Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Cut på Kongsberg

Slakter'n

over 18 år siden

Slakter'n

Kongsberg har tidenes beste startfelt på ama-tour, og er en av Norges letteste baner, vanligvis også uten idiotiske flaggplasseringer. Statistisk sett skal 25% av spillerne spille til handicappet sitt og 50% ligge i buffersonen. Men siden Kongsberg er lettere enn de fleste andre baner burde enda flere spille til hcp eller bedre.

Sammenlignet med i fjor så er røffen lavere og tynnere mens greenene lett kan ødelegge marginene. I fjor var det derimot mye vind og mye dårligere startfelt. Cut i fjor gikk på 83, men hvis det blir vindstille burde årets startfelt komme godt under 80. Tipper 78.

TVALO01

over 18 år siden

TVALO01

Ja hva tror Dere Fjosok, Gunder og Dere andre som er kvalifisert. Holder det med 78 for å spille søndag ?

Da feltet er sterkt så håper jeg på lavere, men er ikke sikker.

Gleder meg

over 18 år siden

Gleder meg

Gleder meg til å se om banen blir knust av så mange spiller som dere tror. Hvis cuten gikk på 83 i fjor så kunne til og med jeg med 14 i hcp vært med!! Da er det mange spiller som ikke klarer og knuse banen gitt! Med ca snitt på 3 i hcp i denne turneringen så bør det jo spilles godt under 78 i snitt siden banen er så lett...

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Kongsberg er vel egentlig kritisert fordi SLOPEN er for lett, ikke fordi banen er lett?

Truls

over 18 år siden

Truls

Det er riktig som NGB GT sier; det er slopen som er for høy. Nå skal også sies at, sammenlignet med f.eks. Meland og Nøtterøy, blir Kongsberg veldig, veldig snill.

Hvis cut'en blir høyere en 80, blir jeg meget skuffet.

M04

over 18 år siden

M04

Banen ble reslopet på høsten ifjor, gjeldende fra i år. Selv mistet jeg 2 slag (hcp 11).

Roughen begynner å bli voksen nå. Det burde nesten blitt satt opp hvite pinner en del steder, så folk ikke brukte så lang tid på å lete...

Spiller

over 18 år siden

Spiller

Tror ikke slakteren har vært på Kongsberg på en stund hvis du mener roughen der oppe er tynn nå. Den er tykk som et helvete utenfor fairway. Hvite pinner burde vært satt opp og cutten vil nok gå på 79. Det blåste en del der oppe i dag.

Duro

over 18 år siden

Duro

Gleder Meg,

For en 14 hcp'er er en 83 runde svært sterk. En slik runde får man ikke mange ganger i løpet av sesongen. Og fra back tee er det enda mindre sannsynlig.

Er nok kun 14 hcp'eren Fetter Anton som hadde greid den cutten :-)

Mads

over 18 år siden

Mads

Må si banen var meget bra i dag. Hvis du skylder på noe på banen så er det andre grunner til at du spiller dårlig. Syns banen var langt bedre enn jeg fryktet.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Ble 80 da...bra tippa da:-) selv om noen trodde på helt ned på 78

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Feltet i Amatour er sterkere enn noensinne. Jeg tippa cut på 80 i dag, mest fordi den har vist seg å gå 3-4 slag lavere enn i fjor på alle turneringene. Det er trist at forbundet ikke skjønner at de må gi flere fra amatour mulighet til å spille på P4.

Når det gjelder kondisjonen på Kongsberg så hørte jeg mange som sa at de var fornøyde med greenene. Det kommer nok litt an på hva man er vant med, men tydeligvis mulig å spille god golf uansett.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Fjosok: Litt sur kritikk okkesom.

Bra spill, synd at 8ern skal ødelegge en god runde.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg rota grundig på 8 eren i går. Har ikke spilt banen på noen år og var usikker på hvordan hullet så ut.

I dag føltes verre fordi jeg ikke klarte å sette en eneste putt over 67 cm, og greenene var enda tregere enn i går. Jeg forklarer det med at jeg ikke taklet greenene godt nok, og putta for dårlig under rådende forhold. Sånn klarte jeg å gjøre en runde som burde vært par eller bedre til en million over.

Ellers var det et bra arrangement, og bra at de hadde forecaddier der de hadde. (Bra at noen gidder å ta den drittjobben). Banen er morsom å spille, hull 12 kan de gi bort til Frelsesarmeen, greenene innbyr ikke til tillit, mange spilte kanongolf, jeg var ikke en av dem.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

....og forresten gratulerer til Grønmo, hva er det de spiser for noe der borte? Tredobbelt, ikke annet enn imponerende!

Rekande Fant

over 18 år siden

Rekande Fant

Å komme fra Kongsberg-greener til Miklagreener er som å stille opp i OL-slalom med akebrett.
Å komme fra Mikla-greener til Kongsberg-greener er som å kjøre Formel-1 løp på Øvrevoll.
Vet ikke hva som er værst, men det funker ikke særlig bra noen av delene.
Hadde vært fint om NGF hadde stilt visse krav til standard på ama-tour. Litt raskere enn Kongsberg og litt tregere enn Miklagard.

njaa

over 18 år siden

njaa

greenene på kongsberg var supre! trenger ikke rakke ned bare fordi du spilte dårlig.. de var topp, enkelt og greit........!!!

?

over 18 år siden

?

Hva slags skala bruker du når du sier greenene på Kongsberg var topp ??
Det var likt for alle, men resultatene taler for seg selv når et så sterkt felt på en så lett bane ikke klarer mer enn 4 runder under par. Ble masse ekstra slag for alle sammen på greenene.
De fleste birdier kommer etter god putting, dvs man senker mange putter på 4-5-6-7 meter. Det skjedde ikke på Kongsberg. Så utrolig mange putter som ikke nådde helt frem til koppen, og småchipper som hoppet til siden.

Men nå er Kongsberg historie, neste helg er det Mørk og der er greenene mye bedre enn de var i fjor. Men det er så pyton mye innpåsliten knott der. Alle må huske insektsspray ellers kan runden bli lite hyggelig

En som jobbet i helgen

over 18 år siden

En som jobbet i helgen

Av alle spillere som vi snakket med på Kbg i helgen fikk vi bare skryt av banen. vi får trøste oss med det.

mmmm-hmmm

over 18 år siden

mmmm-hmmm

vet ikke hvem du snakket med i helgen, og jeg spilte ikke ama-tour, men greenene er drit-trege og ikke jevne.
med "ikke jevne" så mener jeg først og fremst at det er forskjellig hastighet på hver eneste green, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor Greenkeeper ikke kan klippe ned greenene når det er så tett og fin vekst som det er her!

skjønner det rett og slett ikke. jeg kan kun forklare det med dårlig kompetanse på GK.

ujevne overflater er det også, og det er nesten ikke til å unngå når greenene er 1cm høye.

gjør følgende test:

hiv en ball på 1.ste greenen på Kongsberg, og legg deg flat på greenen og observer ballen. de nederste 3-4 millimeterne av ballen er BORTE!.
ballen ligger ikke PÅ greenen, den ligger derimot NEDI greenen.
umulig å beregne putter på slikt underlag, og Grønmo kara må ha spist noe veldig sunt og lurt for å få til den scoren de hadde i helgen...

gratulerer uansett, og nå håper jeg snart noen tar tak i ledelse og GK staben der og får ordnet opp. banen er jo så flott ellers. faktisk en av mine favorittbaner i hele Norge.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Tja, kan jo være at gutta fra Grønmo er såpass kompetente at de har fått med seg at man spiller etter de forholdene som til enhver til råder.

Ikke kritikk til de som ikke vant, men bare en tanke.

Medlem

over 18 år siden

Medlem

Jeg spurte greenkeeperen på Kongsberg for et par år siden hvorfor vi ikke kunne ha like raske greener på Kongsberg som på Tyrifjorden der greenkeeperen jobbet tidligere. Svaret jeg fikk var at Tyrifjorden og Kongsberg har omtrent like raske greener.

Så da så....

til medlem!

over 18 år siden

til medlem!

hehe...

Jeg og Tiger er da også "omtrent" like gode.... ;-)

Realiteten er at Greenene på Kongsberg ikke er bra! Sånn er det bare....
For at man kan kategorisere greener for å være bra på en bane er det noen punkter man må oppfylle.

Punkt 1.
Alle greenene må ha lik hastighet.

Punkt 2.
Alle greenene må være jevne. (uten humper og dumper)

Det er sikkert mange flere punkter man kan nevne, men allerede på disse er Kongsberg i trøbbel.....

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Hovedproblemet er nok at de er veldig treige. Det er utrolig sjelden man spiller treige greener som er jevne, der ballen ruller på linja. Ikke at jeg har noe peil på hvordan man skal løse det så undrer det meg hvorfor ikke greenene blir vertikalskjært, sandet og valset. Mulig et økonomisk spørsmål.

tvalo: de som spiller best vinner. Sånn er det bare. De som slår ballen nært stokken får senket flere putter. Jeg kan dårlig se for meg at Grønmo-spillerne hadde mer flaks enn oss andre. Jeg spilte med Ruben første dag og han spilte forrykende bra. Dog han også var uheldig innimellom selv om han spilte på par.

Jeg spilte med en stakkar i helga som spilte stjernegolf, men som var veldig uheldig med puttene sine. For min del fikk jeg aldri satt 3-5 meters putter, og kunne derfor ikke berge meg inn som jeg bruker. Det er veldig sjelden jeg bommer 6 putter innenfor 2,5 meter f.eks :)

Å si at greenene var topp fordi de var grønne blir rimelig dumt.

nja

over 18 år siden

nja

virker som om det er du som er dårlig til å putte for det gikk fint ann å sette putter i helgen... slo du den i linja så gikk den i!

Sludder og vås

over 18 år siden

Sludder og vås

Ballen holder SJELDEN linja si på Kongsberg. Jo lenger putten er, til flere humper og hull må den rulle over som dytter ballen ut av linja.

Den som hevder at ballen holder linja si på Kongsberg må ha veldig breie linjer. Trolig høyhandicappere som ikke har for vane å senke putter over 60 cm.

Men jeg kan gi kredit for at det er lett å dosere putten riktig. Har ikke hatt lange putter som gikk 5m forbi slik som lett skjer på raske greener. Derfor lett å unngå å 3-putte. Men som Gunder sier, putter på 3-5 meter har lav treffprosent i forhold til mange andre baner.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

nja: Ja og hvem er du da? Hvis du nå mener du kan stå for det du sier så kan du kanskje si hvem du er også? Jeg skulle ærlig innrømt at det var min egen feil å bomme korte putter hvis det var det, men når du sitter der og sier at jeg lyver så kan du gjerne stå for det også.

En annen ting er lange putter. Jeg hadde flere putter på 10-15 meter pga dårlige innspill. Ikke sjans i havet til å to-putte slike. Man måtte slå så sykt hardt at jeg skulle ønske jeg hadde en 38" putter for å få opp svinghastigheten. Når man slo puttene så hardt var det flere som begynte å hoppe noe hinsides siden de traff humper.

På raske greener derimot er det mye lettere å beregne lengde siden man ikke må dryle til ballen. For de av dere som synes Kongsberg har jevne greener, kom en tur på Miklagard (eller Evje etter det jeg hører) :)

Gunder

over 18 år siden

Gunder

La meg illustrere kort. På hull 3 hadde jeg en 1 meters birdieputt. Jeg leste greenen med bittelitt helning til venstre, ergo er jeg vant med å putte på innsiden av høyre hullkant. Holder putten litt lenger går den på innsiden og senkes. Bøyer den litt mer enn jeg tror treffer den enten midten av hullet, eller litt venstre. Fin teori, men i praksis funka det ikke. Putten hoppa bittelitt til høyre og stryker hullkanten uten å ha sjans å gå i. Hva om jeg hadde satt den midt i? Tja. Kanskje den ville fulgt linja mi og strøket hullkanten på høyre side.

Hull 4. 3 meters birdieputt som er på vei rett mot hullet, med svakt brekk mot venstre. 1 meter før hullet finner ballen ut at den skal hoppe til venstre. Bommer på hullet 3 kopper til venstre.

Hull 5 dag 2. Hadde en en 1 metring for bogey etter et skrekkelig innspill. Akkurat det samme som hull 3 skjedde her. Svak helning til venstre og ballen hopper høyre. Ergo en misset putt.

Er man vant å spille greener som brekker blir man veldig usikker på slike greener. Til slutt tør man ikke slå til ballen og man putter dårlig i tillegg til humpesprett og tjo og hei.

Det samme skjedde på hull 1, 11, 15 og 17.

Dette er hentet fra en sann historie i Gunders liv.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Uansett, den beste vinner, og det er likt for alle :) Men blæ så frustrerende.

hahaha

over 18 år siden

hahaha

virker som du tror du satt alle puttene på riktig linje.. bedre enn tiger? neppe.. lær deg å putte før du kritiserer helt ok greener!

ØB

over 18 år siden

ØB

Gunder:
Har sagt det før og sier det igjen... Jeg syntes det blir usakelig å sammenligne miklagard og kongsberg. På hverdager er greenfee 600 kr dyrere på Mikla (900 vs 300).

Det henger lissom ikke på grep at du da kan sammenligne de to banene.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Men på samme måte som Miklagardmedlemmene, med unntak av at MG medlemmene går ut og lar være å være anonyme, så forsvarer Kongsbergmedlemmene banen sin med nebb og klør, og svarer kun mot Miklagardmedlemskritikken.

Jeg har ikke spilt Kongsberg i år, og det er rett og slett fordi alle jeg kjenner som har spilt Kongsberg i år sier greenene er helt utrolig treige.

når greenkeeper da klarer å si at de er like raske som Tyrifjord, så må jeg le.

Tyrifjord har nå en greenkeeperstab som er meget dyktige, og som gjennom hele sommeren klarer å holde høy standard og bra hastighet på greenene.
vi har ikke fått klager fra gjester, hverken fra Miklagard, Kongsberg, Holtsmark, Haga, Hauger eller andre steder hvor jeg vet det har vært gjester fra.

Når da de samme personene sier greenene på Kongsberg er kjempetreie, og Gunder også, som er en rettferdig mann, så må jeg innrømme at det ikke frister å reise til Kongsberg akkurat nå.
jeg pleier å spille banen hvert år, for den er helt klart på min topp 5 liste over favoritter, og jeg håper det blir rom for en runde senere i sommer for meg også.

Kan vi ikke nå kalle en spade for en spade og jobbe med tilbakemeldinger som er konstruktive i stedet for å krangle om ting som egentlig er dødfødt.
Dersom det er feil at greenene er trege og ujevne på Kongsberg, så kom med en stimpmåling da vel. gjerne fra flere enn en green også.
slutt i hvertfall med tåpelige anonyme utspill mot de som tross alt tør å stå frem med eget navn og komme med konstruktiv kritikk.

Jeg er medlem på Tyrifjorden, og er enig med ØB som sier det ikke kan sammenliknes med disse banene og Miklagard, men å si at det er usaklig blir vel overdrevet, for det må jo være et mål å få så bra greener som mulig for den økonomiske rammen man har.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

det henger ikke på greip å kalle greenene på kongsberg for gode heller, du trenger ikke reise langt for å finne bedre (bl.a. skoger)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

liten digresjon,
veggiss, hvordan går det med veksten på Holtsmark nå da?
Jeg håper å få spilt der 2. juli... :)

veggiss

over 18 år siden

veggiss

nja...det finnes vel bedre greener på østlandet ;) det går fint å spille der, men det er litt lite gress på enkelte greener, med den følgen at de er ujevne. hastigheten er helt ok.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Gunder: Tror deg på det du sier, og er enig i at greenene er "the low end" på stimp skalaen. Men føler vel kanskje at mange gjemmer dårlige putter bak "dritt greenene på KG". Skal være så ærlig at jeg synes det er kritikk som ikke føles helt rettferdig, men som vi alle vet så er ikke verden rettferdig.

Jeg har ikke problemer med uthopp og andre morsomheter på KB, kan jo være at jeg aldri er på linja :-) Mmm.. Slo meg akkurat at det kan være grunnen at noen faller oppi koppen, at de hopper ut av feil linje altså !

For Dere andre, så håper jeg Dere ikke utelukker KB i sommer grunnet trege greener. Vi kan vel være enig om at KB har mange gode kvaliteter som kan veies i den positive delene av vekten, eller ?

Skulle vi ikke spillene banene som vi hører dritt om, så er det vel bare simulatoren på Svalbard som kan spilles !

Veggis: Ikke helt enig, men smaken er som du vet, delt. Ser frem til å spill på Holtsmark i Sep. (Synes personlig at Holtsmark har Norges flotteste bane)

Yngve: Du er hjertelig velkommen å komme en tur å teste selv, da kan du jo også kommentere basert på egen erfaring.

Og ja, vi forvarer banen vår, hvorfor ? enkelt, vi synes banen vår bra.

HM

over 18 år siden

HM

Greenene på Holtsmark er IKKE gode.
Blir tull å si at hastigheten er OK når det er blanding av gress og grus som Holtsmark nå har. De har ujevn hastighet og det må ha skjedd et under siden tirsdag siste uke hvis de er gode nå.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

tenkte å komme på besøk til dere på torsdag tvalo01, jeg liker banen så godt at greenene får være som de er :) (ikke at jeg treffer dem uansett da)

i et nøtteskall

over 18 år siden

i et nøtteskall

tvalo sier det som det er: Kongsbergmedlemmene (de fleste) synest greenene er OK. Og da blir de ikke bedre.
Kongsberg er ikke akkurat den klubben som sender flest spillere til turneringer på de beste banene, så det er vel ikke rart medlemmene er fornøyd slik som det er. Når man ikke vet bedre så er man gjerne fornøyd med det slik som det er. Holder i massevis når Hans og Per med noen og tjue i hcp skal ta med GK-konene sine på søndagstur.

Er ikke lenge siden jeg leste i et svensk golfblad (husker ikke om det var Svensk Golf eller svenske Golf Digest) at antall greenfeerunder var nedadgående og de klubbene som mistet flest gjester var de med dårlige eller treige greener. Treige greener var definert som under 8,5 på stimpen. Normal (anbefalt) hastighet så langt nord som til Østersund var definert som mellom 9 og 10 fot både på svingel og krypvein greener.

Nå nevnes økonomi som en faktor som skiller Miklagard og Kongsberg, og det er helt sikkert riktig med de medlemsprisene de har på Kløfta. Men hva med andre baner, som f.eks Tyrifjorden. Det er vel ikke særlig forskjell i inntekter for disse to klubbene, kanskje ØB kan forklare grunnen til forskjellen mellom disse to klubbene. Yngve, hvor mye koster årsavgiften på Tyri, og hvor mange fullt betalende medlemmer har dere ?

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Nå er det vel ikke mange norske klubber som sender spillere til de beste banene !

Har sålangt iår spilt 12 baner, og klarer ikke å se at de andre banene hadde mye bedre greener enn våre, mange er raskere ja, men ikke jevnere enn hva vi har. Er ikke helt sikker hvordan man dokumentere dette. Men anntar noen vil informere om dette pronto.

Har selv vært kritisk til hastigheten på våre greener det siste året, men at de er fulle av hull og humpler stemmer ikke.

"i et nøtteskall " mann deg opp og skaff deg et Nick når du slenger med leppa, så kan vi få Gunder til å sette oss opp i samme flight i Sep, da kan vi ha en 4 timers disk om emnet.

i et nøtteskall

over 18 år siden

i et nøtteskall

Sorry tvalo, når dere spiller på Holtsmark har jeg sikkert kommet meg opp av rullestolen og humper jeg rundt på krykker. Men golfspill er helt utelukket. Kanskje neste år....

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Lykke til, kanskje neste år. God bedring.

ØB

over 18 år siden

ØB

I et nøtteskall:

Jeg er ikke sikker på budsjetter, medlemsmasse o.l på TF så det kan jeg ikke svare sikkert på. Men allikevel kan jeg synse litt

Jeg vil tro TF er en sterkere merkevare enn Kongsberg. KB ble bygget når det kom veldig mange andre baner og hadde flere konkurrenter??

Kongsberg ligger i ingenmannsland. 1 time fra Vestfold hvor de har flere baner å velge mellom. Det samme gjelder hovedstadsdistriktet hvor det er utallige baner innenfor en halvtime.

Hvis Kongsberg konkurrerer med en kvalitetsmessig lik bane er det veldig lett for forbruker å velge den med kortest reisetid.

SOm sagt er dette kun synsing og ikke noen fasit.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Du har selvsagt helt rett når det gjelder plassering ØB, men det må jo også sies at har man god kvalitet på anlegget, da er sjansen større for at gjestene kommer.

greenfeegjester er det underskudd på i hele markedet, så det er vanskelig å synse på hvor mye man får av å ha god kvalitet.

Det er vel også derfor flere klubber prøver andre og nye måter å drive klubben på, ref. Holtsmark, Miklagard, etc.

medlemsbaner er de som klarer seg best, siden de har forutsigbare budsjetter.

Kongsberg overlever fordi den er utrolig fin, og stort sett er i god stand.
at greenene har blitt diskutert mye de siste par årene vet jeg også, for det har jeg fulgt med på, og har også reist for å spille Kongsberg fordi jeg ikke trodde på de som kritiserte greenene der i en debatt for en sesong eller to siden.

Tyrifjord har ca. 5000 i årsavgift, og 1200 fullt betalende medlemmer.

banen har vært super de årene jeg har vært medlem(4 år nå) og mye takket være en sinnssyk dugnadsånd hos greenkeeperstaben som er så glade i banen sin at de sitter på terrassen hver kveld og nyter en øl og ser utover de nærmeste hullene...... :O)

Men, ØB, hvilke baner mener du er i kategorien kvalitetsmessig lik?
jeg spør av nysgjerrighet altså.... skal jo komme og spille snart :D

ØB

over 18 år siden

ØB

Det har jeg egentlig ikke noe formening om, har ikke spilt så mange baner i år. Brukte det kun som et eksempel med tanke på dette med avstand og valg av banen.

Kongsberg har vel 4800 i avgift men de har ikke så mange fullt betalende som Tyrifjorden.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Det var ikke meningen å si at jeg synes at alle baner i Norge skal ha samme kvalitet som Miklagard. Jeg skjønner jo at klubbene har forskjellige forutsetninger på flere måter enn bare økonomi for å skape gode greener. Jeg fortalte kun om MIN erfaring på banen. Når noen sier at forholdene er topp, så er jeg veldig uenig. Vi har mange baner i Norge som har jevne og fine greener - Kongsberg er dessverre ikke en av dem. Jeg forteller også om mine erfaringer uten hemmelig nick slik at kanskje det kan virke litt mer seriøst, men jeg skjønner jo at det ikke funket. Jeg står for det jeg sier. Jeg er god med puttern på gode greener, og jeg er skrekkelig på ujevne greener. Eneste grunn til at jeg har rundt 4 i hcp er putting og nærspill. Og når en anonym person ler av meg og sier at jeg unnskylder meg pga dårlig putting, ja da preller det av :)

Jeg elsker å spille golf på Kongsberg pga naturen og banen. Og jeg blir ikke å la være å spille banen bare fordi greenene er noe ujevne. Nettopp så godt liker jeg å spille golf på Kongsberg.

Jeg mener bestemt at de aller fleste i helgen ville scoret 4-5 slag bedre hvis greenene var på nivå med mange andre baner jeg har spilt i år. Og jeg må ærlig innrømme at jeg haaaaaaater å putte på treige greener. Men det er fordi jeg spiller på prima greener ellers.

lms

over 18 år siden

lms

4-5 slag er jo helt sykt å komme med.. tror ikke cutten ville gå til 75 bare fordi greenene haded vært en smule raskere.....

I et nøtteskall

over 18 år siden

I et nøtteskall

OK, så har Tyrifjorden 2,5 ganger så mye penger å rutte med som Kongsberg, og har derfor mer penger til å kvalitetssikre banen dersom lånene betjenes med noenlunde samme sum.
Men uansett så koker diskusjonen om Kongsberg-greenene ned til at klippehøyden på greenklipperen burde justeres ned en millimeter eller to, og det koster ikke akkurat skjorta.
Det sier litt om ledelsen når man prioriterer blomsterbed på rangen foran kvalitet ute på banen. Det er tross alt en golfbane, ikke en botanisk hage. Men hva kan man forvente når halvparten av styret de siste årene både i klubb og bane ikke er kommet lenger i golfkarrieren enn til Grønt Kort.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Ims: jeg taler av egen erfaring. Men jeg er jo enig i at en cut på 75 er dust :) Første runde mista jeg 3 slag på putter under en meter. Sånne bommer jeg ikke ellers. Og spesielt ikke når det var uten vanskelige onduleringer. Kjipt for lille meg som spilte min livs runde. Snufs.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Med fare å utale meg om ting jeg ikke kan (ikke at det stopper oss til vanlig), så er siste melding at gressveksten på KB er for tett ! Greenkeeper har gått til innkjøp av ny maskin som skal kunne skjære greenene oftere. Anntar det har med å kutte røtter på vekster som ikke er ønskelig på en green.

Takk for de varme ord Gunder, overser glatt siste del av meldingen etter den.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

tvalo: Si ifra om de får greenene kjappere. Da SKAL jeg under par på KB. Er lov å håpe :)

ØB

over 18 år siden

ØB

Greene ble forresten klippet på 4.5mm i helgen hvis jeg ikke tar helt feil... Hva som er vanlig på andre baner vet jeg ikke.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

ØB: hva var stimpen på den broa? den føltes ut som 0,000000002. Bare spør King Ben som kjørte kjærra fast :D

Parkvesenet

over 18 år siden

Parkvesenet

3-3,5mm er vanlig, og gir ca 8 på stimp.

;)

over 18 år siden

;)

Da tror jeg det må være store forskjeller på gresstyper rundt om kring. Så vidt jeg husker klipper de mikla på rundt 3.75 nå(kanskje kortere etter det greenarbeidet de gjorde forrige helg), men uansett så var det mye raskere enn 8 på stimpen der, med 3.75-klipp.

ØB

over 18 år siden

ØB

Parkvesenet: I helga var det 8.5 på stimpen med 4.55 mm høyde...

Stimpen på brua er helt syyyk. Er redd du må ha flere nuller etter komma... Fikk du nerver og gikk rundt i helga? Tipper en såpass traumatisk opplevelse henger igjen en stund...

over 18 år siden

Det var neimen ikke noe 8,5 stimp på konsberg i helga nei.
måler dere stimp i nedoverbakke eller?
tipper den var 6,5-7 maks!

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Med tanke på diskusjonen i dette emnet, så bør vi alle lese denne måneds Norsk Golf side 58-60. En kjent herremann fra helgen uttaler seg med tyngde om putting. Herren ble vel nr 17 i helgen.

Parkvesenet

over 18 år siden

Parkvesenet

Mulig det var 8,5' på stimpen rett etter klipping og valsing på green 9, 15 eller 18 der Stimpmeterkomiteen vanligvis måler. Disse tre greenene er de klart raskeste på banen. Men kom ikke å si at det var 8,5' på 7 eller 16 eller noen av de andre for den saks skyld.

StimpPeter

over 18 år siden

StimpPeter

Nå i 2007 så får man kjøpt alle slags fantastiske elektroniske steindyre innretninger og alle mulige hjelpemidler for alle mulige golfsykdommer.
Men stimpmeter, det er faen ikke å oppdrive noe sted.
Skulle ha vært morro å ha ett i bagen...

Pedro

over 18 år siden

Pedro

Ikke at det bryr meg hva greenene faktisk hadde i hastighet, men det bryr meg at det var de treigeste greenene jeg har spilt på. Kjedelig at en amatourarrangør ikke får til bedre greener. Vi bor vel for langt nord.

Frank Ellingsen

over 18 år siden

Frank Ellingsen

Hvorfor er ikke resultatene noe bedre på de banene med så fantastiske greener da? Ama-tour på Miklagaard burde jo bli vunnet på -10 den da. Banen er jo som et stort jorde og du er sjelden i store vansker. Lengden fra back er ikke problem for de som spiller der. Så vent til etter at den turneringen er over kommer det vel en diskusjon om at det er for raske greener der oppe. Er green litt treg, så slå til ballen litt mer da. I fjor spilte jeg turnering på Halmstad. En rimelig god bane vil vel mange si. 8.6 på stimpen. Møkkabane alså...

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Frank E: Godt poeng, vi må vel bare innse at de fleste her er singelhcp. når det kommer til syting.

gamebreaker

over 18 år siden

gamebreaker

Jeg var så heldig å registrere 88 slag siste dag, men det var desverre ikke greenene som gjorde resultatet som det ble. Rett og slett en dårlig dag.
Takk Kongsberg for en hærlig bane!

Til Ellingsen

over 18 år siden

Til Ellingsen

Hvorfor er ikke resultatene bedre på Miklagard ??
Det er fordi mange kommer fra klubber med sirupsgreener som Kongsberg og da har man null sjans til å putte godt på Miklagard. Det er en helt annen øvelse. Man klarer ikke å utvikle feel for greener med 12 på stimpen ved å trene på stimp-7-greener.

Dessuten er Miklagard en kilometer lenger enn Kongsberg. Hullene på Kongberg blir målt i zikk-zakk, mens spillere på ama-tour nivå lett kutter bort så mange hjørner at de sparer 500m.

Kongsberg er en av de letteste banene i landet hvis den spilles klokt.
Stoler du på innspill på 100-120m med påfølgende 2-putt i stedet for å knuse ballen i utslaget for å prøve å legge seg opp til chipper på 40-60m så er Kongsberg dritlett.
Dessverre så gjorde altfor mange av ama-tour spillerne sist helg dristige valg i sin grådighet etter birdier, og havner du i røffen på feil sted så straffer Kongsberg hardt.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Til Ellingsen: Bare av nysjerighet, hva er beste runden du har registert på Kongsberg ? For Info så tror jeg banerekorden er på 67 (Jan Are Larsen), unge herr Torp har gått på 64, men det var ikke i slagkonkuranse.

PS: Tror ikke de 104 som spilt i helgen setter pris på at du antyder at de er ukloke (dumme !)

Elling

over 18 år siden

Elling

Sier ikke det er lett å score høyt, men det er veldig lett å unngå katastrofe.
Og hva amaturspillerne setter pris på av uttalelser eller ikke bryr jeg meg lite om, men tror neppe de med 1-2 i hcp setter pris på å ha gått runder langt oppå 80-tallet på Kongsberg og misset cutten.
Det viser seg gang på gang på ama-tour at det holder i massevis å spille trygt på par, kanskje tilogmed planlegge en bogey på de vanskeligste hullene. Når vinneren har pluss-score og topp ti går over +10 er det ingen vits å spille risikospill. Her har de fleste på ama-touren masse å lære.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Haha. Singlehandicap i syting? Nå må jeg le. Jeg gav en tilbakemelding til de som sa at forholdene på kongsberg var topp! At greenene var topp! Det er de ikke.

Skal dere sammenligne Miklagard med Kongsberg på score-nivå, så må dere sammenligne gult utslag. Å sammenligne svart med gult på Kongsberg blir passelig latterlig. Det er greit nok at de som kan slå langt, slår langt, men greenene er betraktelig vanskeligere. Havner man i roughen blir det kjapt et slag ekstra pga lengden på hullene.

Bjørnstad har spilt på 69, og var det Kaenche (hur skriver man det?) har vel spilt 68 fra svart.

Når til og med JEG klarer å spille Kongsberg rundt par, og miklagard 6-7 over på det beste, ja da er det en vesentlig forskjell.

Vi får se hva dere spiller på Amatouren neste helg da :) Jeg blir meget happy med å komme på 70-tallet.

Elling: Veldig sant det du sa der ja. Man må spille lurt for å score.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her