Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skjeberg, greener på østlandet

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Hei folkens..

Var på Skjeberg å spilte P4-Tour i helgen.

For å si det slik var jeg mektig imponert av greenene der. Dette må være noe av det beste jeg har sett i Norge på denne tiden.

Jeg hadde lest på forumet at Miklagard hadde fine greener nå, så vi tok turen opp på Miklagard for å trene litt nærspill på søndagen fær flyet.

Dette var en stor skuffelse sammenlignet med Skjeberg sine greener. Nå skal de sies at det fristet mye mer å spille Miklagard en Skjeberg selv om det var stor forskjell på greenene. Greenene på Miklagard var både treige og noe tynt med gress.

Var jeg uheldig med dagen, eller er det slike greener dere fra Miklagard mener er Norges beste. Jeg leste nemlig noe om det for en uke og to siden. "Ta turen opp på Miklagard og prøv greenene"... Jo da, det gjorde jeg, og hva syntes jeg.. Okey, men mye dårligere en Skjeberg

Tobi

over 18 år siden

Tobi

Miklagards greener treige og noe tynt med gress? At de ikke er superraske på vanlige dager enda er jeg kanskje enig i, men tynt med gress? Pisspreik.
Forøvrig er det selvfølgelig hyggelig at Skjeberg har topp greener:)

king ben

over 18 år siden

king ben

Dette var et dårlig forsøk på å erte på seg miklagard-mafiaen!!!!

Lite gress!!!! hehe....

jes

over 18 år siden

jes

enig med snappy, prøvde mikla greenene igår og ble skuffet, de suger i forhold til andre jeg har prøvd.

Miklahelt

over 18 år siden

Miklahelt

Nå har Miklagard sandet greenen den siste uken og de har absolutt ikke vært bra. Tipper de vil være sånn en ukes tid til.

Du skulle nok spilt der for to uker siden heller.

king ben: greenen er dårlige nå så det har ikke noe med erting å gjøre.

tor med hammeren

over 18 år siden

tor med hammeren

Deilig å høre. Har hørt så utrolig mye skryt om greenene på Miklagard, så er deilig å høre at de ikke er så supre som medlemmene sier.

Leit det Miklamedlemmer, når dere betaler opp mot 10k for å hacke rundt på en "pynta" versjon av Nes. Fram og tilbake over et jorde.

king ben

over 18 år siden

king ben

Dårlig i forhold til hva?

Jeg har spilt en 8-10 baner på østlandet i det siste og ingen er i nærheten på greener....

Jeg kan være enig i at de er dårlige i forhold til miklagards beste. Men ikke i forhold til andre....

snappy

over 18 år siden

snappy

Vil be meg fra bedt om at dette er et forsøk på å erte på meg miklagard medlemmer.

Kan godt hende at det er som Miklahelt sier. Men det lå ikke noe dressesand på greenene vi var på iallefall.

Skal sies at ballen gikk der man slo dem.. Noen stygge områder på treningsgreenen helt fremme på høyresiden mot hull 1. (bare for å bekrefte at jeg var der).

At det var tynt med gress er helt klart.. Jeg mener ikke at jeg kunne se rett ned i greenmassen, men det var ikke av samme kvalitet som eksempet Skjeberg.

Nå skal de sies at dersom vi hadde hatt greener som Miklagard har i dag om sommeren i Stavanger området ville jeg vært evig lykkelig. Her borte er det bare sorgen om dagen. Brukbare på Solastranden og Bærheim... Mens Stavanger og Sola som jeg er medlem av er bare triste å se på... Er greenkeeperne late på disse banene... Jepp, mye tyder på det....

What?

over 18 år siden

What?

Spilte Miklagard i dag. Deilig å spille på greener der ballen faktisk går dit du slår den. De var riktig nok ikke så raske som de pleier, men det har jo også noe med bøtteregnet å gjøre...

Uansett, hvis greenene på Skjeberg er mye bedre enn dette burde jeg visst ta turen dit også :o)

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Hahaha, det virker som om noen missa cutten på Skjeberg :D

What?

over 18 år siden

What?

Hvor leser du mellom linjene nå, Fjosok?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

What?: Da Miklagard åpnet 1.mai så var greenene så bra at det ikke hadde gjort noe om de ikke ble bedre i løpet av hele sesongen. Det at det er flekker med brunt gress har INGEN betydning for spillbarheten, og er et resultat av at de klippes ned. At noen stikker innom treningsgreenen og deretter feller sin dom over banen, tar jeg som et tegn på at ting kanskje ikke gikk helt topp på Skjeberg.

NB.Har de bedre greener på Skjeberg så har de grunn til å kose seg glugg i hjel der også.

good old sam

over 18 år siden

good old sam

Det er ikke bare greenene som er gode på Miklagard. Fairwayene er som tepper, flotte å se på, behagelige å gå. Topp forhold på Kløfta!

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jepp. Bare synd det er så dårlig gressvekst på greenene... hehe

What?

over 18 år siden

What?

oki. skjønte bare ikke hvordan du klarte lese det ut fra teksten. jeg klarer nemlig ikke å tolke prestasjoner fra andre baner ut fra at en person syns greenene der var bedre enn på miklagard. :o)

bruno

over 18 år siden

bruno

King Ben; Du sier at du har prøvd 8 -10 baner på Østlandet og ingen av de er i nærheten av Miklagard, selv ikke når greenene på Miklagard er dårligere enn vanlig - er Evje én av disse banene? Greenene på Evje er velkjent for å være svært raske og rettferdige, og er klart bedre enn Miklagard for tiden...og ellers i året er de begge på høyeste nivå sett i norsk målestokk.

What?

over 18 år siden

What?

Dette blir dyrt for meg, skjønner jeg. Jeg må jo spille banene som har klart/mye bedre greener enn Miklagard om dagen, for da må de være bra. Både Evje og Skjeberg. Jaja, får ta begge på en dag.

Må imidlertid innrømme at jeg stiller litt spørsmål til beskrivelser som KLART bedre på Evje og at Miklagard er MYE dårligere enn Skjeberg. Det er ganske sterke beskrivelser, og det er bra på Miklagard. Men det er jo en Scangolfdebatt verdig å være litt bastant :o)

grønt gras

over 18 år siden

grønt gras

Fjosok hvor får du alt fra? Du er en artig pode med snåle betrakninger.
Se en gang til på det du har skrevet i denne tråden.

Hva er en god green? Er en god green det samme for verdenseliten som for nybegynneren? neppe.

Jeg liker raske greener med gras. Feks. Losby, Hauger, Nes, Miklagard, Evje, Skjeberg oppfyller alle mine krav. Enig i at Miklagard ville vært penere og kanskje bedre med mer gras på greenene. I fjor sommer hadde kanskje Grorud en av de beste greenene rundt Oslo - etter min mening. De er alle gode nok for en selskaps-golfer som meg med 14,7. God tur i helga.

What?

over 18 år siden

What?

Nå må jeg si me litt enig i akkurat det som Fjosok sier om greenene. Det betyr ikke noe at det er brune flekker så sant den er jevn og fin. (Problemet er selvsagt å vedlikeholde dem hvis ikke gresset vokser noe særlig)

foreløpig i år har jeg bare spilt Losby, Miklagard og Hauger av de greenene du nevner, grønt gras. Og jeg må si at Miklagard skiller seg ut som den desidert beste på akkurat det området.

Losby har ikke nubbesjans akkurat nå. Hauger har bedre greener enn Miklagard, men ikke like gode da jeg var der for halvannen uke siden i alle fall.

Ang. om en god green er det samme for verdenseliten som for nybegynnere, så er svaret ja. Man behøver selvsagt ikke klippe dem like kort, men desto jevnere greenen er deste bedre er den for alle. Uanset nivå.

What?

over 18 år siden

What?

Mente selvsagt at Hauger har bedre greener enn Losby akkurat nå, men ikke like gode som Miklagard

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det er vel ikke mange betraktninger jeg har gjort i denne tråden, og ikke kan jeg skjønne at de er så veldig snåle heller.

En god green er en green som er 1. - jevn, 2. - rask og 3 - logisk utformet (og at den har samme hastighet som de 17 andre greenene på banen). Jeg kan ikke helt se hvor store forskjeller det kan være i green-preferanser mellom proffer og nybegynneren. Det må i såfall være at nybegynneren ikke vet å verdsette en god green fordi han har plukket opp før han kom dit. Enkelte synes også at greener må være grønne for at de skal være gode. Dette er ofte de samme som mener at det må være plantet stemor rundt klubbhuset for at det skal være en god golfbane.

Jeg stusset bare litt over hvordan noen som har vært innom Miklagard og trent nærspill (enten har personen stått på treningsgreenen eller gått korthullsbanen) kan uttrykke skuffelse over greenene på banen. Å si at disse har tynt med gress er 70 % sludder og 80 % vås. At Skjeberg hadde finere greener forrige helg er kjempebra, og ikke så rart med tanke på at de tross alt arrangerte P4-tour (Eller mesterskap for svenske C-spillere som fortsatt gruser de norske).

Tyrifjorden hadde også fullt brukbare greener, men restauranten var nærmere 2 på stimpen...

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Pass deg nå Fjosok..tror Yngve er glad i restauranten sin:-)

Deler dine green betraktninger. På norske baner(forutenom Mikla) er man ikke i nærheten av topp internasjonale baner,spesielt når det gjelder hastighet. Leste Gold Digest her om dagen hvor de forbereder til US Open på Oakmont GC,og sier man at greenene er så raske at de slutter å måle stimpen når den passerer...15!!
De må nedgradere hastigheten til US Open,til 13-13,5..slik at det ikke blir altfor vanskelig.
Så når jeg spiller norske baner så senker jeg krava litt..vi er tross alt i Norge. Men som du sier,de skal være jevne,raske nok og ha en bra utforming...og ikke minst at de er like på hastighet

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

For min del er det ikke SÅ viktig at greenene er über raske fordi da blir de så jæ**** vanskelige å putte på (litte grann for hardt betyr tilbakeputt på 2 meter istedenfor 30 cm dersom man bommer på hullet). Det viktigste for meg er at de er jevne. Miklagard har uten tvil best teknisk kvalitet på greenene sine, men de er til tider nesten for raske for min smak.

Idealhastighet

over 18 år siden

Idealhastighet

Greenhastighet må sees i sammenheng med onduleringene.
Det bør gå an å stoppe ballen ved hullet fra alle vinkler, uansett hvor du ligger på greenen. Det behøver ikke å være lett å gjøre det, men det må gå an.

Eeeeehhhhhhhh......

over 18 år siden

Eeeeehhhhhhhh......

Jeg er tilbøyelig til å være enig at det bør være en sammenheng mellom hastighet og ondulieringer på greenene på en bane, men å kreve at bør gå an å stoppe ballen ved hullet fra alle vinkler, uansett hvor du ligger på greenen... Det fordrer til inndragelse av alle spillerettigheter på alle golfbaner til evig tid!

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Jeg har ofte opplevd umulige flaggplasseringer, slik at dersom du ligger på feil side på greenen, så er det umulig å komme nærme hullet hvis den ikke går i, uansett hvor perfekt du slår putten.
Ganske frustrerende å slå en god putt, også gå 4 meter forbi.

golfmeg

over 18 år siden

golfmeg

putten er vel ikke god når den går 4 meter forbi?

Idealhastighet

over 18 år siden

Idealhastighet

Kan gå tilbake på det jeg skrev i forrige innlegget, men det forutsetter at man kjenner banen svært godt, eller at man får med et kart som er godt nok til at man forstår hvor man ikke bør legge innspillet på greenene. Det har jeg ikke sett på noen baner enda, og flaggplasseringer som gjør spillet til en bingo har ingenting med golf å gjøre.

Jeg spilte Miklagard første gang i 2002 sammen med sjefen min i AkerKværner, en myndig skotte fra Aberdeen med 2 i hcp og medlem av både Royal Aberdeen og St. Andrews. På ene greenen ble han liggende et par meter på nedsiden av hullet. Putten han stoppet pin hig 3 cm til høyre for hullet, men rullet tilbake samme vei og stoppet en halv meter lenger bak enn der han slo fra. Da plukket han opp ballen og kommenterte tørt: "I'll take that one. Hope they find someone who can teach them how to set up a golf course. That hole wasted my day and made me never play this course again."

Eeeeehhhhhhhh......

over 18 år siden

Eeeeehhhhhhhh......

Helt enig i at den type pinneplasseringer ikke skal forekomme. Dessverre gjør de det litt for ofte....

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Golfmeg:
Jo, dersom det er en platågreen, og man er opå det øverste nivået.
Har opplevd flere ganger at jeg har slått putter som så vidt det var snek seg over bakketoppen og ned mot hullet, men at de alikevel gikk 4 meter forbi.
Til tross for at putten holdt på å stoppe 6 meter kort.

Henke

over 18 år siden

Henke

Da er du på feil platå. Trenger ikke baneguide for å se hvilket platå flgget står på...bare nye linser.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Erik: Neste gang så slår du en lobwedge med mye backspin. Ingenting som forbyr deg å gjøre det fra green, men pass på at du ikke river med deg halve greenen i prosessen... :)

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Til idealhastighet. Helt enig i at slikt ikke skal forekomme. Det skal det ikke på Miklagard heller. Såvidt jeg vet har det skjedd en gang i år også, men såvidt jeg vet fikk han som satte hullet rimelig med kjeft i ettertid.

Til Erik. Jeg tror regelen for hullplassering er at ballen skal kunne bli liggende hvis man dropper eller ballplasserer ved hullet. Hullet må gjerne settes i en helling, men altså med visse begrensninger når det gjelder hellingsgrad/greenhastighet.

Ellers er mitt inntrykk at moderne greendesign går mot større onduleringer hvor man MÅ ligge på visse deler av greenen for å klare å stoppe ballen ved hullet. Blir spennende å se hvordan de nye greenene på Bogstad blir.

snappy

over 18 år siden

snappy

Fjosok:

Hadde faktisk respekt for deg før, men nå er du bare tåpelig.

Ingen tvil om at greenene på Miklagard er de beste greenene i Norge med tanke på alle de tre punktene du nevner over meste parten av året. Men den dagen jeg var der var det ikke noe spesielt ved dem. Har vært på Miklagard tidligere, og da har jeg vært sinnsykt imponert. Det ble jeg desverre ikke den søndagen.

De raskeste greenene jeg har spilt på i Norge tror jeg var greenene på Nes under P4-Touren i 2005. Disse var utrolig raske, og med pinne plasseringer litt ut over det lovlige ble det liv i leiren.

NGB GT

Jeg kan love deg at Bogstad blir Norges desidert beste bane om 3 år. Arthur Hills er fantastisk. Gleder meg som en ulv til å spille den når den er ferdig. Jippi

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jeg kan vanskelig se for meg at Bogstad skal bli bedre enn f.eks Bjaavann i Kr.Sand bare fordi de får nye fairwayer og greener. Da må det gjøres noe designmessig med hullene for å få den på nivå med Bjaavann. Det er nå min mening :) Synes også at Miklagard, Holtsmark og Nøtterøy har bedre layout enn Bogstad.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

snappy: Det skal ikke mye til for å miste respekt her inne, så det tar jeg med knusende ro må jeg innrømme. Jeg hadde vel ikke så mye fra før heller kanskje ;)

Men jeg må gi deg cred for at du har klart å bli den mest siterte debattant på Miklagard for tiden, det er ikke sjelden man kan høre at en misset put blir bortforklart med: "Ikke lett å putte når det er så tynt med gress", eller "jaja, det er jo så treige greener her så".

Jeg tviler heller ikke på at Skjeberg hadde kjempefine greener, og det er enda godt med tanke på at de arrangerte stor-turnering den helga. Jeg kan også love deg at når du kommer til Miklagard for å spille Challenge-tour i august så finner du ikke mange baner i europa som har bedre greener akkurat da, men det skulle da også bare mangle eller hva?

snappy

over 18 år siden

snappy

Hehe.. Du vrir og vrenger på alt en sier. Jeg sa første i innlegget mitt at det var noen som sa i en tidligere diskusjon at Miklagrad hadde de beste greenene (da kvalitet på gresset, som var diskutert da) i Norge. Dette var jeg ikke enig i den søndagen jeg var på Kløfta.

Og til deg Gunder:

Tror nok designet blir annerledes ja. Hvor ligger designet på Miklagard. Jo, i bunkrene, og deres plassering. Tror du en arkitekt som Hills som kanskje er bedre, eller iallefall på høyde med Trent Jones II ikke klarer å forandre Oslo GK til noe annerledes. Jepp, det tror jeg

Gunder

over 18 år siden

Gunder

snappy: Da høres det ut som om jeg har misforstått. Trodde ikke de skulle endre på noe av layouten men bare bytte ut fairways og greener. Jeg går herved tilbake på det jeg sa ;)

Det er utrolig vakkert der ute på Bogstad så jeg håper de får til en bra bane der. Kjenner ikke til Hills, eller så veldig mange andre arkitekter, men det høres ut som en med peiling. Vet du når banen skal stå klar? Jeg har ikke fulgt så nøye med i debatten.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Hills er kjent for å lage ting spektakulert og det trenger de virkelig på Bogstad. Håper de graver opp alt og får tilgang på mer areal så han kan boltre seg fritt, samtidig er det vel begrenset hvor mye hullforandringer man kan gjøre hvis man ønsker å ta vare på de flotte trærne som rammer inn fairwayene i dag.

For 60 millioner så er det lov å håpe at det blir noe mer enn fortsatt en farlig bane med oppgraderte greener og noen flere bunkere.

snappy

over 18 år siden

snappy

Her kan man finne mange bilder av Hills GC i Gøteborg. Her er det selvsagt A. Hills som er arkitekt. Se og nyt...

http://www.corden.se

Bob

over 18 år siden

Bob

Det er jo litt underlig at det ikke kan aksepteres at det EN dag var dårlige greene på M. At dette skal bli gjenstand for diskusjon sier vel litt om forsvaret for Miklagard.

Det kunne ikke tenkes at en gjest hadde gått rundt med stålspikes og "ødelagt" den fine overfalten dere alltid har på greenene, eller litt mer troende, at han var der dagen etter en runde med sanding av greenene eller liknende.

Hadde Snappy sagt at det alltid var dårlige greener så hadde det ikke stått til troende men EN dag bør man akseptere uten at det blir gjenstand for mobbing i utvidet forstand.....

Yngve

over 18 år siden

Yngve

det jeg har klart å lese er at det skal være lite layout-endringer, og at mesteparten av pengene går til kvalitetsforbedring av banen.
designet på banen blir som det er, men noen små unntak når det gjelder bunkere og greenutforming.

som Fjosok sier, trærne på Bogstad begrenser hvor mye endring i layout og design man får gjort uten å rasere området. dette blir ikke aktuellt, og OGK har ikke fått noe mer plass å boltre seg på.

jobben til Hills blir å modernisere m.h.t bunkerplasseringer og evt. skrelle vekk ting som skulle kunne ødelegge et fint hull. dette pluss kvalitetsforbedringen og småjusteringer på omliggende landskap som allerede er del av banen vil nok gjøre Bogstad til en langt bedre bane.

spennende blire jaffal....

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Til Bob. Greenene på Miklagard har vært helt strøkne fra åpning helt til de måtte sande dem nå nylig. Dette skjedde et par dager før Snappy spilte der, og da var de selvfølgelig ikke strøkne lenger. Beklagelig, men dette er ikke til å unngå noen ganger per sesong.

Det som er underlig er at det er jo kun på Miklagard at dette kunne bli noe tema idetheletatt.

For øvrig så ikke Snappy at det var det som hadde skjedd. Han mente det var dårlig gressvekst på greenene, og det er vel ikke så rart om dette blir påtalt...?

Hvis jeg besøkte en golfbane og sa at klubbhuset var råttent, måtte jeg vel regne med å få motsvar hvis det viste seg at det bare var nymalt...?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det var ikke meningen å mobbe (ikke så veldig i hvert fall), så det beklager jeg. Jeg syntes bare at det var besynderlig hvis norges beste spillere ikke er i stand til å gjenkjenne greener som har unngått standard vedlikehold, og sammenligner dem med greener preppet for turnering.

Og det med tynn gressvekst er tøv, men jeg innrømmer glatt at greenene ikke var på topp etter at de var ny-dresset. Så for å besvare Snappy: "Nei, jeg mener ikke at greenene på Miklagard er best i Norge når de er nydressede. (Dog tror jeg ikke de er verre enn andre greener når de også er nydressede)."

Igjen, jeg tror ikke Snappy eller noen andre kommer til å klage på green-kvaliteten når de kommer for å spille Challenge-tour i august. Derimot kan de prise seg lykkelig for at Miklagard sannsynligvis blir overstyrt med tanke på hvor raske de skal klippes. Hvis ikke så hadde de fått problemer med å få markøren til å ligge stille :D

Yngve

over 18 år siden

Yngve

og da er de jammen raske....

hihi

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her