Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Custom fitted wedge

Backspin

over 18 år siden

Backspin

Har fått custom fitted jernsett med en halv tomme lenger og 2 grader upright. Tenkte nå å bestille nye wedger på nettet. Vil de samme spesifikasjonen telle på wedgene?

Tom

over 18 år siden

Tom

Ingen problem. Du er veldig "standar"

HM

over 18 år siden

HM

Jeg fikk råd om +1 tomme + 3 upright på alle køller ink wedger og det føles bra, så sannsynligvis er 1/2 tomme + 2 upright riktig for deg på wedgene også.

Backspin

over 18 år siden

Backspin

Hva med bounce? Dette er wedgene jeg har tenkt på:

PW: 45 grader Taylor Made rac OS fra jernsettet

GW: 50 grader Titleist Mens Vokey 200 Series Tour, 8 grader bounce

SW: 56 grader Titleist Mens Vokey Spin Milled Tour, 10 eller 14 grader bounce?

LW: 60 grader Ping Tour Wedge, 14 grader bounce

Har PW og 60 graderen fra før. har også SW fra jernsettet, men den vil jeg bytte ut. Mulig jeg også skal bytte ut LW til en med lavere bounce og så ha 14 på SW.

Hva syntes dere?

13 Hcp, satser på singel i sommer. Kommer til å trene MYE på nærspill og siden PW min kun er 45 grader (nesten 9'er jern) så satser jeg på 4 wedger.

jonag

over 18 år siden

jonag

Har lest et sted på nettet jeg ikke husker om valg av wedge. De snakket om å velge såle ut fra om man graver dypt eller flatt inn i ballen. Jo brattere man angriper ballen (og tar mye torv) jo mer bounce trenger man for å komme ut av torven. Jo flatere man treffer jo mindre bounce for å klare å grave nok torv...
Jo hardere sand og kortet gras jo lavere bounce, og omvendt.

Det går an å ha to sett med noen av køllene for å ha en lav og høy bounce. Avhengig av hva du liker i sanda (SW LW) kanskje 2 av den du bruker i sand ? GW på 8 synes jeg er nok. mer gir bare vansker fra FW... om du ikke bruker GW også i sand og rundt green da.

!"#

over 18 år siden

!"#

Drop LW. De "spesial"-slagene du bruker denne til, skjer max 1 gang pr runde. Alle andre slag kan du bruke sw til. Da får du plass til en wood til i stedet(evt hybrid selvsagt) og det kan være mer nyttig. pw, gw og sw er nok, mener nå jeg da... pw 46, gp 50 og sw 56. ca-tider selvsagt...

Lemmus

over 18 år siden

Lemmus

For veldig lenge siden: 46+50+56
For en god stund siden: 46+52+60
For noen få år siden: 46 + 52 + 56 + 60 + 64
Inntil i fjor: 46 + 50 + 54 + 58
I år: 46 + 50 + 55 + 60
I kjelleren: Ca 20 wedger mellom 50 og 64 grader

M.a.o. er det så nøye? Det ene virker like godt som det andre. Bare lær deg å bruke det du har. Skryt for god forklaring fra "jonag"

Custom wedger

over 18 år siden

Custom wedger

Stort sett skal ikke wedgene være for upright. Dette er fordi du absolutt ikke vil at helen på wedgene skal treffe bakken først og slå en kjempe pull. FFikk vite av en køllemaker i Usa at wedgene skal være noe mer flatt av denne grunnen.

Backspin

over 18 år siden

Backspin

60 graderen kommer jeg nok til å beholde. Som !"# sier så er det ikke ofte du får brukt for den, men når du først trenger den så er den veldig fin å ha. Det gjelder spesielt på korte sandslag. Jeg føler meg også mer sikker med LW i forhold til å åpne om SW for mye.

Det jeg tror jeg kommer til å gjøre er å kjøpe en ny LW med lavere bounce slik at jeg kan dra frem den hvis jeg må slå høye slag fra hard fairway, våt hard sand eller skikkelig "hard pan" lie. Da nytter det ikke å åpne opp en SW med høy bounce. Så kan jeg beholde Pingen hvis jeg skal spille baner med tjukk rough og løs sand rundt greenene.

Dette er wedgene jeg har "nesten" bestemt meg for:

PW: 45 grader Taylor Made rac OS fra jernsettet

GW: 50 grader Titleist Mens Vokey 200 Series Tour, 8 grader bounce

SW: 56 grader Titleist Mens Vokey Spin Milled Tour, 14 grader bounce

LW: 60 grader Titleist Mens Vokey Spin Milled Tour 8 eller 4 grader bounce??

Blir 4 bounce lite ved bruk i vanlig sand for korte slag med lite rull?

Noen kommentarer eller tips til dette oppsettet?

Backspin

over 18 år siden

Backspin

Takk for innspill "Custom wedger". Det er dette jeg også har fått inntrykk av. At mange gode spillere har flatere lie angel på wedgene enn resten av jernene. Noen av dere gode spillere som praktiserer dette her inne?

Kanskje jeg skal gå for standard lie vinkel. Hvis jeg gjør det kan jeg handle brukt og komme veldig mye billigere fra det.

Jeg vil uansett få testet lie vinkelene på et "lie brett" når jeg får wedgene. Det som er litt dumt er å kjøpe splitter nye svindyre wedger bøyd 2 grader upright for så å finne ut at jeg må bøye dem tilbake til standard..... Kan legge til at når jeg bommer på retning med standard wedger så er det som oftest til venstre.

Å legge på en ekstra halv eller hel tomme lengde i ettertid koster uansett ikke mye.

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Har en kamerat som har et sett med 5 grader uprigth. Da han skulle bestille wedger fikk han beskjed fra "fabrikken" til cleveland at maks var 3 grader uprigth. Det stemmer det Custom wedger sier.
Men har du bare 2 grader på settet er det nok greit med 2 på wedgene også.

jonag

over 18 år siden

jonag

Tror du bør ha mer enn 4 grader bounce. Ellers blir det rene kniven...

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

En liten kommentar vedr bounce og lw;

Jeg elsker 60 graderen min og kunne aldri tenke meg å ta den ut, fordi: en sw har som regel mye bounce da den ikke skal grave seg ned i sanda = kjempefin å bruke i rough og sand, men dertil lite egnet å bruke fra hardt underlag, tom. fairway. Og her kommer da lw'en inn med *lite* bounce og motsatte egenskaper.

pumaandre

over 18 år siden

pumaandre

Backspin: Jeg reagerte litt på at du velger en 50 grader når du benytter 56 og 60 grader som sw og lw. Det er selvfølgelig smak og behag men et mer "riktig" oppsett hadde vært 45, 50, 54 og 58, eventuelt en bøyd 54 eller 56 slik at du får 55 og 60 grader. Ref denne websiden:

http://www.golfsmith.com/ps/display_page.php?page_num=ps_buyersguide_wedges

angående valg av wedger som sier at man ideelt sett bør ha 4-5 grader mellom hver wedge for ikke å få for store lengdedifferanser mellom hver kølle.

Jeg har litt samme problem selv nå. Har frem til nå spilt på en 52 og 60 grader (uten sw i settet faktisk). Har nå kjøpt X-20 hvor pw'en er 45 grader. Gapet mellom pw og 52 grader er noe i lengste laget så jeg vurderer å gå over til 50, 54 og 58. Eventuelt beholde 60 graderen og få en 54 grader deloftet en grad.

pumaandre

over 18 år siden

pumaandre

Ref. innlegget mitt over. Er det noen som har erfaring med å bøye ned eller opp loftet på Titleist Vokey køllene? Lar dette seg gjøre? Jeg har en 52 grader som jeg kunne tenkt meg å bøye ned 1 til 2 grader, og eventuelt kjøpe en 54 grader for å bøye denne opp til 55 for å en setup med pw, gw, sw og lw på 45, 50, 55 og 60.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

pumaandre: Det er ingen problemer å gjøre wedgene dine 1-2 grader sterkere eller svakere.

jonag

over 18 år siden

jonag

1-2 grader er nok ikke problem, men med mer kan bouncen endres for mye. bounce endres akkurat like mye som loft... Sterkere loft = mindre bounce

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Veldig godt poeng jonag! Man kan file ned bouncen om man vil hvis man gjør en wedge svakere. også kan man legge inn litt ekstra bly for tapet av vekt. Flinke køllemakere fikser slikt

Backspin

over 18 år siden

Backspin

Noen andre som har bestilt spin milled fra TGW.com? tar sinnsykt lang tid.... Har ventet over en mnd og de er fortsatt ikke blitt sendt.

Maverick

over 18 år siden

Maverick

Backspin: Da bør du ta kontakt. Kan være info de mangler hvis du er førstegangskjøper. De pleier å sende meget raskt. Har bestilt fra de flere ganger. Eks. bestilte torsdag og hadde varene på døren mandag.

Backspin

over 18 år siden

Backspin

De sendte halvparten av varene og sier resten snart kommer. Tror det er Titleist fabrikken som er treig, greit nok det, men nå er jeg lei av å vente.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her