Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelspørsmål

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Hva er korrekt i følgende situasjon:

Spiller er i baksvingen da ballen begynner å bevege seg, da spiller ikke er Tiger klar han ikke å stoppe svinge. Fullføre dermed svingen med følge at han topper den botover fairway. Vi ble veldig usikkre på have som skulle gjøre i henhold til reglene.

1.

Bob

over 18 år siden

Bob

Slag på ballen er slag på ballen...Trist tilfelle og bad look. Spill videre og håp på at det aldri skjer igjen - dvs sett peggen slik at den ikke faller ned.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Uuups, feil tast

1. skal ball spilles som den da ligger
2. skal ball legges tilbake og spilles på nytt.
3. ???

Vi endte opp med å avtale at ball spilles som den nå ligger etter slaget, siden spiller ikke fikk noen fordel av det sok skjedde, det ble jo heller en straff,

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

REGEL 14-5 Playing Moving Ball:
A player must not make a stroke at his ball while it is moving.
Exceptions:
Ball falling off tee - Rule 11-3
Striking the ball more than once - Rule 14-4
Ball moving in water - Rule 14-6

When the ball begins to move only after the player has begun the stroke or the backward movement of his club for the stroke, he incurs no penalty under this Rule for playing a moving ball, but he is not exempt from any penalty under the following Rules:
Ball at rest moved by player - Rule 18-2a
Ball at rest moving after address - Rule 18-2b
(Ball purposely deflected or stopped by player, partner or caddie - see Rule 1-2)


Så da spørs det når ballen begynte å bevege seg. Hvis jeg forstår tvalo01 riktig skjedde det ETTER at spilleren hadde begynt baksvingen, og da er alt helt greit. Hvis ikke gjelder følgende regel:


REGEL 18-2b: Ball Moving After Address
If a player's ball in play moves after he has addressed it (other than as a result of a stroke), the player is deemed to have moved the ball and incurs a penalty of one stroke. The ball must be replaced unless the movement of the ball occurs after the player has begun the stroke or the backward movement of the club for the stroke and the stroke is made.

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

Eh... der var jeg litt for kjapp.
Du får et straffeslag samma f..., men slipper å legge den tilbake dersom ballen begynner bevegelsen i baksvingen til spilleren.
Du gjorde riktig bortsett fra å legge til straffeslaget.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Takk Dommer'n, vi hadde en mistanke om at det var straffeslag innvolvert, men da ingen av oss var kunne si sikkert hva som skulle gjøres ble det som det ble.

ball begynte å bevege seg etter adressering, anntagelig i det øyeblikk spiller løftet køllen fra adresseringen. (jern i oppoverbakke)

HM

over 18 år siden

HM

Hva med denne?
Jeg spilte fra fra tee på en vintermatte, ustødig og vinglete. Mitt i fremsvingen ramler ballen ned fra peggen, men jeg treffer rent (hva om den hadde blitt på peggen ;-) ? ) og ballen går perfekt.
Skulle jeg også ha lagt til straffeslag siden jeg slo fra tee? Ballen var jo i bevegelse da jeg slo. Uansett så ble vi enige om ikke straffeslag pga den vinglete matten, men hva er riktig?

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Hvis ballen ruller på greenen på grunn av vind da? Er det virkelig straffeslag da også?

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Hvis ballen flytter seg etter at du har adressert den, bedømmes det som om du har forårsaket flyttingen uansett. Derfor kan du se at erfarne spillerne venter helt til det siste med å sette ned putteren bak ballen når det blåser mye. Ballen er nemlig ikke "adressert" før du har satt ned køllen bak ballen. Flytter vinden ballen på greeenen før ballen er adressert er det ingen straff, men ballen skal spilles som den ligger.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Hehe, dette er en av de aller mest rettferdige golfreglene :-)

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Rettferdig eller ikke kan vel diskuteres, men det er ihvertfall en temmelig klar grenseoppgang. Du slipper ihvertfall lange diksusjoner om plutselige vindpust på ellers stille dager :-)

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

HM får ikke straffeslag når ballen ramler ned fra peggen på vintermatta fordi han ikke har satt ballen i spill før han har slått første slag på den.
Det er ikke straff for å flytte på en ball som ikke er i spill.

HM

over 18 år siden

HM

Takk Dommer'n. Logisk når det blir forklart

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Dommer'n: Ennå en

Spiller A driver ut til høyre, hele høyre side er merket med røde staker, problemet oppstår når Spiller B (Markør) og spiller A ikke blir enig hvor ball krysser rødmerking. Differansen er ca 20m, de blir enig om å møttes på mitten. Men hvem har egentlig siste ordret i denne type diskusjon.

Trenger vel ikke å si at Spiller A mener 20 m lenger frem enn Markør.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Det siste ordet har dommer'n, men i tilfelle fravær av dommer er det vel "komiteen" som avgjør.
Uansett er det spilleren som er ansvarlig for å etterleve golfreglene, og som må ta støyten for eventuell feil framgangsmåte. Spilleren har vel dermed siste ord på banen.
Men hvis spiller og markør ikke er enige har det oppstått en tvist som må løses av komiteen, idet markøren kan nekte å signere et scorecort som han/hun mener er "feil". Komiteens avgjørelse skal i henhold til regelverket bygge på fakta, men i dette tilfellet er det tvilsomt hva som er fakta. Golfreglene antyder at i saker hvor ord står mot ord og det ikke kan føres andre "beviser", bør avgjørelsen baseres på spillerens versjon.

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

Hvis dere ikke er enige må dere søke hjelp hos evt vitner. Får den ene eller den andre medhold fra andre som har sett episoden er det flertallet som bestemmer.
Er dere alene hjelper det IKKE å tilkalle en dommer, for dommeren har jo ikke sett det, og kan i beste fall hjelpe dere til å diskutere dere frem til enighet dere imellom.
I fravær av annet håndfast bevis er det den som eier ballen som bestemmer. Dere kan IKKE bli enige om å "møtes på midten", men dere kan derimot diskutere dere frem til at det er "rimelig bevis" for at ballen må ha gått ut midt mellom der dere først mente den skar grensen.
Hvis spilleren står på sitt er det markørs fulle rett til å nekte å signere scorekortet, og komiteen må underrettes om dette.
Her står både dommeren og komiteen maktesløse siden de ikke kan si hverken fra eller til hva som er riktig. Spillers score står selv om markør nekter å skrive under.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her