Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva gjør vi med handicap-planlegging

Jerry

over 18 år siden

Jerry

Hallo folkens!
Vet om et en spiller som går selskapsrunder nesten hver dag, og skriver seg opp i handicap.
Han deltar også på turnering hver uke, og vinner nesten 3dje hver gang. Han er sjelden utenfor topp 5.
Det har hendt at han har greid å skrive seg opp 6 dager på rad, for så å knuse handicappet sitt i turnering den 7ende dagen.
Vedkommende er tillitsvalgt i klubben og god kompis med han som utgjør handicapkomiteen, så derfra skjer det ingenting.
Vanskelig å bevise at han gjør dette bevisst, selv om alle vet det.
Hva kan kan gjøres ??
Resultatlisterer med handicap finnes i Golfbox og taler sitt tydelige språk. Burde det legges ut link til disse for å sette press på vedkommende? Han vet hva andre spillere mener om det, men driter ganske enkelt i det.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Høres pinlig ut, vil han bry seg om at linker legges ut når han ikke bryr seg om hva andre spillere mener?

Håper han holder seg i egen klubb, om ikke vil klubben få et dårlig rykte tror jeg.

Om ikke annet, informer om hvilken klubb det er her inne, kanskje det "hjelper"?

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Men dersom dette er en spiller i hcp-kategori 4 eller lavere, så er jo hver oppskriving bare på 0.1p, dvs etter 6 oppskrivinger er han 0.6 opp?

På de fleste baner vil vel dette utgjøre 0-1 slag mere tildelt. Dersom han da "knuser" handicapet sitt den 7ende dagen vil han jo havne mye lavere i hcp enn uken før?

Og gjør han dette uke etter uke så skulle han gå kraftig ned i handicap etterhvert

Kan ikke helt se at det har den helt store konsekvensen for turneringsresulatet at han klarer å jukse seg opp et mottatt slag på en uke

Men for all del - dersom spiller bevisst dårlig for å skrive seg opp så er det forkastelig

Jerry

over 18 år siden

Jerry

Kommer kanskje tilbake med hvilken klubb det er senere.
Han knuser ikke handicappet sitt hver uke, noen turneringer spiller han selvfølegelig dårlig han som alle andre. Kan derfor bli 1-1,5 poeng opp i låpet av 2-3 uker. Han er i kategori 2, så det blir bare 0,8 poeng ned på en 40-runde, og det rekker han nesten å spille seg opp igjen på en uke.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Dersom man anonymt ikke vil være mer konkret her inne blir det sannsynligvis ikke gjort noe i klubben heller.

Hcp-snikere vil alltid forekomme, folk er folk.

HM

over 18 år siden

HM

Husk at NGF har lagt opp til dette. De er mer bekymret over at vi har for lav hcp enn for høyt.
Sandbaggers har gyldne tider, takket være amatørene i NGF.

Jerry

over 18 år siden

Jerry

Dersom jeg går ut med mitt eget navn eller klubb spretter navnet til vedkommende opp med en gang og så blir tråden slettet.
Derfor

Hmmmm

over 18 år siden

Hmmmm

Det navnet kan det vel hende folk som kommer derfra har skjønnt allerede :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Dette er problemet med det nye systemet.

jeg kan ikke med min beste vilje fatte hvorfor vi ikke går rett på det systemet som brukes i de store golfnasjonene.

hva i all verden er så viktig med å skrive seg ned og opp hele tiden???

det er sånn fokus på Stablefordturneringer i dette landet at det er neimen ikke rart vi ikke kommer opp av golf-kneika.

vi vil jo aldri få fostret talenter når vi for det første ikke får lov å konkurrere med resultatliste før vi har passert 12 år, og heller ikke når det viser seg å være lønnsomt å ikke klatre nedover i hcp, for da mister vi de flotte teskjeene og plastikkpokalene vi vinner i stableford turneringene!!

klart, skal vi sammenlikne det gamle og årets hcp-modell, så er jeg enig i at dette er bedre, men jeg klarer ikke skjønne hvorfor vi har havnet her!

Ikke alltid så enkelt

over 18 år siden

Ikke alltid så enkelt

Det som er positivt med det nye systemet er at en på forhånd må bestemme seg for om runden skal telle. For egen del har jeg bestemt meg for at jeg ikke vil skrive meg opp/ned på enhver selskapsrunde på hjemmebanen. Det er en av Norges letteste baner, som jeg har spilt flere hundre ganger. Jeg kjenner alle farer og trenger nesten ikke tenke på valg av kølle. Min erfaring er at den gir meg altfor godt handicap sammenlignet med "verden utenfor". Svært ofte lå jeg på 8-15 poeng på andre baner. mens hjemmebanen ga ofte mange poeng. I og med at det er desidert flest runder på hjemmebanen vil jeg fort få et for godt HCP. Utfordringen er selvsagt at i klubbinterne turneringer oppfattes mitt HCP som høyt sammenlignet med de som skriver seg stadig opp/ned på hjemmebanens resultater. Det føles likevel mest riktig å ha et HCP som viser ens nivå på et snitt av norske baner og ikke et kunstig lavt nivå på hjemmebanen. Så får heller klubbturneringene bli litt urettferdige...

Helt enig

over 18 år siden

Helt enig

En får mest riktig hcp ved å la vær å justere på selskapsrunder på hjemmebanen.

To kulturer

over 18 år siden

To kulturer

Interessant poeng som trekkes frem. Mange av oss som ligger i høy HCP klassene har reellt sett to HCP, et i hjemmeklubben og et utenfor. I golf Norge har det vokst frem en kultur hvor det er høystatus med lave HCP. Jeg innrømmer for egen del at jeg har tjent godt på å få god score på hjemmebanen jeg kjenner godt. Jeg har oppnådd et respektabelt HCP, som jeg er stolt av. Kall det gjerne et skrytehandicap. Det er ikke noe problem så lenge jeg kun spiller på hjemmebanen og ikke har de store ambisjoner om å vinne klubbturneringene. Hvis jeg skulle spille på en av de store banene ville jeg sikkert få problemer med scoren, men det gjør jeg svært sjelden og da behøver jeg ikke registrere runden i forkant.

Med de nye HCP-reglene er det andre målsetninger. HCP skal i større grad reflektere din objektive spillestyrke og ikke ditt aller beste resultat. For oss som er rene klubbspillere bør vi derfor være forsiktig med å kritisere medlemmer som spiller utenfor klubben for at de har får et riktigere HCP i forhold til de banene de spiller på.

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Det å konsekvent ikke skrive seg ned på hjemmebanen er rett og slett juks! Nok om det.

Jeg synes det er rart at mange får flere poeng når de spiller på hjemmebanen. Kan det ha noe med hvor langt dere slår? Hvis man har en kort hjemmebane og slår kort så er det tildels forståelig.

Uansett, alle baner man har spilt et par ganger, gjerne med baneguide, bør man kunne spille omtrent like bra.

Hjemme best

over 18 år siden

Hjemme best

Helt uaktuelt at middel-høy hcp spillere spiller like godt på bortebane som hjemme. På en hjemmebane har man slått de fleste slagene en million ganger før, på utebane er det lett å være usikker og redd for så mangt. Når man ser hva hjemmebane/bortebane faktisk betyr for resultater i fotball, der variasjonene begrenser seg til forskjellen i farge på cornerflagget, kan man bare tenke seg hva det må bety i golf.

I realiteten vil det derfor som regel være stor forskjell i score hjemme og ute for en som har spilt hjemmebanen MYE.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Fotballsammenlikningen synes jeg var skikkelig O.B.

jeg spiller best på Asker og Larvik i snitt, selv om jeg har de 2 beste rundene på hjemmebanen.

Fotballkamp og selskapsrunde er mentalt sett to veldig veldig forskjellige ting. her er det nok andre ting enn cornerflagget som avgjør.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Enig med Hjemme best, grunnen er at man har god kontoll på lengder/eventuell farer på sin egen hjemmebane. For min egendel utgjørt bortebane 4-5 poeng i snitt. Fornøyd med 30-32 poeng på ny bane, men er misfornøyd med samme score på Kongsberg.

Agn

over 18 år siden

Agn

Nå ville vel de fleste være misfornøyd med rundt 30 poeng på Kongsberg........ med mindre du mener etter ni hull ;-)

Jeg også

over 18 år siden

Jeg også

er enig med Hjemme best. Jeg har mye bedre score hjemme enn borte, så fotballmetaforen passet på meg. Jeg spiller på hjemmebanen 3-5 ganger i uken, mens jeg har bortekamp kun 1-2 ganger i måneden. Det er klart jeg føler meg mer selvssikker på eget gress.

Jeg har ambisjon om å bli god på bortebane også, og da må jeg i riktig divisjon og samle kamperfaring. Det går ikke an å være i førstedivisjon og bare spille hjemmekamper.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Agn: Ha Ha. Har ledig plass 17.50 idag, så kan du vise meg :-)

jonag

over 18 år siden

jonag

Å spille bra borte handler om å kjenne banen og ikke misse slag pga at man ikke vet lengder, strategiske misser og pinneplasseringer.

baneguide, planlegge på forhånd sin strategi, avstandsmåling eller kjenne avstandsmerker og få vite noe om pinneplasseringer er ting som garantert sparer en for 3-5 slag på en fremmed bane.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Dette med fordel av hjemmebane er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har en hjemmebane som det er relativt vanskelig å score på (det er fort gjort å spille bort baller), og spiller ofte bedre (scoringsmessig) på bortebane. I fjor kom de beste rundene på Kongsberg, Drøbak og Miklagard.

Hehe

over 18 år siden

Hehe

Enig med Agn, Konsberg er ikke akurat den vanskeligste banen. Drømmebane om man vil spille seg ned

hmmm

over 18 år siden

hmmm

Dette endte jo i rene Kongsberg linken.... Hvorfor skjedde det må man tro? Noen synspunkter Jerry;)

Kongsberg i dag.

over 18 år siden

Kongsberg i dag.

Alle tee-markeringer fremst i tee-boksen.
Må være et tiltak for å opprettholde handicapnivået etter re-sloping som tok bort et par slag for de fleste.
Se også på resultatene i klubbturneringene der, felles kollaps....?

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Hvor ble det av interessen for å få ballen i koppen på færrest antall slag?

Tilbake til tråden

over 18 år siden

Tilbake til tråden

Nå er hovedpersonen i full gang igjen.
Uke-rekorden er 5 oppskrivinger på 6 dager og statistikken sier 2 seiere på 5 turneringer.....

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Og så lenge man ikke gjør annet med saken enn å taste inn en kommentar her så skjer det heller intet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her