Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mål for 2007 sesongen

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Nå har jeg resistrert meg på community her på scangolf og skal begynne å føre skikkelig statestikk på rundene mine. Kan dere hjelpe meg litt med å sette opp mål for denne sesongen?

Jeg har 18 i hcp nå. Jeg gikk forholdsvis fort ned til dette hc uten å spille så veldig mye (to sesonger). Nå skal jeg spille hver dag i 3mnd og satser på å komme ned på singel hc i løpet av sesongen. Har tatt noen protimer og kjenner at det begynner å løsne så jeg har stor tro på at jeg vil greie det.

Siden du kun kan legge inn målene en gang så vil jeg gjerne gjøre det skikkelig, men har ingen peiling på hvordan jeg ligger ann på GIR % osv. så hvis noen som har erfaring med dette kan klippe ut tabellen nedenfor og fylle inn noen fornuftige tall så blir jeg veldig glad.

Mål for sesongen 2007

Frem til 15. juli

Kategori Mål:

Handicap 14
Snittscore slag (o/u par)
Snittscore poeng
Antall GIR pr. runde
Antall putter pr. GIR
Antall putter pr. runde
Prosent fairwaytreff %
Prosent sandsaves %

Hele året

Handicap 9
Snittscore slag (o/u par)
Snittscore poeng
Antall GIR pr. runde
Antall putter pr. GIR
Antall putter pr. runde
Prosent fairwaytreff %
Prosent sandsaves %

jonag

over 18 år siden

jonag

Har lest flere ganger en statistikk over hva som skal til for å bryte 80. hcp 9 betyr at du må bryte 80.
Fant det her: http://www.golfdigest.com/instruction/breaking/index.ssf?/instruction/breaking/gd200605break80.html

du bryter statistisk 80 ved å treffe minimum 8 greener og bruke maks 32 putter.

Antall putter pr GIR, FW-treff vet jeg ikke. Sandsaves tror jeg jeg ville satt som mål å få ballen opp på greenen og 2-putte

duro

over 18 år siden

duro

En fornuftig måte å se målene på er å se på hva din snitt poengscore skal være. På 18 i HCP bør snittscoren være rundt 30 poeng mener jeg å huske. For 10 i hcp tipper jeg snittscoren bør ligge mellom 31 og 32 et sted. Har lest en artikkel en gangs om omhandlet forventet gjennomsnittscore, men har den ikke tilgjengelig nå.

Hvis vi antar at du i gjennomsnitt får 1 slag per HCP og benytter forventet score 30 for 18 HCP og 32 for 10 HCP og antar at du har en jevn progresjon fra 18 itl 10 i år kan vi sette opp følgende.

Forventet snittpoeng 31 for hele perioden
Gjennomsnitt HCP i år 14
Gjennomsnitts tildelte slag 14
Gjennomsnitt score = 14 + (36-31) = 19 over par.

Det er mange måter man kan score 19 over par på, men et typisk scorekort kan se noe slik ut tipper jeg.
5 par
8 boogeys
4 dobbel
1 trippel

Her kan målene være f.eks.
GIR 4/runde
Putts/Gir 2.0
Putts per runde 34 (3 en putter og 1 3 putt)
Snitt score slag +19
Snitt poeng 31

På slutten av sesongen skal du ha følgende gjennomsnittsverdier
Forventet snittpoeng 32
HCP 10
Tildelte slag 10
Gjennomsnitt score 10 + (36-32) = 14 over par

Et typisk scorekort kan se noe slikt ut
7 par
8 boogeys
3 dobbel

Mål må justeres tislvarende.

duro

over 18 år siden

duro

Et viktig moment vedrørende de snittpoengene jeg har opererert med.

Disse er statiskt beregnet basert på en spiller som spiller jevnt på et gitt hcp. For en som spiller seg betydlig ned vil snittpoengene være noe høyere. Likeså vil snittscore være noe lavere. Noen store forskjeller blir det neppe, men kanskje et poeng og et slag i endring kan være passe.

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Takk duro, dette var nyttige tips.

Hva med sandsaves og fairway treff? Kan jeg sette noen realistiske mål her?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Sandsaves: 15% første halvår, 30% 2007.

Fairwaytreff: 60% og 75%.

Spill golf, interne mål er morsomme! Spesielt om de nås.

Øyvind

over 18 år siden

Øyvind

Sandsaves er vel opp på greenen og 1-putt.

Selv har jeg lignende mål, singelhandicap.

Har satt målet til 15 juli å nå 12 (utgangspunktet er 15,5)
Og 9,9 i løpet av sesongen.

Om du skal registere alle rundene, vil du jo ha noen dårlige runder som ødelegger snittscoren, og de andre statestikkene også.

Men mål er jo for å ha noe å strekke seg etter. Lykke til!

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

litt off topic, men dette med sandsaves minner meg om en kar her på forumet som for noen år siden hardnakket påsto at han hadde en sandsave-% på 75 eller bedre. Haha.

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Jonag; veldig bra lesning - takk for lenke :-)

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Øyvind:
Ser at dine mål gjerne er mer realistiske enn mine. Kanskje jeg har tatt vann over hodet??? Tror hvertfall at jeg skal sette 9,9:)

Duro

over 18 år siden

Duro

Basert på egen erfaring så føler jeg at sandsaves er utrolig sjeldne.

SS er per def at maks 2 slag benyttes (inkludert sansslaget i greenbunker) for å hulle ut.

For oss gjennomsnittshackere mellom 10 og 20 i hcp bør vi være lykkelig om ballen havner på green. For eget vedkommende så treffer jeg vel green kun 7 av 10 ggr tipper jeg. Av de 7 greentreffene så en putter jeg maks 1 gang, sannsynligvis sjeldnere. TIpper min sandssave ligger på under 10%.

20% må være bra på dette nivået vil jeg tro og over 30% er svært bra. Nærmer seg elite vil jeg tro. Å ha mål på 30% tror jeg er i overkant med mindre du er usedvanlig dyktig fra sand og at du setter mange middels lange putter (2.5 til 5 meter).

Chip save derimot er en mye viktigere faktor som igjen påvirker puttestatistikken. Man bør se disse i sammenheng. En single hcp'er bør vel ha chipsave i området 40-50% vil jeg tro.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Spenstige mål du setter deg Drawer :) Håper du klarer det. Bare husk at golf kan ta tid å lære seg sånn at du ikke blir dritdeppa hvis det ikke går bra å nå singel i år. Jeg kjenner de som har rast ned til singel på veldig kort tid, og jeg kjenner de som har slitt mye med å komme under 12.

For min del spilte meg ned til rundt 20 første sesong, men sleit MYE neste sesong. Kom meg ikke under 18, og hadde som mål å nå 12. Det å gå fra å spille bogey-golf til å spille halvparten PAR er ganske stor forskjell. Da kan man ikke ha disse dobbelbogeyene vet du. Det tok meg forøvrig to sesonger til før jeg klarte singel. Havna på 12 etter min deprimerende sesong der jeg ikke kom under 18.

Det er lurt å sette seg mål bare de ikke blir for urealistiske. Jeg tror nok du kan klare å nå rundt 10 og kanskje singel om du trener mye nærspill. Det er der du klarer å komme deg til singel. Putting, chipping og pitcher fra 30-100 meter. Får du kontroll på dette vil singelhandicap være mulig. Det er klart at svingen må bi stabil, men fokusér mye på pitching.

Kjøp deg The Shortgame Bible skrevet av David Peltz. Der lærer du fine teknikker for å slå de lengdene du trenger innenfor 30-100 meter.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Sett deg også et mål om å trene inn disse pitchene mellom 30-70 meter. Trener du deg opp til å få disse innenfor 2-4 meter, ja da blir du god å scramble par, og birdies på par5-hullene.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Ops. Nå spammer jeg mye her :) Beklager.

Et tips er å unngå å dra fram 3 wooden på andreslagene på par 5 hull. Spill deg inn til din favorittdistanse 80-110 meter. Det er da birdiene fyller opp scorekortet ditt.

2007

over 18 år siden

2007

fra 4,5 til 3,5 i hcp, ingen runde over 89

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg blir med deg på den, bare synd jeg åpna året med 92 på Larvik :)

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Takk for mye gode tips Flucker.

Er klar over at det er spenstige mål, men som sagt så har jeg fått en liten aha opplevelse som gir meg en god følelse i tillegg til at jeg kommer til å trene veldig mye. Om ikke det blir singel så hadde det hverfall vært fint å nå det første målet på 14 frem til juli...

Pitching skal jeg prøve og trene mye på og helst ikke fra matte på rangen. Det blir ikke det samme som å trene fra gress mot en green.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Drawer: Her er en fin strategi som jeg trente på før.

Ta deg ettpar bøtter på rangen der du slår fullsving pitcher. Helt vanlige slag. Se for deg en klokke der du står inni den. Hvis du tenker at armene dine står på klokka 18 (sett forfra) når du stancer opp, og baksvingen din går op til cirka 23:30. Slå noen 3/4 svinger, cirka klokka 22:30, noen halvsvinger cirka klokka 21:00, og gjerne noen kvartsvinger (vanskelige) cirka klokka 19:30. Tren inn disse forskjellige svingene og se sånn cirka hvor langt de går. Det er lettest å få stabilitet på de to førstnevnte.

Når du har slått endel slike slag så gjør du det samme med SW og LW. Har du da fullsving, 3/4-sving og 1/2 sving får du plutselig 9 nye lengder (køller) i spillet ditt.

Det er dette Daid Peltz snakker om i boken sin. Utrolig bra bok som anbefales. Husk å slå ned på ballen med henda forbi ballen i trefføyeblikket :) gudd løkk

Knutta

over 18 år siden

Knutta

hvordan synes du det er å trene disse slagene fra matte. Jeg synes ofte at jeg ikke klarer å slå godt nok gjennom ballen etter lengre perioder med matte trening.

Duro

over 18 år siden

Duro

Må bare stille meg back det Flucker sier. Boken til Pelz er et funn hvis du er seriøs med tanke på nærspill.

Etter å ha lest boken og ikke minst lagt ned en del trening med wedgene er det ingen korte distanser jeg frykter. Før kunne jeg stå med en SW og ha 50 meter inn til flagget og lure på hvor hardt slår jeg denne mon tro ? Resultatet kunne bli alt fra under 40 til over 60 meter.

Nå tenker jeg slik. 50 meter til flagg. Med en lob wedge og gitt green tipper jeg 5 meter rull. Trenger 45 meter carry. Det er nøyaktig en 0900 bakswing med lob wedgen. Distansene er selvfølgelig målt opp på forhånd på range.

Ikke noe mere tull med å kaste bort tid på å lure. Ta riktig kølle og bruk riktig baksving. Greier du å holde sånn nogenlunde tempo (som er konstant for alle wedgeslag) og få brukbar balltreff lander ballen ikke langt fra der den skal.

Nærspillet har blitt ekstremt mye mer morsomt etter jeg begynte med Dave Peltz sin metode.

Forøvrig anbefaler jeg deg å anskaffe en avstandsmåler hvis du ikke allerede har en.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Knutta: Bra innspill! Jeg glemte å legge inn at jeg bruker å stille meg på en green sent på kvelden og slå inn 5-6 baller fra forskjellige distanser. Jeg gjorde dette i Arendal når jeg bodde der for der hadde jeg ikke skikkelige treningsfasiliteter. Måtte bare passe på å rydde skikkelig opp på greenen med nedslagsmerker :)

Å trene fra matte er ikke så bra siden det er lettere å få godt resultat av slaget. Duffer man litt skjer det ikke så mye galt på matte som det gjør på gress. Så gjør som Drawer sier, tren på gress så fremst det er mulig. Greit å varme opp på matta, men så ta seg en runde mot en green etterpå.

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Har fått tak i The Shortgame Bible av Dave Pelz så nå blir det lesing i kveld!!

Fikk også tak i Putting Bible, er det like bra lesning?

Camping-Yngve

over 18 år siden

Camping-Yngve

92 slag ja..... hvem vant den runden, og hva vant han, Fluckface?

king ben

over 18 år siden

king ben

hørte noen rykter om 100 kg stratos!!????

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Har lest de første 100 sidene av Shortgame Bible og må si at han Dave har mye gode poenger. Kortspillet er helt klart delen av spillet som virkelig kan få scoren ned.

En ting jeg syntes var litt rart var oppstillingen han anbefaler. Ballplassering, grep etc. høres bra ut, men jeg syntes "spine angelen" til spillerene på mange av bildene var veldig krum. Går ut ifra dette ikke er det viktigste på en 20 meter pitch, men 60-80 meter??

jonag

over 18 år siden

jonag

Dave Pelz tror jeg er en bamse størrelsesmessig, så han må vel krøke seg endel ned. :-)
Jeg ville ikke kopiert nødvendigvis svingen fra boka, men kun dette med klokka og lengde på sving.
jeg har lest boka, men følte at det ble for teknisk for meg. Jeg føler mest for å føle avstanden, men det viktigste tror jeg faktisk er å vite avstanden (skritte opp, slå til flagg, avstandsmåler). Har begynt med avstandsmåler selv og da får man en meget verdifull tilbakemelding fra slag/avstand der og da. Dave Pelz refererer til dette og Tom Kite der de trente tusenvis av slag med tilbakemelding.

Jeg har derfor tro på forskjellige teknikker, men mest at du vet hvilken avstand du slår til. Ellers lærer man ikke noe.

Dette med lengde på slaget (klokka) eller styrke på slaget (som jeg mer bruker) tror jeg man skal prøve litt ut og velge hva som er enklest og lettest taes med på banen.

Sjøl justerer jeg faktisk hvor bredt jeg står mellom beina for å ta av f.eks 10m fra wedgen. Med avstandsmåler fant jeg også at å grippe ned på kølla også tok ca 10m. Så får jeg bare fortsette å øve da.

Lykke til med Pelz.

Leste også putting bible, og der er man noe avhengig av å velge hans rettlinjede puttebevegelse. Finnes litt forskjellige tanker der i golfverden.
Men lesing av green, break og masse mer var fin lesning.

Duro

over 18 år siden

Duro

Pelz sin "finesse"sving er litt forskjellig fra oridnær full sving.

Å sette venstre fot litt åpent vil føles naturlig for de fleste. Man klarerer hoften litt på forhånd og legger noe mer vekt på venstre side. Et nøytralt grep var for meg også enkelt å adaptere. Det som var vanskligst er å la være å bruke håndledd. I begynnelsen forstod jeg nok ikke hva Pelz forsøkte å fortelle, men etterhvert begynner følelsen ved å svinge med døde hender "dead hands" å komme. Baksvingen er også noe forskjellig da alle beveglige deler svinger i takt i motsetning til typisk one piece takeaway for full sving.

Jo mindre aktive håndleddene jo bedre skriver Pelz og min erfaring er at det stemmer ganske bra. Ved å la de store musklene utføre svingen så blir svingen roligere og man får en jevn aksellerasjon.

Et viktig poeng som Pelz stadig er inne på er at man avslutter med kølla helt i sluttposisjon (bortsett fra for pitchslag der man avslutter med kølla vertikalt). Korrekt avslutning garanterer at man aksellererer jevnt gjennom impact noe som er viktig også for disse korte slagene.

Spesielt når man benytter korte baksvinger (730) er det lett å avslutte for tidlig.

Forøvrig er det et par ting jeg er litt uenig med Pelz i. Pelz skriver at man bør åpne kølla fremfor å flytte ballen lengre frem i stance når man trenger mer høyde enn det den mest loftede wedgen gir.

Min erfaring er at så lenge ballen ligger i et godt leie så er det lettere å flytte ballen en tomme eller to frem i stance sammenlignet med å åpne kølla. Pelz advarer på det sterkeste mot å flytte ballen forover da han mener marginene blir for små. Enig i at man reduserer marginene ved å flytte ballen fremover, men personlig synes jeg åpning av kølla også reduserer marginene betydlig.

Men alle opplever vel dette litt forskjellig.

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Duro:
"I begynnelsen forstod jeg nok ikke hva Pelz forsøkte å fortelle, men etterhvert begynner følelsen ved å svinge med døde hender "dead hands" å komme. "

Har også litt problemer med og forstå hva Pelz mener med "dead hands". Kan du prøve og sette dine egne ord på det? Hendene må jo uansett release?

Duro

over 18 år siden

Duro

Nei du trenger egentlig ikke tenke release. Kølla kommer av seg selv etterhvert. Vanskelig å forklare. Du må forsøke selv. Husk å svinge hele kroppen samtidig i baksvingen. Armer, skuldre, hofter roterer i en bevegelse. Når du så starter fremoverbevegelsen kommer kølla av seg selv. Håndleddene sin oppgave blir å sette kølla som en del av baksvingen. Deretter har jeg egentlig ikke noen stor følelse rundt hva håndleddene gjør.

Selvfølgelig foregår det en release, men den kommer uten at du føler håndleddene er med å bidrar.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her