Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er det riktig

Match

over 18 år siden

Match

Spilte match mot en kar her om dagen. Han spiller på 7,9 i hcp. Som ofte skjer i match fikk han en del puttere (under meteren). Men når vi summerte runden hadde han satt ny pers og endte på 73 slag.

Hva er verst? Og ikke skrive seg ned fordi man ikke har satt alle puttere (han fikk 3-4 stykker).
Eller å skrive seg ned når han ikke har satt alle puttere....

Kommer tilbake med hva han gjorde etter å ha hørt hva dere mener....

jonag

over 18 år siden

jonag

Trodde match ikke var hcp-tellende ? det er en del av matchen at man kan gi hverandre putter når man vil...

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Match-spill er i ikke handicap-tellende.

På den annen side, med de nye reglene og i en sånn vennskapelig match hvor man samtidig huller ut (spiller både match og slag), så er det fullt mulig å kalle det en handicaptellende runde. Hvis man vil.

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

...men da må man altså hulle ut!

Match

over 18 år siden

Match

Det vanskelige her er den store forskjellen.
Han får tildelt 11 slag og spiller 1 over..... Det gir 46poeng!!!!!!! Det er skjelden med slike summer når man har så lavt hcp....

hmmm

over 18 år siden

hmmm

MATCH ER IKKE HCP TELLENDE1

Match

over 18 år siden

Match

Det er ikke det som er poenget.

Regelverket er klinkende klart på dette. Om man ikke huller ut er det ikke tellende!

Det som er interresant å vite, er om dere mener at en person som får 3-4 putter å får 46 poeng ikke skal skrive seg ned.

argh

over 18 år siden

argh

hvis han får 46 poeng er han sykt mygler og må skrive seg ned!!!! lei av folk med for høyt hcp!!!!

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Synd men sant: Følger du ikke reglene kan du ikke skrive deg ned. Har sett folk la være å spille 18 for å slippe å skrive seg ned før konkurranse. 42 poeng etter 17, sa ha det og gikk. Funny thing - når turneringen kom ble han disket fra førsteplassen pga feil i scorekort.

La de stakkars sandbaggerne være i fred - mennesker som får ståpels av å vinne stygge krystallglass og andre amatørpremier er det mest synd på.

hmmmmmmmmm

over 18 år siden

hmmmmmmmmm

Og ikke har dere tydeligvis definert runden som handicaptellende FØR start heller slik de fantastiske nye hcp-reglene for året sier ;) Så ergo er den runden dobbelt-ikke-tellende siden det er både match og det ikke er avtalt med markør at runden er hcp-tellende før start... hehe
Så det værste er helt klart å skrive han ned for det er jo regelbrudd ;)
men det er jo et flott eksempel på at kanskje ikke reglene er optimale ennå...

Smilende Pam

over 18 år siden

Smilende Pam

hehe ja det er mye rart der ute Sam, men ikke gi denne stakkars singelhandicapperen et ufortjent stempel som sandbagger fordi han hadde en god runde. Tviler sterkt på at singelhandicapperne er de som sniker mest handicappet sitt oppover for å vinne i klubbens match-turneringer (og ja jeg vet det spilles oftest med 3/4 slag ) I kategori 1 og 2 er vel heller problemet omvendt , at folk har for lavt handicap...

nysgjerrig-per

over 18 år siden

nysgjerrig-per

Hva gjorde han da? han burde selvfølgelig ikke gjort noen verdens ting... Han kunne kanskje tatt en samtale med sin klubbs hcp-komite og kanskej fått medhold der for at DE skriver han ned ? men heller tvilsomt fordi det på ingen måte var en hcp-tellende runde

Match

over 18 år siden

Match

Han spurte meg om han kunne skrive seg ned.

Han har spilt bra tidligere men aldri fått helt klaffen. Prøvd på noen amatourer uten å komme med pga for høyt hcp.

Han ville ned!

nysgjerrig-per

over 18 år siden

nysgjerrig-per

Sorry mac, men han får gjøre som oss andre som heller ikke kommer med pga hcp , stemple/avtale med markør hver gang og håpe på det beste ;)
Han skulle gjort som NGB GT sier, spilt hcp-tellende runde i tillegg til at det var vennskapelig match

fornuften

over 18 år siden

fornuften

her må man vel tenke litt lenger en nesa til ngf rekker..... spiller man 1 over og vedkommende er ærlig på at han bør ned i hcp skal ikke de 3-4 slagene være avgjørende mener nå jeg....

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Det som er morsomt er at dersom han hadde avtalt at runden skulle være hcp tellende før runden så tilsier vel jukset med gitte putter at han skulle ha skrevet seg ytterligere opp?

njaaaa

over 18 år siden

njaaaa

han må ned!!!! makan til hcp snylter!!!

bob

over 18 år siden

bob

Tidligere skulle han lagt til 2 slag for siste hullet og skrevet seg ned. Nå er det jo riktig å ikke justere hc dersom det ikke er registerert på forhånd.

En annen ting i Match er vel at en gitt putt IKKE skal settes men ballen plukkes opp.

HM

over 18 år siden

HM

Det går ikke å kombinere hcp-tellende runde og match uansett om man putter i de som er 1 cm fra hullet.
Jeg har spilt kanonrunder i match som jeg neppe ville klart i en slagrunde. Ett moment som eksempel. En retur på 2 meter for å dele hullet. Man trenger bare tenke på linje og totalt glemme om man får lang retur hvis man bommer. Bommer man er hullet tapt.
Blir bare tull å diskutere om fyren burde skrive seg ned, eller har anledning. Reglene er klare på dette pkt.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Dette kan du da ikke mene HM? Sier du at det er enklere å få gode runder i match en i vanlig slag, selv om man huller ut på hvert hull?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Jeg vil faktisk tro at man spiller bedre i match, må spille mer med hodet, holde ballen i spill, og da går man ikke på så mange blemmer.

Og ellers var vel eksempelet til HM ganske greit å forstå.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Match er kult, det kuleste innen golf spør du meg, og kanskje også det opprinnelige spillet slik det ble spilt før noen visste var dette var.

Reglene er klare. spilles det match, så er det ikke tellende runde.

MEN! som i alt annet, så er regler til for å tolkes.

dersom runden var bestemt hcp tellende før dere spilte, så kunne dere gjort følgende.

1. blitt enige om at dette var en tellende stableford runde
2. spilt match som del av runden, i stedet for å spille match og vurdere å telle poeng etter runden.

da er problemstillingen motsatt, og given puts ikke eksisterende, siden det ville vært avtalt på forhånd!

så er det det da, at man vet jo ikke sånt på forhånd... :D

Golfdommer'n

over 18 år siden

Golfdommer'n

Foore er inne på noe vesentlig. Match-spill får spillere til å konsentrere seg mye mer, og hvis matchen er jevn vil de aller fleste spille betydelig bedre enn på en vanlig stableford-runde.

Hva angår eksemplet til "Smilende Sam (30.05.07 kl. 18:34) der en spiller hadde 42 poeng etter 17 så hjelper det ikke å gå av for å slippe å skrive seg ned. Han stryker siste hullet og må like fullt skrive seg ned ut fra sine 42 poeng.

Har derimot hørt om flere spillere som med vilje spiller dårlig siste 2-3 hullene for å slippe å skrive seg opp. Det er veldig mistenkelig når noen spiller på Pro V1 ball hele runden, bytter så til en slitt lakeball på hull 17 som slåes langt ut i skogen før Pro V1-ballen taes frem igjen og slåes til midt på fairway.....

Bob

over 18 år siden

Bob

Han skal ikke stryke det siste hullet - men legge til 2 poeng for hvert hull som er avbrutt....

HM

over 18 år siden

HM

Yngve. Iht reglene så skal man ikke kombinere to spilleformer.
Men hvem bryr seg om to kamerater spiller en hcp-tellende selskapsrunde og underveis også teller hvem som er opp eller ned vs hverandre. Men, det er da strengt tatt ikke match-spill.

Bob. Hvor har du dette fra? Den skulle jeg likt å se dokumentert litt mer. ;-)

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Tror Bob er inne på en tolkning som noen hadde tidligere ift spill av 9 vs 18 hull. Spill 9 og legg til 18p.

Noen trodde dette også gjaldt om man spilte 12, 15 eller 17 hull, og skulle legge til 2p for hvert ikke-spilt hull.

Jeg tror så avgjort dette er en feil tolkning av reglene, men hvordan folk vurderer i sine selskapsrunder bryr jeg meg fint lite om.

Hcp skal uansett gjenspeile spillestyrke i mine øyne.

Lars

over 18 år siden

Lars

Vanskelig disse reglene.....

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Spilleren hverken kan eller må regulere hcp etter en slik runde.
Slik er reglene og dermed trenger ingen ha dårlig samvittighet for å ha spilt bra i en runde match-spill uten å ha regulert hcp. Hvis man er ute etter å ha riktig hcp velger man ganske enkelt en annen spilleform og sørger for å registrere nok mange hcp-tellende runder.

Forøvrig fremmes jo den vanlige kritikken av hcp-systemet, og NGF.
Hcp-reglementet er greit nok, men det har en stor svakhet - nemlig spilleren. Mange hevder også at andre land har bedre systemer, men det er ennå ikke dokumentert hvilket hcp-system som kan eliminere spilleres ønske om jukse med hcp. Et amerikansk system hvor alle runder er tellende, også selskapsrunder uten markør, vil definitivt ikke løse dette problemet. En løsning hvor kun turneringsrunder er tellende, vil heller ikke være mer representativt for høy-hcp-ere som trener hele året og spiller to turneringer. Uansett hvilket system en velger vil en heller ikke kunne hindre at noen taktisk spiller "dårligere" enn sin spillestyrke.

Hensikten med å registrere rundene på forhånd for at de skal være hcp-tellende er at en ikke skal kunne velge i etterkant hvilke runder en ønsker å bruke til hcp-regulering, ut fra hvilken motivasjon en har for å regulere opp eller ned. Hcp-systemet vårt er ikke optimalt, men det er det systemet vi har. Og jo flere som ønsker og prøver å bruke det riktig, jo bedre blir det.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg er helt enig i det, og det du sier virker helt enig med det jeg skriver.. hehehe..
poenget er nettopp det at man selvsagt kan, for selskapets skyld, legge inn en vennskapelig match i runden, men da skal ikke runden defineres som en match.

det blir litt flisespikkeri, men regler er regler.

og Bob, det er som Fooore skriver. du kan ikke bare drite i resten av runden og legge til poeng. da er det på samme måte som det vi snakker om match, at du skal FØR runden si at du bare skal gå 9 hull men ha tellende runde.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hmmm.. jeg trodde amerikanerne hadde det som britene, nemlig at hcp kun justeres på klubbturneringer!

jeg skjønner ikke helt hva du mener er negativt med den løsningen!

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Hvis det er meg du spør og ikke hmmm.. :)

Hvis målet er å hindre at folk bruker "ukontrollerbare" selskapsrunder på hjemmebanen til å skrive seg for langt ned i hcp kan det være en god løsning å kun tillate regulering etter turneringsrunder.
Hvis målet er å hindre at noen spiller med for høyt hcp for å vinne et glass i en uformell klubbturnering, vil det ikke være en like god ide at disse regulerer hcp bare en gang i året, - i klubbmesterskapet.

Så det vil være fordeler og ulemper med de fleste hcp-systemer, og jeg har ikke så veldig sterke synspunkter på hva som er best. Inntil videre nøyer jeg meg med å være en av de få som synes at vår nåværende løsning er brukbar. Der hvor hcp virkelig teller får en kun regulere etter turneringsrunder, og vi andre må registrere minst fire runder i året for å opprettholde et turnerings-hcp.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hehe, ja det var til deg, tilskuer.

husk en ting. de systemene som jeg snakker om baserer seg på at man spiller MINIMUM 4 tellende runder i løpet av året. d.v.s 4 klubbturneringer.
hvis dette ikke er gjort, er det handicapkomiteens oppgave å sette korrekt handicap før neste sesong.

slik er det også med det norske systemet i dag.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

I USA beregnes "handicap index" (som de kaller det) på grunnlag av gjennomsnitt-score for de 10 beste av de 20 siste rundene. Omtrent alle slags runder kan telles. Det hele er utførlig forklart på usga.org.

For moro skyld har jeg begynt å regne ut en løpende "handicap index" etter dette systemet og den er i øyeblikket omtrent den samme som min NGF-kort-hcp (den amerikanske er litt høyere).

Bare så det er sagt

over 18 år siden

Bare så det er sagt

Det er ikke noe i veien med hcp-systemet bortsett fra at det åpner for at uærlige sjeler lett kan jukse.
Å spille golf er som å sykle, har man først lært det så kan man det. Man blir ikke dårligere fra en måned til neste, så hadde det vært opp til meg så skulle man måtte ha 10 runder etter hverandre dårligere enn buffersonen før man kunne skrive seg opp.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Det handler ikke om hvorvidt man blir dårligere neste måned, men derimot om at hvis man har en knallrunde, så vil kanskje hcp gjenspeile et nivå du kan risikere å ikke matche på flere år.
nå trenger ikke det være nødvendig lengre, siden man da skriver seg opp når det er riktig.
Dersom det skulle være som du sier, så ville landet bestått hovedsaklig av ufrivillige jålehandicappere på alle nivåer.

Nei, snitthcp eller turneringshcp må bli neste steg..... :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her