Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nedadgående greenkvalitet

Grønne Anton

over 18 år siden

Grønne Anton

Etter å ha spilt golf en del år, gjennom hele golfboomen, sitter jeg igjen med et intrykk at greenene de fleste steder er best når de er nye. Etter noen få år får de fleste baner greenproblemer, og har de først fått dårlige greener er det nesten umulig å komme tilbake til god gammel standard.
Jeg fordeler spillet på langt flere baner enn gjennomsnittsgolferen, og synest i år det har vært nedadgående tendens på flere baner enn "normalt". Har besøkt 3-4 baner som i fjor hadde svært bra greener, men i år har det vært rene sorgen med ujevn gressvekst og nakne områder. I år gjelder det også (for første gang) min hjemmebane.
Hvordan fjerner man sopp og ugress fra greenene ? Hva gjør man med tunrapp ? Hvordan reparerer man lettest isbrann og snåmugg ?
Noen grønne menn her som kan gi råd ?

Cagiva

over 18 år siden

Cagiva

Nordpolen

Kanskje vi som bor på nordpolen må leve med kunstgress på tee og green? Har ikke prøvd selv, men hører rykter om at det funker helt ok.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Mange klubber har ikke råd til gode fagfolk og nødvendige budsjetter til gjødsel, gressprodukter og maskiner som kreves for profesjonelt vedlikehold av greener spesielt men også fairway. Greenkeeper er et yrke. Noen klubber gjør avtaler med bonden på hjørnet. De er flinke med potetene sine men greener kan de ikke.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg er ingen greenkeeper, men har hørt at en normal oppbygd green har en levetid på mellom 10 og 15 år.

Dersom det er riktig, så betyr vel kanskje det at en del baner begynner å få gamle greener som trenger å skifte ut masse og toppdekket.

dette tipper jeg Brian vet noe om. lets call the church police!

"The-----church police!"

gud, så festlig...

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Så langt man har kommet på kunstgress fronten så skulle man vel tro at det snart er et fullgodt alternativ. Gleder meg til så er tilfellet iallefall. Tenk å få perfekte greener uten særlig behov for vedlikehold fra mars til desember. :)

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Det er absolutt kommet bra kunstgress de siste årene. På PGA merchandise-messa i fjor titta jeg på noen forskjellige. De var kjempefine å chippe på. Usikker på hvordan lange slag blir tatt imot. Men en god løsning for polargolferne er det absolutt :)

What?

over 18 år siden

What?

Kom over denne en dag, da jeg satt og surfet etter greengress til verandane min :o)

Litt annet klima der nede, men interessant tanke for oss snømenn også.

http://www.ozgolftechnologies.com.au/

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

Det er helt riktig at nysådde greener er bestående av stort sett bare den gresstypen en sår. Derfor er greenene perfekte de første årene. Så kommer tiden da greenene skal vedlikeholdes! Mange årsaker til at andre gress typer etablerer seg i greener etterhvert som tiden går! Får en ikke etablert et dypt rotsystem så vil f.eks tunrapp lett finne veien inn! Tunrapp finnes naturlig over hele Norge. Den er i utgangspunktet ettårig å setter mye frø ca 2 ganger pr. år. Nye greener kan håndlukes, men få baner har råd til å ha noen som luker hele tiden. Tunrappen har røtter i overflaten og vokser som regel der hvor det blir tråkket mye og andre gress typer ikke klarer å få ned røttene. Alt av sår i en green lager plass for etablering av tunrapp! Nedslagsmerker som ikke blir fikset, kommer ofte med tunrapp som resultat! Har man overvintrings skader, sklir tunrappen inn! Etter hvert bygger det seg opp et lag av døde planterester i øverste delen av greenene, dette gjør at det dannes et lite filtlag av organisk matriale og vann får vanskligheter med å trenge ned i sanden! Glemmer man da å vertikalskjære og lufte, vil man ofte konpensere med å vanne å gjødsle oftere! Da er løpet kjørt! Da får man mer vann kun i overflaten og det passer tunrappen godt!
Dette er et tema som greenkeepere er opptatt av hele tiden! Vi har ikke klima som bryter ned organisk matriale så fort som vi ønsker...så....

Bob

over 18 år siden

Bob

Tror ganske visst at fuglene fra Larvik vet hva han snakker om..... Ett problem i Norge er at det en svært mange klubber som startes opp av "ufaglærte golfere med mye godt mot" som kanskje ikke helt tar høyde for at banen skal driftes i etterkant og kanskje ikke helt har økonomi til å engasjere @lle Fugler og hans likesinnede. Dette kommer nok etter hvert.

Når banene oppdager at det å klippe gress på golfbanen er noe anderledes enn å klippe plenen hjemme så kommer kravet om Greenkeepere og de gode er få og begrenset og skolen har lagt ned Greenkeeperlinja ..........

en annen side av samme sak

snappy

over 18 år siden

snappy

Hvordan fjerner man sopp og ugress fra greenene ?

Sopp må man nok sprøyte middel på. MAn må lufte greenene mye, spesielt der det er sopp. Tørke greenen er pgså viktig. Må ikke ha mye fuktighet. Ugress = Tunrapp

Hva gjør man med tunrapp ?

Her er det bare å sette seg på kne å rive dem opp. Dette gjøres på mange baner de første mnd. Men etterhvert gir amn liksom faen. Er mye jobb da.

Hvordan reparerer man lettest isbrann og snåmugg ?

Det som er viktig er jo å skrape av det øverste laget av greenen som er skadet. Det blir en svart hinnen (olje lignende) på områder der det har vært is brann, sopp e.l. Denne hinna må tas bort for at gresset som er inntakt under skal komme opp. Her kan medlemmer som har litt peiling hjelpe til. Skrap av den svarte filmen (dette er alger eller noe slikt) med en greengaffel. Lag mange hull med greengaffelen etterpå. Jevn ut med putteren etterpå. Dette vil ikke se fint ut med det første, men gress vil komme. Ujevnheten blir ordnet ved første dressing.

Jeg sitter på huk å fikser, drar opp tunrapp osv når andre putter... Hadde alle gjort det ville ting vært bra rundt om. Men er du ikke sikker på hvordan det skal gjøres spørr greenkeeper. Folk kan jo ikke fikse nedslagsmerker en gang om dagen... Presser greengaffelen ut over !!!!!.... Press den heller inn mot center av merket. Da blir det bra

Yngve

over 18 år siden

Yngve

snappy, det du sier om å reparere nedslagsmerker er helt klart et viktig poeng.

MEN, så er det nå slik da, at de lærde strides om hvilken teknikk som er riktig, og noen sier det er avhengig av gresstype, underlagstype, etc.

jeg så til og med en film med en greenkeeper i sverige, som snakket flytende Swenglish, som beskrev og viste med nærbilde hvordan man skulle reparere merker.
han dyttet gaffelen utover!!!

jeg dytter innover og flytter friske røtter mot senter av merket. det har jeg lært av vår greenkeeper, samt greenkeeperen på Ballerud som kom og kjeftet på meg en gang jeg dro utover.....:O)

!"#

over 18 år siden

!"#

press ut eller inn, bare dere for guds skyld IKKE løfter gaffelen opp i midten! DE store brune, stygge merkene som blir da er forferdelige! Man river jo av alt av røtter på den måten, og det tar sinnsykt lang tid før det blir bra igjen!

What?

over 18 år siden

What?

Dette med fiksing av ballmerker har vært diskutert mange ganger, og jeg konkluderer vel bare med at det kommer an på hvor man er, hvilken gresstype det er, og hvordan merket ser ut.

USGA har en egen video for hvordan man skal reparere, og de viser til både å presse innover, og å løfte opp under avhengig av hvordan merket ser ut.

Tror mao at det er noe mer nyansert enn bare å presse innover uansett hvordan det ser ut, slik som mange gjør.

snappy

over 18 år siden

snappy

Man skal presse innover i starten. Ser ikke merket bra ut etter at man har gjort dette kan man løfte greenmassen litt oppover. Dette skal gjøres forsiktig slik at røtter ikke rives opp.

Poenget er jo at man vil forflytte massen som er blitt presset ut fra krateret etter at ballen traff green til bake på den plassen det var før ballen landet. Alt tilsier da at man skal presse massen innover mot senter av merket, dvs presse greengaffel innover mot hullet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her