Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hvilke baner anbefales?

erdennebra?

over 18 år siden

erdennebra?

Skal en tur bort mot oslo om 3 uker, tenkte å ta med meg settet. Hvilke baner anbefales? Spesielt i området rundt Tønsberg, skal besøke noen der.

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

"Rundt" Oslo er svaret lett: Miklagard. Koster kr 500.- off primetime. Nære Tønsberg er vel svaret Nøtterøy GK - den er bra.

McGuinness

over 18 år siden

McGuinness

Nøtterøy er "uten tvil" beste banen i Vestfold og i mine øyne nummer to etter Miklagard i Norge.

Spilte Nøtterøy i går og forholdene begynner også å bli bedre. Banen har vært litt rufsete tidligere i sesongen, spesielt på greenene i forhold til normal standard. Nå skulle de dog være oppe i over 9 på stimpen igjen.

Oslo

over 18 år siden

Oslo

Kanskje du burde prøve Bogstad,Oslo Golfklubb?

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Larvik er utvilsomt Vestfolds beste bane.
Måå spilles.

...

over 18 år siden

...

Om 3 uker er nok Kongsberg å anbefale. Ikke alt for langt fra Tønsberg.

Høh

over 18 år siden

Høh

Er du på besøk i Tønsberg og kjører til Kongsberg for å spille golf er du ping i bollen.

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Larvik vestfolds beste? No way. Flat og intetsigende bane. Samme type hull hele veien. Nøtterøy er fabelaktig. Kongsberg en god nr 2.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Flat og intetsigende bane. Samme type hull hele veien?????????????
Hvilken bane har du spilt.
Det som kjennetegner Larvik er det stikk motsatte.
Hver hull har sin egen karakter og layout.
Nøtterøy derimot opplever jeg som forutsigbar uspennende

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Merkelig hvordan folks oppfatning er veldig forskjellig når det gjelder banedesign.
jeg trodde helt ærlig at det ikke var mulig å ha så totalt forskjellig oppfatning om to baner av så forskjellig karakter.

:O)

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Luna: jaha? hvilken bane har du spilt? :)

Jeg personlig syns Larvik er kjedelig. Den er veldig flat, og enten slår man over en bunker på 180, eller på 210 meter der dogleggen går enten til høyre eller til venstre. Mange av hullene er veldig like.

Nøtterøy derimot har en variert layout. Dog noen smårare hull, men hvilke baner har ikke det?

På en skala 1-10:
Nøtterøy: 7
Larvik: 5

Bjartes subjektive mening :)

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Yngve: Istedenfor å fortelle oss at du ikke skjønner, så kan du heller innrømme at Larvik ikke har så variert hulldesign ;) Nei, du har jo hytte der nede. Klart du liker banen da.

Jeg er ikke medlem på noen av banene, så jeg har nok den mest objektive meningen av oss tre.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Borre anbefalles, 27 hull. Gamle 9 er mest spennende layoutmessig.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Erdenbra. Anbefaler som sagt Larvik.
Garantert en fin golfopplevelse.
Skal du spille golf, spill Larvik.
Skal du knote rundt i skogen på en høyst ordinær bane, spill Nøtterøy

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Lenge leve høyhandicappernes misforståtte layout-forståelse :) Ah så deilig det er å være kul jålehandicapper.

Enda en jålehandicapper

over 18 år siden

Enda en jålehandicapper

Hvorfor må det være enten eller?? Både Larvik og Nøtterøy er flotte baner! Hvis du har tid, spill begge, men hvis ikke, ta Nøtterøy denne gangen og Larvik neste gang.

erdennebra?

over 18 år siden

erdennebra?

takk for svar. Det blir nok Nøtterøy denne gangen ihvertfall.

Det er leit å se at ikke alle kan ha en objektiv mening, men må rakke ned på andre. Men, det får være deres sak

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Får prøve å gi kvalifisert tips,på tross av at du kanskje har bestemt deg alt:

- Nøtterøy,absolutt en av Norges beste baner. Stort sett alltid veldig bra kvalitet,varierte og utfordrende hull i vakker natur(om det betyr noe). Men,iflg flere jeg har snakket med og hva jeg har lest,så har ikke greenene vært bra ennå. Kanskje ikke så rart med rekordtidlig åpning.

- Larvik,også en av Norges absolutte toppbaner. Arrangerte Challenge tour senest i fjor,og fikk mye skryt for kvaliteten. Når det gjelder layout så er den flat,lett å gå. Men utfordrende nok,mer championship bane preg. Slik man ser på tv.

- Borre,utrolig fine forhold på alle 27 hull. Vil du ha opplevelse,natur og omgivelser,er Borre klart best. Variert bane,med noen virkelig utfordrende hull. Lagt ned mye arbeid i vinter og vår på drenering,oppbygging av bunkere og skogrydding. Spill 9 hull på en av Norges flotteste 9-hulls sløyfer som oppvarming(flat og lett å gå),så gyv løs på hovedbanen etter en pause.

- Holtsmark, skal du spille en bane mellom Tønsberg og Oslo ville jeg besøkt denne. Kommer til å bli en toppbane om den ikke allerede er det.

Gary Prayer

over 18 år siden

Gary Prayer

Fikk bare lyst til å si det, hadde Barsebæck master course ligget i Norge ville den evige debatten om best bane ligget død. Saken saken ville vært opplest og vedtatt!

Mary Prayer

over 18 år siden

Mary Prayer

Hva om også Halmstad hadde vært en del av Norge?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg kan ikke si at Larvik ikke har variert hulldesign, for jeg er ikke helt enig.
Greit at det finnes mer varierte baner i Norge, men jeg har ikke noe behov for å skalere på en måte som gjør at hulldesign er det absolutt avgjørende for hvorvidt jeg skal velge den ene eller den andre banen.

jeg liker Larvik godt, og spiller den så ofte jeg kan.

Nøtterøy er jeg helt enig i at er mer spennende, OG med mer variert hulldesign.
Vil nok slite med å velge den ene kontra den andre dersom jeg måtte det, og siden jeg heller ikke trenger det, så gjør jeg som Ole Brum. "Ja takk, begge deler".

til Gary Prayer:
Hvis Miklagard hadde ligget i Sverige, hva da?

:D

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Eh Bjarte. Jeg spilte antageligvis golf mens du gikk med bleier.
Jeg får slå tilbake.
De som ikke ser Larviks kvaliteter er ganske kunnskapsløse.
For orden skyld.
Jeg er ikke medlem.

Torgeir Lehne

over 18 år siden

Torgeir Lehne

Luna,
det er en temmelig arrogant påstand du kommer med.
Hvis du skal argumentere positivt for en bane, og samtidig fordumme meddebattanter, så bør du i det minste komme med et argument som overgår påstanden om kjedelig og pregløs da.

å si at man er kunnskapsløs dersom man ikke ser Larviks kvaliteter er bare helt latterlig.
Larvik er en fin bane, men jeg har enda til gode å lese noen gode argumenter for hva som er så utrolig bra med den.
det holder ikke å si at man er teit dersom man ikke er enig...

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Nå var det vel Bjarte som var arrogant her med "
Lenge leve høyhandicappernes misforståtte layout-forståelse"

Som nevnt ovenfor mener jeg Larvik har en utrolig god layout.
Ikke et dårlig golfhull.
Hvert hull har sin egen karakter, bunkere og andre hinder ligger perfekt plassert.
Dessuten er den alltid i god stand.
Jeg opplever at gode spillere setter stor pris på banen.
Har spillt den sammen med scratch spillere som mener den er av landets beste baner.

Alt jeg sier er riktig

over 18 år siden

Alt jeg sier er riktig

Blått er finere enn grønt.
Opel er bedre en ford.
Brunetter er finere enn redheads.
Ris smaker bedre enn poteter.
Kjøre snøbrett er mer morro enn å stå på ski.
FrP er bedre enn SV.
Vodka smaker bedre enn gin.
Kinarestauranter er hyggeligere enn thai-restauranter.
Det er bedre med hus i Spania enn i Frankrike.
Det er bedre å bo i Haugesund enn i Stavanger.
Slips er finere enn sløyfe.
Dama mi er finere enn alle andre sine damer.
Ping er bedre enn Mizuno.
Den som er uenig er en jævla teit arrogant idiot som burde stenges inne på mentalinstitusjon .

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Luna: Du skjønner kanskje selv at den kommentaren var ment til å være på kanten. Men du tok den åpenbart ille opp. Beklager det. Du vet at hvis man putter en sånn smiley bak så betyr det at du kan ta det med en klype salt.

Din uttalelse "Larvik er utvilsomt Vestfolds beste bane" lo jeg av siden du ikke argumenterte for det og ikke skjønner layout :) <== en smiley

Hva mener du med at hvert hull har sin egen karakter? Mener du virkelig at hull 7 og hull 18 ikke ligner på hverandre? Mener du virkelig at hull 4 er et godt par3 hull? Hvordan lander du en ball på greenen om det er medvind? Jo med kirurgisk lengdekontroll og heaps med backspinn. Når flagget står til høyre hvordan putter du fra venstre side uten å trille av greenen? Jo med flaks. Er en alltid i god stand? Nåja. Nøtterøy er stort sett i bedre stand.

Men du har rett i at det er få dårlige hull på banen. Jeg mener også den er en av landets beste. Topp 10 kanskje.

Mathias

over 18 år siden

Mathias

gin > vodka... noob!

Arroganten

over 18 år siden

Arroganten

Larvik er fin den, men finnes jo ikke kupert og hullene straffer lite. Sjeldent du opplever dårlig score på Larvik. Var litt bedre før når roughen var i kne høyde, da hadde du reelle hindre, ellers er de eneste hindre bunkere. Sjeldent du opplver noe dårligere enn til nød en dobbel og da har du slått noen dårlige golfslag. Jeg liker veldig godt å spille Larvik, men kan ikke sammenlignes med layoutmessig kvelitetsbaner som eks. Bjaavann. Når det gjelder Vestfolds beste må det stå for din regning, Nøtterøy er også fin.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Så du mener også den er en av landets beste selv om den er flat og intetsigende?
Du må prøve å forstå det Bjarte at det er jeg som har rett og du som tar feil.

Arroganten

over 18 år siden

Arroganten

En av landets beste er den definitivt ikke, kommer muligens inn på topp 10, men langt ifra Mikla, Meland, Bjaavann, Losby, Bogstad, Kragerø etc.

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Luna: Japp den er av landets beste, men den er pisskjedelig å spille - etter min mening. Skal jeg rangere kommer alle disse før Larvik: bjaavann, miklagard, holtsmark, nøtterøy, losby, hauger (kanskje), evje, arendal, narvik, Bogstad.

Jeg vil si en av landets beste om den får plass på topp 10-lista. Men vet ikke om jeg ville pøttet den på min topp-10 liste :)

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Mener disse stiller i en klasse for seg selv

Miklagard
Bogstad
Larvik
Holtsmark
Evje
Losby

Har dessverre ikke spilt Bjaavann og Narvik

Arroganten

over 18 år siden

Arroganten

Det var et snevert utvalg av landets golfbaner, men du har kanskje kun spilt i akkurat i den regionen.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Nå er det vel Østlandet som gjelder da Arroganten.

Arroganten

over 18 år siden

Arroganten

Det sier vel litt om deg når du utelater Meland og Kragerø.

Arroganten

over 18 år siden

Arroganten

Ifølge trådstarter var det jo baner i Tønsberg området og så begynner det å bli litt topp 10 i landet. Du tar jo selv med Evje etter å ha brukt tråden til å reklamere for Larvik. Diskusjonen kommer som vanlig ut av kurs. Tilbake til trådstarter så ligger det 2 baner rett ved Tønsberg, den ene er Vestfold og den andre Nøtterøy. Prøv begge to, gode baner.

Hvorfor det?

over 18 år siden

Hvorfor det?

Jeg ville heller ikke tatt med Kragerø..

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Jepp

Bjarte

over 18 år siden

Bjarte

Meland har ikke jeg heller spilt. Vanskelig å uttale seg om baner man ikke har spilt. Men Kragerø er meget flott - dog endel merkelige hull. Det sliter ikke Larvik med.

Arroganten: Greit nok at trådstarter mente baner i Vestfold, men la oss nå ikke bli helt nazi på å holde oss til temaet. Det var jeg som dro inn Evje, men da bare for å peke på hvilke baner jeg ser på som gode.

Luna: Kjøre oss en tur til Bergen å spille Meland? Da får vi kranglet en hel dag :D

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg vil være med!

erdennebra?

over 18 år siden

erdennebra?

Mangen som liker en "god" diskusjon her inne. Helt utrolig hvor spredt meningene er på forskjellige baner.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jeg mener disse stiller i en klasse for seg selv:

Miklagard

Men så er jeg kanskje en smule inhabil da...

Men på den annen side: Hvem er ikke det...?

For øvrig er det mange baner jeg liker å spille (i prioritert rekkefølge):

Bogstad
Kragerø
Nøtterøy
Evje
Tyrifjorden
Losby
Hauger
Kongsberg

Og noen baner jeg gjerne VIL spille:

Holtsmark
Bjaavann
Meland
Kvinesdal
Sjomen
Den nye ved Hamar som jeg ikke husker navnet på
Kongsvinger

Og så er det noen jeg gjerne vil slippe å spille, men de skal jeg ikke nevne.

Gary Prayer

over 18 år siden

Gary Prayer

Svar til Yngve.

Hvis Miklagard hadde ligget i Sverige ville den vært en topp bane jeg mener også den er best i Norge.Men jeg har spilt begge og Barsebæck har bare alt skog,park og links .Variert layout og Nichlaus har selv sagt det en av verdens vakreste baner.Dette mangler Miklagard til en viss grad men herregud den er jo kjempefin å spille på.Det jeg noen ganger reagerer på er att Miklagards venner til envertid på død og liv føler trang tilå hype banen sin, det trenger de ikke den står godt likevel.

Til NGB GT Banen ved Hamar heter Atlungstad alle 18 hull åpner først etter ferien,tror det blir en fin bane gleder meg til å prøve den.

Arroganten

over 18 år siden

Arroganten

Helt enig med Gary, Miklagard trenger ingen hyping, har foreløpig ikke hatt konkurranse i Norge, men Bjaavann begynner å nærme seg.

!"#

over 18 år siden

!"#

Har spilt kongsvinger, og vel... HVIS du absolutt kjører den veien, og har noen kroner til overs, og golfsettet ligger i bilen, så er det greit nok. Men ikke reis bare på grunn av den, foråsidetsånn.... Og hvis Evje er på topp 10 i Norge, uff, ja da er det stusselig stelt med bra golfbaner her. Da er det vel nesten så Norsjø er med også...Ikke noe utstrakt galt med norsjø, men den har for dårlig greener, og noen hull som er helt katastrofe; men dog; natur og utsikt har den plenty av.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Gary Prayer: Fornuftig det du sier. Jeg er en av disse miklagards venner, og jeg syns både Holtsmark og Bjaavann har noe som ikke Miklagard har. Nemlig flottere natur.

Atlungstad skal jeg sannsynligvis prøve første helgen i juni. Gleder meg masse. Dog bare 9 hull som du sier.

bruno

over 18 år siden

bruno

!"#: At du uffer deg over at Evje er topp 10 i Norge, sier vel mest noe om deg selv. Ta en titt i Peugotguiden du, så ser du hva jeg mener.
Hva er galt med Norsjø?, slutt med sytingen og la vær å spill der hvis du ikke liker banen.
Jeg setter pris på å prøve nye baner, og håper at alle klubbene klarer seg økonomisk slik at vi som golfspillere fortsatt vil ha mange alternativer.
Sånne som deg håper jeg styrer unna de golfbaner jeg spiller på, og det er de fleste. Det finnes ikke verre skjebne enn å få folk på flighten som deg som klager og syter når man heller bør sette pris på den opplevelsen det gir å gå en runde på golfbanen.
Du viser til andre bra golfbaner, men kjenner jeg deg rett så er din definisjon på bra golfbaner der hvor du scorer høyt, ikke sant?

Døl

over 18 år siden

Døl

Ikke glem Norefjell. Vedder på det ikke er mange som har spilt den i det siste, men det er en bane som glatt danker ut Miklagard som mesterskapsbane.

Murg

over 18 år siden

Murg

Ikke glem Lofoten GK. Vedder på det ikke er mange som har spilt den i det siste, men det er en bane som glatt danker ut Miklagard som mesterskapsbane.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Bjarte. God ide. Men vi starter med match på Larvik.
Jada Yngve, du får bli med.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

tøfft-----

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

Så får dere si fra...så kanskje det passer for meg også...ler Dersom dere tørr å ha med noe viltslående...ler

Yngve

over 18 år siden

Yngve

da starter vi med match på Larvik, kjører rett over fjellet til Bergen og spiller Meland og kjører tilbake...

detta blir morrosamt.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her