Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Avstandspinner på Miklagard

Åge

over 18 år siden

Åge

Jeg ser Miklagard nå har svære zebra-pinner i hvitt og sort plassert midt i fairway på 150 merket. Og ingen 100-pinner som de hadde i fjor. De kuleforma lokkene er fjernet. Hvorfor lurer jeg på? Det er veldig kjekt å forholde seg til slaglengder med å vite hvor 100-pinnen er. Det er spesielt fra 70-150 meter man trenger de for presise innspill, men nå må man finne sprinklerlokk. Fjorårets løsning var bedre, og mer diskré.

Er det flere som reagerer på de stygge pinnene midt i fairway? Har sett det på noen andre baner også. Er det en vanlig måte å indikere 150 m merket på?

Synes de forstyrrer når man titter utover en nyklipt og vakker fairway. Greit nok å vite hvor midten av fairway er, men å ha dem på siden likte jeg bedre.

Hen Bogan

over 18 år siden

Hen Bogan

Har ikke sett dem på Mikla - men i Skottland har jeg sett slike mange ganger. Jeg synes det er praktisk - men som vanlig - det er sikkert forskjellig smak også på dette.

Åge

over 18 år siden

Åge

Har sett de mer som siktepinner der man har blinde utslag. Men det er så mange av de på Miklagard nå. Er ikke så glad for det.

Freddycola

over 18 år siden

Freddycola

Ta med en baneguide da for pokker.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg synes de er skikkelig jalla. Helt enig i at fjorårsløsningen var bedre.

Når det gjelder sprinklerlokk så skal alle skiftes ut. Men som vanlig tar ting lenger tid enn en urolig sjel setter pris på...

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Spilte Miklagard for første gang i dag, og jeg må si at jeg er helt enig i dette. Savnet skikkelig avstandsmerking, kun 150 meters merking er for dårlig. Greit nok at man kan ta med seg en baneguide, men det burde vært mye bedre merking på banen. De som står midt i fairway så ikke veldig pent ut.... I tillegg så har jeg aldri opplevd så lite proffesionelt banemanskapet noen gang. De fulgte oss på første 8 hullene, både på fairway og rundt greenen var de, og de stoppet ikke opp når vi skulle slå en gang, og heller ikke når vi skulle putte. Aldri opplevd maken! Kompisen min måtte til og med flytte baggen sin fra roughen rundt greenen for at de skulle få klippe, og dette var mens han skulle putte!! De som jobber der kan umulig spille golf selv..

Når det er sagt så er banen utrolig bra stand, meget fine fairways og greener. Utrolig bra bane, rett og slett.. men banemanskapet ødela litt av totalopplevelsen.

Duro

over 18 år siden

Duro

Med kun 150 meters avstadsmerker går det med unødvendig mye tid med å lete opp sprinklerlokk. Enda et argument for bruk av avstandsmåler og et argument mot de som hevder at avstandsmåler sinker spillet.

Er forøvrig ganske så overbevist om at de som forfekter dette synet om avstandsmålere aldri har forsøkt slike.

Slipp avstandsmålerne fri ,- det er vår !

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

hm.....blir det ikke snart like greit å spille golf på pc....... når en vet alt og behersker alt? Det å bli sikker på seg selv... uansett hvor mye en vet om meter...det er jo en vurdering en tar der og da... på øyemål...det er jo noe av gleden... vind...helning...gress seigheten... alt er jo faktorer som gjør golf morsomt! Synes forøvrig at 150 meters pinner ved siden av banen er helt greit...da har en et lite pekepinn...på hvor man er!

Bjørn Waagø

over 18 år siden

Bjørn Waagø

150 meters pinnene har flere viktige funksjoner og er tildels svært utbredt i andre land, bla. USA.

Før det første fungerer 150 meters pinnen som et siktemerke fra utslagsstedet der det er mulig. Flere hull på Miklagard er slik at det er en fordel å få en pekepinn på hvor utslaget skal plasseres (bla. hull 3, 4, 7, 9, 10).

For det andre vil har pinnene vist seg å gi raskere spill. Jeg var med å innføre dette på Nøtterøy, som første bane i landet, og det er ingen som helst tvil om at sikremerket i midten av fairway har ført til raskere spill.

Når det gjelder spørsmålet om det er pent eller ikke tror jeg bare det er å konstatere noen liker det, andre ikke.

Til de som sier at avstandsmarkeringer på sprinklerlokk er viktig er jeg helt enig - og veldig sikker på at dette er på plass så fort nye inngraverte lokk kommer fra USA.

Bjørn Waagø

Åge

over 18 år siden

Åge

Bra svart Bjørn.

Kubein: skjønner godt dere ble irritert av slik oppførsel. Det er bare ikke godt nok.

Nå er forresten banen i veldig fin stand. Gøy å spille der. Gratulerer med en flott bane!

Linkie

over 18 år siden

Linkie

Har blitt svært så vant med å spille med disse pinnene i USA, og på de få banene de ikke finnes tar det lengre tid å finne rett taktikk på hullet. Gleder meg til å kunne teste Miklagard.

MCS

over 18 år siden

MCS

Husk at 150 meters pinnene på Mikla er til forkant green. Ta med oversikt over pinneplasseringer. Det kan fort være 180 meter til flagget!

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Godt å høre at forholdene på Mikla er gode. Leit å høre at banemansskapet der opp fortsatt tror at de eier banen. De gutta har alltid vært det eneste negative med Mikla.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor man ikke prepper banen baklengs. Da slipper man i det minste at de samme folka får banearbeid hele veien.

Banearbeiderne skal ha honnør for den jobben de gjør, det er de som skal ha æren for at banen fremstår i den forfatning som den gjør. Hvis de skal bli ferdig med jobben sin så kan de ikke alltid vente på spillerne. Jeg lærte på grønt kort kurs at man skulle la banearbeiderne klippe ferdig, men det kan hende at andre har lært annerledes.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Jeg er for all del enig med deg Fjosok, men det finnes et lass baner som klarer å lære de gutta å være litt smidige, litt hyggelige og finne en balanse med spillerne - det klarer de ikke alltid på Mikla. Men; det er en detalj.

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Alle andre baner jeg har spilt rundt omkring, så har banemanskapet stoppet klipperen og viftet med armen slik at vi kunne slå, så har de startet på igjen og klippet...har aldri vært noe problem. Men når de samme folkene følger deg på de første 8 hullene i løpet av en runde og ikke tar noe hensyn, så blir man dritt lei....det hadde vel selv den ivrigste Miklagard forkjemperen Fjosok blitt tror jeg. Selvsagt må de få preppe banen, men når klokka er 13 og 14 på ettermiddagen, så skulle man tro at det meste av arbeidet hadde vært ferdig.

Utenom det, kanon bra... Kunne vært litt flere drikkestasjoner på første 9. Merket det i varmen i går. Og merking av neste tee burde vært litt bedre...gikk oss bort et par ganger gitt.

Nøtterøymedlem

over 18 år siden

Nøtterøymedlem

Kan skrive under på det Bjørn skriver ovenfor. 150m pinner er GULL verdt!

Og Bjørn, kom deg tilbake i stolen på Nøtterøy fort som svint. Trenger noen med golfkunnskaper i ledelsen der. Sånn det er nå blir det snart en 100% pensjonistbane uten rough eller andre morsomheter.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Kubein: Det er jo akkurat det jeg sier, at jeg ikke kan forstå at man ikke prepper banen baklengs. Gjør meg ingenting å vente på èn green eller èn fairway, men hvis det blir på mange hull så er ikke det morsomt.

Mener fortsatt at det er bedre at jeg venter 1 gang i 5 minutter til banearbeideren er ferdig enn at han skal vente for hver spiller som slår. Jeg kan tross alt tette igjen luka som blir fremover, men han kan ikke ta igjen tiden med å klippe fortere. Jeg har forøvrig spilt et ti-talls runder på Miklagard i år, men jeg har ennå ikke måttet vente på en eneste banearbeider, det er vel derfor jeg ikke tror problemet er så veldig utbredt.

Tidligere var det en drikkestasjon mellom hull 3 og 4 / 6 og 7 men vet ikke hvor den har blitt av de siste dagene. Kanskje noen fra Holtsmark har vært og knabba den??? ;)

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Det er jeg helt enig i...er selv medlem på Losby, og må si at Miklagard stiller i en egen klasse når det gjelder banekvalitet. Håper at Losby blir i like bra stand i løpet av sommeren

snappy

over 18 år siden

snappy

Kjipt å treffe dem da... Muligheten er jo helt klart til stede.

Bjørn Waagø

over 18 år siden

Bjørn Waagø

Til informasjon så sjekket vi regler for hva som skjedde dersom noen traff disse stakene på Nøtterøy. Svaret er at ny ball skal settes i spill uten straff - lik regelen for høyspentledning.

Bare til informasjon..

Mvh
Bjørn Waagø

Nøtterøy II

over 18 år siden

Nøtterøy II

Som medlem på Nøtterøy kan jeg bekrefte at det tar litt tid å venne seg til stakene midt i fairway. Første året som medlem (2004) syntes jeg lite om de, men nå er det noe av det første jeg ser etter på utslagene.

Forøverig vil jeg gjerne støtte min klubbkollega i at vi trenger Bjørn tilbake. Banen er dårligere enn vi er vant med og ikke minst er stemingen i klubben på et lavmål i forhold til tidligere. Før ble vi alltid møtt av en hyggelig kommentar og et smil, nå oser mistrivselen lang vei.

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Må man sette ny ball i spill, eller kan man velge. Utrolig synd å treffe ballen god, sveier sikte pinnen og må slå ny ball. Joda... Hvor går den... Rett ut høyre.... Rettferdig? Ikke vet jeg

Siktepinne

over 18 år siden

Siktepinne

Skulle vært morsomt å høre hvilken golfregel som tillater å spille ny ball hvis man treffer 150-pinnen.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

har du hørt om lokale regler? Disse overstyrer R&A reglene når disse er i konflikt.
helt normalt.

hva står i R&A om spill på ball som ligger på sti?
hva står om samme i lokale regler?

Bjørn Waagø

over 18 år siden

Bjørn Waagø

Yngve har rett.

Klubben står fritt til lage en lokal regel. Det ble gjort på nøtterøy - etter anbefaling fra NGF sitt dommerteam.

Albinotiger'n

over 18 år siden

Albinotiger'n

Yngve har rett?!? Yngve har ALDRI rett!

BullGunnar

over 18 år siden

BullGunnar

Idag ble avstandsmerker på sprinklerlokk skrudd på, og avstandsmerker er på vei... Sent men godt!

Giraffen

over 18 år siden

Giraffen

Det spennende er at de har fått opp 200 m merker før hundre.. Kanskje de har målt 100 m fra tee?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her