Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor myke er rangeballer

Backspin

over 18 år siden

Backspin

Hvor myke/harde er rangeballer i forhold til pro V1 eller lign.? Er det mye eller lite spin i en rangeball?

Rangeball kan være så mangt

over 18 år siden

Rangeball kan være så mangt

Det brukes forskjellige rangeballer på de ulike banene, så det er vel ikke noe fasittsvar på spørsmålet ditt. Rangeballene pleier å gå rundt 10-15% kortere enn en vanlig ball.

Backspin

over 18 år siden

Backspin

Er klar over det, men er de typisk hardere eller mykere? Tenker på vanlige rangeballer på norske driving ranger.

Grunnen til at jeg spør er at jeg sto og slo wedger på rangen igår og opplevde ganske kraftig spin. Ved et par anledinger så spant til og med ballen en smule bakover på range gresset, noe som jeg sjelden opplever på banen.

Det er med at rangeballene går 10-15% kortere enn en vanlig ball er jeg klar over, men stemmer virkelig det? Jeg har selv erfart at forskjellen ikke er så stor. Spesielt når det gjelder mellomjern. Slår 7er jernet mitt ca. 140 meter på rangen. Kommer jeg til et 140 meters par 3 hull på banen så drar jeg frem 7er jernet, men har ikke opplevd å smelle ballen 10-15 meter forbi greenen av den grunn.

Noen som har andre erfaringer når det gjelder dette?

jonag

over 18 år siden

jonag

Vi har noen steinharde rangeballer og noen mykere, men generelt er de laget for å holde, og jeg ble fortalt at slike rangeballer fort går 10-15 prosent kortere... opplever iallefall mye søtere treff på vanlige baller.

Om du slo fra matte er det mye lettere å få rent treff og mye spinn. Spilte selv i Spania i varmt vær på en minibane med matteutslag. (par 3 maks 120m) Alt spant og helt ned til 8 jern stoppet død eller spant tilbake. kunne legge inn 5m mer lengde med wedgen og så spant ballen 5m tilbake. Det var myke greener i tillegg.

Mulig det er forklaringen.

samppo

over 18 år siden

samppo

Hvor langt er et tau?

Fra ende til annen

over 18 år siden

Fra ende til annen

Forespin

over 18 år siden

Forespin

Møkka-baner bruker rene 1-piece plastballer som er myke nok, men mangler skall som gir friksjon mellom ball og kølle. Slike baller gir helt feil følelse, og egner seg bare til GK-kurs og GK-spillere.
Skal du trener seriøst bør du finne en range som har dyrere rangeballer (oftes Top-Flite eller Callaway).
Selv legger jeg igjen flere tusen kroner i ballautomaten på naboklubben fordi hjemmeklubben bare bruker møkka-baller).
I tillegg gir 20-kroneren min meg 48 baller hos naboen mens møkkaballmaskinen på hjemmebanen bare gir meg 34 for samme sum.

Backskin

over 18 år siden

Backskin

Klarer ikke helt å se likheten mellom dårlige baner og dårlige rangeballer Forespin.
du virker noe forutinntatt i denne saken.

når ordet "møkk" dukker opp 3 ganger på et kort innlegg i tillegg, så tror jeg ikke jeg gidder å høre på deg i det hele tatt faktisk.... :P

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her