Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bounce på SW i fuktig vær

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Jeg har fundert litt på hva slags bounce jeg skal velge på sw i fuktig vær. Fra fairway (eller nærliggende område...) vil høy bounce være en fordel, mens i bunkeren vil vel lav bounce være en fordel da sanda blir kompakt og hard. Hva gjør dere? Bruker alternative køller (LW, AW...) fra fairway/bunker?

What?

over 18 år siden

What?

Jeg bruker ofte LW (4 grader bounce) fra bunker når det er hard/kompakt sand. Dette for å unngå at jeg skal treffe ballen for tynt og dermed slå for langt.

Fra våte fairwayer bruker jeg nesten alltid SW (14 grader bounce), så sant det ikke er kort avstand og jeg må over en bunker.

Drawer

over 18 år siden

Drawer

4 grader bounce altså? Jeg skal ha meg en ny LW, men er litt usikker hvilken bounce jeg skal velge. Vil det være mye forskjell på 4, 6 og 8 i våt/hard sand?

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Spørs på hva du liker, og hvor god du er med wedgene. Det er veldig greit å ha en LW med lav bounce. Du merker ganske bra forskjell i hard sand hvis hvis du bruker 8 og 4 grader bounce.

Jeg har LW med 4 og SW med 14. Funker fint det. På 30-50 m bunkerslag bruker jeg også PW.

What?

over 18 år siden

What?

Du vil nok i alle fall merke forskjell på 4 og 8.

Jeg vil anbefale at du har litt forskjellig bounce på LW og SW hvis du skal ha begge i bagen. Det er selvsagt ikke nødvendig med så stor forskjell som det jeg og Flucker har, men de kommer til sin rett på forskjellige tidspunkt.

den hvite haien

over 18 år siden

den hvite haien

Jeg har 6° bounce på LW og 10° bounce på SW. Det funker perfekt for meg. Føler ikke selv at det blir noe problem på våte baner, men det kan selvfølgelig variere fra spiller til spiller. Grunnen til at jeg har lite bounce er at min tidligere trener anbefalte lite bounce generelt. De eneste gangen det KAN lønne seg med mye bounce er på våte baner, men det er noe skikkelig dritt på tørre harde baner, spesielt for de som slår mye ned på ballen.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Generelle tips.

Mye bounce er kjekt i løs bunkersand, tykk rough. Skal man slå fra fairway er det kjekt med lite bounce. Slår man godt ned på ballen får bounce mindre å si. Altså hvis hendene er foran ballen i trefføyeblikket har ikke bouncen mye å si. Flop-lignende slag fra fairway blir veldig vanskelig med mye bounce siden "spissen" på kølla løftes opp i luften av bouncen.

Varierer

over 18 år siden

Varierer

Har rundt 10 Sw og Lw med bounce fra 3 til 16 grader.
Velger ut fra grunnforhold, være og sandtype.
I harde bunkere liker jeg lav bounce, jo mykere sand til mer bounce. På småchipper foretrekker jeg høy bounce men med kølla fremoverbøyd (sterkere loft). Blir ofte 14 grader Sw til chipping og variebel bounce på Lw for bunkerslag.
Kunne aldri greid meg med bare én wedge av hver.

Per Kristian

over 18 år siden

Per Kristian

Varierer: Så du har 4 andre køller i baggen? ;-)

Varierer

over 18 år siden

Varierer

Selvfølgelig har jeg ikke det, tar med noen ekstra wedger når jeg drar for å spille på andre baner, sjekker forholdene og velger hva jeg vil ta med. De andre legger jeg igjen i bilen

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Jeg har Cleveland CG 10 og de ligger veldig høyt i bounce. Laveste bounce på sw(56 gr) er 12 og neste stegene er 16 og 18.

52 gr har kun 10

60 gr fås i 8, 12 og 16.

Jeg har 52/10, 56/12 og 60/12. Bør jeg anskaffe meg en 56/16 for bruk i løs sand og våt fairway og bruke 52 gr ved "normale" forhold?

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Jeg ser for meg dette oppsettet med 4 wedger (akkurat lest Dave Pelz så går for fire wedger):

46 fra jernsett

52/8

56/10 Har SW med høyere bounce fra jernsettet hvis jeg skal spille på andre baner med løs sand og tjukk rough rundt greenene

60/4 eller 60/6 Har ikke bestemt meg ennå, men 4 høres veldig lavt ut. Har 60/14 fra før hvis det skulle være nødvendig

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Det høres ut som et meget klokt valg du gjør. Selv har jeg et gap fra 48 PW til 56 SW. En gap hadde vært kjekt, men så er jeg så glad i 2'er jernet og 5-wooden.

jonag

over 18 år siden

jonag

Flucker. Har du mye loft på 2jern og 5W ? og har du mye forskjell i lengde, eller er det mest høyde på slaget ? Går du med begge samtidig ?
Er glad i 2jern sjøl, men har også gap, så må velge 2jern eller 5wood...

Blåser det litt er det 2jern som teller, men 5w er uvurderlig i roughen...

Gap

over 18 år siden

Gap

Drawer

Har nøyaktig samme køller og finner lengdeforkjellen mellom PW (46 grader) og 52 gradern i største laget. Vurderer å bytte ut min blade 52 grader med en standard CB 51 grader som finnes å kjøpe til jernsettet. Bruker stort sett 52 gradern til full swing slag samt chipping. Egentlig ingen grunn til å bruke blade til slike slak.

Finesmecker slagene rundt greenene håndteres av 56 og 60 gradern. Her fungerer blade ypperlig.

Wedgegrossist

over 18 år siden

Wedgegrossist

Det er ikke alltid gradetallet er proporsjonalt med lengden. Jeg har 50 graders Ben Hogan og en 54 graders Ping Tour som går omtrent like langt, og en 52graders Vokey som går ca 5m lenger enn en de to.
Prøv ulike merker og modeller i 52grader så finner du nok noe som passer.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

jonag: 5-wooden er 17,5 grader og 2 jernet 18 grader. Wooden går 10-15 m lengre i vindstille. Bruker jernet som på tee i motvind, og ofte på andreslag på par5 for å posisjonere meg. Greit å punche langs fairway hvis det ikke er hindringer. 5 wooden bruker jeg endel i rough, som du nevner. Kunne nok godt lagt den ene kølla i bilen. Er det mye vind en dag legger jeg vegg 5 wooden og tar med 3 jernet. Spiller stort sett 4 jern, 2 jern og 5 wood. Trenger jeg 3 jern distanse griper jeg ned på 2 jernet og slår normalt. Taper nok litt høyde så slikt må kalkuleres. Jernet slår jeg endel lavere enn 5 wooden, uten pegg altså.

jonag

over 18 år siden

jonag

Takk for tips. Har nok samme spekk på køllene sjøl. 5w er en med tungsten i bunnen. Den føles bra selv om jeg nesten topper ballen fra roughen...
Har ikke tenkt på å ta ut 3 jern, men 2 jern fra tee har en meget god ballbane så jeg er absolutt enig.

Sorry trådstarter. Jeg spiller 8 i bounce uansett. Mulig jeg ville lagt ballen littegrann lenger bak og slått vanlig i vått vær for å treffe ballen bra.

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Gode poeng fra både Gap og Wedgegrossist:).

Dette med lengde forskjeller mellom de forskjellige merkene kan være et problem og satser derfor på GW SW og LW i samme merke.

Kommer til å måle nøyaktig gjennomsnittelig lengde på alle 4 wedgene mine med 3 forskjellige lengder på baksvingen. Hvis lengde forskjellen på PW og GW blir for stor så får jeg bare bøye litt på GW:)

Sorry trådstarter. Gikk mer i retning av køllesammensettning i begge ender av settet denne tråden...
Når det gjelder spørsmålet ditt så kommer jeg til å spille med høy bounce(14) på SW hvis det er fuktig og bruke PW, GW eller LW med lav bounce i sanden. På 30-60 meters sandslag så syntes jeg 8 og 9 jernet funker bra.

Har nå bestilt følgende:
Titleist Vokey Spin Milled
52/8
56/10
60/4 (håper jeg ikke angere på den lave bouncen, kommer vel til å ta noen heftige divots til tider med denne:)

http://www.thedivot.com/images/woods%20divot.jpg

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Mye interessant her.

Det er ok at man går litt ot, bare man penser seg inn igjen. Det jeg er mest fornøyd med til nå, er at det ikke har vært noe krangling og kverulering. Begynner dere å bli bløte????

Så til saken igjen. Cleveland har tydligvis lagt seg på en høy linje angående bounce. Kommer jeg til å slite når det blir tørt og hardt?

What?

over 18 år siden

What?

Ikke hvis du er flink til å treffe ballen rent. Hvis du imidlertid har en tendens til å treffe litt "tjukt" så kan det ende opp med å bli tynt (hvis det var en forståelig måte å si det på).

Dette kan jo justeres for ved å slå litt brattere ned på ballen, så jeg ville ikke vært veldig bekymret. Personlig ville jeg valgt lavest mulig bounce på 60 graderen. Det er vel 8 i følge innlegget ditt ovenfor. Det bør være helt kurant

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her