Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HCP, slag, USA og NGF

Puttespes

over 18 år siden

Puttespes

Tar opp en ny tråd etter "Dilter":
"I USA beregnes "handicap index" (som de kaller det) på grunnlag av gjennomsnitt-score for de 10 beste av de 20 siste rundene. Omtrent alle slags runder kan telles. Det hele er utførlig forklart på usga.org.

For moro skyld har jeg begynt å regne ut en løpende "handicap index" etter dette systemet og den er i øyeblikket omtrent den samme som min NGF-kort-hcp (den amerikanske er litt høyere)."

Satt nettopp opp et regneark over min 17 runder i år, fulgte USA modellen som Dilter beskrev og kom til HCP på 29,5, hvilket stemmer meget bra på mitt gitte HCP.
Ser ut til at vårt HCP ikke er så langt fra dagens system fra NGF.

Noen som har opplevd det samme eller anderledes?

What?

over 18 år siden

What?

har ikke sjekket på en stund, men for et par år siden hadde jeg også omtrent tilsvarende hcp med usga-reglar som med stablefordprinsippet.

på den annen side så er jo handicap roten til all ondskap i golf (bare se så sinte folk blir på hverandre fordi den ene vinner tre splitter nye top flite baller) så jeg skulle ønske at begge systemene ble avskaffet

jonag

over 18 år siden

jonag

Største forskjellene er faktisk at man med USGA kan gå "radikalt" opp i hcp over 20 runder siden det er ihht snittet, men med EGA så justerer man i små skritt og ikke mer enn 2 opp ila en sesong

USA og juks

over 18 år siden

USA og juks

Systemet i USA er handicapjuksernes ønskedrøm. Tenk å gå fra 5 til 20 i hcp på 3 uker og så dra ut og spille turnering.....

gringo

over 18 år siden

gringo

Det er vel litt mer sofistikert enn det USA og juks..... Det er nok noe lettere og skrive seg opp raskere ved å poste "falske" høye score, men å bruke dette bevisst i turneringssammenheng vil neppe virke noe særlig mer enn en gang. Første turnering du vinner med en monsterlav score vil resultere i en immediate nedskriving, og hvis HCP ditt fortsetter som en jojo i åpenbart "vinnings øyemed" vil du nok få problemer med både forbundet og vennene etterhvert.

Mitt HCP er regulert under USGA, og jeg synes det er helt excellent, det representerer til enhver tid ditt nivå.

Utdrag fra USGA HCP manual seksjon 10;

a. Purpose

The following procedure must be used as an alternate calculation of a Handicap Index for players with two or more eligible tournament scores. A player's Handicap Index may be reduced under this procedure when a player has a minimum of two eligible tournament score differentials that are at least 3.0 better than the player's Handicap Index calculated under Section 10-2.

snappy

over 18 år siden

snappy

Blir nok litt annerledes når du nærmer deg hcp 0...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her