Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor langt slår dere med 7-jern?

mirra

over 18 år siden

mirra

på banen og ikke når dere kliner til på rangen..

Golferen

over 18 år siden

Golferen

145 m

Golferen

over 18 år siden

Golferen

Glemte å si, inkl. rull

-------

over 18 år siden

-------

135 m

Gunder

over 18 år siden

Gunder

145

Gunder

over 18 år siden

Gunder

ops. 135 :)

Lavida

over 18 år siden

Lavida

140-145

Yngve

over 18 år siden

Yngve

135-140

jonag

over 18 år siden

jonag

Forhåpentligvis frem til målet og med så lite rull som mulig...

705

over 18 år siden

705

157, skal ikke ha rull.

til 705

over 18 år siden

til 705

Så du slår 7 er jernet med backspin, evt. uten spin i det hele tatt, evt sykt høyt. Ikke verst

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jeg slår backspin på ballen med alle køllene.

Også legger jeg inn litt rull slik at jeg kan rulle ned i hulelt. Er ganske sjelden jeg klarer å treffe rett ned i koppen. Enklere med hole in one om man triller litt også ;)

ca

over 18 år siden

ca

160, når flatt, vindstille og sol!

gamebreaker

over 18 år siden

gamebreaker

160 meter null rull

snappy

over 18 år siden

snappy

Slår 150m fra eller til.

Og det er ikke unormalt å slå backspinn med 7'er jern. Vet om mange som gjør det jeg. Jeg slår ikke backspinn med 7'er jern, bare med bite. Et sprett, og stopp.

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

Jeg liker ikke 7er jernet mitt, så jeg kliner heller til med 8ern evt peltzer 6ern

veggiss

over 18 år siden

veggiss

+-150

Jokke

over 18 år siden

Jokke

234 meter i medvind.

Mathias

over 18 år siden

Mathias

145 hcp5

Xo

over 18 år siden

Xo

165 +/- rull

What?

over 18 år siden

What?

145-150. Omtrent ingen rull på en "normal" bane (som altså ikke er knallhard)

0hcp

over 18 år siden

0hcp

150 ca + eventuell rull

Revers

over 18 år siden

Revers

155m, lavt men med masse backspinn. Treffer jeg greenen fra fairway spinner alltid ballen tilbake.

Åge

over 18 år siden

Åge

Alle slag har backspin folkens. "det er ikke så unormalt å slå backspin med 7'er jern". Haha. Det er helt korrekt. Med mindre du topper ballen og treffer den over ekvator setter man topspin i ballen. Når man snakker om at de nye driverne produserer mindre backspin så betyr det ikke at ballen spinner tilbake når den treffer fairway :D

langt!!

over 18 år siden

langt!!

Utrolig lang mange slår med syver jernet sitt, personlig tviler jeg sterkt på at dette er reelle gjennomsnittslengder.

Han som slår 145 meter med 5 i hcp tror jeg er ærlig. Mange av dere andre +160 har nok gjerne slått så langt med godtreff, men tipper dere ender opp oftere short enn forbi green fra 160 meter....

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jojo, Åge, men du skjønner hva som menes!!
spinner ballen bakover etter planlagt mengde spin, så kaller vi dustene det for backspin. hvis den fortsetter å rulle fremover etter andre bounce, så gjør vi ikke det.

til "langt!!",
det er 3 personer som sier de slår 160 her. hvor mange skal det være før du mener det er "mange"?
de fleste som svarer på akkurat denne tråden ligger på mellom 135 og 150 meter.
er dette så fryktelig overdrevet synes du?

Truls

over 18 år siden

Truls

Rektig det Yngve. Vi som ikke er duster sier også backspin når ballen ruller tilbake etter landing. Den spinner tilbake lissom... Alle andre er bare kverulanter :-)

Til 705

over 18 år siden

Til 705

Var selvfølegelig deg jeg mente, my bad - klar over at det er backspinn i alle"normale" golfslag. Var ikke meningen å starte en diskusjon om backspinn

What?

over 18 år siden

What?

til langt!!
Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng i hvilket handicap man har og hvor langt man slår (virker som du mener det siden du viser til han som "snakker sant" med 145 meter og 5 i hcp). Jeg ligger på samme lengde som Mathias med samme handicap nå, men for noen år siden, da jeg hadde høyere handicap slo jeg opp mot 160 meter med 7-jernet.

Syns ikke det virker unormalt at det er 3-4 spillere her som slår 160.

Er for øvrig fryktelig imponert over Jokke :o)

snappy

over 18 år siden

snappy

Åge:

Er du så idiot som du gir deg ut for å være.

Alle vet at alle baller som er slått mer eller mindre korrekt har backspin. Men her snakker vi om backspin på green. DVS: At ballen har så mye backspin at ballen spinner tilbake et stykke. Dette har med inngangsvinkelen til green, greenen, fairways, ball, sving osv...

Ditt innlegg tolker jeg som idioti. Derfor skriver jeg selv et svar til deg som er idiotisk. I god gammeldags scangolf ånd

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Til "langt", for majoriteten av norske golfere er gjennomsnittslengder med jern totalt uinteressant. Det som er viktig lengdemessig er å vite hvor langt man slår når man slår ballen teknisk riktig og dermed får et godt resultat med den svingen man har.

Kun de som har lavt singel HCP eller bedre er så konsistent med lengden at man kanskje bør ta hensyn til gjennomsnittslengden under spill.

Eksempel. Spiller A med 20 i HCP har 130m igjen til flagget midt på greenen. Han slår gjennomsnittelig 130m med sitt 7j og 160m når han gjør alt riktig.

Velger han da sitt 7j og treffer perfekt overslår han greenen og havner i skogen bak.

Spiller A bør derfor velge jern utifra det riktige treffet, dvs lengden han får når de slår et godt golfslag. Går han ned til 9j og treffer riktig lander han ved pinnen. Slår han litt dårligere havner han rett foran green og kan chipe pitche seg inn.

Selv slår jeg 7j ca + - 180 i vindstille med høy ballbane. Hvis jeg drar til kan jeg slå enda lenger.

Lengde følger ikke handicap, jeg har slått langt siden jeg hadde grønt kort.

Det som følger handicap er derimot presisjon samt spilleforståelse og dermed god score.....

For de fleste er vel scoren fortsatt det viktigste eller?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

140-145 tenker jeg. Har litt problemer med å finne lengdene mine for tiden. Sist runde var jeg veldig ofte en kølle for lang på innspillene mine. Kanskje det skyldes de nye laddie x-treme ballene mine :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

du mener vel Lady xxx-treme

:D

Åge

over 18 år siden

Åge

snappy: Hehe. Jeg tar til meg den, men den var litt morsom var den ikke? :)

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg undrer....

Jeg ser mye på PGA-touren og det som er sikkert er at de fleste av dem stort sett aldri bruker 7-jern til å slå mer enn 170m

Jeg er ikke av dem som slår langt i dette selskapet på denne tråden. Jeg bruker 7-jern når jeg skal slå normalt 130m carry jeg og dermed er jeg en av dem som slår kort på denne tråden. Likevel klarer jeg å slå 5w min 220m og driver over det og det er normalt over snittet.

Da spør jeg. Hva slags sving er det dere egentlig spiller med ? Er det "dræle til og håpe den går stygglangt sving" eller er det en sving som går rett og stopper der den skal ?

Dersom man klarer å slå 220m med driver rimelig rett så er ingen norsk bane for lang egentlig. Å slå 7 jern 180m (sorry Simen, ditt svar var godt så dette er ikke angrep på deg) er det ingen fornuft i dersom man ikke vet at den lander på 175-185 minimum halvparten av gangene. Som Simen sier er det nøyaktighet som teller.

Hver gang noen spør om lengder går det eksponensielt avgårde i tråden, selv for LW og den er iallefall for nøyaktighet.

Hogan slo ganske langt, men han brukte driveren til nøyaktighet han for å få et godt utgangspunkt for neste slag.

Jeg lurer fortsatt på hva slags golf noen spiller...

Gunder

over 18 år siden

Gunder

På innspill ser du veldig veldig veldig sjelden at PGA-dudene slår fullsving. Her handler det om presisjon, og da er retning og lengde det viktige. Du ser utrolig sjelden en proff slå fullsving wedge, som så mange amatører gjør. I amatørens tilfelle er det mye lurere å bruke en kølle ekstra, men å lære seg å slå en kortere og kontrollert sving. Jeg har trent mye på dette.

Albinotiger'n

over 18 år siden

Albinotiger'n

Verste jeg vet er å spille sammen med langtslående mellomhandikappere som tror de er Tiger Woods. Jeg nekter å lete etter ballen mer enn to ganger!

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Jeg kan bekrefte at du må du jaggu ha trent mye på Gundermann. Morsomt å se på innspillene dine fra rundt 100m :-)

Har begynt prosessen med å korte ned baksvingen, men som du så sist søndag...Jeg har litt jobb igjen he he.

Ost

over 18 år siden

Ost

10 meter kortere enn Tage

mikkelrev

over 18 år siden

mikkelrev

Henrik Bjørnstad slår det 155m......
og han er ikke kortslående :-))

tankekors for noen ?

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Hva mener du med tankekors? Hvis man slår 7eren 150 meter eller lenger, skal man da prøve å slå kortere, fordi Bjørnstad slår 155? Det viktigste når man slår en 7, er vel ikke noen meter fra eller til, men om man treffer i den retningen man ønsker, og med den høyden og spinnen som passer der ballen skal lande. Der er nok Bjørnstad bedre enn de fleste som skriver her på forumet. Hvis han da ikke har sluttet med golf. Da er det ikke så viktig hvor langt han slår 7eren...

veggiss

over 18 år siden

veggiss

simen: hehe...du har jo jernet neste i lomma på venstre side av shortsen, så du har litt jobb å gjøre når du skal kutte ned baksvingen ja.

jonag

over 18 år siden

jonag

Bubba watsen & John Daly hybrid :-)
Går greit det bare man har kontroll...

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Jepp Veggiss, håper å jobbe meg ned til Daly's baksving i løpet av sesongen ;-)

Spørsmål

over 18 år siden

Spørsmål

Et lite spørsmål til Mr Fulland. Hvordan beregner du å slå forskjellen på 125 m, 120 m og 115 m når du slår korte jern så langt?

Et annet spørsmål. Hvis du svinger så langt som Daly, hvorfor ikke da svinge slik at kølla de peker oppover littegrann, som vil si en cirka "halvsving" fra der du er nå. Da vil du minke lengden din på 7 jernet betraktelig, og få mye mer kontroll, og spille mye bedre golf. Det går bare ikke an å ha kontroll på et 7 jern om du slår det 185 meter. Spesielt med ditt handicap.

Hadde du vært lur hadde du kortet ned mye mye mye på svingen, og spilt meget bra golf. Du er heldig som har så mye lengde inne i kroppen, men utnytt det heller til å spille golf istedenfor å spille jeg-slår-lengst-på-rangen-spill. Velmenende tips.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Da prøver jeg å være følsom med pitchen...Det er vanskelig det :-)

Når det gjelder baksvingen så jobber jeg med saken, men når man har slått på samme måte i 8 år, er det ikke gjort i en hånd vending å endre svingen.

Begynner å få det til periodevis på range, men det er masse å jobbe med før det sitter på banen. Da går jeg fort tilbake til det gamle og kjente.

Dessuten er det periodevis ganske morsomt å dra til også. Alle runder trenger ikke være like seriøse.

Takker uansett for velmenende råd :-)

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Jeg blir stort sett drivet ut av alle jeg spiller med. Slår 7 jernet 140 meter. Søker presisjon i alle slag som mål for trening.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

personlig har jeg ingen følelse for å "dra til", for når jeg gjør det, så bærer det rett i skauen i 99% av tilfellene.

jeg prøver ikke nødvendigvis å være så seriøs bestandig, men målet mitt er på hver runde, uansett motiv, å slippe å lete etter ballen min.

Pingla

over 18 år siden

Pingla

Jeg slår i litt over 130m carry med 7-jern, men driver like langt som de fleste med samme hcp. Hadde nok slått lengre med f.eks Callaway jern pga sterkere loft. Kanskje jeg skal skrive 7 på 6-jernet og si at jeg slår 145

jonag

over 18 år siden

jonag

Ja vi må kanskje spørre om loftet på 7-jernet også...

705

over 18 år siden

705

Er sikker på at Henrik kan slå 7 er jernet sitt 190 meter hvis han selv vil. Men det er jo ikke meningen. Et kontrollert 7 er jern med 80 prosent kraft og kontrollert sving er det viktigste. Som et apopos kan jo de som så Stanford St. Judes i går og la merke til alle de som slo 7 jern på par 3 hulet på 210 yars (ca. 190 meter). Pinne plasseringen var helt i bakkant ut mot vannet og Adam Scott slo er perfekt 7 jern til etpar fra pinnen i carry og der lå den på rimelig harde greener.

jonag

over 18 år siden

jonag

Angående carry og rull. Har begynt å spille med carry-lengder på jernene. Stort sett tok jeg av ca 10m på lengden jeg normalt spiller. Nå finner jeg ut hva slags carry jeg må ha og hvor mye rull jeg kan tillate. Det tok noe av stresset bort fra slaget fordi målet nå var mer ift det jeg faktisk "carrer".
Kommer færre ganger kort og i bunker, men det krever at man har litt kontroll på rullen og klarer å treffe rimelig rent når man skal.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Under en protime md Jørn på Miklagard stod jeg å slo 7'er jern. Normalt slår jeg 135 med full sving, og kan kanskje presse meg opp i 140 men da føler jeg at jeg mister kontroll. Jeg gav Jørn jernet mitt og spurte: "For morro skyld, hvor langt klarer du å slå dette?". Han svarte: "Tja sånn cirka 200 skiltet?". Så smekka han til med en særdeles "rolig" og kontrollert sving. Det så ikke ut som om han tok i når han slo, men balltreffet var meget solid. Ballen landa rett foran 200 skiltet og spratt litt forbi.

Det kaller jeg kontroll, selv om han pumpa det opp mer enn normal sving :) 7-jernet mitt må ha blitt rimelig deppa når jeg tok over og fortsatte daskinga mi.

Anonym beundrer

over 18 år siden

Anonym beundrer

Men Gunder, når man kan justere linjaler etter slagene dine, spiller det vel ingen rolle om du må slå 7-jern eller 5-jern på innspillene vel! Jeg slår kanskje 7-jern der du slår 5-jern, men jeg ligger 15 meter unna og du ligger 2 meter unna pinnen. Domming! *kritte*

jonag

over 18 år siden

jonag

Der traff du spikern :-)
Cory Pavin slår absolutt kortest på PGA-touren. Tror det er 230m i snitt i drivingdistance. Likevel har han vunnet mange turneringer...

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jasså! Sier dere at jeg slår kort nå da! Frekkiser. Jeg slår jo kort. Men dere er frekk uansett ;) Jeg er vant å bli mobbet av NGB GT og Yngve så jeg tåler nok dette og.

Cory Pavin er helt kriminelt god på innspill. Var det han som spilte 10 birdies på rad ellernoe for ikke så lenge siden? Eller var det 10 under på 9 hull? Fred Funk er også en som slår rett men kort. Men i selskap med Tiger så hjelper det ikke. Når noen har 6-7-8-9 køller kortere innspill etter driven skal det mye til for å henge med i svingene.

Anonym beundrer

over 18 år siden

Anonym beundrer

Joda, men det er kun EN som kan være best i verden. Man kan leve jævlig godt av å cruise rundt på plassene 10 til 20 på uspga også, i grunn... ;-)

wahtever

over 18 år siden

wahtever

Jeg velger denne tråden til å gjøre comeback i og uttaler på generell basis at lengdediskusjoner med andre køller enn drivern og kanskje treern og femmer er bortkasta.

Oli

over 18 år siden

Oli

160 ca.

uggg

over 18 år siden

uggg

125...

hahahaha

over 18 år siden

hahahaha

125 er jo latterlig....

vijay swing

over 18 år siden

vijay swing

Jeg kan slå enda kortere!!

Hacker

over 18 år siden

Hacker

145 carry, 140 med rull.

Laban

over 18 år siden

Laban

155-160m carry, ballen ligger aldri mer enn 30cm fra nedslagsmerket.

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

En gang gikk 7. jernet 160 m, det mimrer vi (jeg og jernet) om når det regner og sånn.

wahtever

over 18 år siden

wahtever

hvorfor mimrer dere om det? om det var et engangstilfelle betyr vel det at du gikk alt for langt i forhold til hvor du skulle lande?

jonag

over 18 år siden

jonag

Gjorde ett søk på loft og skaftlengder på noen superkøller som er kjent for å slå langt. Sjøl har jeg normalt 7-jern på 35 grader.
Callaway X-18 hadde 33 grader
TaylorMade R7 hadde 32 grader
Wilson Di7 hadde 31,5 grader

En grad sterkere loft gir noe slikt som 2-4 m mer carry.

Så reklamen fra Wilson om at "jeg er egentlig et 6-jern" stemmer, de har bare nummerert feil...

nja

over 18 år siden

nja

vanlig 7 er 36...

kriss

over 18 år siden

kriss

135 meter med 7

veggiss

over 18 år siden

veggiss

mitt 7 jern er 36 grader. det er snarere regelen enn unntaket fra oem produsentene å bole loften på jerna slike at dumme golfere tror de slår lenger og dermed kjøper nye køller. ryktes jo at bl.a. wilson har et 10 jern på gang...

jonag

over 18 år siden

jonag

En gang var 40 grader normalen... men 36 gjør poenget enda tydeligere.
Men idag får du flere 7 jern på 35 enn 36.

Når sant skal sies er noe av endringen grunnet at tyngepunktet er mye lavere enn før og gir høyere ballbane og mer spinn. Sterkere loft motvirker da noe av dette.

seb

over 18 år siden

seb

he he blir en lengde dabatt.......... noe som aldri vil ta slutt .....poengløst vilke kølle du bruker til en lengde . hvor mye pga proene tar i kan vel også diskuteres....de holder verfall ikke mye igjen på drivene i de fleste tilfeller ... tror der veikelig at spillere av det kaliberet hadde vært nede i 50 % i fw treff vis de kontrollerte det ? .... blir jo skrevet/sagt hele tiden at de slår 300 y og ligger i ruffen vs 270 y og ligger på fairway .

ps slår selv 150 m 7veren . men kan få 10 m ekstra vis jeg klinner til .

trikset for lenge er vel å være avslappet i musklene , spente muskler funker dårlig . tror mange er rimelig stramme når de står over ballen :) og da er det ikke lett å få noe lengde , at naboen som er en mygg av et menneske slår ballen 20 m lengre er jo helt utenkelig :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her