Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bytte av grep

Truls

over 21 år siden

Truls

Har store hender og tror det kan være lurt å bytte til tykkere grep. Noen som har gjort dette selv, eller må en levere de til køllemaker?

Noen tips til grep?

HM

over 21 år siden

HM

Fikk gjort dette av køllemaker på Fornebu. Et tips er å bruke lette Midsize-grep med noen lag ekstra tape under enn å bruke et tyngre Jumbo-grep som endrer balansen i køllene.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Mange køllemakere prøver å tjene noen ekstra kroner ved å anbefale litt tykkere grep til oss med over gjennomsnittlig store hender. Svært ofte er dette ikke nødvendig, men kan faktisk være uheldig. Annerkjent teori sier at for store grep fører til at hender og fingre kommer mindre i aksjon og vil lettere kunne føre til en push/slice.

Mange PGA spillere spiller med lady grep fordi de ønsker mer trøkk i hendene og mer draw i ballen....

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det er ikke noe problem å gjøre dette selv, om du da ikke har 10 tommeltotter midt i neven. Du kan ringe meg, og du får grei forklaring helt gratis.
At det er ekstra butikk å selge store grepm er ikke riktig, er det forskjell noen plasser så er det ikke mange kronene det er snakk om. Den beste butikken er at kunden får det han/hun trenger.

Børje Pedersen

Freddie

over 21 år siden

Freddie

Står mye bra her:
http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=2745

HM

over 21 år siden

HM

Tips til bra grep er Golf Pride Tour Velvet Midsize. De er 10 gram lettere enn feks. Lambkin Midsize. Erfarte forøvrig det samme som Leadtape skriver, for tykke grep er ikke bra.
En flink pro / køllemaker hjelper deg å ta ut korrekt tykkelse på grep, men det viktigste er hva du selv føler er riktig.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Børje du taler mot bedre vitende. Vi snakker om å bytte grep på eksisterende sett. Dere køllelimere tar 100-150 kr pr kølle for å bytte grep. Rådet om å bytte til større grep blir gitt til alt for mange og dette gir en ekstrainntekt på mange tusen i mnd for en limer med mange kunder innom. Spesielt i Scottland er dette tøvet utbredt og "alle grønnskollinger fra norden" blir anbefalt å bytte til større grep.

Ren business og negativt for spillet til de fleste.......

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Feil påstand Dr. L. Hos meg koster grepbytte 70 - 80 kr. Samme pris vil jeg selvsakt også holde når jeg starter verksteddriften ved Sorknes GK. og Elverum GK. Forøvrig så anbefaler jeg større grep kun til de som trenger det p.g.a. store hender eller revmatisme. Å si at vi lurer kundene til dette for lettjente penger er tull. Ingen har greid å tjene penger på missfornøyde kunder. Golfnorge er så lite at vi er avhengige av at kundene kommer tilbake og er fornøyde.
Børje Pedersen
nettogolf.com

Truls

over 21 år siden

Truls

Det blir vel samme prinsipp her som i feks tennis, squash osv - hvor en bruker grep tilpasset størrelsen på hånda?

Uansett - prøvde noen køller med tykkere grep i fjor høst, de gav en veldig god følelse. Og 80,- pr grep montert er ikke rare investeringen. Jeg skal hvertfall gi det en sjanse.

Hvor lang tid bruker du på monteringen Børje?

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Børje går i forsvarsposisjon naturlig nok, 80 kr for bytte er for øvrig en bra pris. Missfornøyde kunder, jaggu sa jeg smør. Av de 110.000 spillere vi har i norge er det 107.000 som ikke er i stand til å kjenne om de har small eller medium grep. Selvfølgelig er dette lettjente penger, 80,- x 14 køller skulle bli 1120,- rett i lomma pr sett eller hva Børje ?

Innprisen til Børje på et grep er ca. 8-9 kr for standard kvalitet. Avkastning på 72 ,- eller ca 700 % er ikke å forakte.....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Dr. Leadtape: tror du ikke en bedrift har andre kostnader enn de faktiske materialer de bruker ? Og hva med tidsforbruk ? Man skal jo tjene litt penger også, noe må man ha i lønn.

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Dr. Leadtape, Harru spist bly eller ???

Mener du at Børje ikke skulle ta mer enn sin egen innkjøpspris når han skifter grep for noen ?? D.v.s. arbeid, verkstedsleie, tape og white-spirit skulle være gratis????
Hvorfor skulle han gkøre det ??

Skulle være morro å vite hvor DU kjøper golfutstyr og golf-tjenester...

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Ser det ikke som forsvarspossisjon når jeg påpeker faktiske feil, jeg har ingen ting å forsvare her.
Truls kan få ett helsett greppet om på en drøy time hos alle som driver med dette. Mens du venter kan du slå litt ball eller drikke kaffe.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Ser det ikke som forsvarspossisjon når jeg påpeker faktiske feil, jeg har ingen ting å forsvare her.
Truls kan få ett helsett greppet om på en drøy time hos alle som driver med dette. Mens du venter kan du slå litt ball eller drikke kaffe.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Som jeg sier innledningsvis er 80,- en bra pris for å få skiftet grep. Målet mitt er ikke å ta Børje men sette fokus på at alt for mange av oss skifter grep fordi en luring av en limer sier det.

For å kverulere litt: Børjes pris er ca 1120,- per sett for å skifte grep. Med 2 kr per sett til hvite spirit og 7 kr pr sett til tape har han minimum 1000,- igjen for å skifte grepene til en tulling som ikke trenger å skifte grep. Hele jobben bruker han maks 20 minutter på og han kan gjøre dette i garagen hjemme.

Dette tilsvarer en timepris lang over det erfarne advokater eller IT konsulenter tar. Er det rimelig ???

Må innrømme at jeg lær meg halvt ihjel når jeg møter en typisk 50 åring med sett til 25.000 som stolt som en hane kommer å forteller at han har skiftet grep, forlenget skaftet 3 tommer, justert lie osv på sitt nye sett. Ute på banen klarer disse gutta ikke å gå under 90 om det hadde stått om livet.

Vi er på villspor her i norge og pengebruken på tøv i golfsporten har ingen ende. Når skal vi begynne å gi blaffen i status og bli bedre til å spille ?????

Freddie

over 21 år siden

Freddie

Skift grep selv, er ufattelig enkelt..

TAH

over 21 år siden

TAH

Dr. Lead; Du kan neppe være være økonom. Noen tjenester tjener man bedre på enn andre. Mulig skifting av grep er noe av det de som gjør det tjener mest på. Men du må ikke glemme alle andre utgifter som Bjørge (i dette tilfellet) må dekke. Det er blant annet husleie, strøm, forsikring ++++. Det er ikke nok å få dekket de direkte kostnadene (selve grepet, teip, white sprit, osv). Disse faste indirekte kostnadene jeg nevnte må også dekkes på en eller annen måte. Fortjeneste skal man jo også ha for å overleve.

Det du sier om at så mange bytter til større grep kan jeg ikke skjønne. Jeg har hatt seks forskjellige proer og spurt alle sammen om jeg burde hatt større grep (jeg har store hender), men ingen av dem har rådet meg til å bytte.

Lykke til med grep byttingen Bjørge ;)

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Kan Dr. Leadtape gi meg svar på hvorfor jeg skal ta med grepbyttene hjem, når jeg har butikk og verksteder med alt nødvendig utstyr? Jeg må alikevell betale alle mine utgifter til verksteddriften tre steder. Dessuten er det en drømmesituasjon å kunne slippe med 7-8 kr pr grep i innkjøp. Du glemmer elegant frakt, fortolling og moms. Når det så regnes med at det er moms inkludert i 70 - 80 kr, blir det ett regnestykke som ikke Dr.L. vil like.

Ellers så er jeg enig med Freddie, skift selv grepene, det er ikke så vanskelig. Får du problemer er det hjelp å få på telefon og internett.

BP. / Bobby Peru

over 21 år siden

BP. / Bobby Peru

Dr. Leadtape:
Hvor du har dekning for den påstanden din om at folk skifter grep såpass hyppig at dette er den primære inntektskilden for køllemakere?

Når en golfer tar turen til en køllemaker er det som regel på grunnlag av 1) slitte grep eller 2) råd fra pro (eller en person de stoler på) om å skifte type/tykkelse - tviler på om så mange er i denne kategorien. Grep bør - uansett - skiftes ofte:

Golf Pride sier : "By themselves, fresh grips can only allow you to approach your potential as a golfer. They can't overcome a bad swing, or poor alignment, or any of the other faults that bedevil even the best golfers. But a national survey of golfers showed that 66% of those who had clubs regripped showed an average drop of three to four strokes per round! Regripping didn't make them better golfers; it made them better scorers. It's something to think about."

Forvrig vil jeg henvise til følgende artikkel av Matz Modéer:
http://www.4mostgolf.com/Grepstørrelsen.htm

"Noen mener at for små eller for store grep kan gi problemer med hooke eller slice. Slike meninger er ikke dokumenterte, og det er nok slik at uønskede sideskruer hovedsakelig stammer fra feil i svingbane, face angle eller for sterkt/svakt grep med en eller begge hendene."

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Bytting av grep er relativt enkelt å gjøre selv. Men juniors grafittskaft begynner å bli korte å må snart skiftes ut eller forelenges. Er det noen som har peiling på hvordan man forlenger noen relativt tynne grafittskaft. Tips mottas med takk.

TAH

over 21 år siden

TAH

Flyer:
Når jeg forlenget noen køller jeg hadde kjøpte jeg forlengere fra golfsmith. De har mye "kølledeler", og sikkert også tynnere "forlengere".
Lykke til.

http://www.golfsmith.com/cm/index.php?PHPSESSID=facf0d2b6f63e0268505bf1a7d9698a9

Middelsvingeren

over 21 år siden

Middelsvingeren

Har akkurat byttet grep på jernsettet mitt siden de gamle grepene var 2 sesonger gamle og slitte. Kostet meg ikke en krone ekstra å gå opp litt i størrelse, men det har gitt meg en bedre følelse selv om jeg ikke akkurat har noen kjempeklubber av noen hender...
Brukte faktisk standard size bygget opp med et par runder ekstra tape.
Skal du likevel bytte grep og lurer på å gå opp i størrelse - prøv det på en av køllene og sjekk om du liker før du endrer hele settet.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Jeg har aldri sagt at grep liming er noen hovedinntekstkilde som Peru skriver. Selv anser jeg at jeg har god dekning for å si at for mange skifter grep (det samme gjelder forøvrig forelenging. lie osv) som ikke trenger dette. Vi er for utstyrsfokuserte i golfnorge.

Min påstand er at hadde kunnskapen om golfsvingen, golftrategi og trening vært like stor som den teoretisk kunnskapen om utsyr, ville ikke snitthandikappet i norge vært 34.....men 24 eller 18.....

TAH

over 21 år siden

TAH

Nå er jeg helt enig med deg Dr Leadtape. I det du sier om kunnskap om sving osv. Jeg tror fortsatt ikke at for mange endrer grep/loft/lengde osv, men jeg tror nok at mange kanskje bytter ut settet sitt oftere enn de burde. Det tar jo litt tid å bli kjent med nye køller så å bytte jern hvert år tror jeg ikke er å anbefale.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her