Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Moss & Rygge golfklubb

tja

over 18 år siden

tja

Noen som kan gi en tilbakemelding på hvordan denne banen er nå?

ja

over 18 år siden

ja

grønn, flat, norges merkeligste bunkerplasseringer og gode greener.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Flat? Sammenlignet med hva?

chris

over 18 år siden

chris

Flatt på Evje? Lurer på hvor du spiller til daglig..

Kvaliteten på banen er veldig bra og det har grodd skikkelig godt den siste uken, greener i norgestoppen.

ja

over 18 år siden

ja

ok, det er ikke paddeflatt da....

spiller vanligvis Miklagard Bogstad og Hauger. Tyrifjord også, når jeg vil se noe vakkert.
Evje derimot.... merkelig bane. Jeremy Turner er en gartner, ingen banedesigner.
Har noen sett bunkerne på hull 8 uten å lure på hva i alle dager han har holdt på med?
Hvorfor skal man bygge et langt par 3 hull hvor de som blir straffet mest er de som slicer inni granskauen, mens de rettslående ikke har noe å frykte overhodet???

det var bare ett eksempel. det er mange på den banen der.
hva med hull 3 for eksempel? det er et sånt "must be a hole here to transport the players to a real hole", for hull 4 er ok.

forøvrig noen flotte par 3 hull der, og morsomt å spille med så god kvalitet, men jeg merker at dette er en av få baner i Norge hvor jeg blir irritert over designet.
Krokhol har en unnskyldning, for de har et landskap hvor man ikke har noe valg.
Moss & Rygge hadde et flott stykke land, hvor Robert Trent Jones Jr. kunne skapt noe magisk. i stedet har det blitt et jorde med masse merkelige hull, bunkere og supergode greener!

er det virkelig ingen som er enig med meg? I så fall, så skal jeg jaggu gi banen en sjanse til, for da må jeg gå i meg selv..... :IO)

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Prøv å gå banen en gang til, så vil du kanskje forstå at bunkerne på 8 er plassert for å fange opp dårlige slag.
Vil tippe at 3/4 av alle slag på hullet havner der.
Er enig i at ikke hull 3 er det sterkeste, men resten av banen synes jeg er veldig bra inklusive noen riktige perler.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Spilte Evje søndag, og banen er i veldig bra stand. Greenene har vært kjempebra helt siden åpningen i slutten av mars, og nå er fairwayene veldig fine, jevne og grønne etter at det regnet en del for et par uker siden, etterfulgt av sterk varme. Det samme været førte til at roughen har nådd julinivå, og det betyr at at den straffer slik den skal. I starten av sesongen kan man oftest slippe unna uten å bli veldig straffet på Evje, men nå er det lurt å holde seg på det korteste gresset!
Til den som mener Evje er flat. Ta en tur til. Hull 3, 7, 9, 12, 13, 15, 16 og 17 er i hver fall alt annet enn flate.
Til dere som syns hull 4 er merkelig: Alle opplever slikt forskjellig. Jeg syns selv det er helt rått å ha et hull som er så ekstremt ulikt i forskjellig vind. Når det er nordavind, som er ganske sjelden, kan man drive frekt på venstre side av bunkeren, og nesten gå inn mot greenen (de aller beste har sikkert mulighet til å gå helt inn da). Når det blåser sterkt fra sør, som det en del ganger gjør, skaper det tøft innspill, særlig hvis man har slått ut litt langt til høyre. Syns det er artig at baner har et par skikkelige dogleghull, slik Evje har på hull 3 og 17.
Personlig misliker jeg kun hull 16, men det er vel fordi jeg syns det er vanskelig...

Ja

over 18 år siden

Ja

"plassert for å fange opp dårlige slag"

og dette betegner en bane med godt design synes du?

Jeg skriver jo akkurat det samme i teksten over!!
de som slår noenlunde rett spiller et par 3 hull som ikke har noen hindringer.

hvorfor skal straffen tildeles grøntkortspillere og pensjonister? (unnskyld stigmatiseringen, men det handler om grov slice!)

Hvordan spilles det hullet av venstrespillere da tror du?

ingen bunkere omringer greenen på dette flate og pregløse par 3 hullet.

jeg liker også en del av hullene på Evje. jeg sier bare at jeg synes banen er dårlig designet. det kan være fint der alikevel!

hull 1: elendig åpningshull hvor du ikke ser nedslagsfeltet til ballen hvis du driver anstendig langt.
hull 2: helt ok, men fullstendig pregløst med en god green til å avslutte hullet med.
hull 3: helt dustete hull hvor man ikke kan tenke strategi, men bare "ta sjansen eller ikke ta sjansen"
hull 4: fint par 5 hull
hull 5: pregløst
hull 6: fint og spennende par 3 hull
hull 7: helt typisk for Evje. "Her må vi ha et transport hull opp til det neste transporthullet"
hull 8: banens desidert dårligste par 3 hull. kun laget for å straffe høyrehendte slicere....
hull 9: artig ondulert hull med utfordringer for de fleste

hull 10: vakkert kort par 3 hull som er fint bunkret og faktisk kan straffe både høyre og venstrespillere
hull 11: flat dogleg med bunkere som jeg aldri har hatt i spill. hverken når jeg slo kortere eller i dag.
hull 12: artig skrånende hull, hvor man må være presis som bare det, og helst ha kontroll på drawen for å få et godt utslag. tøff greenplassering.
hull 13: igjen, et typisk evjehull.her må man transporteres nedover for å komme til:
hull 14: banens morsomste hull. alltid spennende når man plasserer greenen omringet av vannhinder. flott er det også.
hull 15: helt ok, men utrolig vanskelig for de som ikke slår rett og langt.
hull 16: zzzzzzz.....
hull 17: spennende med den lille dogleggen, men igjen, hva er forskjellen fra de andre?
hull 18: zzzzzzzz....... fin green da....

sånn ser Evje ut i mine øyne.

seriøst, jeg mener ikke å utgi meg som en som kan så mye om design, men jeg har spilt nok baner til å ha en viss formening. i tillegg, så deler jeg mine meninger med spillere i alle klasser, og danner meg bilder ut fra hvordan andre oppfatter det også.

og, jeg kan sitere meg selv. Jeremy Turner er ingen golfbanedesigner. han er en landskapsarkitekt som norske nystartede klubber har gitt et merkelig heltestatus.

Sokkerøyker

over 18 år siden

Sokkerøyker

Luna har virkelig røyka sokkene sine. Du skal slå et skrekkelig elendig slag for å havne i bunkerne på hull 8. De er plassert 30 m kort om greenen. Fairwaybunkere på et par3? Utrolig merkelig. Hvis 3/4 av alle slag havner i bunkerne der undrer jeg virkelig hva slags shankere som spiller på Evje.

Jeg støtter "Ja" fullt ut. Merkelig design, men veldig bra kvalitet. Hullene jeg ikke liker er: 1 er kjedelig, 3 er halvbra, 8 lite bra, 9 er blindt uansett hvor langt/kort du slår utslaget, 10 er nydelig, 11 er kjipt, 12 er like så, 13 er grufullt, 14 er en perle, 15 er en perle, 16 har tullete innspill med for mye bingo, hull 17 er veldig bra, hull 18 er ordinært. Etter min mening altså :) har dessverre aldri likt Turners baner, bortsett fra Nøtterøy.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

"Ja", du skriver om hull 12 at det har bunkere du aldri har hatt i spill? Har du spilt det mange ganger? Som du kanskje vet, er det oftest motvind på det hullet, ettersom det går sørover. Når jeg spiller der, som er i snitt et par ganger i uka, er det alltid en eller to spillere som havner i fairwaybunkeren på høyre side. Slår man derimot en liten draw, står flere bunkere på rad og rekke klare til å samle baller på venstre side. På innspillet, som veldig mange slår for kort, nok en gang fordi hullet er ganske langt og svært tøft i motvind, ramler en rekke baller i bunkeren for kort for greenen. Det er direkte tåpelig å si at bunkerne ikke kommer i spill på det hullet, for det gjør de hele tiden. Og da snakker jeg ikke om for høyhandikappere, for de kommer ikke frem til disse bunkerne, men må gjerne bruke tre slag inn.

Men på den annen side, jeg forstår ikke helt hvorfor jeg gidder argumentere, når du omtaler hull 16 som "zzzzzzz...". Det er et sjeldent spektakulært hull, hvor du enten må satse på å gå over bekken på utslaget, noe som krever en carry på over 180 meter, og det skal slett ikke gå 10 meter for langt til høyre, for da er trerekken langs vannhinderet på høyreside i veien for neste slag. Du har i tillegg stor høydeforskjell og en helt ekstrem green med to nivåer, og går du noen meter for kort, ruller ballen ned fra greenen.
Jeg opplever i hvert fall sjelden å sovne på det hullet!

chris

over 18 år siden

chris

30M kort om greenen er vel ikke helt riktig..?

Se her http://www.golfatlas.no/extgolfatlas_i.asp?k=moss&h=8

Med flaggplassering et stykke utpå høyre side er det lettere å havne i bunker enn man skulle tro, spesielt med litt vind.

Sokkerøyker

over 18 år siden

Sokkerøyker

Og der har Golfatlas vært meget kreative med bunkerplasseringen. Fantastisk bra tegnejobb. Not.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Nei, du har helt rett, Chris. "Ja" må ha sett helt feil her. 30 meter kort for green er naturligvis ikke riktig på hull 8. Hullet er fra gul rundt 190 meter langt og vendt rett mot sør på det stedet på banen som er mest utsatt for vind, altså er det knalltøft mange ganger å nå frem til green, uansett hvilken kølle du velger. Den første bunkeren ligger til høyre for greenen, og starter omtrent 10 meter fra greenen, et helt genialt sted å legge en bunker, mener jeg.

PS! Jeg beskrev i et innlegg lenger opp min oppfatning av hull 3, men jeg kalte det ved en feil hull 4. Sorry... Hull 4 er i hvert fall ikke mulig å drive greenen, uansett vind!

Birger

over 18 år siden

Birger

Kanskje arkitekten tegna inn bunkerne der, men de som bygde banen mangla dybdesyn?

chris

over 18 år siden

chris

Bunkerne på hull 8 ligger der de er tegnet inn.
Sammenlignet med bilde fra Google Earth og de er tegnet helt riktig.

Birger

over 18 år siden

Birger

Utrolig rart. Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen. Da tok jeg feil

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Ja.
Hvor mener du bunkere skal plasseres på et par 3 på over 190m
Foran? For å fange opp marginalt for korte gode slag.
Om det i hele tatt trengs bunkere på et så langt hull, er en annen ting.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Det som er litt trist med dette hullet, er at det er litt flatt, og jeg kan være enig i at det er litt "transportetappe". Jeg ser for meg at en liten dam på venstre side av fairway, 30 meter kort for green, hadde vært noe! Kanskje med et lite springvann med resirkulerbart vannsystem... Kunne blitt idyllisk og økt spenningen en smule.
Samtidig er det nok av dem som allerede sliter godt med i det hele tatt å nå frem på dette par 3-hullet.

Birger

over 18 år siden

Birger

Slik de er på baneguiden ser de bra ut. Men jeg husker ikke hullet slik i det hele tatt. Husket at dem ikke var i spill. Men jeg kan ta feil - som jeg sa i forrige innlegg.

Birger

over 18 år siden

Birger

Det som er trist med Evje er 3, 7, 11 og 13. Disse hullene er sånne dårlige hull som alle baner har ett av. Tyrifjorden har ett, Evje har 4.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg liker Evje, men er nok enig i at det er noen rare bunkerplasseringer der.
Jeremy Turner fikk en gyllen mulighet til å tegne en perle, men endte opp med en helt average bane av, og det må nevnes, særdeles god kvalitet.
er alltid gøy å spille baner som har så bra fairwayer og greener som Evje varter opp med!

flytt og redesign et par bunkere her og der, så er mye gjort ... :O)

Birger

over 18 år siden

Birger

Det er jo greit å kunne se bunkerne fra der man slår også. Usynlige bunkere som plutselig dukker opp når man går fram til ballen sin er rimelig døllt.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Du er nå rimelig kravstor Birger.
Leser du skilt eller baneguide, vil du se hvor alle bunkere ligger.
Jeg regner med du husker hvor disse ligger neste gang du går.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her