Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nettogolf

palle

over 18 år siden

palle

Er det noen som vet hvorfor ikke de "kjente" merkene ikke ligger på nettogolf sine sider lenger, de gjordre da det for et par dager uker siden.. Eller er det bare jeg som har sett syner. Synes å huske at det var ok priser der også...

!"#

over 18 år siden

!"#

joa, han børje var jo innom her og lurte på hvordan interessen var for å ha de kjente merkene der, og jeg har selv sett de der.

Kanskje det ikke var så stort marked allikevel?? Eller kanskje det bare er en omlegging?

Så vidt jeg husker selv, så var faktisk prisene helt konkurranse-dyktige, og vel så det...

M05

over 18 år siden

M05

Jeg har hørt at både Ping og Callaway har sterke restriksjoner på hvem som kan selge utstyret deres (nytt) på nettet...
Så jeg syntest det var veldig merkelig når Nettogolf plutselig hadde disse merken på nettsida si.
Nå når de er fjernet er jeg mindre overrasket...

palle

over 18 år siden

palle

Men det jeg ikke skjønner... er at hvordan kan Callaway og Ping "bestemme" hvem som selger varene deres på nettet. Det er jo et fritt merked...

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Enkelt forklart fikk jeg litt dårlig mavefølelse til om det var rette veien å gå. Syntest nettbutikken ble for rotete og lite oversiktlig, og at køllemakerbiten kom for mye i bakgrunnen.
Bestemte meg derfor for å snu i startgropa, før det ble for etablert.
Jeg vil fortsette å jobbe med konseptet, og planen er å få opp egen nettbutikk med bare kjente merker til neste år.

I forhold til Ping og Callaway, kan jeg si at de ikke har noen som helst mulighet til å hindre meg i å selge deres merker. Begge merkers importører ringte meg og truet med advokater og søksmål, men det skjedde ikke noe mere. Regner med at advokatene deres ser mere på det juridiske enn på redsel for at andre går inn på monopolmarkedet deres.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Hm. Hvor får du køllene fra hvis du ikke får dem via importørene? Etter meg bekjent er det nettopp merkene selv som velger hvem som skal få importere dem. Taylor Made har jo et helt sinnsykt byråkrati for salg av produktene sine.

Snik

over 18 år siden

Snik

Køllene kan kjøpes fra forhandler i utlandet til full pris. Merkene kan selvfølgelig la være å selge eller nekte sine grossister selge til børje, men Det kan fortsatt være god lønnsomhet å kjøpe fra f.eks TGW eller tilsvarende og importere dem selv. Tipper at prisen inn til shoppen til Børje fra TGW er lavere enn prisen inn til andre pro-shopper fra den norske importøren.
Synest det er positivt at konkurransen øker. Hvorfor skal køller koste 25% mer i Norge enn i andre land?

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Fordi vi bor i et land der vi tjener mer? Der avansen til proshoppen er like "lønnsom" som shopper i andre land.

Hvorfor kan ikke bilene koste det samme som i USA?

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Ikke noe problem å importere selv, via kontakter internationalt. Dette er også helt lovlig, men selvsakt ikke populært.
Jeg har ikke noe problem med å kjøpe av det etablerte importapparatet om de vil selge til meg, men jeg godtar ikke at andre enn meg selv bestemmer hvilke priser jeg oppererer med.

Akvarn

over 18 år siden

Akvarn

Det er vel ganske enkelt for produsentene å kontrollere hvem som er offisielle/godkjente forhandlere av produktene deres.

De har en grossist i landet, og på vegne av produsenten stiller grossisten krav til de som ønsker å bli forhandlere. Det kan være alt fra type butikk (nettbutikk/vanlig utsalg), størrelse, beliggenhet, ekspertise, erfaring etc.

Var borti det samme angående andre typer varer for en tid tilbake. Grossisten krevde f eks at det måtte være butikk med egen inngang, muligheter for å prøve produktene mm. Tror ikke de stilte krav til pris, men de understreket at de setter veldig lite pris på det hvis produkter selges for 10% under den prisen de oprererer med (veiledende).

Dette er nok eneste veien å gå om man med god samvittighet vil kalle seg godkjent eller offisiell forhandler enten det gjelder golfkøller eller andre produkter. Ulempen er jo at det blir mange mellomledd der hvert ledd skal ha sin del av kaka. Har ikke noe greie på det rent juridiske rundt dette.

Snik

over 18 år siden

Snik

Bilene koster mer i Norge fordi staten tar mer i avgifter.
Sånn er det ikke med golfkøller, der er det distribusjonsapparatet som forsyner seg.
Tenk før du skriver, Fluck.

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Akvarn er inne på en viktig faktor, og det er om man markedsfører seg som godkjent forhandler eller ikke. Om en produsent gir forhandlerrettighetene til ett firma, er det kun dette firmaet som kan godkjenne forhandlere. Dette er alikevell ikke til hinder for at andre kan skaffe disse produktene via andre kanaler for salg utenfor det etablerte forhandlernettet. Det er foreksempel veldig vanlig i andre bransjer, å kjøpe merkevarer av svenske grosister til en vesentlig lavere pris enn i Norge.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Snik: Jeg dumma meg skikkelig ut der. Skal tenke neste gang.

Tom

over 18 år siden

Tom

Det er nok ikke distrubutørene som tar penger. I USA kjøper de store kjedene direkte fra fabrikk og det er vel ikke så mye toll og fraktkostnader innen usa heller. det er sesong der året rundt og de har et helt år for å få inn års lønna. Tror det er proshopper som tar ut det mest men et ledd mindre hjelper nok også på.

D0m

over 18 år siden

D0m

Tom,
du tar nok temmelig feil der gitt. distributørene tar relativt fete påslag på varene sine i Norge.
har selv vært med på åpning av proshop, og ser marginene de opererer med.
ikke bra.....

Tom

over 18 år siden

Tom

Da skjønner jeg du vet prisene de betaler fra fabrikk??. Jeg inrømmer at jeg ikke vet men det har hørt og tror jeg vet (lol) er at proshopper gjerne bruker dobbel pris ink moms. Det vil si de tjener 75% av inn prisen. Tror ikke det er rom for store påslag fra impotøren da.
Men som sakt jeg vet ikke. Men det koster jo åvære inpotør som fikser frakt, salg og alle papirer for toll og distribusjon. Men jeg klager heller ikke over prisene. Tjener ok og kjøper i norske proshopper. Er jo billigere for en driver nå en det var for 5 år siden.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her