Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Banerapporter

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Har vært stille på forumet i dag, kanskje har mange vært ute og spillt i dag. Er det noen blandt de som har spilt i dag som kan gi rapport om hvordan banene de har spillt oppleves på denne årstiden?

Rapport Solum.

over 21 år siden

Rapport Solum.

Front nine åpen. Gresstees og sommergreener.
Hyggelig dugnadsturnering i dag!
Litt langt gress på greenene, ganske tørre og fine fairways etter årstiden.

Rappport Onsøy

over 21 år siden

Rappport Onsøy

Overraskende god stand, greenene var jevnt over i rimelig god stand (bedre enn de så ut), fairwayene var også gode. Matteutslag og tee-plasseringer gjorde at runden ikke var hcp-tellende, uten at det ville gjort noen forskjell for mitt vedkommende.

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Gleder meg til den dagen man får stimpmetermålinger i tabellform over alle norske baner.

Rapport Solastranden

over 21 år siden

Rapport Solastranden

"Sommerforhold", Gress-tees, fine fairwayer og etter min mening veldig bra greener for å være så tidelig i sesongen. Veldig mange våryre golfere, så det ble litt køgåing, men alt i alt en kjempe dag!

rapport Skoger

over 21 år siden

rapport Skoger

fine fairwayer,18 sommergreener,gressutslag.....20 grader i skyggen....herlig!!banen er i veldig bra stand,bør besøkes!!
det nye klubbhuset er også nettopp blitt ferdig....veldig koselig sted å være....anbefales på det sterkeste!!;)

Livet er herlig...

GOD SOMMER d;)

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Randsfjorden er i meget bra stand. Spilte Borre forrige helg, men Randsfjorden er i lang bedre stand, mye kan selvfølgelig ha skjedd på en uke.
Nydelig.

backtee

over 21 år siden

backtee

Rapport Torreby og Uddevalla
Torreby skuffet stort, spilt den før og hadde forventninger etter at de opplyste om gode forhold. Lite gress på teestedene og greener som var hadde både sopp og høyere gress en fairwayene på miklagard.
Stay away!!
Uddevalla var opptur, passe lang og passe trang. God variasjon på layout og greener som var relativt tette og nedklippet(tipper 6,5 på stimpen) Vanskelig å spille den første gang da man ikke helt vet hvilken strategi som lønner seg(fikk mange aha opplevelser)
Kan anbefale golfpaket gjennom uddevalla, hvor man bor på flott hotelle i byn(Carlia) og spiller en runde for 740.

Ellers savner jeg avstandsmerking på begge banene, kun 100 og 150. Dette er for dårlig og en skam at man ikke gidder å bruke noen timer på å måle fra de forskjellige sprinkellokkene. it`s a fucking shame

Nils

over 21 år siden

Nils

Smøla er åpen.
Green 1 og 2 er enda ikke helt klare, så her spilles på provisoriske greener. Ellers så er banen verd et besøk.
Ikke slopet enda, men det blir til neste år.

Rapport Larvik

over 21 år siden

Rapport Larvik

Nydelig og grønn, skulle tro det var 1 juni alt. Sommergreener siden palmelørdagen. Fairways er tørre og meget gode på tross av mye regn siste uke. Greenene luftes denne uken. Ruffen har begynt å komme og dermed stiger antall slag for meningmann og hcp poengene synker.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Backtee,

Why should anyone measure every sprinkler head....use your own head to work out the distances...even if you are a low handicap player those extra two or three metres doesn't matter.

Golf is supposed to be a challenge not science. I play off 9,8 and all I use is a quick glance at the 150 m or 100 m stake and make a decision. Shit, I am just not good enough to judge my swing that good anyway..

Brian.

Drøbak

over 21 år siden

Drøbak

Strålende greener, veldig bra fairwayer, men mange matteutslag fra gul tee i dag.

Veldig positivt overrasket over kvaliteten etter å ha spilt på Skoger, Onsøy og Skjeberg etter påske, med relativt dårlige greener spesielt.

Godt jobba Drøbak!!!

Hjalp dog ikke sååååå mye på spillet mitt....

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Baacktee har helt rett når han sier at han savner avstandsmarkeringer mellom 100 og 150 m. For oss single handikappede(ere) er + - 5 meter avgjørende for om ballen ligger på greenen eller ikke. Selv har jeg god lengdekontroll (dårlig rettning ofte...) og er helt avhengig av brukbar lengdemarkeringer for å score. Scorer jevnt over dårligere når banen ikke er godt merket.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Hvordan kan det ha seg at spillere i dag er så sinnsykt avhengig av lengdemerker, mens spillerne i NM og EM for cirka 20 år siden (der jeg var caddy) kun trengte cirka målinger med utgangspunkt i 150 pinnen ? Er dagens single hcp'ere så mye bedre ? Vurderer å kalle med Tvilende Tor heretter....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Problemet er der de ikke har 100 og 150 STAKER men der de har 100 og 150 meter PLATER.... hvorfor.... da ser man de ikke (hvis man ikke går forbi på fairway, og der er man dessverre ikke alltid), irriterende å måtte "fly" og lete synes jeg...

Dessuten er det forvirrende med måten de forskjellige banene MÅLER på. Etter min mening bør det være 100 / 150 meter FRA NØYAKTIG DER MERKET ER og til midt eller forkant green.

Noen praktiserer "fra midten av fairway der stolpen står i kanten" eller noe slikt.... Det bør også være KLART merket både i baneguide, på 1 tee, oppslagstavle og scorkort HVORDAN banen er markert og om det er til midt eller forkant.

Jeg har tilogmed sett baner der det står i baneguiden at alle markeringer på sprinkellokk er til forkant, men oppslag sier midt...

Backtee

over 21 år siden

Backtee

Angående avstandsmerking:
De fleste lav hcp ambisjoner som konkurrer har innøvd 3-4 forskjellige svinger ( kl halv 8, kl 9 og kl halv 11 + full sving)Til dette benyttes det ofte 3 wedger. På denne måten forsøker man å dekker alle avtandene mellom 15 og 100/120 meter. Jeg har i år bestemt meg for å jobbe med dette etter diverse råd fra proer og konkurrenter. Tidligere har jeg som Brian kun stolt på min feeling og bedømningskraft, noe som fungerer bra når jeg har en bra dag, men som koster meg mange slag andre dager.

"Brian" du kan godt si at golf ikke er "science" men en utfordring noe det alltid vil bli uavhengig av om spillerne vet hvor langt det er til flagget. Det vil etter min mening alltid være en utfordring å spille seg til gode birdie sjangser, men det blir for dumt når man utfører et perfekt planlagt innspill som havner uspillbart bak greenen,... kun fordi man var litt raus i øyemålet den dagen. Skal vi følge den tanken din Brian ville golf blitt langt mer utfordrene og spennende uten avstandsmerking i det hele tatt. Nei!! som sakt det vil koste klubben minimalt med ressurser og merke banene bedre(enten man bruker laser, metermål) ...og det finnes meg bekjent ingen gode argumenter for å ikke gjøre det. Mens et annet argument for å gjøre det er at man helt opplagt vil spare tid, da synsingen uteblir.

Peltz

over 21 år siden

Peltz

Hmmm... Backtee har lest "The Short Game Bible" og er en "believer".

Ellers er jeg enig. Ingen grunn til ikke gi å avstandsinfo på sprinklerlokk etc. .. selv om det kanskje ikke er "classic" nok for Brian..

backtee

over 21 år siden

backtee

"Peltz" har faktisk ikke lest denne, men du skal ikke se bort fra at personene jeg har fått tips fra har gjort det. Ja believer?? , jeg skal ihvertfall gi det en sjangse og tror det vil ta bort mye av usikkerhets-følelsen fra 100 m og inn.
Vil forøvrig trekke frem miklagards system i denne sammenheng. Der har man merket med 150,100 staker, samt alle sprinkellokk til forkant green. I proshoppen før start får man så utdelt dagens flaggplasseringer med avstand fra forkant green, og vet dermed eksakt avstanden.
Oppfordrer herved andre klubber til å følge opp

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

A single handicap player (like myself..i have been down to 6) gets down to single handicap mainly because of a good short game not because of accurate 6 or 7 irons into a green.

Golf, in my opinion (and this is just what i say, my opinion) is getting too regimented by that I mean there is just too much infomation being required by the golfer.

When should the information stop? Do you guys agree with GPS measuring on golf cart as well?

Runar,

You have just been to Scotland where is blows like mad. Knowing the exact distances helps but it just doesn't matter really matter because you have to change the type of shot depending on the wind.

Backtee,

The method you use is not used by all low handicap players, I can assure but I also use the same method, I even have the distances marked on my clubs!

Why should a club invest a day or two days work in measuring every sprinkler head for less than 5% of the golfers (low handicap) just so that we guys can hit that one or two perfect shots to a green?

So much time is lost by people looking for sprinkler heads and then measuring back to their ball.

Here is another reason why golf is so damn slow in Norway. Find your ball guess or just measure as you go past the 100 or 150 stake and hit the damn ball.

I caddied on the European Tour at one tournament and had to give yardages as accurate as I could but even that player only hit it accurate now and then, and this guy is one of the best players on the second tier in Scotland and would whip any amateur player in Norway.

Dr.Leadtape,

You must be a very low handicap player if you are so dependent on 1 metre accuracy from sprinkler heads. Why can you not work out your yardages from the stakes?

On the European Tour they get given four or five markers that are sprayed up on the grass. 250, 200, 150, 100 and 50 yards. All the yardages I gave were from these markers not sprinklers.

Brian

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian: Poenget mitt var bare at 100 + 150 må være lette å se slik at man unngår leting. Når jeg var i Scotland så var det enkelt på alle banene i St. Andrews, der var det yards på alle lokk, men på feks. Lundin Links (om jeg ikke husker feil) var det gule lokk... problemet var bare at det var ikke noe "fast" lengde derfra, du måtte ha baneguide i tillegg for å finne ut hvor langt det var fra gult lokk.... merkelig system.

Hvis du har strak motvind eller medvind prøver jeg alltid å legge på meter. Feks. står jeg på 130 meter til green og jeg føler at det er 20 meter motvind så tar jeg et jern som går 20 meter langere og prøver å slå ballen med mindre spinn og helst litt lavt. Da lønner det seg fortsatt å vite hvor langt man har inn....

Det var helt perverst mye vind en av dagene, men det som er morsomt er at jeg LIKER det.... Morsomt å måtte "lage" slaget ihht. vinden... hvis du skjønner....

Husker spessielt et par 3 hull på ca. 125 meter, litt nedover. Vind kraftig inn fra høyre. De andre gutta tok et jern som for dem går 130-140 meter og slo full sving, noe som resulterte i mistet ball til venstre for greenen da ballen ble dratt ut, ikke for at "lengden på jernet" var feil men fordi de slo ballen med for mye spinn. Jeg tok et 5 jern som for meg er ca. 150 meter, pegget opp på venstre side av teestedet (for å komme mer MOT vinden, enn med), og slo så et rolig slag med en liten faid til midt på greenen... bare et eksempel på hvordan jeg måtte "konstruere" slag i vinden....

Jeg må innrømme at jeg liker avstander på sprinkellokk. Ikke for at jeg er så veldig presis, men fordi jeg er vant med det....

backtee

over 21 år siden

backtee

Brian: Det er langt flere enn 5% som vil ha stor glede av dette, men selvfølgelig er det færre som vil ha stor nytte av det (kunn lav hcpère), men ærlig talt, med golfbil og laser tar ikke denne jobben mer enn maks 3 timer, så jeg ser ikke problemet.

Relatert til ditt poeng om at det vil være mer tidkrevende er jeg høyst uenig, jeg tror tvert imot man vil oppleve bedre flyt da spillerne raskt vil finne avstanden. I forhold til golfreglene er det vel kanskje også lov??? og spørre en motspiller hva som står på lokket dersom vedkommende er bedre plassert?.

Realiteten er nemlig at svært mange går helt frem eller tilbake til 150, 100 meters stakene og skritter derfra ( det tar tiiiiiiiiiid)

Relatert til svaret ditt til "runar" om at det ikke blir noe poeng å vite eksakt avstand da det allikevel er masse vind, synes jeg er vås. Du må jo være enig i at det blir langt vanskeligere og beslutte et slag med 2 ukjente variabler enn med en (vinden)

Jeg er motstander av alt elektronisk hjelpemidler, da jeg er overbevist om at det tar mer tid og masse fikling, dersom spillere skulle få benytte dette "hjelpemiddelet).

Backtee

over 21 år siden

Backtee

My point about wind is that you just don't need to know the EXACT distance just an approximation - + 10 metres at our standard because as Runar stated you have manufacture your shots so much more in the wind.

If you think it only takes 3 hours to measure a golf course from sprinklers then you have never done it before. The measuring takes about a day and then you have to go out and mark all the sprinklers which god knows how long that takes..

My other point is that players in Norway are so bothered about the distances that no matter what distances they put up it doesn't really help as most players in Norway are pretty poor golfers. To me 100 metre and 150 metre markers are more than enough.

Backtee,

Your point about exactness all comes down to what a player means by exactness. A low handicap player (under 5) probably does like to have the exact yardages but there is NOTHING in the rules that states a club should provide them.

We are getting spoilt by too much information in golf.

We will have agree to disagree about the time taken looking for sprinkler heads than just looking up at the 150 metre stake and guestimating the distance to your ball. The only time anyone should really be stepping out distances on a golf course is in tournaments not in 'selskap runder' but that is another story...

Runar,

The main reason the yardages are put on the sprinklers at The Old Course is to mainly help the caddies speed up play.

Best advice to players in Norway...leave your pencil and scorecard behind and play matchplay...it goes faster and is more fun than stableford.

Brian

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg hvorfor alle runder tar lang tid i dette landet.....

Det er et spill vi snakker om ? der ingen på denne siden noen gang kommer i verdenstoppen ?

Selv vil jeg heller beholde mitt 14 hcp, droppe prøvesvinger i 50 % av tilfellene, gjøre ca. avstandsmålinger og unngå luselesing av greenen - enn å få 7 i hcp og se på hver runde som NM, dra tre prøvesvinger for hvert slag, lese greenen nøyere enn Tiger og løpe til hvert eneste sprinkler lokk på banen.

Jeg har i andre sammenhenger referert til en god skotsk venn av meg - tidligere guttelandslagsspiller for Skottland. Han spiller fortsatt lett til 2,3 i hcp. Han løper likevel ikke rundt og snuser på hvert eneste lokk og ligger på magen på hver green.... Kanskje fordi at han heller fokuserer på spillet, slaget og har lært seg at hvert slag aldri er helt likt - fordi det påvirkes av variable faktorer ?

Herregud som jeg gleder meg til å spille 6 runder i Skottland om to uker...... der vi spiller er snittfarten 3,5 timer pr. runde... og en av banene har ingen merker overhodet utover 150 pinne....

backtee

over 21 år siden

backtee

da min hjemmeklubb er miklagard slipper jeg stort sett å bekymre meg for denne problemstillingen, da de har gjort det optimalt, men jeg spiller jo en god del turneringer på ander baner og synes da avstand kan være et problem. Helt ok for meg at du ikke er enig, men jeg tror allikevel mitt ønske på sikt vil oppfylles. Slik jeg bedømmer det går trenden i denne retning i Norge. I Sverige og Spania har jeg som tidligere nevnt dårlig erfaringer. Brian:du har rett i at det ikke er avstanden som avgjør om ola-donk får par eller birdie, men når en høyhcper er usikker på alle faktorer rundt sin dårlige sving, blir det ikke bare ekstra håpløst at han ikke vet hvor langt han bør forsøke å slå? (ditt svar er nei, og det er ok. vi er uenige om dette)

PS! vet noen om golfreglene forbyr meg å stille med/motspiller spørsmål om hva det eks v står på et sprinkellokk dersom han står like ved siden av???(og jeg et stykke unna) Det ville i så tilfelle spart tid om dette forbudet ble opphevet

Er forøvrig enig med deg Brian at match burde spilles oftere. Miklagard skal i år arrangere klubbmesterskap match, fra sort og uten hcp, samt to andre match varianter. Kanskje slike tiltak kan åpne øynene for denne morsomme spilleformen. Som hcp klasse 1 spiller er stableford under en treningsrunde uansett uinteressant, da hcp kunn skal justeres i turnering

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

backtee,

You are always allowed to ask the distance to the flag from another player or caddie but you are not allowed to ask what club they are using.

Brian

backtee

over 21 år siden

backtee

thanks!!!!

lykke til i sommer

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Der må jeg presisere litt: du har lov til å be om "kjent informasjon" som enten står på feks. lokk, eller i baneguiden. Du har altså lov til å spørre om det står hvor langt det er fra bunkeren til greenen.

Du har IKKE lov til å be om en vurdering, feks. når du ikke finner avstandsmarkeringen og du spørr "hvor langt er det inn her" da ber du ikke om en fakta, men en vurdering... du spør altså om "hvor langt vurderer du at det er herfra og inn".

Men du har, som du sier, altså lov til å spørre "hva står det på det sprinkellokket" eller "ser du 150 meter merke noe sted"......

Med forbehold om at dommeren jeg spurte dette om har svart meg riktig....

PC

over 21 år siden

PC

Det er flere grunner til at jeg vil ha avstandsmerker på alle sprinkellokk:

1. 150m-stolpen står gjerne langt inni småskauen, og da er det vanskelig å vite hvor 150m er på fairway.

2. Hvite, gule, røde og blå lokk i fairway er bra, men det hender desverre at de flyttes. Sprinkelanlegget flyttes veldig skjelden...

Jeg er ikke avhengig av å vite avstanden med nøyaktighet ned til meteren, men innenfor 5 meter er en fordel. Og det tar ikke lenger tid. På min hjemmebane behøver jeg bare se hvor sprinkellokket er, avstanden fra lokket husker jeg fordi jeg spiller nesten 100 runder per år på denne banen.

Og nei, jeg tar ikke prøvesvinger og jeg leser ikke greenene fra alle kanter, men jeg vil vite hvor langt det er inn!

PC

over 21 år siden

PC

Og det overrasker meg stadig hvor mange prøvesvinger en GK-spiller trenger...

Single

over 21 år siden

Single

PC:
De fleste baner i Norge oppgir ikke nøyaktig flaggplassering. Så da vil du vel slite med å vite nøaktig lengde uansett? Miklagard har, så vidt jeg vet, det eneste fornuftige systemet på dette. Flaggplasseringskjema blir daglig lagt i proshop til spillerne, med nøyaktig plassering på meteren og alle avstandsmarkeringer på fairway er til forkant green. Kanskje flere baner skulle begynne å tenke i de baner?

PC

over 21 år siden

PC

Jeg trenger ikke en helt nøyaktig lengde. Avstandene på min hjemmebane er til center, og et innspill til midten av green ødelegger skjelden en score...

PC

over 21 år siden

PC

Jeg trenger ikke en helt nøyaktig lengde. Avstandene på min hjemmebane er til center, og et innspill til midten av green ødelegger skjelden en score...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Ikke uenig i at det går den veien at informasjon skaffes til veie, men det er fortsatt overraskende hvor mange her som slår på meteren presist her inne. Hvor er dere når Eirik Tage J. trenger konkurranse i NM?

PC

over 21 år siden

PC

Det er nok ikke så mange som slår presist på meteren her inne, men hvis du vet hvilken avstand du hadde inn, så kan du lære litt om hvor langt du slår de forskjellige køllene under ulike fohold. Da er det større sjanse for å få riktig lengde neste gang.

Jeg har rimelig god kontroll på lengden, men det er værre med bredden...

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

En ytterligere presisering når det gjelder hvilke opplysninger man kan spørre etter:

Man kan grovt sagt spørre om alt som var kjente fakta om banen og normalt tilgjengelig for alle spillere da runden startet. Det vil si at det er mulig å spørre om alle slags distanser mellom faste punkter på banen. Det man ikke kan be om er vurderinger av hvor langt det er fra ballen (eller annet flyttbart objekt) til et slikt fast punkt.

Det siste er likevel ikke til hinder for at man kan be om det første, når dette samtidig er en opplysning om ballen. M.a.o. selv om ballen ligger ved siden av en stor stein, så kan man spørre om hvor langt det er fra steinen til greenens forkant, selv om svaret da også forteller deg direkte hvor langt det er fra ballen til greenkanten. (Hvis ballen ligger ved siden av en bitte liten stein derimot.....)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

PC, jeg er ikke motstander av å kjenne avstanden og benytter selvsagt de målepunkter jeg har nettopp for å vite hvilken kølle jeg skal bruke. Det er hysteriet jeg synes er litt latterlig.

Alvorlig ment spørsmål; hvor mange her inne tror at de ville scoret vesentlig bedre hvis de alltid hadde 100 % fasit på distansen til flagget ?

Helt perfekt

over 21 år siden

Helt perfekt

I bl.a. Frankrike har de standardisert merking med

blå lokk midt på fairway på 200m

gule lokk midt på fairway samt merker (staker eller spesielt friserte busker) på 135 m

røde lokk midt på fairway på 100m

beige lokk på 50m (ikke alle baner har dette)

til BEGYNNELSEN av greenen. Mange baner deler så ut flaggplasering med avstand fra begynnelsen av greenen frem til flagget, og avstand fra senterlinja mot høyre eller venstre. Dermed har man et perfekt system som utvetydig angir avstand til hullet fra der ballen ligger.

Problemet med avstandsmerking til midten av greenen oppstår når man ikke kjenner størrelsen på greenen og/eller ser om flagget står i bakkant eller forkant. På en green som er 25m lang skiller det 3 køller fra bakre til fremre kant.

PC

over 21 år siden

PC

Jeg behøver ikke vite nøyaktig avstand, men det blir helt feil hvis noe jeg tror er 100m faktisk er 90m. Et 100m lokk i fairway kan bli flyttet mens sprinkelanlegget er fast. Og har man bare en 150m stolpe på siden av fairway er det vanskelig og bedømme om avstanden er 90m eller 100m.

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Mjølkerød var forrige helg i utmerket stand. Litt bløtt, litt trege greener, gressteer rund baut. Alle varer var på plass i shopen, og i kafeen serverte de vennlige damene blant annet en nydelige fiskerett med hvit rekesaus, som for øvrig var inkludert i greenfeen.

backtee

over 21 år siden

backtee

"smilende sam" snu heller på ditt spørsmål og spørr hvor ofte man velger feil kølle?(80% velges for lite kølle, tross alle hindre er i front) dette er veldig ofte og vil i endel av tilfellene skyldes manglende avstandsmerking, mens andre ganger dårlig bedømning av vind etc

PC har helt rett nå han påpeker at det ikke nødvendigvis er den ene gangen det er så viktig, men at man vil få en langt brattere lærekurve dersom man vet eksakte avstander, da man vil få svar etter hvert slag. Istedet for å befinne seg i tåka

TAH

over 21 år siden

TAH

Noen som har spilt Skjeberg i år?
Lurer på hvordan forholdene er der.

Hadde 3 timer til overs på lørdag og bestemte meg for å spille 18 hull på Halden (9*2).
Det er mange som mener Halden ikke er en ordentlig golfbane fordi den er så kort. Det er jeg uenig i. All ære til halden som ikke har prøvd å lage en lang bane (par 72 el. liknende) på den lille plassen de har. Det er meget bra trening å spille der.
Det var gode forhold der. Greenene var veldig javne og fine. Litt trege, men det er jo tidlig på sesongen.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Backtee - jeg er ikke uenig i det du sier der. Mulig at du ikke er i den gruppen jeg hater på banen - men her forleden gikk jeg en runde med tre ca. 20 åringer med 4 til 8 i hcp. De målte og skrittet, bladde i baneguide og finsiktet til de ble blå i trynet. Så kjørte de minst fire prøvesvinger før de slo. (For god ordens skyld - de hevdet at de hadde spilt banen en haug ganger før). Når de endelig kom seg til greenen siktet de så mye at selv Bernhard Langer ville blitt utålmodig. Og da er vi ved poenget - det er fortsatt forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg...... Som sagt - jeg har spilt i mange år - men det der er noe det blir mer og mer av. Det, og ekstrem utstyrsfokusering.

Skjeberg

over 21 år siden

Skjeberg

Pass på å sjekke antall vintergreener på Skjeberg. Jeg spilte der for halvannen uke siden, og det var vintergreen på hull 8 selv om web-siden annonserte "Åpent med sommergreener". Teknisk sett riktig så lenge det er mere enn 1 sommergreen, men man føler seg lurt likevel.

Ellers greie forhold til å være tidlig på våren. Harde, litt ujevne greener og matteutslag, men en OK golfrunde.

backtee

over 21 år siden

backtee

"SM" denne gruppen irriterer meg like mye, det blir for dumt. Som jeg har vært inne på før, mener jeg det tar kortere tid å bedømme avstand med eks v 7 meter til nærmeste merking enn dersom man må vurdere ift til et merke som er 40 meter unna. Jeg tror det sparer tid.
Når det gjelder tidsbruk er jeg helt på linje med deg og mener det går alt for sent.
Det eneste vi kan gjøre er å passe på hverandre der ute, slik at vi alle sosialiseres til bedre og raskere rutiner. Det er nesten bedre at vi en sjelden gang får en sur diskusjon der ute, enn at vi sitter her og fordømmer(med buksa nede blir det vanskeligere å hevde sin uskyld)

Merking nøtterøy

over 21 år siden

Merking nøtterøy

Spilte nøtterøy i påsken og der hadde de plassert 150m stakene midt i fairway. Var uvant i begynnelsen, men etter noen hull skjemmet de ikke lenger det estetiske og det var betraktelig enklere å estimere avstand ut i fra disse stakene enn de som står i roughen på mange andre baner. Var også lengdemarkering på sprinkellokk.

Å ha stakene midt i fairway synes jeg flere baner burde vurdere, selv om det kanskje ikke er så pent, forenkler det estimering av lengde betraktelig og forsinker spillet mindre da de alltid er lett å få øye på.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Var på Nes i dag . Hele banen var grønn og fin. Har aldri sett så bra ut på denne tiden av året. Kun grønne greener (litt trege enda) og gress utslag. Vi storkoste oss. Kan anbefales!! Simen.

Goffy

over 21 år siden

Goffy

Spilte Hauger i dag, og jeg skjønner godt at man har ventet med åpning. Greenene var ikke bra, nei.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Spilte Mørk i dag. Banen var fin ,men greenene var i snitt 60 % brune uten gress. Ikke bra. Simen.

Fooooooore

over 21 år siden

Fooooooore

Strålende greener, to av type vinter men pyttsann, og veldig bra fairwayer, gresstee på 17 hull, gratulerer Asker!!

By the way, anbefales!

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Skal prøve Asker søndag. De imponerte i fjor med fantastiske greener, beste noen gang. Når fooooooore skriver at greenene er strålende, gleder jeg meg. Spesielt ettersom Asker skriver på hjemmesiden sin at de fra søndag har kun sommergreener. Dette blir nok bra...

golfdilla

over 21 år siden

golfdilla

Hvordan går det egentlig på Haga ???
Snakket med et medlem som mente greenene var enda dårligere enn i fjor. Han hadde også snakket med en greenkeeper som mente de hadde jukset med oppbyggningen av greenene når de ble bygget, hvis dette er tilfelle så skulle de ha informert alle som har kjøpt aksjer der !!
Kansje en fra adm. kan gi noe svar på dette ??

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Asker is one of the first golf courses in Norway to be 'built' if you understand what I mean. It was one of the first to be designed and was not just home designed.

I am not sure if the greens were built incorrectly but if they were it is probably because it was built in the early days and no one in Scandinavia really knew how to build greens in those days. I don't think it is fair to compare Asker's greens to anyone elses that are built now but I can almost guarantee that they all need rebuilding to a proper USGA specification.

The problem with that is that a USGA green costs between 350 NOK and 450 NOK per m2 depending how many you build at the same time...so it costs a lot of money.

Brian

Fooooore

over 21 år siden

Fooooore

Oppegård var ingen optimal opplevelse, håpløs ballrenne som tok forever, og deretter kø på første 9.

Greener var ikke bra, hverken grønne eller jevne, ellers var banen grei, ett stykk vintergreen, hull 2.

De starter med tidsbooking til uka, det vil hjelpe noe på framdrift ihvertfall....

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Brian!
Asker har jo slitt med tildels svake greener i mange år, men i fjor var et unntak. Da var det en fryd å spille der. Ny greenkeeper, som visste hva han drev med, hadde mye å si.
Jeg spilte Asker i går, som man kanskje har lest et par hakk ovenfor her, og det at noen sa om strålende greener, er litt relativt. Det positive var at de var jevne og fine, frodige, osv. Men ettersom jeg også er medlem på Evje, som har anlagt slike greener som du snakker om (USGA?) eller noe liknende, var det en ørliten sjokkopplevelse. Det var omtrent halv fart! Men, jeg regner med at greenene på Asker vil klippes kortere når sesongen er kommet lenger.
Ellers var det forøvrig mye å glede seg over på Asker, med flotte fairways og generelt meget god kvalitet. Det er tydelig at de har satset sterkere de siste par årtene på detaljer, som fine bunkerkanter, pene, skarpe skiller mellom semigreen og fairway osv. Da blir det litt ekstra moro, syns nå jeg...

proff

over 21 år siden

proff

Backtee, amatører velger kølle etter drømmetreffet de hadde en gang og tror de oppnår den lengden hver gang, og går derfor ofte for kort.
Ta en kølle etter snittet du slår eller 90% treffet så slipper man å gå kort. Lite tips bare.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

I tråden:

Spillte Kragerø i går. Meget bra forhold, ekstremt bra sett i forhold til alderen på banen. Dessverre hadde de jobbet litt på greenene slik at de ikke var bra (meget forskjellig fart). De var luftet og dresset.

Vi traff hr. Haugsrud på klubbhuset, og han sa at det var de dårligste forholdene de hadde hatt på greenene i år.

MEN i løpet av et par dager denne uka med klipping og rulling så er det nok meget bedre... Alltid dårlig når man har "nyluftet / dresset" greener, men det må til.......

Må si at jeg ble positivt overrasket over Kragerø. Det må være et av de flotteste beliggenheter utsiktsmessig på et klubbhus jeg har sett... Usikker om jeg ville likt å være der hvis det hadde blitt tordenvær men.. .;-) Banen er en bane du spiller bedre når du har spillt den noen ganger, når du vet hvor du IKKE må bomme..... Treff fairway er mitt råd. Jeg mistet 5 (FEM) baller... og jeg hadde dritflaks som ikke mistet en til..... Scoren ble deretter (MEGET dårligere enn hcp). Dere som liker å gå opp på teesteedet med driveren å kline til på hvert eneste par 4 og par 5 hull = reis et annet sted (hvis du ikke er meget dyktig med driveren da... da har du eagel sjanser). Dersom du liker en bane som man må bruke hode og baneguiden (noe som vi ikke hadde da den ikke har kommet fra trykkeriet ennå...) = reis til Kragerø.

Som kanskje de fleste vet her inne så er jeg medlem på Kongsberg, og jeg har ingen eierinteresser i andre steder enn Kongsberg (vanlig andel). Bare til info... når man snakker positivt om et sted så kommer jo de merkligste ting så....

Golftiger

over 21 år siden

Golftiger

Spilte Tyrifjord fredag og Asker søndag, og må si at Asker var imponerende årstiden tatt i betraktning! Der hvor Tyrifjord hadde relativt greie greener med enkelte flekker uten bra gress, hadde Asker såvidt jeg kunne se uten unntak gode greener. Disse var klippet til 6 mm, og jeg ser frem til en sesong hvor man kanskje kan klippe ned til 3-4 mm? Ser veldig bra ut - bare synd at ryktene sier at Haga er ute etter Asker's nye greenkeeper.

Sverre

over 21 år siden

Sverre

Spilte Østmarka i går. En del provisoriske utslag og en provisorisk green pga ombygging av hull. Har bedre greener nå enn de hadde i hele fjor. Men det sier desverre ingenting. De er fortsatt ganske dårlig. Fairwayene bærer også preg av at det er mai.

Men som alltid på Østmarka, så var det gøy og trivelig!

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Spilte Grønmo i dag. Flotte fairwayer og gress utslag. Greenene var derimot ikke bra . Veldig harde og flere med lite gress. Simen.

HM

over 21 år siden

HM

Spilte Skoger (Drammen) i dag. Stort sett bra fairways og greener bortsett fra #1.
Men, greenkeeper på Skoger er ikke snill når han setter hull. Veldig mange var plassert i helling. Hva er regel/vanlig mht. å sette flaggplassering? Skal det ikke være rimelig flatt der hvor hullet settes, eller tar jeg feil?

Bravo Drammen

over 21 år siden

Bravo Drammen

Morro med vaskelig flaggplassering. Morro med vanskelige baner for den del, men blir det for trangt havner for mange baller i røffen og skogen, og da går det s e i n t når alle heltene skal ut og leite etter ballene sine.

HM

over 21 år siden

HM

Jeg stemmer gjerne i Bravo Drammen, for banen, treningsområder og klubbhus er blitt veldig bra. Ang. flaggplassering; Tror du misforstod noe. Vanskelig flaggplassering er OK, men jeg mener å ha hørt at det fortrinnsvis skal være såpass flatt der flagget står at ballen ikke av egen hjelp kan rulle videre.

heia skoger!!;)

over 21 år siden

heia skoger!!;)

endelig noen som har skjønt at skoger er en bra golfbane!!
nå som det nye klubbhuset har kommet,trives jeg enda bedre her!
angående vanskelige flaggplasseringer: JA,de står vanskelig til inniblant,men det syns jeg er en morsom del av spillet!!
spilte min kjære bane i dag og greenene er blitt betydelig bedre!!

hull 1 er det eneste stedet det er litt trøbbel,men det kommer etterhvert!
på dette hullet prøvde man ut en ny gresstype for noen år siden.
denne gresstypen var bedre enn de andre ett år,og etter det har den greenen vært den dårligste! så det er historien bak hull 1....

men banen kan anbefales .....glad for at dere har skjønt at skoger er et bra sted!!

christer

over 21 år siden

christer

Noen som har spilt på Østmarka i år? lurer litt på tilstanden der, og om ting har bedret seg siden i fjord.

Harald

over 21 år siden

Harald

Østmarka er mye bedre enn i fjor og har mye bra på gang.
Men trenger fortsatt tid for å bli som for 2 år siden.
Hull 3 holder de på å bygge om så der er det lite putting om dagen..

Ellers fortsatt gode stemningen der. .-)

Foooore

over 21 år siden

Foooore

Oppegård for andre gang i år, status lik som forrige søndag, relativt dårlige greener, samt en del dårlige fairwayer.

Ett stykk vintergreen på hull 2, grunnet ombygging.

Tar nok noe tid før det blir bra der, men stå på, nytt klubbhus er strålende, proshop trivelig!

Kjetil

over 21 år siden

Kjetil

Jeg kan være den første til å innrømme at Oppegård ikke er en bane av stor standard. Det som er interessant er å sammenligne dagens kvalitet med tidligere år. Vi har så vidt rundet 17.mai og banen er i en stand som den vanligvis ikke er i før ut i juni. Greenen på hull 2 er bygd om og vil åpne i midten av juni. Jeg gleder meg veldig til det. Banen har slitt i mange år med visse områder på fairwayene som aldri blir tørre. For hvert år som går ser jeg at fler og fler områder blir tørre. Jeg har stor tro på Oppegård i årene som kommer.

Even

over 21 år siden

Even

Kjetil - flere skulle vært som deg Harald og Foooore; fornuftige.

Golftiger

over 21 år siden

Golftiger

Spilte Trysil i helgen, og til tross for vind med kuling i kastene gikk det veldig bra :-) Banen ble åpnet fredag, og med unntak av greenene som var veldig langhårete, så vil jeg si at banen holder god standard. Hadde forsåvidt ikke forventet super-greener så tidlig i sesongen, og overgangen fra Asker til Trysil tok noen hull å venne seg til.

Banen er forøvrig interessant og kan absolutt anbefales dersom noen legger veien om Trysil på sommerstid! I tillegg til 18-hulls banen har de en flott par 3 bane uten hcp-krav.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Spilte Solum i dag, banen bærer preg av å være en fersk bane, men nesten uten andre spillere på banen mellom klokka 4&5 gikk jeg 9 hull på 70min, det har sin sjarm i en ren treningsrunde!

Siste 9 åpner ila juni/juli, banen har potensiale!

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Asker på søndag var nok en gang en bra opplevelse, dog var det litt tørt&brunt i fairway(som jeg sjelden besøker...), sannsynligvis grunnet mye vind forrige uke.

Asker&Drøbak er de 2 baner som har utmerket seg positivt i år, i mine øyne! Veldig bra standard!

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Tyrifjorden på tirsdag som førstegangsopplevelse var totalt sett veldig bra! Men greenene var ikke særlig gode, mye brunt og grus/jord, sikkert bare en overgang til det optimale!

Ellers en naturopplevelse, nydelig!

backtee

over 21 år siden

backtee

Noen som vet hvordan forholdene er i arendal. skal spille amatour i arendal i helgen. Ryktene tilsier at det er helt jævli, men jeg håper i det minste det er brukbart. Om ikke visuelt så spillemessig
Kragerø skal selvfølgelig testes på vei ned. Gleder meg!!!
asap please

Tyri-fan

over 21 år siden

Tyri-fan

Greenene på Tyrifjord ble dresset på tirsdag så du hadde nok bare uflaks. Dette hadde de faktisk også skrevet på hjemmesidene og ikke holdt skjult for noen (bra!).

Hans Olav Husa

over 21 år siden

Hans Olav Husa

Hei

Arendal er desverre ikke helt i form,spilte der i helga og ble veldig skuffet.Litt humpete, men raske nok.
Men hadde sikkert ikke flere putter der under de forholdene enn jeg har normalt.
Mitt problem og mange andres er jo at vi ikke treffer der vi sikter!!!.(hpc 9,7)

Lykke til backtee!!

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Tyrifjorden i går var en fornøyelse - ikke spillemessig - med ganske gode greener og ellers topp. En naturperle i tillegg!

Yahoo!

over 21 år siden

Yahoo!

Høres bra ut med tanke på Amatour-turneringen til helgen!

Oppegård

over 21 år siden

Oppegård

Spilte oppegård mandag. Ser ut til å bli en meget fin golfsommer. Bra dresset.

Nes

over 21 år siden

Nes

Spilte Nes i går. Flotte forhold, raske greener, men mye vind!!

Årets overraskelse

over 21 år siden

Årets overraskelse

var en kort og relativt ny 9-hulls bane på Hadeland, Gran GK. Provisoriske teesteder, for snill rough og stedvis litt dårlig layout, men for en kvalitet på greener og fairwayer. Imponerende. Og det har de antakelig fått til med relativt små midler.

Anbefaler et besøk, så jevne, tette og kortklipte greener er det nesten verdt å betale 150,- (hverdag) bare for å få lov til å se på.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Spilte Bogstad i dag morges. Gode forhold, nydelig bane og under tre timer på runden for en to-ball. Slik skal golf være....

HM

over 21 år siden

HM

Spilte Asker på mandag. Topp greener og helt OK på fairways.
Men hvorfor i all verden har ikke greenkeeper åpnet gress-tee på hull 15?
Har ikke sett grønnere og tettere gress på mange tee-steder i år.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Oppegård i går var en strålende opplevelse, veldig framgang på 2 uker.

Greener topp, også på nyåpnet green på hull 2, fairwayer veldig bra for de som var der....

Like bra som Asker, og bedre enn Tyrifjorden!

Bra Oppegård!!

Dobbelbogey

over 21 år siden

Dobbelbogey

HM.
Ordinær gul tee på hull 15 på Asker brukes pt ikke fordi for mange av utslagene havner på putting greenen. Gul tee er derfor foreløpig flyttet helt i bakkant av rød tee. Nåværende gresstee vil sannsynligvis bli brukt ved Amatour og A-tour gutter i august.

Forøvrig er greenene på Asker meget bra i år også, i motsetning til mange andre baner.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Miklagaard stinker. Makan til ræva greener har jeg aldri opplevd i norge. Hva har de gjort der ute, banen er jo helt ødelagt !!

Potetåker og bortkastet tid.

HM

over 21 år siden

HM

OK Dobbelbogey.
Det er forståelig, men det hadde vært bedre å bruke gressutslag (felles med rød tee) og ikke den dårlige matten som er der.

luigi

over 21 år siden

luigi

Det er kun 2 baner i Norge som p.t. fortjener virkelig skryt for sin tilstand og det er Kragerø og Onsøy. Har dere ikke vært der ennå så ring og bestill.
Forbeholdet er at jeg ikke har spilt alle, men en god del samt at jeg snakker med mange og leser mye (som f.eks. her).

Kåra

over 21 år siden

Kåra

Larvik er jo super nå da !! bare litt høy/tykk rough, men der skal man jo ikke være?

gordon

over 21 år siden

gordon

golfbanen i kvinesdal er i toppform med raske greener og gode farwayer. så kom dere ned på sørlandet å kos dere.

Larsen

over 21 år siden

Larsen

Grønmo er fin nå!!!!
Greenene er litt ujavne, men de er raske, hadde målt 11 på stimpen før regnet kom..

Noen som vet om noen raskere greener en dette i norge nå???

tt

over 21 år siden

tt

Luigi:
Er flere baner enn kragerø og onsøy som fortjener skryt.

Borre er i OK stand, Tjøme er OK.

Nøtterøy er i veldig bra stand. Fairwayene er imponerende til at banen er så ny, og greenene er for øyeblikket BEST i Norge. Nå har også roughen grodd til og gjort at banens vanskelighetsgrad nærmer seg slopeverdien (147)

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Spilte Hauger i dag . Greenene var meget dårlige ,skulle tro vi var i april. En provosorisk green og et provosorisk utslagsted. Fairwayene var derimot i god stand. Greenkeeperene må ha gjort noe alvorlig galt der i vår. Simen.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Kjære alle dere !!

Hører at det kun er to baner i Norge som er bra. Du mener vel to baner på østlandet.

I området omkring Stavanger er det flere topp bener med topp forhold. Enkelt kan det vel sies at den dårligste greenen i Stavangerområdet er bedre enn den beste greenen på østlandet.

De beste greenene finnes på Solastranden. Der er også de beste fairwayene og den tøffeste røffen. Matteutslag hadde vi i vinter - før 1. april.

Hauger medlem

over 21 år siden

Hauger medlem

Simen, jeg ser at du representerer Hakadal Golf. Da synes jeg du skal passe deg for å si noe om at greenkeeperne på Hauger har gjort feil. Du vet ingenting om hvordan de ulike værforholdene har vært på Hauger i år, og hvilke vinterskader banen hadde. Så vidt jeg vet er greenkeepermannskapet meget bra og de vet hva de gjør. Kanskje du har noen konstruktive forslag siden du konstaterer at det er meget dårlig. Usmakelig spør du meg.

Hauger medlem.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

"Haugermedlem" ,jeg representerer ikke Hakadal, jeg har bare kjøpt andel der og tror anlegget vil bli meget bra. Det er derfor jeg har skrevet posetivt om denne klubben. Når det gjelder greenene på Hauger regner jeg med at du er enig i at de er meget dårlige akkurat nå. Jeg har spilt på andre baner i nærheten og de har alle hatt bedre kvalitet på sine greener enn Hauger. Hvis ikke akkurat denne flekken av Nittedal har hatt mye dårligere vær enn sine nabokommuner (noe jeg tviler litt på), er det slik jeg ser det noen som har gjort noe galt. Mest nærliggende er da greenkeeperene. Ansvar bør plasseres der ansvar skal. Er greenene dårlige er dette greenkeeperenes ansvar. Å konstantere dette er ikke å være usmakelig, det er å være ærlig. Dersom du leser det jeg har skrevet om andre baner over vil du se at jeg har uttalt meg negativt om disse også når forholdene har vært for dårlige. Tråden heter "Banerapporter" og da bør en kalle en spade for en spade. Jeg liker Hauger godt. Når banen er i god stand er den blant de beste i landet. Jeg synes derfor at det er ille at dere har disse problemene og håper vanlig standard blir gjenopprettet i løpet av Juli. Simen.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Ad Hauger så ligger Losby og Miklagard i "samme område", disse skal også være veldig dårlige ift vanlig standard. Noen nevnte noe om samme gress-type på greenene på Hauger og Miklagard.

Nes skal være strålende.

Har ikke spilt på noen av disse banene i år, men snakket med mange som har gjort det.

Kan ikke skylde på været, ref Helly Hansen, banemannskap har ansvaret slik jeg ser det.

Østmarkamedlem

over 21 år siden

Østmarkamedlem

Spilte Østmarka senest i går. Selvom banen kvalitetsmessig ikke ligger helt i toppsjiktet (i et normalt år) , så er både greener og fairway bedre enn på mange år og i bra forfatning. Tror sensommer/høst blir helt perfekt.

Hallo

over 21 år siden

Hallo

Hvilken idiot vil mene at det er bare greenkeepers ansvar når en bane har vinterskader? Hallo, vi bor i Norge! Med et slikt møkkavær som vi har hatt på østlandet i mai og juni, så er det vanskelig å få noe til å gro. Når du da har skader etter vinteren er det nesten umulig å få opp en topp standard i løpet av denne perioden. De som derimot slapp unna vinterskadene har en lettere jobb..

Frode

over 21 år siden

Frode

Det er vel mye som spiller inn på hvordan banen overvintrer. Jordtype, gresstype etc. Miklagard har iallefall tatt konsekvensen av at banen har skader. De åpnet ikke for GF spill før langt ut i juni, og da med redusert GF. Jeg spillte Miklagard for første gang i år, og uansett om greenene var under standard må jeg si at jeg likte banen meget godt. Makan til gjennomtenkt design har jeg ikke spillt på her i landet iallefall. Gleder meg stort til å spille den igjen når kvaliteten er på topp igjen.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Til "Hallo", regner med at jeg er den idioten det refereres til i ditt innlegg. Merkelig hvor tøffe enkelte blir når de skriver anonymt :-) Til opplysning var Mai i Oslo området varmere en normalt og Juni har vært som den pleier, med mye blandet vær. Blir litt enkelt å bare skylde på været. Nes som ligger 2 mil unna Miklagard har hatt bra greener siden de åpnet siste uken i April. Har ikke spilt på Grønmo siden midten av mai ,men ifølge "Larsen" (se over) er greenene meget bra der nå. Det er altså mulig å produsere bra kvalitet på greener i Oslo området også. Som "Frode " er inne på har også jordtype,gresstype,gjødsel o.l innvirkning i tillegg til hvordan greenene vedlikeholdes. Alt dette er banens eller greenkeepers ansvar. Jeg forbeholder meg derfor retten til å mene at det blir for enkelt å skylde på været. Synes det er litt drøyt å bli stemplet som idiot av den grunn. Simen

Hauger medlem

over 21 år siden

Hauger medlem

Er fortsatt ikke enig med deg Simen. Været må ta skylda i år. Forskjellen på nes og hauger i år har vært at hauger hadde flere skader etter vinteren og derfor tar det lengere tid. I tillegg er det totalt forskjellige vær og klimaforhold bare fra Miklagard til Nes.

Vil også nevne at Nes ikke har topp greener. de er gode, men ikke i nærheten av eksempelvis Asker. Nes er også som andre baner i Norge. greenene var bedre 15 mai enn 15 juni.

Når du nevner det værmessige så har det vært enkelte varme dager i mai, men generelt har det vært kaldt, kalde netter og uvanlig mye vind. Så vidt jeg har skjønt så er det vinden som er det største problemet for nyetablering av gress. Det tørker ut greenen og stopper all vekst. Ingen vanningsanlegg i verden kan forhindre dette.

Foreslår at du tar kontakt med noen av greenkeeperne på de banene du kritiserer. De kan sikkert gi deg innsikt i problemstillingene. Da for du vel et mer nyansert bilde.

Hauger medlem.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

"Haugermedlem" :Jeg har ikke påstått at det er enkelt å lage gode greener i Norge .Gode greenkeepere får godt betalt for å takle de problemene som måtte oppstå. Det er godt mulig at Hauger har vært ekstra uheldig med lokale værforhold,men det er fremdeles greenkeepers jobb å takle dette. Det er alltid lett å være etterpåklok ,og jeg tror sikkert at greenkeepere, som folk flest, innimellom kunne tenkt seg å gjøre ting på en annen måte dersom de fikk mulighet til det i ettertid. Hvis greenkeeperene på de overnevnte baner med hånden på hjertet kan si at de ikke ville ha gjort noe anderledes om de kunne starte året på nytt, er jeg enig med deg. I min banerapport var jeg ikke ute etter å "ta" noen . Jeg skrev bare ned det jeg så, samt hva følte da runden var ferdig. Simen.

Short Stack

over 21 år siden

Short Stack

Reply to Swinger (23. Jun - 18:09):
"De beste greenene finnes på Solastranden. Der er også de beste fairwayene og den tøffeste røffen. Matteutslag hadde vi i vinter - før 1. april."

Det vet du like godt som jeg ikke stemmer, greenene på Sola er jo mye bedre og ikke minst mye mer rettferdige. På Solastranden derimot hopper jo ballen, helt umotivert :-), litt til høyre og venstre av og til.

Den nye chippegreenen og den nye puttegreenen som ble laget i vinter på Sola Golfklubb har jo nesten allerede kommet opp i den standarden som er på Solastranden Golfklubb...

Dessuten finnes det mange baner i andre deler av landet som også har meget bra greener, selvfølgelig har Rogaland en fordel pga. den milde vinteren og akkurat passelig med nedbørd for gresset, men det gjelder jo også å pleie greenen på rett måte, noe de klarer utmerket på mange hold i Norge.

Per Joar Sandvik

over 21 år siden

Per Joar Sandvik

Jeg vil bare skryte av nordbanen på Byneset. Greenene er i topp stand og meget raske. Fairwayene er også enorme. Godt gjort å få så gode forhold i Trøndelag. Byneset kommer til å bli notges beste bane når de siste 8 hullene på nordbanen er ferdigstilt.

Per Joar

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Spilte Tyrifjorden idag. Meget gode forhold på både greener og fairwayer. Flott vær og fantastisk utsikt. Kan anbefales. Simen.

BB

over 21 år siden

BB

Short Stack: her er du på gyngende grunn;

"På Solastranden derimot hopper jo ballen, helt umotivert :-), litt til høyre og venstre av og til."

Det er muligens en stund siden sist du var på Solastranden? Her har du i hvert fall bommet. (bokstavelig og billedlig talt... :-)...) Det er helt riktig at Sola har gode greener (har ikke spesielt mye å utsette på resten av banen heller), men når jeg tar på meg de objektive brillene mine så er greenene på Sola litt bedre, ja - men ikke mye bedre enn Solastranden.

Tilbake til utgangspunktet: Banerapporter.

Jeg har hatt gleden av å spille Solastranden, Stavanger og Sola i løpet av de siste 2 ukene. Man skal jo helst være litt forsiktig med å ta for store ord i munnen, men med unntak av 2-3 av greenene på Stavanger som sliter litt med alger(!?!), så synes jeg tilstanden på alle disse 3 banene stort sett er veldig bra. Dersom du er i området, kan du trygt ta med Golfbagen og bli noen dager.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Hei Short Stack!!

Hva mener du med rettferdige greener, og tror du virkelig at det er nedbør som er kilde til vanning av greenene.

Jeg ser at BB reagerer på at "ballen hopper umotivert". Når spillte du der sist? Det er nå tre år siden greenene ble anlagt. Hvis du spilte i 2002 sesongen var de relativt dårlige - 2003 var de gode - 2004 superbe. De klippes nå ned til 4mm på vanlige dager. Før konkuranser klippes de til 3,6 eller 3,8.

Hvis det er noe jeg personlig kan klage på, så er det at greenene er små. Det blir få GIR. Men etter det jeg forstår, så er den internasjonale trenden tilbake mot små greener. Jeg spilte en gang på en bane med store greener som det var relativt lett å treffe, men med 40 meter å putte hjalp ikke dette så veldig mye - tvert imot.

Sorknes

over 21 år siden

Sorknes

var en fryd å spille i går. Kan ikke huske å ha sett den så bra før, sikkert et resultat av "trimmingen" til P4-tour. Anbefales på det sterkeste.

Men hold dere i fairway, roughen er seig og tjukk, og utenfor der lurer lyng, mose og furuer.

Brad

over 21 år siden

Brad

Fytte faen og mye suttring det er her, kan dere ikke bare gå ut og spille golf????? vi må alle takle dårlige og bra baner, SÅNN ER DET BARE

Til Sorknes

over 21 år siden

Til Sorknes

Prøver alltid å holde meg på fairway, men det skjer ikke alltid ;-)

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Denne tråden er ganske så ok for de som lurer på hvilke baner de skal spille på, veldig bra at folk melder inn om greener og annet er i dårlig forfatning.

Det er tross alt mye artigere å spille på en bra bane enn en som er i dårlig forfatning.

Ikke kall det sutring av den gunn, det er jo ren info.

Oppegård venter....

Brad

over 21 år siden

Brad

Er enig med deg der Fooore, men det er for mye suttring her.....
Golfspillere må takle mange merklige forhold, En gammel trener av meg sa ofte: det er ikke utstyret/banen det kommer ann på, men spiller`n

Crad (p)

over 21 år siden

Crad (p)

Tror nok treneren din tenkte på konkurranser når han sa det, lille venn. Da er det nemlig riktig at det ikke er banen det kommer an på.

Men når det gjelder en selskapsrunde, vil gjerne golfspillere spille på så bra forhold som mulig, i hvert fall så bra som lommeboka tillater. Og da er det meget relevant å få vite at f.eks. greenene på en bane har en dårlig måned/sesong.

Brad

over 21 år siden

Brad

He he.. Sa jo at jeg var enig med Foore.. Men,,, jeg mener det er for mye suttring.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Oppegård i går anbefales på det varmeste, greenene er strøkne, en del slagmerker på fairway men det har nesten bare virkning på utseende.

Og i går var tempo ganske så ok også!

Strålende Oppegård!

Erik

over 21 år siden

Erik

Nå som Miklagard (min hjemmeklubb) har hatt stengte greener i juli
har jeg måttet finne alternative baner.

Bogstad har jeg spilt tre ganger og finner den i veldig god stand med
flotte greener. Aller rundene er gjennomført på og under fire timer.
Bogstad er en klassiker i naturskjønne omgivelser som jeg bare må spille hvert år.

Evje viser allerede imponerende kvaliteter med ulik karakter på
første og siste ni hull. Enda bedre blir det når klubbhuset er ferdig.

Kragerø var for meg en utrolig positiv opplevelse. Krevende men morsom og med fantastisk kvalitet på greener og fairwayer. Hyggelig betjening og lokale medlemmer jeg kom i kontakt med som oppriktig ønsket gjestespillere velkommen. Ta en tur til Kragerø, du vil ikke angre !

Hauger bærer fortsatt preg av problemene som sist vinter gav. Flere av greenen var dårlige og også endel fairwayer lider fortsatt. Dette er synd for Hauger er en ellers morsom bane.

Neste uke åpner greenen på Miklagard igjen, etter sigende med god
gammel kvalitet og da finnes det for meg ikke bedre alternativer.

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Mye har vært sagt om Hauger her i sommer, men nå er banen meget bra. Synd det er provisorisk grren på hull 3. Men det er også det eneste å sette figeren på. Trodde aldri vi skulle få så fine greener tatt i betraktning hvordan de så ut tidlig i mai.

RAPPORT HOLTSMARK

over 21 år siden

RAPPORT HOLTSMARK

Holtsmark (i Lier) har åpnet drivingrange og en korthullsbane (seks hull - par 20).

Hovedbanen er designet av Robert Trent Jones Jr. og kommer til å bli flotteste i landet. To av hullene er sådd og alle 18 er grovplanert. 9 hull vil bli ferdige i høst og spillbare neste vår (håper jeg). NÅ er tiden inne til å skaffe seg rimelig medlemskap i denne nasjonale golfskatten!

De har gått fra noe som het noe i nærheten av: "Golf for Piffen" til nåværende: "GOLF FOR ALLE!" som er et meget edruelig valg :-)

Dersom du er medlem i en postkasseklubb og bor i Oslo-området er dette et mye bedre valg!

Sjekk hjemmesidene på www.holtsmarkgolf.no.

Rapport Solum

over 20 år siden

Rapport Solum

Spilte i dag. Meget bra forhold særlig tatt i betrakning store nedbørmengder de siste dagene. Godt drenert.
Spilte Borre i går. Det var skuffende bløtt i forhold til alt dreneringsarbeidet som er gjort.

Joje

over 20 år siden

Joje

Miklagard er i god høststand, og det er jeg også. (Ble singlehandikapper i kveld:-)

Men send ingen gaver, støtt heller din lokale proshop med å kjøpe en regnværshanske eller to.

Hangarhater

over 20 år siden

Hangarhater

Spilte Nøtterøy i dag. I god stand, men noe vått på fairway.

Solastranden

over 20 år siden

Solastranden

Flotte og raske Sommergreener
Fairwayene er som midtsommer - nyklipte
Matteutslag, som det vil være fram til april. Dette gjør banen 115 meter kortere enn sommerstid.

Nøtterøy

over 20 år siden

Nøtterøy

Fantastiske forhold, tørt og fint. Raske greener og full valutta for greenfeen min!

Dette gav mersmak, Solum, Hof, Borre osv... beklager!

Roy
4,2

golf

over 20 år siden

golf

Vestmork er åpen på Losby med bra forhold.

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Kjørte forbi Bogstad i går formiddag. Banen var åpen med vintergreener. Det må være ny rekord.
Hauger stengte for over en måned siden.
Er jeg med i feil klubb????

golfer

over 20 år siden

golfer

Flyer, du trenger bare å flytte noen kilometer. Miklagard var fortsatt åpen med sommergreener i går 16 november. Som medlem er jeg meget fornøyd. Har aldri spillt mer golf i oktober og november enn i år.

mvh

golfer

Synd

over 20 år siden

Synd

Miklagard stengte i dag... All ære til gutta som holdt oppe banen til 17.november!

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Noen baner åpne i Rogaland eller andre steder nå?

H

over 20 år siden

H

Dynekilen (like over Svinesund) er åpen med sommergreener.

A

over 20 år siden

A

Haugaland Golfbane Sveio

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Svar til Proffen:

Sandnes & Sola GK - åpen med sommergreener
Sola GK - åpen med sommergreener
Jæren GK - åpen med sommergreener
Stavanger GK - har stengt sommergreenene, men er vel åpen med vintergreener(?)
Randaberg GK - går ut fra at denne også er åpen med sommergreener(?)

Kåre (helårsgolfer)

Picard

over 20 år siden

Picard

Gikk en runde på Sola GK nå i helgen. Noen av fairwayene var vel våte, men greenene var faktisk helt greie :)

@lle fugler

over 20 år siden

@lle fugler

Larvik Golfklubb er åpen med sommergreener og gressutslag!!!!!!
Fine forhold!!!!

Hangarhater

over 20 år siden

Hangarhater

Er det sant. Flott! Redusert greenfee?

@lle fugler

over 20 år siden

@lle fugler

Tror ikke det er redusert greenfee!!!!
Men hvorfor skulle det ha vært det?

Hangarhater

over 20 år siden

Hangarhater

Nei, antok vel i farten at det var litt redusert standard.
Ser det står gressuslag og sommergreener.
Synes alltid at tilstanden bør spille inn på prisen uansett om de er den eneste banen i nærheten som er åpen!

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

I et fritt marked (selv om det kun er èn åpen bane, og således er nærmere en monopoltilstand i øyeblikket) kan man vel ta det prisen man føler er riktig, så lenge det matcher betalingsviljen til det antall greenfeespillere klubben ønsker/behøver å ha nå "off season"..

H

over 20 år siden

H

Noen som vet om det var frost på Larvik i dag, eller?

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Sandnes og Sola (Solastranden) 12. Desember:
Fine forhold med gode fairwayer og sommergreener (en vintergreen på hull 15), og utslag fra matter. Vindstille, 10 grader og overskyet.

Picard

over 20 år siden

Picard

Fine forhold i Rogaland na ja. Spilte Preikestolen GK til det ble morkt bade lordag og sondag :) Tipper det var ok forhold pa Sola GK oxo

Swinger

over 20 år siden

Swinger

På Solastranden ble greenene klipt den 2. desember.
Nå hører jeg at de vurderer å klippe en gang til før jul. Kjempeforhold på fairwayene - nesten sommer.

Golfer'n

over 20 år siden

Golfer'n

Noen som har spilt Dynekilen i det siste? Ser at banen er åpen med sommergreener, men lurer på hvordan forholdene er der.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her