Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greentreff

Iggy

over 18 år siden

Iggy

Hvor mange greentreff har dere sånn cirka på hver runde? F.eks hvor mange på en god dag, og hvor mange på en dårlig.

For min del:
God dag - 10 til 13
Dårlig dag - 4 til 6

Hele 9 i differanse.

Steven

over 18 år siden

Steven

Hei Iggy.
Jeg pleier å treffe greenen på alle hull.

På par 3 går jeg som regel inn på 7 slag, på par 4 går jeg inn på 10, på par 5.......... Ja, da er som regel tre flighter gått gjennom og banesjefen kommet frem til min flight, hvorpå han gir meg noen velmenende råd!

Mathias

over 18 år siden

Mathias

Jag har ført score på scangolf community noen runder.
Det er i stort sett bare par5 jeg kommer in på riktig antal slag.

Ich habe eni problem! I suck with the irons!

Enligt den statistikken har jeg ca 30% GIR.
Fairwaytreff er jag over 85%
Snittlengde på driver er i hvert fall over 240 så det er ikke att jag safespiller utslagen.

gamebreaker

over 18 år siden

gamebreaker

Gjennomsnitt 9,6.

snappy

over 18 år siden

snappy

Ligger på gjennomsnitt 11,4.

Beste runde i går er på 17 greentreff. Det som er synd var at jeg var inne på 3 av 4 par fem på to slag, og gikk 3 under par. Så antall putter den dagen var desverre ikke imponerende lavt kan man si.

Gikk en runde i går, hadde da 8 greentreff. Dette vil jeg si er det laveste. Men bra nærspill og chip in for eagle reddet scoren på 74, +2

Iggy

over 18 år siden

Iggy

snappy: du spiller bra golf :) det skal du ha.

705

over 18 år siden

705

Beste runde iår 17 greentreff men samtidig 35 putter og 72 slag, det er ikke morro.

jeg

over 18 år siden

jeg

har hatt tre greentreff på samme hull!!!

Teller det?

jonag

over 18 år siden

jonag

På bra runder tipper jeg nesten over 50%...

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jeg tror jeg snitter rundt 70% fairwaytreff og 50% greentreff, altså 10 fairwaytreff og 9 greentreff.

+/- 40%.

Truls

over 18 år siden

Truls

Jeg ligger på rundt 6 greentreff og 35-40% fairwaytreff i snitt. Jeg har under hcp 5 og er i verdenstoppen når det gjelder nærspill! :-)
Nå skal det sies at jeg er veldig streng når det gjelder hva som er green- og fairwaytreff. 1 millimeter på semigreen eller semirough = bom. Tror mange lurer seg selv her.

jaja

over 18 år siden

jaja

det er jo du som lurer deg selv truls.... hvis pinnen står helt foran, og det er onduleringer rett bak flagget og bakover på greenen, er det naturlig og spille seg kort og evt misse greenen med kanskje en meter.

hvertfall hvis det da blir oppover til hullet.. dette gjelder alle sider av greenen så lenge dette gir en bedre/lettere putt.. her er det naturlig å sette greentreff hvis du "limern" dit du vil..

samme med fairwaytreff hvis f.eks innspillet blir mye lettere jo lenger venstre man legger seg blir det naturlig og sette treff selv om man er 1 meter utenfor.. man har jo faktisk lagt seg nesten perfekt for innspillet!

samme hvis du sikter på en annen fairway eller annet området som gir et mye bedre innspill!

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

jaja: Var dette forsøk på å være morsom? I så fall skjønte jeg det ikke helt. Men jeg velger å le allikevel:

hehehhehe den var morsom du :)

jaja

over 18 år siden

jaja

ja var vel det.. not!
morro med høy hcp'ere som deg hvertfall!!!

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Ja en høyhandicapper på 4. Morsom du syns jeg :)

Jeg bruker også å føre Green in Regulation hvis jeg syns jeg slo et bra slag, eller hvis jeg ligger på en ok plass. Jobber du i statistisk sentralbyrå tilfeldigvis? Hoho. Nå var JEG morsom :-D

haha

over 18 år siden

haha

er i så fall truls som jobber der... A4 deluxe..

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Statistikk er statistikk. Tror du Tiger får GIR fordi han mente å legge seg kort? Hvor kort er du? hihhihhhhiih

tja

over 18 år siden

tja

tror ikke tiger fører den selv.. men herregud, gjør da hva du vil, noen greener er 40 m lange.. 4 meter birdie putt,oppover, 3 cm uttafor green eller 35 m putt som brekker høyre venstre høyre opp ned venstre høyre..... setter greentreff på den korte jeg ass!

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Men. Fra spøk til revolver. Greentreff er greentreff. Mener man å legge seg kort for å få en lettere inngang, så er det pr definisjon ikke noe greentreff. Ei heller om man bommer på fairway med 5 centimeter. I så fall lurer man seg selv hvis man gjør slikt ;) Send en mail til NGF og du vil få samme svar. Send mail til PGA og du får samme svar.

nicko

over 18 år siden

nicko

bjarte tar ting litt for serriøst.

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Er du en sånn som gir deg 2 poeng når du setter trippelbogeyen din selv om du bare har 2 ekstra slag på det hullet? Eller du har vel kanskje 3 ekstra du ;)

Jeg ser lite poeng i å føre statistikk som er feil. Men gjør som du vil du. Du blir nok god til slutt.

Truls

over 18 år siden

Truls

Mener du virkelig at jeg lurer meg selv hvis jeg noterer en bom når det ER en bom???

Lurer på om statistikken fra USPGA baserer seg på DIN tankegang, "jaja". Ser det for meg; en spiller bommer på green, men blir spurt etterpå om det var der han siktet. Sier han ja, så noteres det et greentreff. hehehehehe

jaja

over 18 år siden

jaja

har ca halvparten av det du har i hcp så er nok du som blir god til slutt..

lol

over 18 år siden

lol

dere skjønner jo ikke hva han mener. bruker du statistikken til å vise slavisk om ballen la seg til ro på greenområde, så blir det feil. men bruker du den til å gi deg selv et svar på hvor mange ganger i løpet av en runde du legger deg i en posisjon hvor putteren er det eneste riktige alternativet blir det riktig.

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Argumenterer du med deg selv nå? Det går vel ikke an at to personer i Norge ikke skjønner dette?

Truls

over 18 år siden

Truls

Hva er poenget med å føre statistikk da, hvis man ikke gjør det riktig!

Til "tja": Hvilket slag du har som neste har vel ingenting med saken å gjøre. Regner med at du siktet nære hullet på innspillet ditt. Misser du med 35 meter og samtidig misser greenen, ser jeg ingen logisk forklaring i å notere greentreff!

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Truls: Selv om man treffer greenen og triller av, og ender opp 1 meter utenfor, ja da kan man heller ikke notere greentreff. Burde være enkelt å forstå. Morsom diskusjon egentlig.

Til han der fyren: hva gjør du bommer på en putt pga dårlig green? Ballen spretter til siden mens du vet at du puttet den riktig. Hva fører du i score da? Det korrekte, eller det du mener du fortjener?

La oss si du spiller turnering og han du er markør for havner i kanten mellom green og semigreen. Ballen ligger 60% inne på greenen, og han putter med flagget i hullet og treffer det. Gir du han straffeslag? Hva om han lå 60% utenfor greenen og treffer en annen ball med putten sin, gir du han plutselig da straffeslag fordi du mener han plasserte seg strategisk (altså greentreff i din rare verden) ?

1%

over 18 år siden

1%

Nå kan en ball som toucher green dømmes som "på green" 1 % er nok.
Ikke 60% som Bjarte mener å vite.

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Hvis mesteparten av ballen er utenfor, så mener jeg den er utenfor. Sånn var det før i alle fall. Mulig det er endra. Men. Svar på spørsmålet da. La oss si ballen var 2 cm utenfor da.

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Forsket litt på hva som bestemmer om ballen er på greenen. Hentet fra: http://www.midttromsgolf.no/news.html6.html

"Ballen ligger på greenen. Så lenge noe av ballen berører greenen, er den definert som på greenen. Det vil si at den kan plukkes opp og rengjøres (etter markering) , samt at ved fritak, skal ballen plasseres og ikke droppes, etc.."

Hvis ballen da ikke er borti greenen, men 20% av ballen henger over greenen er den ikke på greenen.

1%

over 18 år siden

1%

Bjarte
Selvfølgelig skrev jeg om de 1% som berører green.
Den er på green når den berører greenen. Hvis den bare henger over er den ikke på green.
Ellers er jeg enig i mye av det du skriver, men du var litt uklar på dette med "på green". Etterpå leste jeg litt oppover ;-)

M05

over 18 år siden

M05

Det er jo helt klart at hvis man ikke er på green, så registrerer man det IKKE som et greentreff, selv om man ligger nærme hullet i posisjonen man ønsket seg. Til gjengjeld blir neste slag en chip, og man har da gode muligheter for å "forbedre" chip/put statistikken.

Mathias

over 18 år siden

Mathias

Jag vill bara säga.. att jag är bättre än alla er andra på golf.
Ville bara att ni skulle veta det. Så nu vet ni.
Ni e dåliga och jag är bra. Dessutom vet jag allt och ni vet ingenting.

Før att gøra det ekstra klart:

Dere = Dårlige
Jeg = Bra

Jeg = Kan allt
Dere = kan ikke noe

1%

over 18 år siden

1%

Du er svensk = Feig

Fakta

over 18 år siden

Fakta

Hørt på TV når en proff putter fra fringen. Kanskje tullingen i denne tråden kan godta fakta nå?

"Statisticly thats not a putt, but most amateur golfers would call that a putt" - ESPN

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Et slag slått på en ball som ligger i ro på green er å betrakte som en put. Ballen er på green når deler av ballen berører greenen.

Noen som husker Tiger for to år siden (tror jeg) når han ikke traff en eneste fairway på en runde og allikevel gikk rundt på banens par? Han traff pressetelt og publikum ++. Dette var før den "nye" svingen var trygg!

snappy

over 18 år siden

snappy

Er litt av ballen på green er det GIR, er litt av ballen på fairway er det fairway treff.

Jeg teller ikke fringe som GIR, jeg er jo ikke på green.

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

Støtter Snappy her.
Traff grønna på Miklagards hull 8 i går. Desverre 1.2 m kort
for platå. Backspin og rullet selvsagt av. Dette teller ikke som grønntreff
selv om jeg traff grønna.
Har stort sett spilt som en ku i år, og har vel grønntreffsnitt på 5.
Vil si at 10 gir på en runde er bra ( vi er da amatører )

:-)

over 18 år siden

:-)

Når jeg fører statistikk kaller jeg det en putt når jeg bruker putteren min selv om jeg ligger i fringen. Hvis jeg driver og driven lander der jeg sikter fører jeg det som en fairway treff selv om ballen lander i roughen, hvis det var det som var meningen.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg tror kanskje at det ligger noen godt skjulte hint i begrepene her:

"Green-treff": "Green" = "det veldig kortklipte området rundt hullet" og hvis ballen "treffer" (og blir liggende) på dette veldig kortklipte området så har man "green-treff" og man kan si: "Nå traff jeg greenen". Hvis man ikke ligger på det kortklipte området rundt hullet så har man IKKE truffet greenen, og da kan man si "Nå traff jeg nesten greenen". Det hjelper ikke mye om man hadde planlagt å NESTEN treffe greenen, ei heller om ballen ruller av greenen.

Hvis du går inn i en Ferrari-butikk og bare kikker litt, så har du ikke kjøpt deg Ferrari selv om det hele tiden var planen din bare å kikke... Du kan for eksempel ikke be med kameraten din på biltur, like lite kan du si at du eier en Ferrari, og butikk-forhandleren vil bli veldig frustrert hvis du gjentatte ganger peker på Ferrarien og sier: "Det der er Ferrarien min, jeg eier den sammen med 14 andre biler jeg nesten kjøpte i forrige uke" Daaaah!!!

Truls

over 18 år siden

Truls

Kan nok hende at man forklare dette så enkelt som du gjorde nå, Fjosok, for at folk skal forstå.

Det jeg tenker på nå, er de som sier de ligger på 10-12 greentreff pr. runde...

Hvordan i all verden kan man notere fairwaytreff når ballen havner i roughen! Spiller vel ingen rolle om man sikter der eller ikke vel!

Ligger man utenfor greenen (inkludert fringe) spiller det heller ingen rolle hvilken kølle man bruker. Det blir en chip uansett. Man skal ikke notere en putt selv om man bruker putteren.

De som ikke følger "reglene" for å føre statistikk kan heller ikke sammenligne seg selv med f.eks. statistikken fra USPGA eller andre for den saks skyld. De vil fort bli skuffet når de faktiske tallene kommer på bordet... ;-)

Japs med caps

over 18 år siden

Japs med caps

Har ca 50% greentreff, og 75% scrambling på resten. Mao jeg scorer bra med ræva spill.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Kall det hva man vil sier nå jeg, greia er vel uansett å sammenligne seg med seg selv, og finne områder man bør fokusere ekstra på i treningssammenheng.

Putter jeg fra 3cm på semigreen kaller jeg det putt, ligger jeg i rough etter utslag er det ikke fairwaytreff.

Reglene på de ulike tourene er rimelig klare ift statistikk.

MCS

over 18 år siden

MCS

Enig med Fooore. Jeg bruker det til egen statistikk og regner det som putt fra semigreen om jeg bruker et vanlig puttingstroke.

Bruker jeg putteren, men slår den mer som en chip skriver jeg ikke putt.

Feil i forhold til statistikken på PGA turen, men riktig for meg

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg går også ofte gjennom runden og skriver fairwaytreff, greentreff og antall putter. Jeg regner greentreff på alt som er på greenen, altså ikke semigreen.

På den annen side irriterer jeg nok noen her (hehe) når jeg sier at jeg av og til regner et slag som ligger i semiroughen som fairwaytreff. Dette gjør jeg fordi statistikken er kun for meg selv, og jeg ønsker primært bare å se hvor mange utslag jeg anser som bra. Sånn sett kan jeg også la være å føre fairwaytreff på en døff, selv om den faktisk ligger i fairway.

Sorry alle sammen som trodde på meg ;-)

Enig med Red Bull GT

over 18 år siden

Enig med Red Bull GT

Noen ganger ønsker jeg å legge meg i semirøffen hvis denne er lett å spille fra og det gagner spillet. Sikter jeg på et semirøffområde og treffer der jeg sikter noterer jeg det ned som fairway fordi det er et vellykket slag. Det samme med greentreff: Er jeg så nær greenen at jeg bruker putter på samme måte som om jeg lå på greenen (og det gjør jeg aldri langt fra greenkanten) så skriver jeg greentreff. Men her er det bare snakk om maks en halv meter, så statistikken blir ikke målbart misvisende. Å putte fra 5m ut på fairway overlater jeg til skjelvhendte nybegynnere og dyktige pga-spillere.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Nå er jeg skuffet over deg nå NGB.... du er med andre ord dårligere enn jeg trodde...

jaja, livet er hardt...

Duro

over 18 år siden

Duro

Det blir jo litt opp til hver enkelt hvordan man fører statistikken. Det viktigste er å være konsekvent. Selv bruker jeg scangolf sin statistikkpakke og fører følgelig kun putteslag utført på green. Mer korrekt alle slag utført på green. Har til gode å bruke noe annet enn putter, men i en kokurranse hvor det flyter vann på greenen kunne jeg nok kanskje vurdert en forsiktig chip.

Hvis man fører putteslag også utenfor green vil man i et statistikkprogram som scangolf få feil utregnet GIR. Medmindre man mener man har GIR så lenge man bruker puttern da.

Forøvrig er det interessant å følge sin egen utvikling på puttesiden. Har redusert snittet noen i år, men det skyldes nok primært at jeg har blitt flinkere til å chippe og flinkere på korte innspill (pitching).

Det burde være mulig å regne ut mer detaljer rundt dette med putting. Chipsave kan si noe om både putting og/eller chipping. Hadde kanskje vært en idee å føre avstand til hull for første putt. Det kunne ha gitt interessant informasjon om både puttingen og chipping. Forsåvidt også for andre innspill. Samtidig er det jo en grense for hvor mye man gidder å føre. I dag fører jeg for hvert hull.

- Antall slag
- Antall putter (antall slag på greenen)
- Hvilken utslagskølle
- Faiway treff
- Slag fra greenbunker
- chip (her blir definisjonen litt uklar noen ganger).
- Straffeslag

Dette får jeg greit plass til på et scorekort.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Yngve: For noe tull. Uansett hva du tror om meg, så er jeg MYE bedre enn det.

Jeg vet du liker meg :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her