Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kongsberg

WP

over 18 år siden

WP

Vurderer å spille Kongsberg, men ser de skal ha møte om banetilstanden. Er banen dårlig?

king ben

over 18 år siden

king ben

Lurer på det samme...
Når de har en link til banetilstand på sine websider. Hvorfor ikke fortelle det som det er der????

...

over 18 år siden

...

Banen er fin, men greenene er litt ujevne foreløpig.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Vurderer å spille den snart jeg og,og prøvde å sjekke tilstanden på hjemmesiden deres. Merkelig med møte for å svare på spm ang banetilstanden. Tror ikke jeg gidder å kjøre 50 min for å delta på et møte ang det.

Vær snill og legg ut detaljert info og gjerne noen bilder Kongsberg,så kommer jeg og spiller:-)

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

Spilte Kongsberg fredag. Var litt trist, har spillt endel der tidligere år og vært fornøyd, men ble litt skuffet over lemfeldig vedlikehold. Fairways var greie nok, utenfor var det ujevnt, tørt og hullete. Greenene, vel, det er vel en grunn til at de ikke har noe stimpmeter reading på websiden. Noe av det treigeste jeg noen gang har puttet på...

Fant

over 18 år siden

Fant

ja greenene er et sørgelig kapittel, har aldri sett dem dårligere stelt og klippt siden banen var ny.

Bernt

over 18 år siden

Bernt

Kongsberg ligger på innlandet og har ofte helt annen vinter enn ved kysten! Dermed blir det vinteren og isingen som bestemmer mye her.

Grunnen til at greenene er så trege er nok at de er svært forsiktige nå i de første ukene med å klippe ned greenene til det nivå de skal være på.

Men Kongsberg blir aldri Miklagard, makan til fantastisk bane skal en lete lenge etter. Greenene der var strøkne for 3 uker siden. Men så har de meget dyrt og unikt lufteanlegg under greenene.

Torgeir

over 18 år siden

Torgeir

Banen er grei den, men det er litt trege greener der oppe. Fairways der helt på høyde med andre baner. Men det er litt kjedelig å kjøre fra Asker og spille på greener som er 6 på stimpen.

Til Yorkie

over 18 år siden

Til Yorkie

Mulig dere vanner roughen der du kommer fra, men på Kongsberg har det ikke regnet noe særlig den siste tiden. Derfor er det også litt tørt antagelig. Og hvis du holder deg i fairway så slipper du å slå der det er så tørt og humpete. Siden du vet så mye om forholdene der :-)

medlem

over 18 år siden

medlem

Det er ikke tørt på Kongsberg, og det er ikke noe i veien med røffen.
GUR-området på hull 18 er sjenerende, men det må nødvendigvis være der selv om det ikke ser ut til å bli særlig prioritert for å få det reparert på kortest mulig tid.
Problemet på Kongsberg siste årene har vært og er at de ikke har greenkeeper, bare fairwaykeeper. Greenene er de treigeste i landet for en så bra golfbane, og de har ikke tenkt å gjøre noe med det.
90% av golfspillerne synest likevel greenene på Kongsberg er OK, bare de beste spillerne som klager.
Kongsberg er en bane med hovedsaklig Gk-spillere og høyhandicappere, så de fleste er mer enn fornøyde med slik det er.

I vinter var det mer frost i bakken enn de siste vintrene, derfor bruker vegetasjonen lenger tid på å komme i gang. Om en måned er Kongsberg slik den alltid har vært, og fortsetter ledelsen slik de har gjort tidligere blir det gratis greenfee i år også.

Folk utenfra som ikke liker tilstanden på Kongsberg har mange andre baner å velge fra, bare forsyn dere.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Kjære Medlem, det flere av oss midle/høy handicapere som også finner greenene for trege. Har håp om at de klippes ned i nær fremtid.

Kort puttene er OK, problemet er lang putter. Full Sving med putter er i lett kontrolerbart.

medlem

over 18 år siden

medlem

Kjære tvalo01, bruk jern i stedet for putter hvis du ligger langt fra hullet, det gir best resultat på Kongsberg.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Har vurdert det ja. Men har såpass respekt for våre kjære greenkeepere at jeg ikke har gjort det. Litt redd for å lage merker.

Luring

over 18 år siden

Luring

Da foreslår jeg at du setter innspillene litt nærmere,så slipper du langputtene dine...

medlem

over 18 år siden

medlem

så bruk en fairwaywood, de setter ikke merker når gresset er så langt.

nok et medlem

over 18 år siden

nok et medlem

Når det gjelder greenene, lurer jeg på om de sandes for lite og/eller at det brukes feil type sand.

Er det noen som kan svare på om hvilken type sand som er best til greener, og evt hvilken sand som brukes på Kongsberg? (Har hørt noe om at en skal bruke svært porøs lavasand).

Kanskje en skulle "ofre" en sesong, og konsekvent sande greenene annenhver (eller hver) mandag i et helt år (ville det kunne hjelpe???).

anonym

over 18 år siden

anonym

HJELP!!! ikke enda mer sand på
Kongsberg..........................

Stimpus

over 18 år siden

Stimpus

Greenen på Kongsberg trenger ikke annet enn gressklipper.
Mens Miklagard klipper greenene 2 ganger per dag klipper Kongsberg dem annenhver dag med stor klippehøyde. Noen som fortsatt lurer på hvorfor det er tregt på Kongsberg ?
Raske greener er oftest nesten brune, mens greenene på Kongsberg har samme farge som regnskog.
På de dårligste greenene (gjengangere fra år til år) er det også mange trær som stenger lyset ute, men sammenhengen er ikke like innlysende for alle......

Surfer

over 18 år siden

Surfer

De sliter visst med nettsidene sine på Kongsberg, har stått i hele dag at de er tilbake om 5-10 minutter pga oppdatering. Lange minutter de har der oppe.

Stian - Vestfold

over 18 år siden

Stian - Vestfold

Takk til alle dere som advarte meg mot trege greener på Kongsberg. Mye av skylden skal jeg vel ha selv, da jeg kom kun 5 min før tee off. Jeg rakk ikke noen tur på putting-green. Landet på feil platå på første green. Her var det trege greener viste jeg, men det så ikke så ille ut. Jeg klinket til ballen og den gikk ut av greenen. Mulig at det er gjort mye de siste dagene, men det er hvertfall 8-8,5 på stimpen der nå. Så hvis det har vært trege greener der tidligere i år tror jeg det ikke er så ille som beskrivelsene her sier lenger. Syns banen var meget bra nå. Men det er nå min mening.

Pål Drøbak

over 18 år siden

Pål Drøbak

Var også på Kongsberg i går og kjenner ikke helt igjen det som står over. Det er sikkert som Stian sier, gjort en del i det siste. Så at det ble dresset og greenene var ikke på langt nær så trege som det jeg var redd for. De er ganske like de på Drøbak og Evje som jeg har spilt på tidligere i uken. Så tror ikke noen trenger å være redde for å bruke wedge på green lenger :-)

Laban

over 18 år siden

Laban

Nei i går var de beste greenene ganske OK, men absolutt ikke 8-8,5 på stimp. Kongsberg er 8 på stimp når forholdene er optimale midt på sommeren, og det var de langt fra i går.
Uansett lett å score, fikk 34 poeng på en uinspirert runde.

Carl - Drammen

over 18 år siden

Carl - Drammen

Var også der i går og tror ikke det var så mye som 8,5 nei, men langt fra så trege som de sier her. Pratet med noen i shopen som lovet gode forhold i helgen. Skal spille lørdag og skal gi melding om hvordan det var. Greener eller ikke greener, banen er jo kanonartig å spille da.

medlem

over 18 år siden

medlem

I går var de faktisk tilbake til normalt bra Kongsberg-standard, ihvertfall på de som ligger åpent. Greenene i skogen har fortsatt litt dårlig gressvekst, og siden det er svingel og ikke krypvein-greener tar det en stund før de er 100%. Imidlertid ingen grunn til ikke å spille.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Kan bare bekrefte hva siste debatanter sier, greenene har blitt raskere.

medlem

over 18 år siden

medlem

Noen som spilte Kongsberg i dag ?
Hva skal vi si om greenene ???
Jeg blir DEPRIMERT !

Mathias

over 18 år siden

Mathias

Spilte Kongsberg igår. Som vanligt bra standard.
Greenerne va litt treige men veldigt grønne og fine samt jevne.
De hade akkurat piphullslufta så det hoppet litt på visse hull men det var i hvert fall gjort på en riktig måte.

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Greene er rimelig bra, anntar de avventer Amatouren 16/17 før de klipper helt ned.

Humpy

over 18 år siden

Humpy

Enig, greenene var veldig grønne og veldig fine, perfekt for et reklamefoto.
Den frodige friske grønnfargen kom dessverre fra altfor langt gress. Og noen steder var gresstråene grove og stive og strittet rett opp i lufta, mens andre steder var gresstråene tynnere og lå langs bakken. Mildt sagt pyton å putte på. Mulig det blir slik pga tiltak etter vinterskadene, men ikke morro å spille på.
Hvor ofte klipper de gresset der ? Var ihvertfall ikke klipt i går, og sannsynligvis ikke dagen før heller. Helt grusomt å se på når kveldssola står lavt og gresstuene kaster skygger på resten av greenen.
Pipehullene var mye mindre i diameter enn tidligere år og ikke et problem. Har de fått nytt utstyr ???

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her