Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan beregne ekstra slag i matchplay?

Grønn matchspiller

over 18 år siden

Grønn matchspiller

Hjelp. jeg skal for første gang spille en matchkamp og aner ikke hvordan slagene beregnes pr. hull. Det er pinlig å starte matchen med å avsløre at en ikke har peiling på reglene. Jeg håper derfor noen på forumet kan hjelpe meg før matchen spilles i morgen.

I invitasjonen sto det at det skal spilles med fullt SH over 18 Hull fra Gul Tee. Jeg har handicap 36, mens motstanderen har 24. Jeg har sjekket slope-tabellen, hvor jeg har 32 tildelte slag, mens han har 22, dvs 10 slag mer for meg. I forhold til hvordan slagene på de 18 hullene kan fordeles ser jeg tre muligheter:

1. Vi beregner Stableford poeng pr. hull. Den med flest poeng på vinner hullet.
2. Mine 10 ekstra slag fordeles på de 10 letteste hullene i forhold til baneindeksen.
3. Mine 10 ekstra slag fordeles på de 10 vanskeligste hullene i forhold til baneindeksen.

Det er mulig ingen av disse tre er riktig eller at det er noe som bestemmes i forbindelse med konkurransen. Jeg er takknemlig for svar og gjerne også link til et sted hvor slike regler er beskrevet.

lett

over 18 år siden

lett

nr. 3 er korrekt! men dere spiller netto slag.....! IKKE stabelford!

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Det er alternativ 3 som er korrekt. Du får altså et ekstra slag på å komme i hullet på de hullene med indeks 1-10. Får du bogey, må motstanderen ha birdy for å vinne hullet (hvis han får par, deler dere hullet). På indeks 11-18 har dere altså like mange slag og hcp spiller ikke inn. Indeksen er forresten satt med tanke på matchspill.

Grønn matchspiller

over 18 år siden

Grønn matchspiller

Tusen takk for raske svar.

Når en spiller på Netto Slag medfører det at vi skal slå annenhver gang uansett eller er det alltid den som ligger lengst fra hullet som slår først?

nr2

over 18 år siden

nr2

uansett hva du spiller er det alltid den som er lengst fra hullet som skal spille først. Også dersom den som er lengst unna ligger på green, mens motstander ligger utenfor green (og nærmere selve hullet).

I selskapsrunder er det normalt å "få alle baller inn på green først" for at dette er normalt mer effektivt

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Match er litt annerledes enn slagspill med hensyn til spillerekkefølgen. I slagspill er dette en etikettegreie og det er ingen straff som sådan for å slå utenfor tur. I match kan imidlertid motstanderen kreve at du må slå om igjen hvis du spiller utenom tur.

Honøren på utslagene går til den som vant det forrige hullet (eller den som hadde honøren hvis hullet blir delt).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her