Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Prisnivå på golf i Norge

Knurre Knurrik

over 23 år siden

Knurre Knurrik

Jeg har en jobb som gjør at jeg tilbringer 75% av året utenlands, oftest i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, USA og Canada. Siden jeg er hekta på golf, benytter jeg enhver anledning til å besøke andre baner, har spilt på over 300 forskjellige baner i løpet av de 10 siste årene.

En ting som slår meg her hjemme i Norge er prisnivået på alt som har med golf å gjøre. Dyrt utstyr som TaylorMade, Ping og Callaway er 30-40% dyrere enn i USA, og billigutstyr er over dobbel pris av hva det koster "over there".

Dersom man trenger et nytt sett dyre køller er det billigere å ta fly til New York og kjøpe det med hjem, enn det er å kjøpe det i den lokale proshop'en.

Billigste utvei er likevel å bestille via internett, toll og transport blir ikke mer enn ca 25% i tillegg. Dessuten er utvalget mye bedre på internett, og man kan finne "Specials" og "Close-outs" til utrolig bra priser.

Golfere! Bli mer produkt- og prisbevisste, og ta knekken på blodsugende proshop'er. La dem få konkurranse, og la golf bli en folkesport.

Ola Pølsebubråten

over 23 år siden

Ola Pølsebubråten

Bestiller du et sett som er 30-40% billigere i statene over nettet og legger til 25% i toll og avgifter har man spart hele 5-15%. For et sett til 10.000,- kan man altså da spare hele 500-1.500,-. I tillegg må man vente x antall uker før man får settet og man må selv hente det på et toll-lager.

Jeg betaler heller en tusing ekstra hvis jeg får det etterlengtede settet med en gang og kan glede meg over det i kanskje en måned ekstra.

De blodsugende proshop'ene drives av folk som må betale en innkjøpspris som inkluderer alle mulig avgifter og transportutgifter fra de stedene du nevner at utstyr er billigere. En pro tjener kanskje et par tusen på et sett som koster 10.000,-. Fortjener de ikke det da? Det er jobben dems....

Eh, og jeg tror jeg venter litt med å dra til New York....

Men det er klart, er man prisbevisst, "go for it" og drit i din lokale pro som har lært deg å spille golf, som er noe av det beste du vet...

Knurre Knurrik

over 23 år siden

Knurre Knurrik

Svar til Pølsebubråten
Du bare våser! Leveringstiden er ikke mer enn 3-5 dager, og varene kommer rett hjem på døra med FedEx, UPS, DHL eller ekspresspakke fra posten. Man betaler toll når man mottar varene.
De fleste utsalgsstedene er dessuten villige til å legge en proforma faktura med pakken med en lavere pris, dermed blir fortollinga enda billigere.
Men hovedgevinsten består i utvalget. Man kan velge topp utstyr som ikke selges i Norge, og jeg nevnte Close-outs og Spesials der man får topp utstyr til under 25% av prisen i Norge. F.eks har det i hele år blitt solgt Lynx Parallax jernsett for $249 (ca 2000 kr) fra golfsmith.com, jeg har nylig sett samme sett til salgs i en norsk pro-shop for 10499kr.
Du sier at en pro tjener bare 2000 kr på et sett til 10000. Pølsebusnakk! Hvordan kan da jeg få samme settet kjørt på døra og spare 3-4000? Og proene betaler grossistpris mens jeg må betale detaljistpris ????
Folkens: Her er det penger å spare.
Hva proene angår må de finne seg i konkurranse. De fleste norske golfbaner har ikke annet en B-klasse proer likevel, de kan sikkert lære en nybegynner å treffe ballen, men utover dette vrimler det ikke akkurat av gode norske spillere selv om vi har et par i verdensklasse.

Pølsebubråten

over 23 år siden

Pølsebubråten

Ok, men de erfaringene noen andre jeg kjenner har hatt i fob. med å bestille fra utlandet har vært andre. Det kan selvsagt være sant som du sier, at varene kan leveres tidligere, men det kommer sikkert ann på hvor du bestiller de fra.

Når det gjelder proene, selger de jo utstyr som må innom et ledd først (importøren) og DE skal jo også tjene penger. Derfor blir utstyret dyrere hos proene. Måten du beskriver proene på kan jeg tildels være enig i, men dra ikke alle over samme kam.

Blondy

over 23 år siden

Blondy

og krig og fred og politikk og sånn....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her