Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Markering av ball - regelspørsmål

Hebbelille

over 18 år siden

Hebbelille

Spilte en runde i dag hvor følgende problemstilling oppstod: Jeg lå på green og markerte ballen min ved å legge markøren foran ballen, rengjorde den og la ballen tilbake igjen i samme posisjon (altså med markøren fortsatt liggende foran ballen). En av de jeg spilte med mente da at jeg hadde markert ballen feil, siden man alltid skulle markere bak ballen. Jeg mente/mener at dette må jo være det samme så lenge ballen blir lagt tilbake igjen i samme posisjon. Noen som kan gi ett oppklarende svar?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jo, noen mener det er juks, rett og slett fordi det ikke er noen tvil om at du aldri kan legge ballen nærmere hullet enn den opprinnelig var dersom du markerer bak ballen.

derimot, så kan du jo flytte ballen foran markøren dersom du har markert foran ballen i utgangspunktet.

savi?

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Det er ikke juks å legge markøren foran ballen, - så lenge du ikke presser ned noe som gjør at du forbedrer puttelinjen din. For å unngå diskusjoner om dette er det "strongly adviced" å legge markøren bak ballen.

HM

over 18 år siden

HM

Spilte med en som markerte foran før han tok opp og la ballen ned med markør bak når han skulle putte. I tillegg så hadde han en vanvittig evne til å la tommelen skubbe ballen en eller to cm samtidig som han la den ned. Det var på en selskapsrunde og jeg var lattermild mer enn én gang. Det morsomste var at han omtrent ikke satte en put som var over 50 cm. Jeg sa selvfølgelig ikke noe til klovnen.
Men Hebbelille, uansett hva som er lov eller ikke. 99,99% av golfspillere markerer bak. Hvorfor ikke tilpasse seg til det?

jonag

over 18 år siden

jonag

Man kan markere hvor man vil ift ballen, bak, foran, til siden, men slik at man med sikkerhet kan legge ballen tilbake på samme sted. Markerer man bak ballen og har markør,ball, flagg i samme linje er det jo lett. Samme sak å markere foran. Når man må flytte markøren pga markør i puttelinjen til annen spiller markerer man jo et annet sted enn bak, ikke sant ?

Hebbelille

over 18 år siden

Hebbelille

Takker for svar.

Jeg pleier også alltid å markere bak ballen. Vet ikke helt hvorfor jeg ikke gjorde det i denne situasjonen, men ved nærmere ettertanke var det nok fordi det var jeg som skulle putte og jeg ville bare "line" opp ballen før jeg skulle putte og løftet dermed ikke ballen opp i det hele tatt. Derfor var jeg også sikker i min sak på at det ikke ville bli noen diskusjon om f.eks det som kom frem i innlegget til HM her om ham som markerte foran og deretter la ballen foran markøren.
Ble ikke noen stor sak ut av dette på banen, bare at vi ble enige om at vi var uenige. Var derfor bare interessant å høre hva som egentlig var det rette.
Men det beste er jo som det blir sagt her å markere bak ballen uansett, så slipper man at problemstillingen oppstår.

snappy

over 18 år siden

snappy

Til Jonag:

Da kan jeg si at 99,99% av alle golfere markerer ballen bak ballen selv om man skal flytte den et putter hode til venstre eller høyre.

Dette er pga at man markerer ballen først, så flytter man markøren et putter hode lengde høyre/venstre.

Sett at dette ble gjort på feil måte: Ballen ligger på green, og desverre i linjen til han du spiller med. Den andre spilleren spør fint om du kan markere bort ballen. Du gjør det enkelt og legger putteren ved siden av ballen og markere slik at ballen/markøren ikke ligger i puttelinjen.

Men hva er egentlig skjedd her?

Jo, du har ikke markert ballen, men din egen putter har du markert. Dvs at du får 2 straffeslag pga at du ikke markerte ballen først, tar bort ballen, legger putteren ved siden av markøren, og deretter markere bort markøren.

Tenker man over dette er det ganske naturlig. Ballen er ikke markert, men putteren er markert...

PS: Det er ingen straff for å legge markøren forann ballen. Dette er ditt valg. Jeg legger ofte min markør til venstre eller høyre for ballen for å fjerne markøren lengst mulig bort fra linjen til de jeg spiller med.

Snappy

Trippelbogey

over 18 år siden

Trippelbogey

Men er det ikke slik at hvis man legger markøren foran ballen, og trykker denne godt ned så kan man i teorien forbedre sin egen puttelinje, og det er jo ikke lov? (bortsett fra å reparere nedslagsmerker og fjerne løse naturgjenstander)

TB

HM

over 18 år siden

HM

Er vel greiest å følge det som står i boka.

Regel 20:1 med anmerkninger
Anmerkning: Posisjonen til en ball som skal løftes bør merkes ved å plassere en ballmarkør, en liten mynt eller annen liknende gjenstand like bak ballen.

HM

over 18 år siden

HM

Og så er det jo som Trippelbogey sier ikke lov å presse noe ned som forbedrer puttelinjen, med unntak av det han skriver. Det rare er at det er lov å adressere ballen med putteren foran ballen, men man må da ikke presse putteren ned mot linjen da det kan forbedre linjen

Regel

over 18 år siden

Regel

20-1/16 Method Used to Mark Position of Ball

Q. The Note to Rule 20-1 provides that “the position of a ball to be lifted should be marked by placing a ball-marker, a small coin or other similar object immediately behind the ball.” Is a player penalized if he uses an object which is not similar to a ball-marker or small coin to mark the position of his ball?

A. No. The provision in the Note to Rule 20-1 is a recommendation of best practice, but there is no penalty for failing to act in accordance with the Note.
Examples of methods of marking the position of a ball which are not recommended, but are permissible, are as follows:
• placing the toe of a club at the side of, or behind, the ball;
• using a tee;
• using a loose impediment;
• scratching a line, provided the putting green is not tested (Rule 16-1d) and a line for putting is not indicated (Rule 8-2b). As this practice may cause damage to the putting green, it is discouraged.
However, under Rule 20-1 it is necessary to physically mark the position of the ball. Reference to an existing mark on the ground does not constitute marking the position of a ball. For example, it is not permissible to mark the position with reference to a blemish on the putting green.

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

Til snappy (18.05.07 kl. 07:13)

Det du sier om å markere putteren er ikke helt riktig, og du får IKKE 2 straffeslag ved å legge putteren mellom ballen og markøren.
Straffen får du bare dersom du legger ballen tilbake på feil sted og spiller den.

Til dommeren

over 18 år siden

Til dommeren

Det stemmer ikke... Da bør du lese innlegget mitt en gang til... En hver ball skal markeres før den løftes. Å sette putteren ned ved siden av ballen så legge markøren ved siden av ballen , så ta opp ballen er ikke lovlig.

Da har man ikke marker hvor ballen ligger. Men hvor putteren ligger.

snappy

over 18 år siden

snappy

Prøver igjen:

Det stemmer ikke... Da bør du lese innlegget mitt en gang til... En hver ball skal markeres før den løftes. Å sette putteren ned ved siden av ballen så legge markøren ved siden av putteren , så ta opp ballen er ikke lovlig. Du har aldri markert ballen. (Du har merkert den med putteren, men den løfter du jo etter du har lagt ned merkøren.

Da har man ikke marker hvor ballen ligger. Men hvor putteren ligger.

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

Enkelte er verdensmester og vet alt.
Putteren ligger ikke.
Utgangspunktet for markeringa er ballen, ikke putteren.
Men du kan jo fortelle meg hvilke regler, definisjoner eller decisions du bygger påstanden din på.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg støtter snappy i det han sier. Nå er ikke jeg utdannet dommer ellernoe, og bygger bare på selvopplevd informasjon fra andre dommere.

setter du putteren ned bak ballen, eller ved siden av _skal_ man legge ballen ned på samme sted som den lå. Man kan ikke legge markøren ned mens man holder putteren, for så å legge ballen ned foran markøren. Dette er nok fordi man kan jukse noen cm ;) Jeg er ikke sikker i min sak, men det er det jeg har fått høre fra dommere.

Jeg synes forøvrig at det er rart at man skal kunne markere ved siden av ballen. Da kan juksere lett få seg 2 cm kortere putt ;) Man skal jo legge ballen ned nøyaktig der den lå, hvis ikke er det straffbart.

HM

over 18 år siden

HM

Flucker.
Bra at du synes det er rart at man skal kunne markere ved siden av ballen, for det skal man ikke.
Hvis man skal markere til siden skal man først legge ned markør BAK ballen. Deretter tar man putter og måler en eller to bredder til siden for markør. For å være sikker på å legge tilbake markør der den lå kan man ta sikte på noe på green for å være sikker på å legge markør tilbake der den lå. Det at noen setter putter ned ved siden av ballen og legger markør på andre side av putterblad er feil uansett om man legger ballen tilbake på andre siden av putterbladet når man legger tilbake.
En ball skal markeres ved å legge ned markør BAK ballen. Først når ballen er markert kan man så flytte markør til siden.

snappy

over 18 år siden

snappy

Takker HM... Endelig noen som sier det jeg sa.. Men trodde faktisk det var lov å markere ballen på siden.

Til dommer'n.

Jeg viser til regenl som sier at man skal "markere ballen" med noe som blir liggende. Dette blir ikke gjor dersom man gjör som jeg og HM forklarer over.

Man skal först markere ballen, ta opp ballen. Legge putteren til en av sidene og flytte markören. Så putter motspiller, så legger man putteren ved siden av markören igjen, så flyttes markör til andre siden av putter hode. Putter tas bort. Ballen legges forran markören. Markören kan tas opp. Ballen er nå klar for spill.

Hopper man over å markere ballen i starten , og setter putter hode ved siden av ballen, og setter markören på motsatt side av putter hode som ballen er. JA, da har man ikke markert ballen, men vi har markert putteren ettersom putteren fjernes för ballen. Det vil da ligge en markör 10 cm fra ballen. Ballen plukkes opp uten å ha blitt markert. Obs, 2 straffeslag....

Dette lärt jeg på dommer kurs om jeg ikke husker helt feil. Tror läreren var fra Borregaard eller noe. Tror han er en gammel ringrev innen dommer yrket

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

Det er veeeldig å diskutere med sånne som uten dekning slenger ut påstander i hytt og pine, og jeg venter fortsatt på regel/decision/definisjon.
Jeg er helt klar over at det finnes mange "myter" blant spillere som ikke er regelkunnige (dommere også for den saks skyld), og en av de mest utbredte er nok nettopp dette vi snakker om nå.
Markering av ballen og flytting av markør BØR skje slik dere beskriver, men MÅ ikke nødvendigvis gjøre det.
Det finnes en note over metoder for markering av ballen, men denne noten er ikke absolutt.
Eneste forutsetningen som egentlig må være til stede er at stedet ballen ligger når den markeres kan bestemmes sikkert.
Størst nøyaktighet får en selvfølgelig når markøren legges rett bak ballen, men i tilfellet der man vet at markøren må flyttes før ballen merkes, er det faktisk mer nøyaktig å merke ballen direkte til siden med putteren fordi det da blir færre operasjoner.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Det er vel ikke ulovlig å bruke putteren som markør? Det er jo det man gjør når man legger putteren ned ved siden av ballen, for så å legge ned en mynt e.l. Da er mynten og putteren en enhet som utgjør markøren. Det som er viktig er jo at ballen havner på riktig sted når man legger den tilbake.

markør

over 18 år siden

markør

Husk siktemerke når dere skal flytte ut ballen ett kølleholde. Ellers er det veldig enkelt å vri putteren, med putting fra feil sted og påfølgende straffeslag.

What?

over 18 år siden

What?

Det er lov å markere både foran og ved siden av ballen, men ikke flere cm unna ballen. Se decisions 20-1/19 og 20-1/20.

Jeg er imidlertid usikker på hvordan dette påvirker diskusjonen ovenfor. Jeg vil tolke det som at man markerer med tåa på putteren. Putteren er derfor markøren. Man kan derfor ikke legge en mynt ved hælen og så fjerne putteren, for da er det ikke markøren som ligger igjen på greenen. Jeg er derfor enig i det som Snappy sier, at man først må markere med mynten, og så kan denne flyttes ved hjelp av f.eks. putterhodet for å være sikker på at man flytter den like lange bort som tilbake.

king ben

over 18 år siden

king ben

Så lenge man legger ballen tilbake NØYAKTIG hvor den lå, kan jeg ikke skjønne at det skalvære noe problem hvor man markerer hen.

Men, om du BERØRER puttelinja di utenom å reparere nedslagsmerker er det 2 straffeslag.

What?

over 18 år siden

What?

Det er ikke helt riktig, king ben.

Du kan også berøre puttelinja di hvis du skal feie vekk løse naturgjenstander, når du markerer ballen din (en del av prosessen med å løfte ballen. se igjen regel 20-1/19), ved adressering og når man skal måle hvilken ball som er lengst fra hullet. Alt dette forutsetter imidlertid at du ikke presser ned eller påvirker underlaget.

What?

over 18 år siden

What?

Mente decision 20-1/19 :o)

jonag

over 18 år siden

jonag

hvis dere leser innlegget til Regel står det at man kan markere ballen med mange typer markører, også putteren, også til siden. Det viktige er ikke hvordan man markerer, bare det ikke bryter en regel, og at man kan identifisere plassen ballen lå etter at man har tatt den opp. Det vil si at man kan markere med putteren for å rense eller f.eks vri ballen (siktemerke f.eks).

Forstår heller ikke hva problemet er med dette å merke putteren eller ballen. Når man skal flytte markøren så markerer man markør med putter for så å markerer putteren. Noen ganger må man flytte flere putterhodelengder, noen ganger kanskje mer. Det er ikke som jeg vet noe problem å flytte en hel køllelengde bare man kan identifisere opprinnelig plass etterpå. Dersom man ikke kan det pga feil bruk av markeringsmulighetene, da vil man ikke kunne legge ballen tilbake på opprinnelig plass og vil kunne pådra seg straff...etter en eller annen regel.

jonag

over 18 år siden

jonag

king ben:
Det er lov å berøre putterlinja om man har fremmedelementer der feks:
sand, jord, løv, gras, snø, hva vet jeg
Og man kan bruke:
hånden, putteren, håndkle, fot.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her