en interesse for å ta i mot impulser uten i fra. Uten at jeg kjenner aparatet tundt Bjørnstad, så virker det hele noe tilfeldig.

Synes forresten det er et sunnhetstegn at folk gidder å skrive inn på slike debatt sider og kommenterer utøvernes prestasjoner. Det vitner jo bare om interesse for hva de driver med. Publikums interesse er jo i stor grad synsing. Dersom en publikummer må holde kjeft hver gang utøverne gjør det dårlig, tror jeg interessen blir mindre.

Mvh
Redak.

Se på Suzann

over 21 år siden

Se på Suzann

Hun tar i mot med takk den hjelpen hun tilbys fra Olympiatoppen som jo har dokumentert erfaring i å levere norske toppresultater.
Kombinert med god trening og helårlige golfmuligheter ved å bo i Florida mener jeg at mulighetene og sannsynligheten for å bli en god OG STABILT GOD golfspiller er STØRRE, om ikke målbar.

Hvorfor ikke prøve den veien etter hvert du også Henrik?

backtee

over 21 år siden

backtee

Helt OK med synsing, håper bare da at Henrik styrer unna siten. Det skaper jo interesse som han i neste omgang får igjen for.Som du ser "red" er det lite med konstruktive råd ute å går- det ikke flusst med løsninger. Så mitt forslag er at de som mener de kan tilføre Henrik verdifulle råd...sender ham en email fra hjemmesiden, så kan han med med god samvittighet styre unna den mindre konstruktive kritikken som skrives på norske forum.

At Henrik kommenterer litt arrogant i avisen tror jeg mer er landslagssjefens valg av kommunikasjonskanal enn selve budskapet. Men henrik har jo rette mtp det tekniske. Det bør enhver som førleg PGA touren kunne si seg enig i. Kenny Perry f eks

Hvem f...

over 21 år siden

Hvem f...

fra Norge skulle kunne gi Henrik råd om golfspill??????

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Er litt delt her. Det blir litt rart hvis vi som følger med på Henriks karriere ikke skal få mene annet enn hurra. Fans har lov til å være frustrerte, men det må skje på rett måte. Det er "the flip side" av å være en offentlig "idrettshelt". Henrik er i den ulykkelige situasjon at han er alene om å være på et noenlunde nivå på herresiden. Det er synd - men samtidig får han da også oppmerksomhet, og oppmerksomhet og fans skaper sponsorinntekter.

Synes det var veldig bra av Per Haugsrud å gå ut i dagens Aftenposten og støtte Henrik. Han vet i hvertfall hva han snakker om og kjenner sikkert Henrik bedre enn landslagstreneren.

Hurlumhei

over 21 år siden

Hurlumhei

Apropos Olympiatoppen; har hørt at han ikke lenger trener med dem. Tilbudet er der, men han klarer seg bedre sjøl...

Leste dessuten i Nettavisens nettmøte med Bjørnstad:
"Åggi, Oslo:
- Har spilt en del golf, men sliter litt med puttinggen.Hvor mye putting trener du ?
Svar:
- trener ikke putting. det er bare mentalt etter man har kommet opp til ett spes nivå.h"

Det siste sier vel det meste...

Hurlumhei

over 21 år siden

Hurlumhei

Apropos Olympiatoppen; har hørt at han ikke lenger trener med dem. Tilbudet er der, men han klarer seg bedre sjøl...

Leste dessuten i Nettavisens nettmøte med Bjørnstad:
"Åggi, Oslo:
- Har spilt en del golf, men sliter litt med puttinggen.Hvor mye putting trener du ?
Svar:
- trener ikke putting. det er bare mentalt etter man har kommet opp til ett spes nivå.h"

Det siste sier vel det meste...

sikkert feilsitert

over 21 år siden

sikkert feilsitert

"hurlumhei"
Er du noen gang blitt sitert i avisen???? det er ikke sjeldent man blir feilsitert vet du( "trener ikke så mye putting" tipper jeg er nærmere sannheten.
Men trene putting uansett nivå er etter min mening et musst, så der er jeg enig med deg

Hurlumhei

over 21 år siden

Hurlumhei

Til "sikkert feilsitert"

Han skrev jo svarene selv i Nettavisen da...

da er j enig i

over 21 år siden

da er j enig i

at han er på bærtur. Minst 40% bør legges ned på greenen

HM

over 21 år siden

HM

Hvis det er på og rundt green det svikter så bør han vel trene der.
Tipper at Bjørnstad har statistikk for sine runder som forteller hvor han må trene mer. Kanskje det er bakgrunnen for hans svar.

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Jeg har sett litt på den offisielle statistikken fra Europatouren i år, og det er høyinteressant lesning, og en del positivt å ta tak i!

Henrik har en snittscore/slag pr. runde som er for dårlig, MEN hadde tredjerundescoren hans vært hans totale snittscore, er det faktisk godt nok til en annenplass på totalstatistikken!
Potensialet er det ikke noe galt med.!

1 Ernie ELS (SA)
68.63 1,098 16
2 Thongchai JAIDEE (Thai)
69.55 1,530 22

Henrik Bjørnstad's statistikk:

Round 1 Average Strokes 74.00
Round 2 Average Strokes 74.29
Round 3 Average Strokes 69.50 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Round 4 Average Strokes 75.00

Greens in Regulation (%)
57.8 63.9 62.1 64.0 59.9 ( stort fall i 2004, mye å hente her!)
Average Putts Per Round
28.8 28.6 28.8 29.0 29.1

Category
1999 2001 2002 2003 2004
Stroke Average
73.0 71.0 71.9 71.8 73.7
Driving Accuracy (%)
61.0 62.6 56.4 56.3 55.1
1
Stroke Average
73.72
189

4
Driving Accuracy (%)
55.1
138

5
Fairways per Round (FPR)
7.8
138

6
Greens In Regulation (%) ( For dårlig)
59.9
175

8
Putts per GIR ( Dette er godt nok)
1.773
47

9
Putts per Round ( Meget bra)
29.1
18

10
Putts per Hole
1.61
18

11
Sand Saves ( Total Sand Saves from Total Bunkers )
15 / 31
102

Hurlumhei

over 21 år siden

Hurlumhei

Hvor mange cut'er har Bjørnstad klart i år - altså hvor mange 3. runder har han hatt?

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Ehh, bare tre. Var nok litt rask der. Men likevel, et litet apropos er det jo.

Statistikken noen år tilbake viser en jevnere fordeling, og i 1999 var han best på 4de runden.

Link til Henriks statistikk på Eoropatouren:

http://www.europeantour.com/players/bio.sps?iPlayerNo=2879&sOption=axa

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Man kan neppe bli for sær til å bli god. Spørsmålet er vel heller om man er sær nok. De fleste enere er noen store rare særinger..

Curtis Weird

over 21 år siden

Curtis Weird

Støtter Klodrik, hvis man dessuten vet at man kommer til å spille Golf på høyt nivå i 10-15 år til er det smart å nullstille hodet med en måned snøbrettkjøring av og til ... Henrik kommer, men det kan ta et par år ...

En pussig ting er at statistikken ikke alltid gir svar heller:
Gregory Havret leder i Italia med 5 Fairwaytreff og 240 m i driverdistanse. Kort og upresist vil det si. Men allikevel en 64 runde med 9 birdies !!!
(Henrik har 7 treff og 260 m)

Kurt Wingle

over 21 år siden

Kurt Wingle

Man vinner ikke på fairwaytreff, man vinner på hull-treff

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Så enkelt er nå ikke dette. Treffer Henrik få fairways må han gjøre innspillene fra semiruff/ruff og derfor treffer han ikke mange nok greener. Treffer han ikke mange greener er det vanskelig om ikke umulig å gå mange under par.

Skal han hevde seg i år må fairwayprosenten opp, da vil GIR prosenten også komme.

Vi skal også huske at for få GIR er litt av årsaken til at han relativt sett har bra puttestatistikk. Disse gutta har en høy redningsprosent, men det blir ikke mange under av den grunn.

HJ

over 21 år siden

HJ

For det første må en golfspiller som er en frontfigur på herresiden regne med medieoppmerksomhet. Ikke bare når det går bra, men også når det går dårlig.
De som forsvarer Henrik synser (som fotballtittere) i langt større grad enn kritikerne. Kritikerne sier: "finn deg en trener, du trenger hjelp, mens de som forsvarer ham sier ting som: "fint å få nullstillt hodet sitt" og "golf er en sport med små marginer, det er ikke så langt fra bølgetopp til havbunn". Kan hende er dette riktig, men slike vurderinger skal ikke idrettsutøveren ta alene. Det er små marginer i hoppsporten også, men se hva de har oppnådd i løpet av en sesong eller to! Ingen vil vel påstå at det er hopperne selv som er årsaken til forbedringene?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her