Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bondefanget av medlemskapet ditt?

Bonavida

over 18 år siden

Bonavida

Golfklubb medlemmer i Norge må bestemme seg for om de vil være medlem i en klubb innen 31.des, UTEN at de vet hvilken økonomisk forpliktelse de påtar seg!!
Når 1. januar kommer er du bundet til hva klubbens ledelse/styre måtte bestemme seg for av årsavgifter/medlemsgreenfee.

På godt norsk kaller jeg det BONDEFANGERI.

Jeg vet om klubber som de siste 3 årene har økt årsavgiften med betydelige summer. Melder du deg ut før 31.des., for å vurdere hva ulike klubber i ditt nærområde vil koste, vil gjeninnmelding i fjorårsklubben din vanligvis utløse et nytt innmeldingsavgift!

Det samme gjelder der man har en medlemsgreenfee (re. Holtsmark).
Greenfee øker ETTER at du har forpliktet deg til å være medlem.
Du kan faktisk ikke nekte å betale årsavgiften.....

Norges Golfforbund bør nå sørge for at man får et reellt valg av klubb basert på en forpliktet årsavgift/medlemsgreenfee ved å sørge for at klubbene budsjetterer og annonserer neste sesongs priser til medlemmene INNEN årskiftet.

Skulle håpe Golfforbundet tok en titt på saken!?

Alle norske idrettslag

over 18 år siden

Alle norske idrettslag

Slik er det i alle norske idrettslag, golfklubber inkludert.

Årsmøtet

over 18 år siden

Årsmøtet

Det er årsmøtet som bestemmer kontingentene.

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

Skjønner problemet med at man generelt må melde seg ut før årskiftet, og at man burde kunne ta en avgørelse når vedtaket om årsavgift fattes.
Når det gjelder Holtsmark så kan man vel bare melde seg ut hver høst for der er det vel ingen innmeldingsavgift..?? Så kan vurdere tilbudet på nytt hver vår.
I de fleste andre klubber er det medlemmene selv som bestemmer hva avgiften skal være og her er bare engasjere seg på årsmøtet/genralforsamling for å bidra til "riktig" årsavgift som forøvrig stort sett kommer klubben ubeskåret til gode. Man kan selvfølgelig legge frem budsjett, men det er altså medlemmene selv som vedtar de økonomiske rammer og kostnader for medlemmene og dette må gjøres etter at forrige års tall er gjort opp.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Hm, jeg lurer litt på det der med "de fleste andre klubber". Det er så vidt jeg vet en ganske vanlig konstellasjon i golf-Norge at det er et baneselskap som eier og driver banen. Dette selskapet har så en avtale med golfklubben. Dette er tilfelle i min klubb. Det eneste generalforsamlingen i klubben gjør er å bestemme klubbkontingenten, som vanligvis er ubetydelig (f.eks. 500 kroner) i forhold til spilleavgiften. Sistnevnte fastsettes av baneselskapet.

Uten at jeg har detaljkunnskap om idrettens lover, skulle dette tilsi at det eneste man hefter for hvis man ikke melder seg ut er klubbkontingenten og ikke spilleavgiften. Når altså forholdet mellom bane og klubb er som skissert.

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

Utsagnet "de fleste andre klubber" holder definitivt. Som jeg skrev, så avgjøres det på årsmøtet/generalforsamling. Selv der det er et A/S som driver klubben så avgjøres vanligvis medlemsavgiften av årsmøtet i klubben (alle fremmøtte en stemme) f. eks. Miklagard. Medlemmene er jo uansett aksjonærer om de har spilleretter og er dermed med på å avgjøre medlemsavgift/økonomiske forhold i klubben.
Det er dog noen unntak: På Haga har medlemmene kun B- aksjer og avgjør ingenting av betydning. Holtsmark,Larvik, Borre, Sorknæs,Elverum,Trysil og Norsjø er vel også privateide slik at andre avgjør det økonomiske.
Likevel av norges 130 18/9 hullsbaner er disse i klart mindretall.

Kenneth Larsen

over 18 år siden

Kenneth Larsen

At årsmøtet i klubben eller generalforsamlingen i banen bestemmer ny årsavgift har ingen ting med saken å gjøre.
Hvis faktum er at prisen blir vesentlig høyere enn kjøper forventet på det tidspunkt han inngikk avtalen har han rett til å heve kjøpet.
Hvis man er medelm av en klubb/bane hvor man må melde seg ut før 31/12 for å slippe neste års avgift, og prisen stiger ETTER nyttår med betydelig mer enn konsumprisindeksen (uavhengig av hvordan prisøkningen blir vedtatt) så har man rett til å heve kjøpet.

I min klubb har de tatt konsekvensen av dette og hatt ekstraordinær generalforsamling i november der neste års priser blir fastsatt, og så den "vanlige" generalforsamlingen på nyåret der regnskapet blir lagt fram og budsjett blir satt opp.

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

En bra løsning. Hvilken klubb er dette?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

"rett til å heve kjøpet" nevnes som om det var normal forbrukerkjøpslov som spiller inn når man betaler en medlemsavgift.

det kommer klart frem i vedtektene( i hvertfall hos min klubb) at årsmøtet, som avholdes i februar, avgjør prisen på årets medlemsavgift.

så lenge dette står i papirene som gjelder klubben, så kan man ikke komme med noen prisgaranti-lov som gjelder kjøleskap og hjemmeservice.

Jeg er enig i at det kan oppleves lite demokratisk for de som bare får dette slengt i leppa når regningen kommer, men ærlig talt. det er din egen avgjørelse å ikke stille på årsmøtet og dermed ikke avgi stemme for hva du selv ønsker å betale for medlemsskapet ditt.

Å kalle det bondefangeri er jeg også temmelig uenig i. du vet svært godt hva du går til når du er medlem av en golfklubb, og du velger selv hvor du evt. ønsker å være medlem.
dersom vedtektene til klubben strider mot dine prinsipper(dine, som i hvemsomhelst altså, ingen spesifikk person her inne), så finn en annen klubb.

Alternativet, er å ta dette opp med årsmøtet og se om det kan påvirkes til en annen løsning. det er fair, og det er slik demokratiet fungerer. man må bruke stemmerett og personrett for å hevde sin rett. ingen kommer noen vei med å være etterpåklok i allefall.

nåja..

over 18 år siden

nåja..

Det er ganske så sikker jus at hvis årsavgiften øker med så mye at det vil være urimelig for deg å betale den, så er det ikke noe i veien for å melde seg uten å skulle måtte betale noe som helst.

Mona

over 18 år siden

Mona

Yngve, mange klubber har vedtekter som ikke er helt ifølge loven.
Dessuten står forbrukerloven over klubbvedtektene i en eventuell rettslig tvist.
Heldigvis (for klubbene) er det ikke så mange som tar sakene sine så langt som til rettsaeln. Men jeg kjenner til flere tilfeller der klubbene har innsett at de ikke kommer noen vei. Bl.a. måtte min egen klubb omformulere en av vedtektene sine før de kunne begynne å sende krav om ubetalte årsavgifter til inkasso.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Etter å ha snart ha blitt ferdig med jusstudiet så har jeg lært at det sjelden er særlig smart å ha veldig bastante meninger om juridiske spørsmål som man ikke er ekspert på. Det er iallefall ikke "sikker" jus at man kan la være å betale årsavgift dersom man ikke får generalforsamlingen med seg i å holde årsavgiften uforandret. Muligheten for heving av avgiften er forøvrig en mulighet man vet eksisterer før nyttår, det er således derfor neppe snakk om cancellering av avtalen etter læren om bristende forutsetninger. Det skal MYE til før man kan anvende avtl. § 36 om urimelige avtaler, atskillig mer enn noen tusenlapper ekstra i årsavgift...

Bonavida

over 18 år siden

Bonavida

Re:
Alle norske idrettslag (18.05.07 kl. 08:23)
Slik er det i alle norske idrettslag, golfklubber inkludert.
Årsmøtet (18.05.07 kl. 08:23)
Det er årsmøtet som bestemmer kontingentene.
--------------------------------------------------------------
Hurra for DE passive holdningene! Da skjer det ihvertfall ikke noe!

Må det virkelig være sånn? Bør man ikke ha valget å kunne si "Nei takk" når varen blir vesentlig dyrere enn forventet. Det er da også en demokratisk rett ??!!

Du er fortsatt bondefanget, hvis ikke klubben beslutter årsavgiften innen nyttår. Bra ide med å ha en ekstraordinært årsmøte som håndterer dette.

til solskinn

over 18 år siden

til solskinn

"således derfor" - den var fin!

Jeg tror nok ikke man kan måle hva som er rimelig eller urimelig i tusenlapper, men kanskje heller i %. Det er riktig at avtl. § 36 har en høy terskel, men den er lavere hvis avtaleforholdet er mellom en profesjonell part, noe en golfklubb faktisk er, og et helt vanlig medlem. Det er nok ganske så opplagt at hvis det blir foretatt en relativt kraftig økning i årsavgift, eller omlegging av drift o.l., så er ikke lenger medlemmet pliktig til å betale den nye årsavgiften, ei heller å være medlem.

Bøkko

over 18 år siden

Bøkko

I tillegg til mitt medlemsskap i golfklubben min, er jeg også medlem i en annen idrettsklubb i NIF,og i denne klubben har vi årsmøte som regel på våren. På dette årsmøte, bestemmes hva kontingenten skal være for det påfølgende år. Altså ikke for inneværende år.
Trodde dette var standard NIF-regler.

Bøkko

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Bøkko, jeg regner med at du da snakker om en annen sommeridrett? Det var i god tid, ja.

Olle

over 18 år siden

Olle

Er dette et reelt problem? Det er vel ikke snakk om at avgiften dobbler seg? Hvis det var tilfelle så vil det vel være noen signaler om det i forkant?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Har vært borti at avgift gikk fra 750 til 2500, så alt er mulig.

Uansett er det sikkert greit å sette seg inn i regler for medlemsskapet i klubben, og når det gjelder golfklubber er det vel generelt at man SKAL melde seg ut før 31.12.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg vil bare påpeke at de aller fleste golfklubber drives som et ideellt foretak, og at man som aksjeeier/medlem i klubben er like mye en medeier som man er kunde.

Jeg skjønner at folk har veldig forskjellige oppfatninger av dette, men personlig er jeg glad jeg ikke anser meg selv som en kunde i min egen golfklubb.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Fooore, hvis avgiften gikk fra 750 til 2500, må det vel ha vært fordi klubben plutselig fikk en bane eller noe sånt, og det kan vel ikke ha kommet uventet? Hvis det ikke var snakk om noe sånt, høres det voldsomt ut!

Fornuftig

over 18 år siden

Fornuftig

Å bygge og drifte en golfklubb koster det det koster, men noen ganger har banestyrene opptrådt som idioter.
Se bare på Kongsberg. I stedet for å øke årsavgiften etter behov har de satt verdiene for spillerett til kr 0 i et mislykket forsøk på å få flere medlemmer.
For å sammenligne så har f.eks. Drammen GK mer enn dobbelt så mange medlemmer og likevel betaler de en tusenlapp mer i årsavgift. DVS at skal Kongsberg overleve og ha samme banekvalitet som Drammen må årsavgiften opp i 10000kr per pers.
Nå er det for seint. Alle som i noen år har vært sittet fast i medlemsskapet sitt fordi de ikke hadde lyst å tape verdien av aksjene har nå plutselig ikke noe å tape lenger. Nå ser banen ut som en slagmark pga manglende vedlikehold, og det er nesten ikke greenfeegjester lenger. Flere og flere mumler om at den snart er konk.
Banen holder ikke den kvaliteten jeg forventer, så fra min familie blir 3 spilleretter levert gratis tilbake ved sesongslutt. Hører flere andre sier de kommer til å gjøre det samme.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

på meg virker det som om lojaliteten til banen er borte hos en del i hvertfall...

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Ingen store endringer/investeringer ift klubb/bane.

Antar at de vurderte at "enten beholder vi fjernmedlemmer til en ekstra årsavgift, eller så melder de seg ut"-tankegang.

Ble "automatisk meldt inn" der etter bestått GK på Ballerud, meldte meg ut.

Har etter noen års leting/prøving som fjernmedlem meldt meg inn i en klubb i nærområdet.

Tron

over 18 år siden

Tron

Min klubb fastsetter neste års kontigent på inneværendes års generalforsamling/årsmøte. Logikken min tilsier at det er det rette å gjøre, slik at man ike skal kunne "bondefanges" av sin klubb. En eventuell uforutsett økning i kontigent ser jeg for meg at burde tas på et ekstraordinært før det nye året kommer, slik at man kan velge å ikke være med videre.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her