Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greenfee sammarbeid

TAH

over 21 år siden

TAH

Ser at følgende klubber har startet greenfee sammarbeid for kommende sesong:
Asker -Borre- Skoger- Tyrifjord- Bærum- Vestfold - Kongsberg - Drøbak. Disse banene vil gi hverandres medlemmer en gjensidig rabatt på kr. 75.- på ordinær greenfee alle dager.

Dette er vel en av fordelene ved å være medlem i en klubb som har bane.
Supert!!!

BB

over 21 år siden

BB

Måtte flere klubber følge etter.

TAH

over 21 år siden

TAH

Helt enig med deg der BB.
Jeg er selv medlem på Kongsberg og vi har også en avtale med larvik (100 kr i avslag) og Grenland (50 kr).
Dette er nok bare en begynnelse og jeg tror at dette kommer til å bli mye mer av disse avtalene i framtiden (i alle klubber).

olemartin

over 21 år siden

olemartin

Årjäng, Mørk, Østmarka og Askim har hatt avtale i 2-3 år nå.
50,- kr. i avslag, det er hvertfall noe.

Men som andre sier, veldig flott.

Losby, Miklagard og Hauger har vel også noe sånt tror jeg.

MS

over 21 år siden

MS

Til info så fortsetter klubbene på Indre Østland også i år med en noenlunde tilsvarende avtale.

50,- avslag i greenfee på hverdager for medlemmer i Toten, Randsfjorden, Valdres, Skei, Hafjell, Mjøsen, Elverum og Sorknes på hverandres baner.

Alle monner drar.

Jm

over 21 år siden

Jm

Kjekstad, Drøbak, Norefjell, Vestfold. 100,- i rabatt

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Veldig bra tiltak, selv om jeg ikke helt forstår hva Norefjell gjør oppe i dette :-)

Haugermedlem

over 21 år siden

Haugermedlem

Så vidt meg bekjent har ikke Hauger, Losby og Miklagard et greenfee-samarbeid.

Synd ? Kanskje ?

Ikke Miklagard-medlem

over 21 år siden

Ikke Miklagard-medlem

Miklagard greenfee ville jeg kjøpt på høsten da medlemene ofte sitter igjen med pålagte greenfees de må selge.
Fikk tre runder der i fjor høst a 250 kr. :)

Noresund

over 21 år siden

Noresund

Jeg regner med at Norefjell er med i ovennevnte samarbeid fordi de har en utmerket bane der oppe. Hvis vi definerer banens beliggenhet som utmark, bør vi derimot stanse samarbeidet, fordi medlemmene der da nok er økonomiske flyktninger fra Oslo-området. Det samme gjelder Sorknes og Randsfjorden, baner av god kvalitet, men dessverre i utmarken, med uakseptabel avstand til Oslo.

Miklagard medlem

over 21 år siden

Miklagard medlem

Det var samarbeid mellom Miklagard,Losby og Hauger i fjor...

Det er storaksjonærene (NGA) som har dumpet greenfee/dagsmedlemskap på høsten. Nå selger jo de en del aksjer..

til Miklagardmedlem

over 21 år siden

til Miklagardmedlem

Kan du fortelle hva det samarbeidet gikk ut på ?

forundret
Hauger-medlem

Miklagard medlem

over 21 år siden

Miklagard medlem

Jeg mener bestemt at det var et prissamarbeid på greenfee. Tror Hauger medlemmer fikk booke til 500(eller 450) på Miklagard og vi fikk litt rabatt på Hauger (og Losby)

golfdilla

over 21 år siden

golfdilla

Topp tilbud til medlemmer av Holtsmark:

Som medlem i Holtsmark får du nå rabatt på greenfee på Miklagard, Losby. Evje, Hauger, Nøtterøy, Kragerø og Hafjell.
Bra at Holtsmark gjør det de har lovet sine medlemmer og som gjør medlemskap i Klubben enda mer interessant.
Dette må være klubben for alle de som ikke vil kjøpe aksjer !

HM

over 21 år siden

HM

Er det noen som vet hvorfor NGA kaller sine tilbud på Miklagard og Losby for dagsmedlemsskap? Det de selger er vel kun rett til å spille 18 hull, eller er det noe mer i det?

Luftslott

over 21 år siden

Luftslott

Og hva får så medlemmene på Miklagard, Losby. Evje, Hauger, Nøtterøy, Kragerø og Hafjell tilbake fra Holtsmark ??????

golfdilla

over 21 år siden

golfdilla

Foreløpig ingen ting, så Holtsmark har tydligvis gjort en bra jobb. Konseptet med Holtsmark er helt genialt og her bør man melde seg inn fortest mulig.

TAH

over 21 år siden

TAH

Leste om et "sykt" bra tilbud i dag!
Larvik medlemmer spiller Miklagard for KUN 150,- og motsatt!
Gratulerer til medlemmer i begge disse klubbene som får spille motsatt bane sååå billig! Synes begge banene er blant de absolutt beste banene i norge!

Freddie

over 21 år siden

Freddie

Østmarka, Mørk, Oppegård og Drøbak har greenfee samarbeid.
Kanskje flere baner senere. Rabatt på ordinære priser kr. 50,-.

Freddie

over 21 år siden

Freddie

HM, sjekk denne ang dagsmedlemskap:
http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=2670

!!

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Der gikk jeg glipp av noen kroner i fjor også.
Som medlem av Elverum G.K. gikk det meg hus forbi at vi hadde noe sammarbeide med andre klubber, bortsett fra Sunne G.K. som mange andre ikke vet om.
Det er kanskje mange tilbud/avtaler ute og går, som det er greit om de som kjenner dem opplyser sine medlemmer om.
Det er da ikke mye til avtale om ikke noen får vite om den.
Forøvrig kan jeg opplyse om at våren er kommet til de dype skoger, og vi spiller på vintergreener og drivingrangen om dagen.

Køllefikser`n på Elverum/Sorknes

tottle

over 21 år siden

tottle

TAH
Skulle gjerne visst hvor du leste om samarbeidet til Larvik og Miklagard med greenfee til 150,-. Det er i alle fall helt feil...

TAH

over 21 år siden

TAH

tottle:

Jeg synes også det virker rart, men her står det:

http://www.albatross-larvik.com/article/articleview/92/1/1/

Har klipt det ut så dere skal slippe å åpne linken:

"Vi har inngått en avtale med Miklagard Golf AS hvorved medlemmer av Larvik Golfklubb kan få greenfee-billetter på Miklagard for kr 150.

Billetter kan fås ved henvendelse til Annette. Dette gir oss muligheter til å spille på en av Norges beste golfbaner til en rimelig penge. Spesielt for junior- og elitespillerne våre bør dette være meget interessant.

Avtalen medfører at medlemmer av Miklagard Golfklubb får en tilsvarende fordel ved spill på Fritzøe Gård Golfbane."

tottle

over 21 år siden

tottle

Klubbene byttet en del billetter og Larvik har valgt å selge dem til medlemmene til en svært hyggelig pris. Medlemmer på Miklagard har billetter inkludert i årsavgiften, og de har mulighet til å bytte disse mot billetter på en rekke forskjellige baner. (blant annet Larvik)

TAH

over 21 år siden

TAH

Det betyr jo fortsatt at medlemmer på Larvik kun må betale 150,- for å spille Miklagard. Det er vel det samme om de må betale greenfeen sin før de drar fra Larvik eller om de må gjøre det når de kommer til Miklagard.

Til Miklagardmedlem

over 21 år siden

Til Miklagardmedlem

Snakket med markedssjef på Hauger, hun bekreftet at det hverken i 2003 eller 2004 eksisterer et slikt samarbeid.

Hadde forøvrig overrasket meg om Miklagard hadde "nedverdiget" seg til noe slikt..:-)

1-0 til meg

Hilsen
Haugermedlem

Tottle

over 21 år siden

Tottle

Miklagard har et samarbeid i forhold til å bytte greenfeebilletter med blant annet Hauger. Synd at Markedsjefen er dårlig informert....

Miklagardmedlem

over 21 år siden

Miklagardmedlem

Tror markedssjefen er ny. Mener jeg fikk en 50lapp i rabatt selv der i fjor. Min kamerat fra Hauger fikk i hvertfall en rabatt på M. i fjor. Definitivt så har det vært et samarbeid mellom Losby og Miklagard.
I år så har det vært mulig å bytte greenfeebilletter med Oslo GK,Nøtterø,Losby, Evje osv...
Sannsynligvis så blir alle disse ordningene som diverse klubber er etterhvert samordnet og så får vi et toprissystem hvor "postkassefolket" må betale en høyere greenfee - de kan dermed ikke kalles snyltere og alle er fornøyd!

Haugermedlem

over 21 år siden

Haugermedlem

Mikla/Tottle

Et slikt samarbeid som dere snakker om er ikke publisert verken i vår klubbavis eller på vår hjemmeside. Merkelig...
Forøvrig er det forskjell på et prissamarbeid og bytting av greenfee-biletter.
Har sendt påstandene deres til klubben, vi får vente i spenning på svaret.

Miklagardmedlem

over 21 år siden

Miklagardmedlem

Har heller ikke hørt om annet samarbeid enn bytte av greenfeebilletter for årets sesong. Hauger er også med her.
Temaet her er greenfeesamarbeid og bytte av greenfeebilletter er definitivt et slikt samarbeid, ikke sant. Miklagard/Losby publiserte heller ikke samarbeidet på nettet, men det eksisterte altså..
Står på det jeg skrev, men om Hauger er med er ikke noe stort poeng for meg. De 50 kr i rabatt der har jeg lite nytte av.

THM

over 21 år siden

THM

HM 27 apr. lurte på hva dagsmedlemskap (DM) på Miklagard innebar.
Når man har 3-5 aksjer eller mer kan en konvertere spilleretten pr. aksje til et visst antall DM. Dette er mer enn vanlig greenfee fordi det gir utvidete rettigheter for en dag lik et vanlig medlem. Det kan nevnes 7 dagers booking, ta med inntil 3 gjester til halv green fee (kr 450) utenom prime time og 1 gjest i primetime. Ordningen ble opprettet for de bedrifter som har minst 3 aksjer som et tilbud til sine ansatte og for representasjon. Noen av storaksjonærene har gjort disse tilgjengelig/annonsert de til markedet. Prisen på DM har ligget på kr. 600 mestparten av sesongen, men ble sterkt rabattert på slutten.

Kongsberging

over 21 år siden

Kongsberging

Dette var kjempeflott for oss, nå blir det billigere for oss å spille andre steder enn på grus-fairways og røff-greener

TAH

over 21 år siden

TAH

Synes ikke spessiellt synd på deg "kongsberging". Du kan jo bare butte klubb om det er så ille der du er.

Bi bi Billig!

over 21 år siden

Bi bi Billig!

Nå har jeg kjøpt meg opptil flere greenfeebilletter til Miklagard for 150,- pr stk i Larvik. En rasende god pris!

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

TAH, for de som bor i Kongsberg er det ikke "bare å bytte klubb", det finnes ingen andre klubber i nærheten...... og de mangler 400 medlemmer for å nå målet sitt. Lurer på hvorfor, men skal bli morro å se medlemsflukten når det blir ny golfbane i Mjøndalen.....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Medlemsflukt til hvilken ny golfbane i Mjøndalen ? Den som ligger oppe i åsen der våren kommer 3 uker senere enn hele resten av nedre eiker ? Og ikke kom med at banen som er der nå åpnet tidlig.... Det kan ikke sammenlignes. Jeg håper jeg tar feil, men jeg tror ikke banen i Mjøndalen kan overleve. Det var dødsdømt den dagen som Øvre og Nedre Eiker delte seg inn i 2 klubber.

Til Kongsberging: Pissprat. Snakk om å sutre for at klubben valgte å dresse fairwayene skikkelig i fjord høst. Ja - det var jævlig å spille der en drøy uke eller 2, men det er jo snakk om å forbedre banen. Hvorfor ellers tror du de gjør det ? For å være kødd ?

Arnulf: Både Larvik, Borre, Norsjø og Skoger er innen 45 minutter fra Kongsberg. De fleste mangler flere 100 på å fulltegne klubben, selv LARVIK ikke er fulltegnet !! Markedet er ikke det det engang var.

For mange satser på klubber uten bane til en billig penge og spille på greenfee. Bra med inntekter, men banker osv. trenger mer FASTE inntekter for å gi lån så......

TAH

over 21 år siden

TAH

Arnulf:
Om det er så ille på kongsberg (noe det landt i fra er) og det som du sier er for langt til de andre banene kan jeg ikke se vitsen med å spille golf i det hele tatt. Jeg hadde i alle fall ikke vært medlem i en klubb jeg synes var "ræva" uansett hvor langt det var til de andre banene.

PS. Dersom du ser på greenfee statistikken for de 3 sisste årene vil du nok se at kongsberg ligger langt opp på listene.

Som Runar må jeg si at jeg neppe tror at noen bane i Mjøndalen vil ha noen vesentlig innvirking på kongsberg.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Ei uke eller 2 Runar ??? Kan du ikke for en gangs skyld holde deg til realitetene
De strødde i september, sanden ligger fortsatt naken på enkelte partier nå 7 måneder senere.....
Hvorfor de gjør det ?? Ja det lurer nok mange på. Må nok gjøres i mange mange år skal banen bli bedre. Hvor stor rolle spiller et par cm sand på toppen ?? Sanden skal være NEDI bakken for drenering, gjerne et lag på 20-50 cm, deretter skal det være et lag på 5-10 cm jord.

Hvor stor rolle banen i Mjøndalen vil spille for medlemmene i Kongsberg vet vi ikke før banen er ferdig. Enig i at beliggenheten ikke er den beste (midlt sagt idiotisk, men det er det jo mye som er i golf-Norge).
Uansett velger de fleste å være medlemmer på banen som er nærmest der de bor, og de blir jo litt forskjell for Kongsberg-medlemmene som bor i Eiker-bygdene.

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Til TAH: Hvor finner jeg de greenfeestatistikkene du referer til?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Arnulf,

I think it is dangerous that you start stating how a golf course should be built especially the way you are describing. The way you are decribing to build a golf course is probably one of the worst ways to build up a fairway.

By placing topsoil on top of sand you are 'capping' the drainage possibilities of the sand. The best way to build a golf course on poor soil is to cap the soil with 10 to 20 cm of sand similar to the Arthur Hills golf course in Gothenburg. One way of doing this is by top dressing the fairways every year for many years until a good thickness of sand is built up.

This is exactly what Miklagaard is doing to ensure that they eventually get first class fairways. Miklagaard was initially supposed to have sand capping but the budget didn't allow for it. This why they not have a top dressing program on the fairways.

Top dressing fairways is very normal practice on golf courses that can afford it. I would recommend it to any club that can afford it.

Anyone reading Arnulf's message please, please ignore what he said. If you have money to buy in 10cm of sand then put it on top of the topsoil NOT underneath it. Also, employ a good agronomist. It is because of statements like this that some golf courses get built badly here in Norway.

Brian.

Bh

over 21 år siden

Bh

Eiker er ikke "min" klubb, men kan ikke forstå dem som sier at den har en idiotisk beliggenhet.
Har spillt der en del nå inntil min "egen" bane åpner og faktum er at Eiker banen åpnet 17.april på sommergreener. Nærmeste bane, Kongsberg, åpner ikke hele banen på sommergreener før 22.mai.
Så kan man si at dette ikke er normalen for Eiker. Kanskje ikke, men den har i alle fall åpnet omtrent på samme tid som andre østlandsbaner (ca. første helgen i mai) tidligere år.
Terrenget der 18 hullsbanen skal ligge synes jeg er som skapt for golf. Varierende terreng, striper av skog som bryter opp og gir en fin romvirkning. Det er likevel ikke en skogsbane slik som Kongsberg og Kjekstad.
Så gjenstår det å se om det er marked for flere 18 hullsbaner i Drammensområdet. Det er mange, men hvis Eiker går forsiktig og trinnvis frem - uten å forsøke å lage en mesterskapsbane så tror jeg de vi lykkes.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Og der ble Arnulf satt GRUNDIG på plass av en som VET hva han snakker om... hehe... Det er dessverre skjelden vare at folk vet hva de snakker om her..... Å si sin mening, det er en ting, men å si at "slik og slik" må ting gjøres, når man (som Arnulf) ikke har peilig i det hele tatt, det er noe annet.

Vet du hva Arnulf, jeg var på St. Andrews for noen dager siden, vet du hva de drev med på første tee ? Akkurat: dresset. Og den banen er 600 år gammel. Jada, jeg vet at tee bli mer slitt enn fairways. Det som var litt morsomt var at de spredde det ut med spade, og brukte store gammeldagse sopelimer til å spre det med... Tok bilde av det.... (Nå tok vi totalt rundt 600 bilder + video på turen da men....).

Hvorfor det ligger igjen "naken sand" enkelte steder ? Forde det er dårlig gressvekst der regner jeg med. Tipper at det er resådd nå i vår, så det blir det forhåpentlig orden på. Vet du noe TAH ?

Kongsberg er en veldig fin bane etter min mening. Den har hull som gavner "long hitter's" og den har hull som du må bruke hode. Smak og behag selvsagt. Den er morsom å spille for alle hcp grupper etter min mening, derfor er den populær blandt spillere.

Ja - man skulle selvsagt ønske seg raskere greener, noe man får for sent på året (rundt km). Jeg stoler på at greenkeeperen vet hva han gjør, og at det vil bli bedre etter hvert.

Brian: jeg har hørt at noen har sagt at gresstypen som brukes på baner som feks. Miklagaard ikke kan benyttes på andre baner, som feks. Kongsberg pga. klima. Noe som gjør at gresset på greenene på Kongsberg aldri kan klippes så lavt som på Miklagaard, men at man må satse på å klippe så lavt man kan og RULLE greenene mer for å få de raske. Noen synspunkter / fakta rundt dette ?

Den, som mange andre er prisgitt at vinteren er "snill" med banen. I fjor hadde feks. Kjekstad store problemer med greenene. Tyrifjorden hadde problemer, Skoger hadde problemer i fjor osv. I år har Kongsberg litt problemer, derfor har de valgt å utsette åpningen. Var der i går, og det ser bra ut. Tiltakene man har gjort ser ut til å fungere bra, uten at jeg er noen proff .....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bh. Unnskyld meg, men du kan ikke kalle det de har der oppe en golfbane. Missforstå meg ikke, men det er en midlertidig bane som de har "mekket" sammen. All ære til dem for det de har fått til med enkle midler. Du kan "gi faan" litt når du har en slik bane som det. Hadde de hatt normale greener / fairwayer så tviler jeg sterkt på at de kunne åpnet så tidlig. Problemet der oppe er at det blir tidlig mørkt. Mulig de kan gjøre noe med endel fjerning av skog, men jeg tviler. MEN som jeg sier; jeg håper jeg tar feil. Og Skoger må da vel være nærmere ?

Jeg tror Øvre og Nedre Eiker har tabba seg ut med å dele seg. Det måtte da finnes en løsning, feks. på grensa mellom Øvre og Nedre Eiker (Horne) som det er enklere å lage en golfbane, bedre grunn, mindre krangling med kommunen og mer lys / sol. En ting som er helt sikkert, det er ikke "plass" til en fullværdig golfbane både i Øvre og Nedre Eiker etter min mening, hverken i forhold til antall golfere eller penger.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

The greens at Miklagaard were seeded with a type of 'krypvein' (Creeping Bent) called Cato and Providence, which are excellent green grasses. The greens are now overseeded with a creeping bent grass called Penn A4 which is probably the best creeping bent seed in the world at the moment.

When I constructed Grini the club wanted to seed Penn A4 after recomendations from their agronomist. I wasn't too sure about it but we did it and Grini was the first club in Norway to seed Penn A4 seed on new greens. I think it is a fantastic grass if you look after it correctly as they do at Grini and especially at Miklagaard.

I have seeded Penn A4 at Geilo that opens this year and spoke to the greenkeeper yesterday and he says the greens are brown (which is understandable because of the snow cover) but were looking good. Geilo is at just under 1000 MOH so I will let you decide if other people don't know what they are talking about.

Creeping bent is the BEST grass you can use in Norway on greens and do not let anyone else tell you different. I think the grass at Konsberg is rødsvingel (fescue) which cannot be cut down to the heights of creeping bent Penn A4 (which can be cut down to 2.4mm). Fescue is very suspect to winter kill and does not tolerate stress as much as say Penn A4.

Yes, rolling the greens before a tournament has often been used to increase speed on greens and there is no problem with this just do it with the advice of an experienced greenkeeper (such as John Coleman, who can be hired from Miklagaard on consultancy) or an agronomist.

Brian

TAH

over 21 år siden

TAH

Runar:
Så vidt jeg husker ble det sådd mye på kongsberg i fjor høst. Spessiellt på de deler av banen der veksten var for dårlig.
Når det gjelder dressingen av fairway i fjor høst så tror jeg faktisk at det var feil levering av sand. Tror at det vil bli brukt en finere type sand ved senere anledninger.

Det er viktig å huske på at banen ennå er forholdsvis ny og at den ligger på "uegnet" grunn. Mener med det at det er stort sett leiregrunn der banen ligger. Derfor er det meget viktig at fairways blir dresset.

Personlig mener jeg at banen har et av de desidert beste designene i Norge. Jeg synes ikke det er noen hull på banen som er "dårlige golfhull".

Når banen får mer tid til å sette seg, og fairways er dresset noen flere ganger (5-10 år ???) tror jeg at banen vil være ekstremt bra. Da har også alle trærne som ble plantet ved åpningen av banen vokst og banen vil være forandret fra sånn den er i dag.

TAH

over 21 år siden

TAH

Runar:
Så vidt jeg husker ble det sådd mye på kongsberg i fjor høst. Spessiellt på de deler av banen der veksten var for dårlig.
Når det gjelder dressingen av fairway i fjor høst så tror jeg faktisk at det var feil levering av sand. Tror at det vil bli brukt en finere type sand ved senere anledninger.

Det er viktig å huske på at banen ennå er forholdsvis ny og at den ligger på "uegnet" grunn. Mener med det at det er stort sett leiregrunn der banen ligger. Derfor er det meget viktig at fairways blir dresset.

Personlig mener jeg at banen har et av de desidert beste designene i Norge. Jeg synes ikke det er noen hull på banen som er "dårlige golfhull".

Når banen får mer tid til å sette seg, og fairways er dresset noen flere ganger (5-10 år ???) tror jeg at banen vil være ekstremt bra. Da har også alle trærne som ble plantet ved åpningen av banen vokst og banen vil være forandret fra sånn den er i dag.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bh. Unnskyld meg, men du kan ikke kalle det de har der oppe en golfbane. Missforstå meg ikke, men det er en midlertidig bane som de har "mekket" sammen. All ære til dem for det de har fått til med enkle midler. Du kan "gi faan" litt når du har en slik bane som det. Hadde de hatt normale greener / fairwayer så tviler jeg sterkt på at de kunne åpnet så tidlig. Problemet der oppe er at det blir tidlig mørkt. Mulig de kan gjøre noe med endel fjerning av skog, men jeg tviler. MEN som jeg sier; jeg håper jeg tar feil. Og Skoger må da vel være nærmere ?

Jeg tror Øvre og Nedre Eiker har tabba seg ut med å dele seg. Det måtte da finnes en løsning, feks. på grensa mellom Øvre og Nedre Eiker (Horne) som det er enklere å lage en golfbane, bedre grunn, mindre krangling med kommunen og mer lys / sol. En ting som er helt sikkert, det er ikke "plass" til en fullværdig golfbane både i Øvre og Nedre Eiker etter min mening, hverken i forhold til antall golfere eller penger.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Beklager hvis jeg tok fei, men det jeg beskrev i forrige innlegg har jeg fra et eller annet golfblad, og dessuten ser vi på baner som ligger på morenegrunn at drenering og gresskvalitet er mye bedre.
Skal Kongsberg holde på å ødelegge halve sesongen i 10 år fremover er jeg glad jeg ikke kjøpte aksjer. Har heldigvis spillerett gjennom firmaet jeg er ansatt i så elendigheten koster meg ikke så mye.

Så til treige greener. Jeg forstår på Brian's innlegg at Kongsberg bruker en dårlig gresstype på greenene. En gresstype som ikke kan klippes kort og som ikke tåler vinter... Hvorfor det ? Da har Kongsberg allerede valgt en dårlig gresstype, kanskje på tide å bytte både gresset og greenkeeperen.

Klimaet på Miklagard og Kongsberg er ikke så forskjellig at det skulle ha noe å si på hvilke gresstyper som velges. Blir kanskje 5 grader kaldere på Kongsberg, men Miklagard har mye mer barfrost og tynnere snødekke. HAr dessuten spilt fjellbaner i Alpene som har mye tøffere klima enn Kongsberg, så jeg stiller meg tvilende til at greenkeeper har gjort et optimalt valg.
Foreslår at ledelsen på Kongsberg tar seg en tur til Tyrifjorden som har bortimot identisk klima/snømengde/temperaturer og ser hvordan greenene på en golfbane KAN se ut.....

Brian, hvor får jeg som privatperson kjøpt krypvein og Penn A4???

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Beklager "dobbel posting", jeg trykket på en feil knapp.... ;-)

Brian: Men hvorfor bruker da ikke alle A4 ? Er det erfaringene som nå viser at A4 er "mer hardfør" enn man tidligere regnet med, slik at man da kanskje ikke turde bruke det når feks. Kongsberg ble bygget ?

Kan man "overså" greenene på Kongsberg med A4 slik at man med tiden kan klippe lavere ?

En annen ting: Kongsberg har fått kritikk for at de ikke har åpnet i år ennå. Argumentene har vært feks. at greenene på Larvik var gule / brune når de åpnet, men de åpnet uansett. Min teori på det var at Larvik hadde spiring på hele greenene selvom de ennå var brune, dvs. ingen områder var skadet / døde, i motsetning til Kongsberg der enkelte områder var utsatt for gressbrann, og man måtte reså der. Hva mener du. Jeg synes det er "urettferdig" å sammenligne Kongsber mot Larvik / Nøtterøy, klima er veldig forskjellig tross alt, selvom avstanden ikke er så lang.

Dette med gressbrann intresserer meg. Er det ikke noen muligheter til å unngå dette ? Hva med å dekke til greenene med islasjon av noe slag, eller "bygge" noe over ? Jeg hadde kanskje blitt rik hvis jeg hadde funnet løsningen på den "gåten" ?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Arnulf: Greenkeeperen som jobber på Kongsberg nå er ikke den samme som jobbet der når banen ble laget (hvis jeg ikke husker feil). Dessuten: DET ER GREENKEEPEREN SOM JOBBER PÅ KONGSBERG NÅ SOM JOBBET PÅ TYRIFJORDEN I "STORHETSPERIODEN" DER, så jeg tipper han kan jobben sin. En annen side er selvsagt om greenkeeperen har midler nok til å gjøre en optimal jobb (feks. klipping OG rulling daglig feks.).... noe ikke jeg vet noe om, men jeg stiller spørsmålet. Kanskje TAH vet mer.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Arnulf: Fairwayene ble dresset mye mere enn normalt i fjor høst. Det har vært dresset før også, men ikke så mye. Dessuten tror jeg at man fikk litt ujevn fordelig sist, synes hull 9 var ekstremt mye, synes også det kunne virke som man burde ha tatt seg en ekstra tur med "dressenett" slik at man fikk dratt det utover mer, og det tror jeg også greenkeeperen innser.

TAH

over 21 år siden

TAH

Arnulf.
Du kan ikke være helt med når du påstår at man ødelegger halve sesongen når man dresser fairways. Hvor har du det fra?
Det er bare tull og du vet det godt. Om du ikke har noe saklig å skrive er detr bedre å la vær.

Miklagard klarer å holde strøkne greener. det er det ingen som helst tvil om, men det er greit å vite at de har noe i nærheten av dobbelt så mange ansatte ute på banen som kongsberg. Det har de råd til fordi det nesten bare er utlendinger som jobber der (TROR de er leid inn gjennom et engelsk firma). De har veldig dårlig betalt. Sinsykt dårlig betalt. Derfor kan de klippe greenene uten maskiner man sitter på, men med klippere de skyver forran seg. Det gir mye mindre belastning på greenene og fører til mye javnere klipping.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Jammen hvorfor kan ikke Kongsberg gjøre det samme som Miklagard, bedre med gode greenkeepere som får dårlig betalt enn dårlige greenkeepere med god betaling.

Så til "storhetsperioden" på Tyrifjord. Greenene på Tyrifjord har aldri vært så gode som i fjor. Og greenene på Kongsberg var raskere og finere for 4 år siden når jeg begynte å spille der enn de er nå. Kan utviklingen på disse to banene ha noe med flytting av greenkeeper å gjøre ?? (Jeg bare spør så ikke kom med sinte angrep på meg som person)
TAD, er du ansatt på Kongsberg Golfbane ??

Runar, når begynte og sluttet det du med store bokstaver kaller storhetsperioden på Tyrifjord ? Flyttet fra Hønefoss til Kongsberg for 4 år siden, og kan ikke si jeg opplevde noe "storhetstid" den gang jeg bare var medlem på Tyrifjorden.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Sorry, jeg mente TAH, ikke TAD

TAH

over 21 år siden

TAH

Hehe, er enig med deg i det du sier om at det er bedre med billig og bra enn dyrt og dårlig.

Til det sisste spørsmålet ditt er svaret nei. Jeg er ikke ansatt på banen.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Kanskje ikke helt presist å kalle det "storhetsperiode", med det mener jeg perioden som det ble "skrytt" hemningsløst om Tyrifjorden. I 1998 / 99 tipper jeg det var.... I 2000 besøkte jeg banen, og ble faktisk skuffet. Ikke fordi det var noe "dårlig", men fordi skrytingen hadde dratt forventningene mine i overkant opp. Et par av hullene er også etter min smak dårlig design, men det er ihht. min smak.

I denne perioden var Tyrifjorden (etter det jeg hørte) veldig bra, og det var også etter da greenkeeperen flyttet på seg... Men uansett, dette er noe jeg tror. Uansett: jeg er rimlig sikker på at greenkeeperen vet hva han gjør, men ting tar tid for å få en fersk bane til å bli bra. Dessuten var man også uheldig et par vintre.

Når var det vi hørte klager om Tyrifjorden da... ? 2002 ? Mener vi hørte om dårlige greener / resåing osv. for 1-2 år siden ?

Den "store" sesongen på Kongsberg var det året hvor gressbrann "herjet" over store deler av østlandet. MEN pga. at Kongsberg hadde flaks med store snømengder eller noe slik at det ikke ble gressbrann der, så åpnet banen tidlig med nesten perfekte forhold. Det året kunne man klippe greenene tidlig ned, og det er sikkert det året du mener. Det var samme greenkeeper da (mener jeg...).

Det jeg etterlyser på Kongsberg (for å komme med litt konstruktiv kritikk) er bedre info (oppslag / internett e.l.) om hva som skjer på banen (Greenkeeperen's hjørne ???). Jeg skulle også ønske at det var litt mer dugnader, det må da være "prosjekter" som vi kan gjøre på banen for å få den ennå bedre ? Vi hadde en dugnad i fjor med å så til divot's og den var bra, men.....

Jeg fikk dessverre ikke mulighet til å være på årsmøtet i banen så jeg kan ikke slenge for mye med leppa .... ;-)

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

Why doesn't everyone seed A4? That is a good question. A4 requires very good greenkeeping methods and a lot of cutting. If you have the personnel and the budget to look after that type of grass then I would recommend it everywhere.

Most new courses are seeding A4 with this grass. Don't forget that Grini (who were the first with A4) was built after Kongsberg. A4 is also a lot more expensive than a normal fescue mix which you can buy from Felleskjopet!! Nothing wrong with fesue in the correct climate...The Old Course has Fescue, Browntop Bent and a lot Poa annua. Many danish courses also have it. many courses in Norway were seeded with fescue mix in the nineties as Architects didn't know as much about Creeping bent for Norway as they do now.

Yes, you can overseed with Penn A4.

When you talk about 'is brann' there still is no perfect solution. The best solution is to hire a good architect that designs his or her greens that prevents ice or snow from staying on the greens too long at the end of the winter season. Greenkeepers have tried everything all around the world trying to find the best solution, there isn't one. Even Miklagaard get problems on their greens now and then.

Arnulf,

I never said that fescue was a bad green grass. What I said was this:

'Fescue is very suspect to winter kill and does not tolerate stress as much as say Penn A4'

This means that fescue is not the 'best' grass for Norway and that creeping bent is a better grass for greens in Norway.

To topdress a fairway for the next ten years is a damn good thing and if I knew a club was doing that on their fairways then I would definately use my money to invest in a share, as I would know that the club was investing money in the golf course and not on the clubhouse!! To topdress fariways is a fantastic thing for a golf course. It also depends what they are topdressing with as well!! If they are top dressing with sand then there shouldn't be any problems whatsover but if they are doing it with 'grus' then watch out!!

If there are problems with growth in some of the patchy areas why not reseed now with 15%-20% rye mixed in with the fairway mix to encourage quick growth. The rye will die off in the winter leaving behind the fairway mix.

TAH,

It is dangerous to talk money on a site like this but I think you are totally wrong about the salaries of the greenkeepers at Miklagaard, and would love to know what you think is a bad salary!!

Brian.

TAH

over 21 år siden

TAH

Hei Brian.
Er enig i at det ikke var noen god ide å snakke om penger el lønninger her.
De jeg mente som ikke har bra betalt er banearbeiderene. Ikke head greenkeeper.
Jeg anser allt under 110 NOK/ time som dårlig og under 90NOK/time som ufattelig dårlig betaling for de ansatte ute på banen.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian: hva mener du om arkitekturen på Kongsberg da ? Har du spillt banen forresten ?

FEG

over 21 år siden

FEG

TAH
Jeg har en snikende følelse av at du egentlig ikke har peiling på hverken hva banearbeiderne på Miklagard eller andre baner har i lønn..

Men så lenge du har så spesifike kommentarer til de fleste, hvorfor ikke prøve å underskrive med fullt navn...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

FEG: bør du da ikke gjøre det selv ?

M

over 21 år siden

M

Det er riktig at Miklagard kun har irer og engelskmenn i greenkeeperstaben og de jobber hardere og bedre enn noen annen stab i Norge.
Grini og Miklagard hadde jo sin del av "greenproblemer" ifjor. Miklagard satte inn ressurser og løste sine , men Grini var jo en katastrofe.. Kommentar Brian?
Begge baner har utsatt åpningene i år også..
Er du egentlig helt fornøyd med designen på Grini?

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Hei alle siste innleggene

Dette har da heading greenfee samarbeid og dreier seg nå mer om lønn på ansatte og valg av grasstyper på greener og fairways. Det siste er vel noe spesielt og for de få som har tilstrekkelig kunnskap om dette emne. Dette temaet er vel noe på siden av almen interesse ??

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

TAH: 110 - er ikke så bra, hvis man ikke har feks. billig leie, gratis lunch / middag på klubbhuset eller andre ting som tilleggsgoder, uten at jeg har noe som helst peiling på om det er tilfelle her.....

M

over 21 år siden

M

OK, Ole Gregert , du har et poeng.
Hva var ditt bidrag til debatten (som er av almen interesse) egentlig?

TAH

over 21 år siden

TAH

FEG:
Det er greit for meg at du mener det.

Runar:

Synes også at 110 er elendig, men poenget mitt var at det jeg har blitt fortalt (av noen som virkelig vet hva som skjer i golfnorge) er at de som jobber som banearbeidere på Miklagard tjener langt under det også.

Hva jeg mener er bra og ikke bra lønn er jo uvesentlig, men jeg går ut i fra at de aller fleste er enige i at det er dårlig betalt arbeid dersom man tjener under 110. Grunnen til at jeg nevnte 110 er at de kanskje er noen sommerhjelper på 17-18 år og for dem er 110 kr/time greit.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Ole Gregart,

I agree that we are not sticking to the 'tema' but I feel this is one of the most constructive threads we have had on here for a long time.

Runar,

I haven't played Kongsberg but it was designed by Jeremy Turner wasn't it? If so then it must be quite good. I worked with JT for about two years and I like his designs.

I would love to play it...is that an invite? Let me know when...weekdays are best for me..:)

M,

I agree with you about the staff at Miklagaard, not only are they damn hard workers but they are also experienced when compared to others in Norway.

I didn't get back from Scotland until late August last year and the greens at Grini looked pretty good to me...what do you mean by disaster? The headgreenkeeper told me last year that he struggled at the start but I didn't realise they were that bad.

I didn't design Grini but I was the Project Manager for the project when Veidekke built the course. I am very happy with the construction...:)

As with any grass or golf course it is dynamic and relies on the weather. Norway has one of the most difficult climates to run a golf course especially with pressure from membership after a long winter layoff.

Brian.

Tore Waagø

over 21 år siden

Tore Waagø

Synes det er underlig at alle skal debatere noe de ikke har fakta om.

Jeg kommer ikke til å nevne noe om lønninger på Miklagard Golf sine ansatte. Det anser jeg som private opplysninger.

Miklagard Golf har flere typer banearbeidere, flest skotske og engelske men også noen norske. Våre greenkeepere er gått utdannet og har mange års erfaring. I tillegg til dette har vi noen få lærlinger. De har kontrakter som går fra 4-12 måneder, men alle får lønn fordelt over 12 måneder etter ønske fra dem selv. De arbeider ikke som innleide fra et engelsk firma, men er ansatt på lik linje som vanlige norske arbeidere.
Flere norske baner bruker utenlandsk arbeidskraft som banearbeidere. Hovedgrunnen til dette er mangel på norske arbeidere med samme utdannelse og erfaring.

Så vidt meg bekjent er alle meget fornøyd med sine betingelser som er langt unna det som nevnes i dette forumet.

TAH - neste gang du skal synse om noe du ikke har greie på så kan du jo ringe meg på 63 94 31 00 så skal du få vite det du måtte ønske angående våre arbeidsforhold, fakta er aldrig dumt å ta med seg. Synes også du kan gi ditt full navn i debattforumet slik at folk kan se hvem du er.

Dette er ikke en diskusjon som jeg ønsker å bidra mer til, mitt innlegg her kommer pga til dels grove feilopplysninger som herved er tilbakevist.

vennlig hilsen

Tore Waagø
Daglig leder
Miklagard Golf

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian: hehe... i utganspunktet var det ikke det, men det er da en meget god ide..... Vi tar opp "den tråden" når sommeren kommer. Håper du da setter av tid til en kaffe (eller noe annet) og en lang prat om golfdesign etterpå :-).

Bare nevner kort at turen til St. Andrews var mildt sagt utrolig.
For et sted... For noen baner... For noen utrolig hyggelige mennesker... Skal jeg si noe negativt så må det være at disse idiotene kjører på feil side av veien... ;-)

M

over 21 år siden

M

Katastrofe er kanskje ikke et uttrykk man skal bruke om golfgreener , men de var virkelig elendige til langt ut i juli på Grini i fjor. Store sår/manglende gress medførte vanskeligheter med putting i første halvdel av sesongen.

TAH

over 21 år siden

TAH

Tore Waagø:

Legger meg flat. Det var dumt å skrive noe jeg ikke kan dokumentere.
Jeg gikk ut i fra at det jeg har blitt fortalt stemte. Det var ikke smart og skal ikke gjennta seg.

Jeg har alltid ment at Miklagard er en suveren bane og det var ikke for å rakke ned på Miklagard at jeg skrev det jeg gjorde. Grunnen til at jeg skrev det var for å forklare at Miklagard har flere ansatte enn de fleste andre baner i Norge. Av den grunn av at Miklagard holder så høy standard blir alle andre baner sammenliknet med den. Det er ikke lett for de andre bane å komme godt ut av den duellen. Derfor brukte jeg det som en forklaring at dere har mange ansatte. Hva de måtte tjene eller ikke er uvesentlig for alle andre enn Miklagard og de ansatte.

Beklager at jeg utrykte meg feil!

Bergenser

over 21 år siden

Bergenser

Hei Brian.
Siden du har jobbet med Jeremy Turner, har du da hatt noe med Fana golfklubb sin bane(i Bergen, www.fanagolf.no) som åpner alle sine 18 hull i månedsskifte Juni/Juli. Banen til Fana er sådd direkte i et ca 20 cm tykt sandlag. Dette ble gjort vad at de grovplanerte og drenerte før det ble lagt ut duk som så ble dekket av min 20 cm sand(en eller annen morenetype tror jeg), og sådd gress direkte i sanden. Det blir sagt at dette skal gi svært god drenering, noe som virkelig trengs i Bergen. Vet du si noe mer om dette prosjektet?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Bergenser,

I priced the job for Veidekke before I started my own design company. I do know a little about the project but not enough to be able to answer you question, sorry. The biggest worry I had on that job was the first fairway as we were worried about the fairway falling into the lake due to lack of support from the peat underneath.

Brian.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Dettte her utviklet seg dil tidenes best diskusjon.
Jeg har ihvertfall lært my selv om jeg har fått noen sure oppstøt.

Alt jeg ønsker er at min nærmeste bane til der jeg bor (Kongsberg) skal bli god å spille på. Om den ikke gkommer opp på Miklagards nivå, bør den ihvertfall bli like bra som Tyrifjorden. Det er først og fremst greenene jeg synest er dårlige. I Kongsberg får jeg problemer med å senke puttene når de blir lengere enn 1m, mens på Tyrifjorden, i Larvik, på Bogstad og en del bra baner i Sverige jeg spiller mye på bommer jeg sjelden når det er under 3m.

Men si meg Brian, er det ikke lurere å dresse fairwayene midt på sommeren når vekstsesongen er på sitt beste. Og da gjerne rett etter klipping. Da vil sanden forsvinne med en gang. Var ute og gikk en tur på Kongsbergbanen i helga, og det finnes fortsatt sandhauger på flere cm tykkelse som ikke blir borte før slåmaskinene drar dem utover. Det samme skjedde i fjor, tok halvannen måned etter baneåpning før sanden sluttet å sjenere.

Etter diskusjonen her forstår jeg det er nødvendig å dresse, men da må jeg si greenkeeperen på Kongsberg gjør et elendig håndverk.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian: jeg fant ikke e-mail adressen din akkurat.... har du mulighet til å sende meg en mail slik at jeg har den til senere i sommer, jeg tenker da i forbindelse med å spille på Kongsberg.

Arnulf: Da er vi faktisk enige i målet: få banen best mulig. Kanskje vi (du, TAH og jeg) skulle sende et forslag til banen ? Send meg en mail.

Action speeks louder than words !
Med forbehold om rettskriving... ;-)

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Arnulf,

Topdressing at the start of a season is pretty normal. A lot of what you are saying all depends the type of sand they are using. If it is top quality sand (this of course costs money) then it shouldn't really matter when you topdress.

Greenkeepers have one of the hardest jobs in the world with 1000 members that all think they know better. The only thing I can advise is to get in a qualified agronomist or someone like John Colemen from Miklagaard to help set up a program for the greenkeepers.

However, if the greenkeepers at Kongsberg are topdressing their fairways then it sounds like they know what they are doing and all you guys need is a little patience...:)

Runar,

My e-mail is on our website:

www.niblickgolfdesign.com

if you hit the contact button you will get my e-mail address.

Brian.

Bh

over 21 år siden

Bh

Svar til Runar Nyrud vedr: Eiker
Nå er jo navnet på denne tråden Greenfeesamarbeid, men slik det har utviklet seg så diskuteres det både det ene og det andre under denne tråden. Så jeg gidder ikke lage ny tråd jeg heller.
Som jeg skrev så er ikke Eiker min hjemmeklubb, men jeg er b-medlem der. Ser ikke ditt poeng med å svare at Eikers nåværende (og midletidige) 6 hullsbane ikke er noen golfbane. Det var ikke det som var utgangspunktet. Utgangspunktet var beliggenheten. I tillegg skriver du nå at det blir tidlig mørkt der oppe. Tenker du på den høye skogkledde åsen i sør? Den har nok noe å si for snøsmeltingen tidlig på våren, men ikke for kveldslyset om sommeren. Faktisk ligger banen på den siden av elva som har kvelds-sol om sommeren!
Har du flere argumenter i mot Eiker GK? Selv om du sier at Eiker GK ikke er noen golfbane så skal du være klar over at den og andre enkle anlegg dekker et behov. Slike baner er yppelige rekrutteringsbaner, og personlig liker jeg å ha en tilleggsbane å trene på. En bane hvor man kan ta seg en runde eller to, uten å måtte bestille tee-time.
Hvis jeg skal spå inn i fremtiden så tror jeg at det kan ta mange år før Eiker og Sande har en fullverdig 18-hulls bane. Tidligs om 5 år vil jeg tro. Banen i Hokksund er et kapittel for seg. Hvis jeg skal spå så er det ikke så lenge før den er borte, men jeg har ingen sikre informasjoner å bygge på når jeg spår dette.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Runar, i likhet med deg kunne jeg ikke delta på årsmøtet til banen (var i USA på tjenestereise), men treffer av og til på de som sitter i banestyret.
Hovedproblemet er at daglig skryter hemningsløst av banen. Kanskje ikke så rart siden han er fersk golfspiller og sannsynligvis ikke har spilt på gode baner.
Jeg kjenner ikke greenkeeperen, (vet ikke hvem han er engang) men ser man bort fra proen så består klubb og banestyret av sånne som ikke har peiling på golf.
Hvis man ser litt tilbake har drivkreftene for golfbane på Kongsberg alltid manglet (gode) golfspillere, og jeg har mang en gang lurt på hva motivet var hos initiativtakerne.
Dersom banekvaliteten avhenger av penger kunne vi ha hatt mye mer dugnadsarbeid (som Runar etterlyser).
Jeg har også problemer med å se fornuften i å bygge fine forstøtningsmurer rundt utslagene på rangen i stedet for å forbedre kvaliteten på greenene. Skal vi ha en bane der klubbhuset er viktigere enn spillefeltet ?
Har snakket litt med noen av medlemmene som har best kontakt med styre og stell, og forklart at den som våger å komme med invendinger mot "gamlekara" bare skaper ris til egen bak.
Virker som banen styres i ren mafia-stil.
Og siden jeg ikke er personlig medlem (bare bedriftsmedlem) har jeg ikke så mye jeg skulle sagt.
Men uansett er det leit å enten måtte kjøre en time ekstra for å spille god golf, eller spille i misnøye på en dårlig bane.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Beklager skriveleif i inlegget over, skulle være: "Hovedproblemet er at daglig LEDER skryter hemningsløst av banen"

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Det er synd at Kongsberg på bare få år etter din mening er blitt en elendig bane, Arnulf. Da jeg spilte den det andre året banen var i drift fremstod banen som ypperlig, både i kvalitet og layout. Hva har skjedd? Jeg må spørre: Du er vel ikke kommet på kant med styret og daglig leder, og er farget av dette i din omtale av klubben?

Tom

over 21 år siden

Tom

Mulig Arnulf ikke er god nok til å score bra på Kongsberg.
Alle baner man ikke spiller godt på virker jo som noen møkka dårlig baner....
Personlig syntes jeg derfor Kjekstad er en dårlig bane... :)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

BH: Ja vi trenger de banene også, men poenget er uansett at man kan være litt uforsiktig med de greenene i forhold til greenene på en full golfbane... hvis du skjønner.... Og som jeg sier: jeg tviler på at beliggenheten er god, men igjen: jeg håper jeg tar feil, jeg vil ha flest mulig golfbane rundt der jeg bor.

Arnulf: Vi får være enig i å være uenig. Jeg er fullstendig uenig at Kongsberg er en dårlig bane, men jeg har bare spillt 65 forskjellige baner siden jeg begynte med golf i 1997. Vet ikke om det er lite eller mye.

Slik jeg har forstått dette: Høsten i fjor bestemte man seg for OGSÅ å gjøre noe med rangen. Mattene der er elendig etter min smak, og en meget flink herre i klubben fixet gode priser på både arbeid og materiell. Derfor kunne klubben ta seg rå til dette. Noe som er kjempebra. I tillegg invisterte de i å dresse fairwayer for å bedre kvaliteten ytterligere. Greenene er 1 prioritet uansett. I fjor ble de dresset og luftet flere ganger, og de få områdene som var problemet (feks. nedre del på hull 12 og der den idioten hadde spinni med moped på hull 2) ble resådd. Greenene var etter min mening bra utover i sesongen, og glimrende under KM (men pinneplasseringen snakker vi ikke om...). Men igjen, vi får bare være uenig.

Hvem i norge har peiling på golf, hvilke krav til kunnskap skal man stille til folk i styret osv..... Den diskusjon gidder jeg ikke å ta, men en ting er helt sikkert: Det står ikke folk i kø for å gjøre "masse gratis jobb" hvis du skjønner..... Dessuten: for å være en dyktig organisator, få mange jobber unna, motivere medlemmene til å yte ekstra osv... må man da ha peilig på golf ? Greenkeeperen feks. trenger vel ikke engang å kunne spille golf for å være "expert på gress"... MEN det er vel en naturlig ting at man er intressert i golf når man har en slik jobb selvsagt.

Når du sier at banen styres i ren mafia-stil og at ingen der har peiling... jeg vil ikke kommentere det noe mer enn å si at du og jeg tydligvis bor på 2 forskjellige planeter. Ting og tang kunne sikkert vært gjort bedre på enkelte felter men....

Jeg har bare et råd til deg: sørg for å komme på neste årsmøte og si din mening. Eller hvis det er så jævlig som du skal ha det til så få med deg andre og krev ekstraordinær generalforsamling (eller hva det nå heter....)

Daglig leder er en spesifikk person, og det blir jeg ikke med på diskutere her.

Pro Laps: Ta en tur og gjør din egen vurdering. Jeg tar gjerne en runde med deg i feks. midten av juni eller senere (skal ha en del protimer så jeg tørr ikke før det.. hehe...). Send meg en mail.

Arnulf

over 21 år siden

Arnulf

Jo Runar, en greenkeeper trenger å være god golfspiller, likeså daglig leder og medlemmene i banekomiteen.
Når det gjelder dugnadsånd så var den ganske bra under vårdugnaden , og ved å ha en sosial ramme rundt dugnadsdager vil det komme mer enn nok medlemmer til å få spesielle oppgaver unnagjort.
Ellers er 65 baner mer enn nok till å ha en god referanse på hvordan en golfbane bør være, (dersom du da ikke bare har spilt 6-hulls golfjorder på vestlandet. Men du virker temmelig fanatisk når det gjelder å forsvare ting som ikke er bra, særlig når det gjelder Kongsberg GK.
"Problemet" mitt er at jeg har spilt golf i flere år på Tyrifjorden, og har problemer med å trives på Kongsberg. Det gjør det heller ikke bedre at jeg fortsatt spiller Tyrifjorden minst en gang i uka.
Mange av de som spiller golf generelt (og særlig i Norge) har fortsatt et hcp på pluss/minus 20 selv etter mange år som golfspiller. Det sier seg selv at for disse er ikke selve kvaliteten på og rundt spillet det som teller mest, de synest banene er helt topp selv om en god spiller synes det motsatte.
Har sett flere her inne, og flere innlegg i gjesteboka til Kongsberg som har kritisert greenene deres, så jeg er tydeligvis ikke alene om å være misfornøyd. Når jeg så leser Brians innlegg om valg av gress så lurer jeg fælt på hvorfor Kongsberg GK ikke prøver en annen gresstype.

I fjor var greenene brukbare under KM og et par-tre uker etterpå. Hvorfor kan de ikke være sånn hele sommeren ? Eneste forskjellen var valgt klippehøyde....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her