Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Din favorittbane

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Dette må bli en fin og positiv tråd. Skriv noen få ord om den ene banen i Norge dere liker absolutt best. Det er ulovlig å skrive hvilke man synes suger :) Skriv hvilken bane, og hvorfor nettopp denne banen er din favoritt.

Min favorittbane: Bjaavann i Kristiansand

Fordi: Layouten er superb. Man må tenke strategisk på mange hull. Det hjelper ikke å bare banke ballen avgårde med driveren. Ingen dårlige hull. Fantastisk flott natur. Bra område rundt klubbhus hvor man kan se utslag og innspill. Hull 2, ett av Norges beste par3-hull. Hull 18 - verdens kuleste avslutningshull :) Jeg må få si verdens beste siden jeg aldri har spilt noe bedre - i hele verden.

Butros

over 18 år siden

Butros

Flucker: På oppfordring fra deg skrev good old sam hvorfor han synes Meland er den beste banen i Norge. Dine spydige kommentarer til det han skrev har kanskje skremt andre fra å skryte av favorittbanen sin.

Man blir jo "hengt" her på forumet om man skryter uhemmet av egen bane.

What?

over 18 år siden

What?

Får være den som våger meg utpå og sier Miklagard, jeg da.

Fordi den stort sett er i prikkfri stand når det gjelder fairway, greener og bunkere. I motsetning til mange andre syns jeg også den har varierte hull med muligheter for å både spille safe og ta sjanser. Bunkerne er veldig strategisk plassert (fra de to bakre teestedene for meg i alle fall). Etter min mening en glimrende bane som passer for alle typer spillere (ganske enkel fra de fremste teestedene og vanskelig fra back).

Jeg er også veldig stor fan av Losby og Evje når disse to banene er i god stand (dvs. ikke sånn som Losby var i fjor).

For ordens skyld: jeg er IKKE medlem på Miklagard, jobben sponser IKKE Miklagard, jeg kjenner ingen som jobber der, og heller ingen som er medlemmer der.
for ordens skyld

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Butros: Det kan kanskje ha med fremtoningen hans å gjøre ;)

Og ja jeg svarte spydig når man sier at Meland er norges beste bane fordi betjeningen er hyggelig, eller de andre rare forutsetningene hans.

Jeg har selv blitt hengt når jeg har snakket om Miklagard som er min hjemmebane, så jeg vet hva du mener. Men dette er en tråd som andler om folks personlige favorittbane. Det er jo gøy å høre hva andre legger mest vekt på, om det er layout, natur eller andre ting som gjør at de reiser tilbake til samme bane.

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Nå har jeg lest så mye bra om Bjaavann at dette er blitt min nye favorittbane selv om jeg aldri har spilt der!

Favorittbane blant de jeg har spilt: Miklagard, fordi den er i best stand og fordi det er mange spennende risk/reward-alternativer.

Pottis

over 18 år siden

Pottis

Hacker. Da vil du elske Bjaavann også. Ikke helt samme greenkvalitet, men veldig mange spennende hull. Skulle ønske jeg var medlem der.

Butros

over 18 år siden

Butros

Flucker: Enig i at fremtoningen hans er spesiell. Men han er jo bare (overdrevent) positiv til egen bane. Ingen grunn til å la seg provosere av det.

Min favoritterbane er Holtsmark. Flott natur og layout, fin blanding av korte/lange hull, mange og strategisk plasserte bunkrer, relativt store greener. Gresskvaliteten kunne vært bedre, men den kommer seg forhåpentligvis i løpet av sesongen.

Liker også Evje og Miklagard veldig bra, og jeg gleder meg som en unge til å få spilt Bjaavann.

Tyri

over 18 år siden

Tyri

Tyrifjorden er min favoritt. Varierte hull. God kvalitet i hele sesongen. Meget hyggelig atmosfære og en fantastisk naturopplevelse. Bra treningsforhold og meget god administrasjon!

Janec

over 18 år siden

Janec

Nettopp kommet fra Tyrifjord og den er i meget god stand. Blir nok enda bedre når greene har vokst litt til slik at de kan klippe dem. Derfor:
Tyrifjord
Bogstad,
kjenner banen så godt at det er lett å spille taktisk med stor belønning

Janec

over 18 år siden

Janec

Feil knapp, fortsetter:
Miklagard, beste banen i omeng fra Oslo, men litt lang å vanskelig for meg fra gult.
Evje
Positivt inntrykk, men bare spilt der en gang.
Ikke spilt Nøtterøy,Bjaavann og Holtsmark
De står snart for tur.

WiBo

over 18 år siden

WiBo

Må innrømme at jeg har vanskelig for å velge noen favorittbane. Må si at Miklagard, Tyrifjorden, Nøtterøy, Holtsmark, Kragerø, Haga, Kvinesdal og Bjaavann alle er flotte baner hver på sitt vis. Mikla er vel den beste banen med tanke på kvalitet på fairways og greener, men kanskje den kjedeligste av disse når det gjelder naturopplevelse. Har spilt Bjaavann både som 9 og 18-hulls bane og ble mektig imponert. Hull 18 er en skikkelig utfordring enten man spiller fra gult eller svart er nå min mening. En god score kan bli fullstendig ødelagt her. Utsikten på hull 3 og 9 på Kvinesdal er jo nesten verdt greenfee'en alene. Sjelden blir man så godt mottatt av personalet og medlemmene som på Tyrifjorden. Har hatt stor glede av å spille med noen av medlemmene der. Nøtterøy klarer jeg av en eller annen grunn alltid å få en meget god score. Lett når omgivelsene og banen er som de er kanskje. Hyggelig "måtte" ta 10 minutters pause i klubbhuset ved halveis runde. Noe å tenke på for flere baner? Holtsmark er en spennende bane. Det den mangler av vann tar den igjen med kløfter og raviner, hvor du så definitivt må holde tungen rett i munnen når du spiller. Spesielt hull 3, 4 og 5. Den skal forresten spilles på søndag. Ikke vet jeg hvordan andre har opplevd Haga, men jeg synes i alle fall at greenene der er de vanskeligste å putte på. En skikkelig utfordring å lese de riktig. Kragerø har en litt spesiell plass i mitt hjerte av flere grunner en bare golf. En tricky bane som har blitt noe lettere etter at de har ryddet i en del rough i fjor. Lettere å finne igjen ballen i alle fall, om du skulle være litt uheldig å ikke treffe fairway hver eneste gang. Og om du skulle lese dette Knut T. så er jeg lei meg for at jeg ikke kan være med på Pinseturneringen i år:-( Av baner som ikke jeg har rukket å fått spilt enda bør vel Bogstad kanskje komme først i køen tenker jeg, med tanke på at den skal bygges om. greit å få spilt den før det skjer. Og så har jo en annen diskusjon, eller skal man kalle det en krangel, her inne i forumet pirret nysgjerrigheten for Meland da. Skal til Bergen senere i sommer (uke 31) så kanskje, kanskje...

Lavida

over 18 år siden

Lavida

Meland og Miklagard i alfabetisk rekkefølge ;-)

MG3

over 18 år siden

MG3

Finnes det en banebeskrivelse/guide på nett for Bjaavann?

Nalim

over 18 år siden

Nalim

Min favorittbane i Norge: Bjaavann.

Fordi:
Fantastisk natur, banen er nydelig anlagt rundt Bjaavannet.

Nydelig layout, RTJ2 har slått på stortromma og lagd en bane som passer perfekt inn i naturen.

Utfordrende layout, opptil flere valgmuligheter på hvert hull, man må tenke taktisk fra start til mål.

God kvalitet, god gresskvalitet på de hullene som har fått satt seg skikkelig, gode og jevne greener selv på hullene som bare er et år gamle.

Det beste klubbhus-området jeg kan tenke meg, man ser 14 hull fra verandaen på klubbhuset.

Hull 18, verdens beste golfhull der publikum kan se spillerne slite fra tee til green fra gode plasser like bak greenen.

Atmosfæren, masse hyggelige mennesker.

Andre baner jeg liker godt: Nøtterøy og Holtsmark.

Zacky Hacker

over 18 år siden

Zacky Hacker

Bjaavann.
Den har alt: strategi, variasjon, naturskjønnhet, gode greener, kvalitet, lengde.
Den utmerker seg også med hyggelig betjening og god atmosfære.

Finnes flere baner som er hakket bedre på enkelte ting, men ingen som er så komplette. Og ingen som er i nærheten av å tilby en like tøff bane for de beste spillerne. Det er bare å se på resultatene fra siste ama-tour, så slipper vi å krangle om det.

Adam

over 18 år siden

Adam

Dårlig info om Bjaavann (banen) på hjemmesiden... Gir resultatene fra en Ama-tour en bekreftelse på at det er norges vanskeligste bane? Se da mot resultatene fra P4 tour på Meland!!!

ZachHach

over 18 år siden

ZachHach

Problemet med Meland er dårlig underlag, pluggede baller, baller som forsvinner gjennom torvlaget, møkkavær etc.
Hadde Meland ligget i en bedre klimatisk sone så kunne jeg sette den høyt opp, men den gjør det ikke.
De gangene jeg har spilt der så har banen vært en gedigen gjørmesuppe og jeg har gått av med negativ følelse.

barefolkfraøstalandether?

over 18 år siden

barefolkfraøstalandether?

Har spilt alle banene i rogalandsområdet, utenom det har jeg bare spilt Kvinnesdal. Det er mye bra med flere av banene i rogalandsområdet, men likevel er Kvinnesdal den beste jeg har spilt til nå. Bra lay-out, vakker natur, gode greener. Veldig veldig bra.. Må også få fram Egersund Golfklubb sin bane som bare er 1 år gammel, men likevel er helt fantastisk. Bedre greener har jeg aldri spilt på! Uheldigvis trenger fairwayer et par år til før de er helt fantastiske. Kort, men vanskelig bane. Fantastisk lay-out.

ulven

over 18 år siden

ulven

Hadde vært greit om man holdt klimaet utenfor en diskusjon som denne. Skal klimaet være en faktor hadde St. Andrews ikke vært på topp 1000 over verdens baner, heller ingen andre på de britiske øyer.

Her i Norge er klimaet ganske forksjellig fra landsdel til landsdel. Vi kan spille sekshullbanen på Herdla året rundt, på tider da Miklagad er dekket av snø. Det gjør ikke Herdla til en bedre bane......

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Nå tror jeg ikke det var temperatur det gjaldt, ulven, for St. Andrews Old Course m.fl. er åpne stort sett året rundt.
poenget er vel at de norske banene som ligger værutsatt til ikke har drenering til å takle nedbørsmengdene som kommer til tider.

ulven

over 18 år siden

ulven

ok-s ser poenget, men. poenget mitt var ankelt og greit at ingen baner har konstante forhold gjennom et år. Når skal det sammenlignes?

BO

over 18 år siden

BO

Den er vel ikke best, har ikke de beste fairwayene, ikke de flotteste greenene.
Alikevel, Skei Golf, en mektig naturopplevelse.
Skeikampen troner over banen. Utsikt mot Jotunheimen i det fjerne. Kom, se og nyt golfen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her